Jump to content

Väntar förgäves på hälsoeffekterna.....

vebro

Recommended Posts

Hej ni bättre vetande...

Jag har kört LCHF i två månader nu, tycker det är ruskigt trist när inget händer....

Startade med LCHF för att jag läst om alla häsovinster, jag dras med exem/psoriasis, enorm trötthet, energibrist och övervikt.

Visst jag gick ner 4 kg första tre veckorna sedan var det stopp. Magen känns mycket bättre inte lika orolig. Men här upphör hälsofördelarna. Nu händer inget mer.

Jag måste säga att det var nog främst för denna energibrist och trötthet jag hoppade på detta. Ni vet hjärnan vill men inte kroppen. Jag är oerhört less på denna känsla.

Jag äter strikt LCHF, inga mejeriprodukter i mängder, ost och ett glas mjölk ibland. frukost varierar jag mellan äggröra med olika tillbehör eller lchf macka. Måltiderna är kött, fisk med grönsaker, blomkål, sparris, broccoli ja det mesta man kan hitta i ovanjordgrönsaker, Gräddsås, eller kryddsmör.

Var ligger problemet?! Jag är så trött på att vara trött. Och hur meningsfullt känns den här koständringen när jag inget får ut av det... kanske ger fasen i det hela...

Lugn och fin mage brukar vara den första hälsofördelen med LCHF-kost, och den hälsofördelen har du ju fått, samt viktnedgång (över 0,5 kg/ vecka, fantastiskt!!!).

Psoriasis/eksem med mera tar nog mellan 6-12 månader att helt få bukt med.

Trötthet och energibrist kan ta några månader, under tiden kan du ta lite extra D-vitamin, vi går ju mot lite mörkare årstider. Du kanske fortfarande har lite omställningsbesvär?

Jag hoppas att du ger det några månader till och att ytterligare hälsofördelar börjar komma.

• Like 4

Psoriasis kräver ofta nolltolerans mot spannmål och ibland även mot mejerier

Du ska definitivt hålla ut och försök verkligen att hålla dig ifrån spannmålen totalt

Energibrist har du tills du kommit igenom hela inställningen till fettbrist

Det gäller även att inte "hatta fram och tillbaka" mellan fettdrift och sockerdrifrt också

Då försenas eller omintetgörs i värsta fall din omställning och du når aldrig det läge där energin i fettsyror och ketoner kan utnyttjas till fullo

• Like 1

Tack för det, det behövde jag!

Exem och psoriasis tänkte jag faktiskt att det tar nog upp till ett år. Den var den här energiboosten som jag läst så mycket om som jag suktar efter :)

Sen har jag faktiskt inte ätit en gnutta spannmål. Men det var väl igår när familjen rostade mackor som jag kände att fasen också! ( slav under det vita brödet tidigare)

Jag trodde jag var igenom omställningsfasens alla delar redan :( men visst jag ger det längre tid, jag mår ju inte dåligt av kosten och sockret saknar jag konstigt nog inte. Men är man en hetsig människa ska ju allt hända på en gång :)

"Energibrist har du tills du kommit igenom hela inställningen till fettbrist"- vad pratar vi om för tid här?? Clueless?

Exem och psoriasis tänkte jag faktiskt att det tar nog upp till ett år. Den var den här energiboosten som jag läst så mycket om som jag suktar efter :)

Sen har jag faktiskt inte ätit en gnutta spannmål. Men det var väl igår när familjen rostade mackor som jag kände att fasen också! ( slav under det vita brödet tidigare)

Jag trodde jag var igenom omställningsfasens alla delar redan :( men visst jag ger det längre tid, jag mår ju inte dåligt av kosten och sockret saknar jag konstigt nog inte. Men är man en hetsig människa ska ju allt hända på en gång :)

"Energibrist har du tills du kommit igenom hela inställningen till fettbrist"- vad pratar vi om för tid här?? Clueless?

Själv har jag en redig utbrändhet med mig i bagaget iofs ett antal år sedan men uttröttbarheten och tröttheten finns där men mycket mera sällan. Den slår numera bara  till oregelbundet men tyvärr sticker den upp sitt fula tryne ibland. Därför tyckte jag det var snopet när alla talade om energiboosten men den kom inte till mig  :(, inte blev jag någon Duracellkanin.  

Men sakta, sakta har den där extra energin kommit även till mig. Somnar inte framför TV längre, om jag nu tittar på TV, har kraft och lust att göra andra saker  :D . Kan plötsligt plocka fram dammsugaren, bara si då där ... Jag tror du förstår vad jag menar. Många saker som behöver göras är helt enkelt inte ansträngande längre som det var tidigare.

