Aleks Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Min dotter är 6 år. HOn har väldigt länge haft problem med magen! Och nu är det hopplöst känns det som! Jag vet inte vad jag ska kräva av läkaren och hur! Hemma äter vi LCHF, barnen har fått en liberal variant då min man är övertygad att det blir för stora hopp mellan maten hemma och på förskola/skola. När vår dotter var 2 år hade hon problem med magen! Hon var lös i magen och såg allmänt besvärad ut. Det gjordes prover och man konstaterade att hon hade benägenhet till laktosintollerans. Med läkarintyg på laktosfri kost återvände hon till förskolan. Magsmärtorna gick inte över helt och jag lyckades tjata till mig att hon skulle slippa fullkorn i sin mat. Efter det blev det bättre under en period på 5-6 månader. Sen började det igen. Lite kvid om ont i magen som gick över rätt fort. Nu när jag tänker efter så har det varit så sedan hon var 3 år. ALltså i tre år har hon små kvidit över magen i perioder!. Jag kan inte se något samband mellan maten hon äter och det onda! Varje längre ledighet får hon hemmalagad mat, naturlig mat och nästan alla efterrätter görs från grunden! När hon var runt 4-5 år återinförde vi en del laktos igen och det funkade utan problem (hon hade då en längre period utan magont). Grädde i mat, smör och ost är ok. Att dricka mjölk eller äta mannagrynsgröt då gäller laktosfritt, det blir för mycket annars har vi märkt. I våras åkte hon på en förstoppning så vi fick använda microlax. I somras började hon klaga MYCKET på magont igen. Då ringde jag VC och fick en tid till läkare. Vi skulle börja med luktalos för att se om det hade med förstoppning att göra. Under en period mådde dottern bättre. Både under tiden hon fick luktalos och en tid efteråt. Så då tänkte vi att problemet var löst. Fram till förra veckan! Igår (efter hemmagjord, LCHF pizza) fick hon så ont i magen att hon stod dubbelvikt i duschen!! Jag känner mig helt hjälplös! Med min kunskap om kost hade jag rätt och slätt tagit bort allt gluten och mjölk och börjat där. MEN det kan jag bara göra hemma. På skolan får hon ju det som serveras. Med ett läkarintyg kan vi få bort gluten och mjölk, men då ersätts mjölken med t.ex. sojamjölk och det vet jag sjutton om det är så mycket bättre för henne!! Det blir ett nytt samtal till läkaren idag. Men vad ska jag säga? Har ni nårgra råd att ge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Stackars er, det är trist när barnen inte mår bra, och man känner sig maktlös. Men jag tycker att om det inte är gjort så be att få ta prov på gluten och mjölkproteinallergi, ta även upp vad vårdcentralen kan ta mer för prover på födoämnesallergier, och kräv att få ta hela "bibban". Eftersom det här inte är något nytt problem och ni har sökt tidigare för det så tycker jag att läkaren kan vara shysst och skriva ett intyg på att hon slipper äta det du upplever som en försämring hos henne, till dess man vet vad det är som ställer till magbesvären. Angående sojamjölken på förskolan så anser jag att man bör ha rätten som förälder att neka till det och hänvisa till att de får servera henne vatten istället som måltidsdryck. Lycka till, jag håller tummarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Hej Är LCHF pizzan en trolig orsak eller hade hon ätit något annat. Vad innehöll den? LCHF är bra på många sätt men många fortsätter äta lite gluten, Ryvita, knäckebröd, då är jag övertygad om att man inte kommer fram, och gluten orsakar ett stort antal problem i kroppen - utöver celiaki. Den första misstänkta vid magproblem är alltid gluten. Själv gick jag på magsårsutredning men de hittade ingenting. Hade konstant ont i övre magen i år. Sen läste jag "Brödberoende" slutade med gluten och det magonda var borta inom en vecka. Det har inte kommit tillbaka. Min dotter, numera myndig, har hela livet haft problem med magen, vi provade allt, trodde vi, men vi hade inte provat gluten. I år har hon blivit glutenfri. Magen blev ok på kort tid. Hon fuskade nyligen och åt en fryspizza, hon vaknade kl 03.00 och magen var i totalt uppror. Dessutom har hon äntligen blivit av med sin