Jump to content

Står stilla!!


aichas mamma
 Share

Recommended Posts

Det är väldigt individuellt för att kunna ge några säkra råd annat än de gamla bebrövade.. de hittar du uppräknat hos kostdoktorn i listan för just hjälp till de som har svårt att gå ner. Men ge inte efter, en vacker dag lossnar det. Jag eller rättare sägt min vikt stod stilla ca. 3år men nu har jag av nyfikenhet börjat testa vad eller hur min kropp fungerar. Lämnade bort i somras alla mjölk produkter utom ost och smör, ett par veckor efter det införde jag en dag i veckan för (5-2) fast bara en dag med minimalt med kalorier..ca.600 kanske. Jag är aldrig hungrig dock.

Idag har jag tappat ca.9kg efter starten men kan inte säga om det är mjölkprodukterna eller min 6-1diet som påverkar.. det gäller att hitta sina egna sätt skulle jag tycka för oss alla. Bara att testa sig fram och köra med det som fungerar.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Äter du fortfarande gluten? En Ryvita då och då, en bit knäckebröd ibland?

 

Gluten innhåller gliadin som är en opioid som gör oss beroende och påverkar oss mentalt. Den gör också att vi överäter -forskning visar på i genomsnitt 400 kalorier om dagen för mycket.

 

Min egen erfarenhet är att LCHF inte leder hela vägen så länger man tillåter sig glutenprodukter, om än försvinnnade lite. Nolltolerans gäller.

 

Tänk också igenom om du kanske bygger muskler. En del som börjar med LCHF äter mycket mer protein än vanligt. Protein bygger. Öka på mängden fett istället och ät mycket ovanjordgrönsaker.

 

När man slutar med gluten får man abstinensbesvär under en period. Läs på denna blogg om vilka besvär det kan röra sig om och vad man kan göra för att klara av dom (intressant nog handlar det i mångt och mycket om att få i sig vatten, havssalt med jod och magnesium). http://www.wheatbellyblog.com/2013/09/surviving-wheat-withdrawal/

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Hejsan alla snälla som svarade, nej jag äter inte något med gluten i alls, mest för att jag märkt, tack vare LCHF att jag inte mår bra av gluten. En vanlig dag äter jag omelett på 3 ägg till frukost, senare på dagen tar jag två "bröd" gjorda på krossade linfrö, i storlek som knäckebröd. Med pålägg som smör, två skivor ost, skinkbit och gurka/ paprika på. Till kvällen oftast något som stekt kött, fisk, brukar vanligtvis ha någon fet sås till.Ibland med blomkål, avocado om jag vill. Märkte i början av min viktminskning att jag inte kan äta så mycket av dessa heller då minskningen stannar upp då också. Till fikat på eftermiddagen tar jag oftast en glass gjord på bara grädde och vaniljpulver. Men det funkar ju inte längre, kan tillägga att jag gått ned nästan 29 kg, men till mitt delmål 30 kg går det trögt. 

Link to comment
Share on other sites

Hejsan alla snälla som svarade, nej jag äter inte något med gluten i alls, mest för att jag märkt, tack vare LCHF att jag inte mår bra av gluten. En vanlig dag äter jag omelett på 3 ägg till frukost, senare på dagen tar jag två "bröd" gjorda på krossade linfrö, i storlek som knäckebröd. Med pålägg som smör, två skivor ost, skinkbit och gurka/ paprika på. Till kvällen oftast något som stekt kött, fisk, brukar vanligtvis ha någon fet sås till.Ibland med blomkål, avocado om jag vill. Märkte i början av min viktminskning att jag inte kan äta så mycket av dessa heller då minskningen stannar upp då också. Till fikat på eftermiddagen tar jag oftast en glass gjord på bara grädde och vaniljpulver. Men det funkar ju inte längre, kan tillägga att jag gått ned nästan 29 kg, men till mitt delmål 30 kg går det trögt. 

Jag tycker att det kan verka som du får i dig lite för lite fett, prova att öka på med smör och cocosolja.

Glassen gjord på grädde skulle jag testa att vara utan ett tag, det blir några kohydrater genom den.

Linfröet skulle jag också vara lite försiktig med eftersom linfrö verakar kunna vara giftigt (cyanid), det innehåller inga kohydrater, men...  testa att baka på cocosmjöl istället om du vill äta något bröd :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag slutade med mejeriprodukter nästan helt. Ibland blir det en skvätt grädde i matlagningen och så har jag behållit smör. 

Jag provade också periodisk fasta 16:8, alltså jag äter i stort sett 2-3 mål mellan kl.10-18 och låter kroppen vila däremellan ( alltså äta under 8 timmar, individuell tidsram, sen vila magen )

Nu äntligen börjar kroppen jobba och så har jag blivit mycket piggare, antagligen av uteslutning av mjölkprodukter.

Nu är jag så pigg att jag har börjat styrketräna och simma ( har nyss börjat) så jag hoppas på fina resultat.

Jag har även börjat med omega3 tillskott i form av fiskolja och äter alltid minst 1000IE D-vitamin mellan september till maj samt sommardagar utan sol. Sen lite c-vitamintillskott .

Kallpressad kokosolja blir det till kaffet för det mesta.

Sen är det ju det där med tålamod som man inte har  :P

Men det kanske inte behövs så mycket för att du ska fortsätta gå ner i vikt.

Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...