Att bli bekväm med träningen igen tog 3 månader och det andra har kommit smygande men det tog nog minst tre månader  innan jag kände av mer energi och det verkar inte vara färdigt ännu.

• Like 2

OK, jag sätter tre månader som en gräns då ;) Nä inte riktigt men då vet jag att jag inte ska förvänta mig så mycket FÖRE det kanske...

Det har bara kommit till en gräns där jag tycker livet är trist.. och det är definitivt inte jag. När t.o.m det man tycker är roligt att göra förvandlas till en tvist - måste kontra orkar inte.

Träningen är väl så där - muskeltrött och mer öm i kroppen efteråt men det har jag läst ska gå över så småningom. Har dock inte tagit in styrke än utan kör intensiva "promenader" i skogen över stock och sten.

D-vitamin blir dagens lunchprojekt!

• Like 2

OK, jag sätter tre månader som en gräns då ;) Nä inte riktigt men då vet jag att jag inte ska förvänta mig så mycket FÖRE det kanske...

Det har bara kommit till en gräns där jag tycker livet är trist.. och det är definitivt inte jag. När t.o.m det man tycker är roligt att göra förvandlas till en tvist - måste kontra orkar inte.

Träningen är väl så där - muskeltrött och mer öm i kroppen efteråt men det har jag läst ska gå över så småningom. Har dock inte tagit in styrke än utan kör intensiva "promenader" i skogen över stock och sten.

D-vitamin blir dagens lunchprojekt!

Nu skrev jag minst tre månader  ^_^ eftersom energin har kommit smygande eller steglöst om man så vill. Det är jobbigt att vara trött och jobbigt att vara trött på att vara trött. Att bara längta efter piggheten och få tillgång till sin egen goda energi igen och inte känna sig inlåst i sin egen kropp. Tar du hand om dig på något annat sätt än maten och dina promenader? 

Tänker till exempel på djupavslappning, mindfullness eller liknande, som rätt utfört är hormonbalanserande precis som LCHF-kosten.

Och om man tänker ett varv till, på vilket sätt skulle en tillbaka gång till kolhydratrik kost vara hjälpsamt mot tröttheten? Njuter du av din nya mat?

• Like 2

Tror han menar fettdrift

Nu skrev jag minst tre månader  ^_^ eftersom energin har kommit smygande eller steglöst om man så vill. Det är jobbigt att vara trött och jobbigt att vara trött på att vara trött. Att bara längta efter piggheten och få tillgång till sin egen goda energi igen och inte känna sig inlåst i sin egen kropp. Tar du hand om dig på något annat sätt än maten och dina promenader? 

Tänker till exempel på djupavslappning, mindfullness eller liknande, som rätt utfört är hormonbalanserande precis som LCHF-kosten.

Och om man tänker ett varv till, på vilket sätt skulle en tillbaka gång till kolhydratrik kost vara hjälpsamt mot tröttheten? Njuter du av din nya mat?

:D Jodå maten är det inget fel på... och att gå tillbaka till en kolhydratrik kost hjälper ingenstans, det finns ju en anledning till att jag bytt kost till LCHF.

Djupavslappnig, mindfullness och meditation , Japp,  provat, utan större resultat. Har även kikat in i det "andliga" och börjar känna mig som en liten häxa med allt jag provar på :D

Jag ska inte säga att jag inte upplever något som ger mig ro i själen vid meditation och annat, men t-i-d-e-n räcker inte till! JAG har svårt att hitta den här kvarten, halvtimmen i fred i mitt eget hem. Så den tid jag har för mig själv är väl i skogen på mina promenader, och då försöker jag leva -här och nu- Men jag ska inte sticka under stol med att stress finns med i bilden, tankarna kan ju hamna i - bättre kilometertid än sisst och talljäveln är grön precis som igår :D

Skämt och sido- men sanningen är den att när barnens läxor är gjorda och främmandet har åkt så placerar jag mig i soffan för att insupa "ensamhet" en stund, sedan är det säng!

:D Jodå maten är det inget fel på... och att gå tillbaka till en kolhydratrik kost hjälper ingenstans, det finns ju en anledning till att jag bytt kost till LCHF.