hosta, hon har alltid hostat, hon har fått astmamedicin som hjälpt tillfälligt. Troligen har det attgöra med känslighet för omega 5 gliadin. Jag känner igen din historia att man inte får hjälp av skolan både av egen erfarenhet och vänners berättelser, de kräver läkarintyg. Eftersom glutenintolerans idag bara handlar om celiaki så är det bara det de testar för på vårdcentralen. Och deras prover har mycket hög felprocent. Du ska be om test av endomysiumantikroppar och omega 5 gliadin. De andra testerna kan dom skippa. Om ni dessutom kör glutenfritt hemma kanske testerna inte visar något. För att det ska finnas antikroppar måste man äta produkten. Mitt tips är att skicka med glutenfrimat till skolan. Tyvärr väcker det uppmärksamhet bland kamraterna, men om man hjälper med att förklara tydligt vad det handlar om och coachar dottern att stå på sig och lära sig förklara själv så är det inget konstigt. Idag är ju alla överkänsliga mot något. Förstoppningen är oroande. Det är viktigt att få bukt med. Det kan bero på många saker. En sak som man inte naturligt tänker på är att magsyran måste få vara väldigt sur för att det in nästa steg ska bildas mycket slem (för att skydda mot syran). Kroppen behöver klorid för att tillverka syra. Att se till att äta riktigt havssalt är viktigt för kloriden. Vätska är viktigt. Drick vatten men tyvärr finns det numera klor i många svenska städers vatten, bl.a. Stockholm. Man tillsätter klor för att döda bakterier. Klor kan stoppa upp tarmen. I tarmen finns en stor mängd livsviktiga bakterier. Det som fungerar klockrent tycker jag är att dricka hönsbuljong, inte på tärning eller pulver, egengjord. Ta en hel kyckling, krav, dela gärna i mindre bitar, i kastrull med vatten och salt, koka i 2 timmar. Ta upp kycklingbitarna och gör en god maträtt av dom, häll buljongen i lämpliga kärl och spara i kylen. Låt dottern dricka buljong både till frukost och före middagen. Sen vill jag också tipsa om probiotika. Mycket viktigt. Hård mage kan bero på goda-bakterier-brist, vissa bakterier producerar slem. Det finns att köpa som droppar eller så bryter du en kapsel och blandar in i någon maträtt hon gillar så slinker dom lätt ner. Ta det lite nätt i början och trappa sakta upp. Jag passar på att tipsa om GAPS protokollet för att ta hand om skadade tarmar. Numera har vi en GAPS praktiker i Sverige. Hon finns här. http://www.stockholmnt.se/ Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Vår dotter har också ont i magen i tid och otid (inte så illa som er dotter dock), växlar mellan förstoppning, men oftast diarreé. Vi har testat lite halvhjärtat att utesluta laktos, men inte tillräckligt lång tid och utan läkarintyg upplever jag det som svårt att få igenom i skolan med gluten/laktosfri kost. Hon är även testad för glutenallergi, negativt provsvar. Vad läkarna misstänker är körtlar i magen, så kallad körtelmage. Vi har ofta märkt att det kommer i samband med en förkylning, fast ibland är hon inte det men har problem ändå.... Kan vara så att förkylningen bara sitter i magen? Det svåra tycker jag är att det kommer så oregelbundet, 1-3 månader mellan anfallen. Det är svårt att vara 100% konsekvent med födan och sedan införa något fodoämne för att se om det blir en reaktion. Svårt att se ett mönster också. Lycka till ialla fall! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Hej Är LCHF pizzan en trolig orsak eller hade hon ätit något annat. Vad innehöll den? LCHF är bra på många sätt men många fortsätter äta lite gluten, Ryvita, knäckebröd, då är jag övertygad om att man inte kommer fram, och gluten orsakar ett stort antal problem i kroppen - utöver celiaki. Den första misstänkta vid magproblem är alltid gluten. Själv gick jag på magsårsutredning men de hittade ingenting. Hade konstant ont i övre magen i år. Sen läste jag "Brödberoende" slutade med gluten och det magonda var borta inom en vecka. Det har inte kommit tillbaka. Min dotter, numera myndig, har hela livet haft problem med magen, vi provade allt, trodde vi, men vi hade inte provat gluten. I år har hon blivit glutenfri. Magen blev ok på kort tid. Hon fuskade