Djupavslappnig, mindfullness och meditation , Japp,  provat, utan större resultat. Har även kikat in i det "andliga" och börjar känna mig som en liten häxa med allt jag provar på :D

Jag ska inte säga att jag inte upplever något som ger mig ro i själen vid meditation och annat, men t-i-d-e-n räcker inte till! JAG har svårt att hitta den här kvarten, halvtimmen i fred i mitt eget hem. Så den tid jag har för mig själv är väl i skogen på mina promenader, och då försöker jag leva -här och nu- Men jag ska inte sticka under stol med att stress finns med i bilden, tankarna kan ju hamna i - bättre kilometertid än sisst och talljäveln är grön precis som igår :D

Skämt och sido- men sanningen är den att när barnens läxor är gjorda och främmandet har åkt så placerar jag mig i soffan för att insupa "ensamhet" en stund, sedan är det säng!

Nu känner jag mig jobbig  :o  men provat utan resultat? Är kroppen stressad talar vi veckor och kanske månader här också... Regelbundet och envist   :P men du kan nöja dig  med en mängd av 3 ggr/vecka. Man behöver lära kroppen att slappna av igen...

Är kroppen stressad är lågintensiv träning bättre än mäta tider och dylikt.  Precis som du själv är inne på blir det också "här och nu", att alltid prestera är kanske det svåraste att sluta med?  Trötthet som inte vill gå över är bekymmersamt  och ett varningstecken att ta på största allvar!

• Like 1

Du kan testa salta extra om du tycker att du är mycket trött och kanske lite mentalt slö (jag kommer inte på nåt bättre sätt att beskriva det på). Under omställningen tappar man mycket vätska och då följer kalium med ut. Kaliumbrist kan göra en slö och trött. Då hjälper det att salta extra. Kanske dricka en mugg buljong (hemmagjord helst) en eller ett par gånger per dag. Var dock försiktig med detta om du tar blodtrycksmediciner som förhindrar kaliumförlust.

Hej ni bättre vetande...

Jag har kört LCHF i två månader nu, tycker det är ruskigt trist när inget händer....

Startade med LCHF för att jag läst om alla häsovinster, jag dras med exem/psoriasis, enorm trötthet, energibrist och övervikt.

Visst jag gick ner 4 kg första tre veckorna sedan var det stopp. Magen känns mycket bättre inte lika orolig. Men här upphör hälsofördelarna. Nu händer inget mer.

Jag måste säga att det var nog främst för denna energibrist och trötthet jag hoppade på detta. Ni vet hjärnan vill men inte kroppen. Jag är oerhört less på denna känsla.

Jag äter strikt LCHF, inga mejeriprodukter i mängder, ost och ett glas mjölk ibland. frukost varierar jag mellan äggröra med olika tillbehör eller lchf macka. Måltiderna är kött, fisk med grönsaker, blomkål, sparris, broccoli ja det mesta man kan hitta i ovanjordgrönsaker, Gräddsås, eller kryddsmör.

Var ligger problemet?! Jag är så trött på att vara trött. Och hur meningsfullt känns den här koständringen när jag inget får ut av det... kanske ger fasen i det hela...

En vanlig orsak till trötthet är att man har dålig kondition. Har du gjort någon konditionstest? Har du koll på din vilopuls?

Hej ni bättre vetande...

Prova kokosfett! Ekologisk, köpt på hälsokostaffären. Dödar ev. virus, bakterier och svamp som ev kan finnas i tarmen. Ha en billigare burk på toan att smörja kroppen med. Läs gärna www.coconutreserachcenter.org om kokos alla fördelar! Själv tar jag en stor tesked i kaffet med grädde och står mig med det i flera timmar. Känner mig klarare i huvudet och märker skillnad när jag inte har tillgång till kokos. Billigt att ha i ansiktet och på hela kroppen.

• Like 1

Hej ni bättre vetande...

Har inga svar men du skulle kunna prova med Paleo-bloggarna Robb Wolf och Chriss Kresser! Här finns mycket matnyttig info. ;)

Kanske skulle prova deras autoimunaprotokoll.

Tänker också att du kan prova att salta maten lite mer och dricka mer vatten. Låt det ta tid. Efter 12 månader på LCHF känner jag fortfarande små förändringar över tid. Detta är inget som man gör i all hast, långsiktigt har du allt att vinna. Lycka till! 

Fina resultat på kort tid. Bra jobbat, kör på bara!

Jag har gått ner 70 gram i veckan, efter tre år blev det ju 10kg. Och jag var ganska hyfsad förut (BMI 24).

Det tar ju ofta decennier att förstöra sin hälsa, så räkna med att det kan ta lite tid innan allt är perfekt.

• Like 5

Tack alla! :)

Saltbrist låter helt otroligt eftersom jag är en hårt saltande person... ni vet den som saltar först och smakar sen... Vad är det i kolhydratkosten som gör att jag skulle förlora salt? Fattar inte riktigt....