nyligen och åt en fryspizza, hon vaknade kl 03.00 och magen var i totalt uppror. Dessutom har hon äntligen blivit av med sin hosta, hon har alltid hostat, hon har fått astmamedicin som hjälpt tillfälligt. Troligen har det attgöra med känslighet för omega 5 gliadin. Jag känner igen din historia att man inte får hjälp av skolan både av egen erfarenhet och vänners berättelser, de kräver läkarintyg. Eftersom glutenintolerans idag bara handlar om celiaki så är det bara det de testar för på vårdcentralen. Och deras prover har mycket hög felprocent. Du ska be om test av endomysiumantikroppar och omega 5 gliadin. De andra testerna kan dom skippa. Om ni dessutom kör glutenfritt hemma kanske testerna inte visar något. För att det ska finnas antikroppar måste man äta produkten. Mitt tips är att skicka med glutenfrimat till skolan. Tyvärr väcker det uppmärksamhet bland kamraterna, men om man hjälper med att förklara tydligt vad det handlar om och coachar dottern att stå på sig och lära sig förklara själv så är det inget konstigt. Idag är ju alla överkänsliga mot något. Förstoppningen är oroande. Det är viktigt att få bukt med. Det kan bero på många saker. En sak som man inte naturligt tänker på är att magsyran måste få vara väldigt sur för att det in nästa steg ska bildas mycket slem (för att skydda mot syran). Kroppen behöver klorid för att tillverka syra. Att se till att äta riktigt havssalt är viktigt för kloriden. Vätska är viktigt. Drick vatten men tyvärr finns det numera klor i många svenska städers vatten, bl.a. Stockholm. Man tillsätter klor för att döda bakterier. Klor kan stoppa upp tarmen. I tarmen finns en stor mängd livsviktiga bakterier. Det som fungerar klockrent tycker jag är att dricka hönsbuljong, inte på tärning eller pulver, egengjord. Ta en hel kyckling, krav, dela gärna i mindre bitar, i kastrull med vatten och salt, koka i 2 timmar. Ta upp kycklingbitarna och gör en god maträtt av dom, häll buljongen i lämpliga kärl och spara i kylen. Låt dottern dricka buljong både till frukost och före middagen. Sen vill jag också tipsa om probiotika. Mycket viktigt. Hård mage kan bero på goda-bakterier-brist, vissa bakterier producerar slem. Det finns att köpa som droppar eller så bryter du en kapsel och blandar in i någon maträtt hon gillar så slinker dom lätt ner. Ta det lite nätt i början och trappa sakta upp. Jag passar på att tipsa om GAPS protokollet för att ta hand om skadade tarmar. Numera har vi en GAPS praktiker i Sverige. Hon finns här. http://www.stockholmnt.se/ Lycka till. Vår LCHF pizza är helt gluten fri! Ost, ägg, fiberhusk och lite mandelmjöl (inget av det har hon tidigare haft problem med). Vi har egen brunn hemma, det vattnet testas regelbundet och vi har toppbetyg på det. Det är gott vatten och det enda som dricks hemma av hela familjen. På skolan har jag sagt till att hon ska dricka VATTEN till måltiderna. Om kommunens vatten innehåller klor vet jag inte, får ta reda på det. Kycklingbuljong är värre. Detta är en 6 åring vi pratar om. Får hon för sig att något är äckligt så är det rökt. Och att stå och kämpa om mat/dryck, rent av kriga, det vill jag inte. Jag som barn blev tvingad till att äta när jag inte var hungrig, idag har jag problem med mat och 30 kg övervikt att bli av med. Vad är endomysiumantikroppar och omega 5 gliadin? Att fel procenten på glutenprover är höga det har jag redan blivit informerad om. Saken är den att vi hade en lugn period med kosten i somras. FEM veckor på hemmaplan!! Under en period på 3 veckor fick dottern luktalos. Sen fortsatte vi äta som vanligt. På sommaren blir det lite annorlunda med maten. Vi grillade mycket, till grillat hade vi en hel del tyngre såser (väldigt smakrika kanske jag ska säga). Barnen fick glass. Då var det inte lika mycket problem! Att ta med egen mat till skolan får man inte vad jag vet. Medhavd mat får inte förvaras i skolans kylar och det finns ingen kyl i klassrummet. Det är om personalen i skolan kan tänka sig sätta in dotterns matlåda i personalrummet. Det får bli ett samtal med personalen. Jag vet inte vilken ände jag ska börja i! Vården har ju ingen