Vatten har jag altid varit dålig på - det är något jag försöker tänka på. Vätska till maten är jag ännu sämre på :)

Kokosfett- jag hittar inte? Det enda kokosfett jag vet av är de i kyldisken i det silvriga paketet. Vad jag förstår är det inte det kokosfettet vi pratar om. Har sökt kokosolja utan resultat.

Kondition? Nä den är nog inte så bra, men jag har aldrig gjort någon konditionstest. Vilopuls kring 80 om jag har förstått vad vilopuls är. Men jag försöker komma ut och ta snabba promenader - helgerna blir det längre promenader. Motion ska ju vara bra mot trötthet.....

Och vem var det som trodde sig vara jobbig? Inte då! Jag har ju vänt mig hit för att få hjälp, tips och ideér ! Och nu har jag ju en del att tänka på/ prova och framför allt kanske -lugna ner mig- :)   Det kanske kommer och kanske inte på en gång... Jag får hålla ut ett tag till.

• Like 1

Strikt LCHF gör att du blir glutenfri - förhoppningsvis, annars får du se till att bli glutefri LCHF. Det tar på kroppen att gå tillbaka till normalläge (glutefnfrihet) och rensa ut. Läs mer här om abstinens mm vid gluteneliminering: http://www.wheatbellyblog.com/2013/09/surviving-wheat-withdrawal/

Vad är det för salt du använder? Vanligt bordssalt NaCl? I så fall samlar du antagligen på dig vätska och märker inte någon viktnedgång. Du ska använda riktigt havssalt som inte bara är NaCl utan mängder av andra mineraler också inte minst magnesium.

Vätska/vatten är viktigt när kroppen renar sig, urin ska vara klar inte gul/röd. Då måste du dricka mer tills den blir klar. Drick ett bra rent vatten, inte kolsyrat. Länken ovan tar upp detta.

Hur har du det med stressen i livet? Stress gör att vi bildar mjölksyra och de som kör LCHF utan mängder av grönsaker (du verkar dock vara duktig på grönsaker) riskerar att få höga halter av urinsyra. Kroppens förmåga att hantera syra per dag är begränsad och den lagrar ut syra i kropen som den inte hinner ta hand om under dagens skift för att ta hand om den en annan dag, den lagrar syran bl.a. i fettvävnaden.

Ta en promenad ibland, lugnt och fint, andas, njut. 30 minuter - 1 timme per dag. Ingen hets inget tempo, man blir bara hungrig ...

• Like 1

Strikt LCHF gör att du blir glutenfri - förhoppningsvis, annars får du se till att bli glutefri LCHF. Det tar på kroppen att gå tillbaka till normalläge (glutefnfrihet) och rensa ut. Läs mer här om abstinens mm vid gluteneliminering: http://www.wheatbellyblog.com/2013/09/surviving-wheat-withdrawal/

Vad är det för salt du använder? Vanligt bordssalt NaCl? I så fall samlar du antagligen på dig vätska och märker inte någon viktnedgång. Du ska använda riktigt havssalt som inte bara är NaCl utan mängder av andra mineraler också inte minst magnesium.

Vätska/vatten är viktigt när kroppen renar sig, urin ska vara klar inte gul/röd. Då måste du dricka mer tills den blir klar. Drick ett bra rent vatten, inte kolsyrat. Länken ovan tar upp detta.

Hur har du det med stressen i livet? Stress gör att vi bildar mjölksyra och de som kör LCHF utan mängder av grönsaker (du verkar dock vara duktig på grönsaker) riskerar att få höga halter av urinsyra. Kroppens förmåga att hantera syra per dag är begränsad och den lagrar ut syra i kropen som den inte hinner ta hand om under dagens skift för att ta hand om den en annan dag, den lagrar syran bl.a. i fettvävnaden.

Ta en promenad ibland, lugnt och fint, andas, njut. 30 minuter - 1 timme per dag. Ingen hets inget tempo, man blir bara hungrig ...

Hah! Här säger du ju nåt som jag inte tänkte på.... Jag har ju snöat in mig på att jag undviker s-o-c-k-e-r.... men det är ju så sant så sant att jag även plockat bort allt vad gryn, mjöl alltså gluten heter....

Salt vanligt borddsalt med jod,,, för det trodde jag var bra...

Kroppen kanske genomgår en större förändring än jag trott... JIsses i bland behöver man en smäll i ansiktet! Tack!

Jag har svårt att dricka kranvatten men hinkar i mej rött och grönt te. Det är gott att dricka kallt också. Välsorterade affärer har kokosolja men annars får du gå på hälsokostaffär.

Jo saltbrist är vanlig åkomma och man kan ju inte överdoserat salt så det är värt att pröva i alla fall