förståelse för LCHF, strikt eller liberal. Jag har förklarat för läkaren att vi äter så naturlig mat som möjligt, att allt lagas från grunden, att vi äter större andel grönsaker än t.ex. pasta och än så länge har jag inte stött på något motstånd. Men att se min lilla tös ha ont... Ju mer jag tänker på det destom er undrar jag om det inte är något psykiskt? Kan hon må dåligt i skolan? Men borde då inte magont upphöra på helgen? Ibland är det rätt svårt att vara förälder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Min man tänker IBS och har googlat runt. Det han har hittat är att i så fall ska man utesluta fetmat, fiberrik mat och typ leva på grönsaker... Jag säger att om det är IBS så är det LCHF rakt av utan undantag som gäller. Vad säger ni? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 GAPS och FODMAPS är andra kostvarianter för känsliga magar. Själv reagerar jag starkt på nötmjöl, kan det vara det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 GAPS och FODMAPS är andra kostvarianter för känsliga magar. Själv reagerar jag starkt på nötmjöl, kan det vara det? Det enda mjölet hon äter hemma är mandelmjöl. Tidigare har hon inte haft problem med det. Men jag ska hålla ögon och öron öppna och se hur hon reagerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Det enda mjölet hon äter hemma är mandelmjöl. Tidigare har hon inte haft problem med det. Men jag ska hålla ögon och öron öppna och se hur hon reagerar. Jag tog upp mitt problem med magen med min läkare och han sa att intoleranser (dvs inte allergi) kan underlättas av fibrer. Gick hem och funderade lite på det och nu undrar jag om nötmjöl (jag reagerade på mandelmjöl) är problematiskt för att man har finmalt det och tagit bort fibrerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Jag tog upp mitt problem med magen med min läkare och han sa att intoleranser (dvs inte allergi) kan underlättas av fibrer. Gick hem och funderade lite på det och nu undrar jag om nötmjöl (jag reagerade på mandelmjöl) är problematiskt för att man har finmalt det och tagit bort fibrerna. Det skulle kunna ligga något i det. Det finns massor med barn som i perioder äter enbart en viss sak (min 2 åring äter helst leverpastej rakt upp och ner med en sked ur förpackningen t.ex.), dottern åt ju helst bara makroner och korv som 2 åring. Fick hon välja själv var det potatismos, majs och köttbullar/pannbiff. Många barn äter enformigt för att de petar bara i sig det de gillar!! Att tvinga ett litet barn till att äta är också fel, då det ger en så negativ känsla av mat. Barn är dock envisa och har svårt för att utmana sig själva... Blir lätt en ond cirkel!!! Jag får jobba på vad min dotter äter, förutom att jaga läkare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Har du försökt med gröna smoothies? T ex smoothie på färsk grönkål och någon frukt för smakens skull. Finns massor av recept på nätet. Bäst att börja med liten mängd åt gången om du provar. Är hon väldigt känslig så kan man göra smoothi på sallad men den innehåller inte lika mycket mineraler och vitaminer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Har du försökt med gröna smoothies? T ex smoothie på färsk grönkål och någon frukt för smakens skull. Finns massor av recept på nätet. Bäst att börja med liten mängd åt gången om du provar. Är hon väldigt känslig så kan man göra smoothi på sallad men den innehåller inte lika mycket mineraler och vitaminer. Nej, jag har inte försökt med gröna smothies. Varför skulle gröna smothies vara bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Matlåda: finns matlådor med "inbyggd kyla": http://www.forvara.se/se/art/frozzypack-matladan-med-kyla-for-7-timmar.php LCHF-pizzabotten kan man göra på riven blomkål, riven ost och ägg, så slipper man använda mandelmjöl eller annat mjöl: http://www.lchf-recept.se/lchf-blomkalspizza/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Nej, jag har inte försökt med gröna smothies. Varför skulle gröna smothies vara bra? Gröna växter innehåller väldigt mycket mineraler och vitaminer plus andra ämnen som är bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 När det gäller ont i magen ska man aldrig utesluta psykologiska faktorer. När det gäller trög mage och plötsliga hugg i magen däremot ? Endomysiumtest handlar om celiaki och är det bästa blodprovet för detta. Gliadin är en huvudkomponent i gluten. Den här rapporten från Finland berättar mer. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11590393 Rubriken är: ” Wheat omega-5 gliadin is a major allergen in children with immediate allergy to ingested wheat.” Man kan med blodprov testa om man har antikroppar mot detta. Dom kallas: lgE antikroppar mot omega 5 gliadin. Ursäkta att jag klipper in länk från Wikipedia men den här är bra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Spannm%C3%A5lsallergi Ännu bättre på engelska. http://en.wikipedia.org/wiki/Wheat_allergy Jag måste fråga om ni äter pasta, jag får det intrycket av det du skriver? Förutom i pasta finns gluten i många olika former idag. Även havre kan vara och är ofta kontaminerat eftersom det hanteras i samma miljöer som vete, råg och korn. Jag tar min havre från glutenfrihyllan i butiken. Det är bra att vara riktigt påläst hos doktorn. Enligt min erfarenhet är det ingen ide att tala om LCHF då kommer allt att skyllas på det, och man går därifrån utan hjälp. Det finns dock många kloka och vidsynta läkare också, men känn dom på pulsen först … 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Min man tänker IBS och har googlat runt. Det han har hittat är att i så fall ska man utesluta fetmat, fiberrik mat och typ leva på grönsaker... Jag säger att om det är IBS så är det LCHF rakt av utan undantag som gäller. Vad säger ni? Om det är IBS hjälper ren LCHF för väldigt många. Dock är hon väldigt ung, IBS har jag för mig brukar bli värre med åren och borde inte påverka så tydligt redan vid tre års ålder, men kanske. Gluten skulle det kunna vara, det skulle jag definitivt kolla upp, går ju att få en indikation iaf med blodprov. Sen behöver det inte ha varit pizzan som var boven i dramat. Har hon ätit sönder sin mage under en period och sen äter nåt som är lite svårt för henne att hantera så ka det ge en stark reaktion, så jag skulle kolla vad hon har ätit innan också. Kanske pizza var droppen, men inte orsaken? Så kan det vara för mig iallafall, men jag kan ju känna a min kropp på ett helt annat sätt, för barn så blir det nog att de ignorerar tills det blir dem övermäktigt. Hoppas att det löser sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Man kan vara allergisk mot vete utan att vara allergisk mot specifikt gluten. Prova utesluta spannmål ur kosten och se? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopoldina Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Stackars er, det är trist när barnen inte mår bra, och man känner sig maktlös. Men jag tycker att om det inte är gjort så be att få ta prov på gluten och mjölkproteinallergi, ta även upp vad vårdcentralen kan ta mer för prover på födoämnesallergier, och kräv att få ta hela "bibban". Eftersom det här inte är något nytt problem och ni har sökt tidigare för det så tycker jag att läkaren kan vara shysst och skriva ett intyg på att hon slipper äta det du upplever som en försämring hos henne, till dess man vet vad det är som ställer till magbesvären. Angående sojamjölken på förskolan så anser jag att man bör ha rätten som förälder att neka till det och hänvisa till att de får servera henne vatten istället som måltidsdryck. Lycka till, jag håller tummarna Prova kokosfett. Läs Kan ju vara så att hon har svamp i tarmarna, vilket inte syns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Det kan absolut vara IBS - IBS betyder väl bara "magproblem som läkarna inte vet vad det är". När jag var liten hade jag ofta ont i magen. Blev t.o.m. opererad när jag var sex år för de ville titta på några körtlar. Gav inget. Under årens lopp har jag varit på otaliga undersökningar men inte kommit fram till något. Jag slutade röka för många år sedan - magen blev lite bättre men inte bra. Jag slutade med kaffe - magen blev lite bättre men inte bra. Jag började med LCHF och magen blev bra på några dagar. Det känns jättebra, önskar bara att jag haft den kunskapen tidigare i livet. Nu dricker jag kaffe igen utan några som helst problem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Mannagryn görs på vete. Pasta likaså. Ingen människa bör äta glutenprodukter. Dina 30 kilo kommer att försvinna liksom din dotters problem. Ta steget! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Varje längre ledighet får hon hemmalagad mat, naturlig mat och nästan alla efterrätter görs från grunden! När hon var runt 4-5 år återinförde vi en del laktos igen och det funkade utan problem (hon hade då en längre period utan magont). Grädde i mat, smör och ost är ok. Att dricka mjölk eller äta mannagrynsgröt då gäller laktosfritt, det blir för mycket annars har vi märkt. Igår (efter hemmagjord, LCHF pizza) fick hon så ont i magen att hon stod dubbelvikt i duschen!! Det blir ett nytt samtal till läkaren idag. Men vad ska jag säga? Har ni nårgra råd att ge? Beklagligt att ni har problem. Svårt med ett litet barn som inte sjäälv kan föra matdagbok och reflektera över orsak och verkan. Kanske hon är tillräckligt mogen för att göra något sådant nu? Har inte barn själv så du får ta vad jag säger med en nypa salt. Till att börja med. ERSÄTT INTE mjölk med någon mjölkersättning! Soja produkter ska ett litet barn ABSOLUT INTE äta då soja har höga halter estrogen som vi inte vill att ett barn ska äta alls. Jag avråder vuxna att äta soja produkter oxå eftersom våra könshormon är känsliga saker och vi kan ställa till det för oss genom att ouppmärksamt tillsätta sådana hormoner i vår kost. För det andra råder jag dig att verkligen ta reda på vad hon får för mat i skolan. Vilka tillsattser finns det i maten? Hur mycket socker får hon verkligen i sig per dag? Vilka fiber och fetter får hon? Någon nämde probotika och det rekomenderar jag starkt att du börjar ge henne. Läs mer här: http://www.perfekthalsa.se/category/magtarmkanalen/ Mycket att läsa men du behöver nog läsa allt och bilda dig en egen uppfattning. Personligen har jag problem med för mycket fiber, speciellt i LCHF ersättningar. Jag säger var oerhört försiktig med sådana fibrer som fiberhusk osv. Jag får magont av dessa och tycker verkligen inte att sådant behövs. Ge henne hellre normala fibrer från grönsaker och frukt om hon klarar det. Om hon vill ha tjock sås så pröva om hon inte klarar av egen gjord redning på mjöl, ägg eller maizena. Altenativt får du helt enkelt vänja henne vid de mindre tjocka såsena Har hon det bra i skolan/förskolan? Har hon vänner? Leker hon på ett rörligt och fysiskt sätt? (ute o springer, klänger i träd osv) Sover hon bra eller har hon oroliga sömn rytmer? Hur är det med sol? Hur ser hennes vitamin/mineral halter ut? Hur mycket fett får hon i sig? Jag tror att du behöve föra matdabok för henne. Kanske en hel månad och hoppas på att hon får ont i magen och att du kan lista ut ett samband. Försök göra det till en lek för henne och involvera henne i att föra matdagbok själv. Ni kasnke till och med kan göra det till ett experiment? Fråga om hon vill experimenter och se vad som händer med hennes mage när hon äter ditt och datt? (Vet egentlige inte hur man aktiverar ett barn...) Du nämnde att det gick bra i 5 veckor under sommaren då hon bara fick hemmagjord mat osv. Detta gör att jag tror att skulden ligger i skolan. Antingen maten hon får där eller hela miljön med stess och lek osv. Lycka till och återkom gärna så vi får veta hur det går för er! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Ju mer jag tänker på det destom er undrar jag om det inte är något psykiskt? Kan hon må dåligt i skolan? Men borde då inte magont upphöra på helgen? Ibland är det rätt svårt att vara förälder! Allting måste inte ha med dieten att göra. Fråga henne hur hon trivs, om det händer nåt hon inte gillar, om det är någon som retas med henne eller är taskig. Ont i magen brukar vara första tecknet på att ett barn är mobbad och det kan sitta väldigt långt inne innan de berättar vad det handlar om. Vet av egen erfarenhet med ett barn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts