Jump to content

Hemsida för oss med laktos- och/eller glutenintolerans!

glutenintolerant

Recommended Posts

Hej! Jag har bestämt mig för att skapa en hemsida för oss med laktos- och/eller glutenintolerans! Därför undrar jag vad ni tycker en sådan sida bör innehålla? Självklart kommer det finnas massor av recept! Finns det något annat eller någonting speciellt ni skulle uppskatta om det fanns med? Recept på någit speciellt? Något som kanske saknas på andra svenska sidor?

Är mycket tacksam om ni kommer med önskemål och funderingar här så att jag kan skapa en fulländad sida!

• Like 1

En jätte bra idé! Vad gäller gluten så tycker jag att det är viktigt med informationen så att det framgår att det inte bara handlar om celiaki vilket för många är liktydigt med glutenintolerans. För dom med celiaki finns hemsidor. Men gluten påverkar oss alla många olika sätt. Det har skett ett stort steg framåt i och med att något som kallas för Spannmålsallergi har blivit erkänt som ett problem på bl.a. Livsmedelsverkets hemsida.  Men det är en lång väg kvar och idag kan vi nog knappt ana på hur många sätt vi påverkas. Det mest uttömmande i ämnet som jag har hittat är boken Brödberoende av William Davis. Hans blogg innehåller en stor mängd vittnesmål, information och kommentarer. Kanske skulle ett samarbete med honom vara ett inslag på hemsidan. Jag har inte hittat någon svensk motsvarighet. En annan favorit är Natasha Cambell McBride som arbetar med barn med diagnos och för henne är glutenfrihet en del av lösningen för dessa barn. 

Samarbeten med eller i vart fall länkar till dessa och andra hemsidor med information blir ju naturligt på hemsidan. Jag skulle gärna vara med och spåna mer kring detta om det passar.

Hej! Jag har bestämt mig för att skapa en hemsida för oss med laktos- och/eller glutenintolerans! Därför undrar jag vad ni tycker en sådan sida bör innehålla? Självklart kommer det finnas massor av recept! Finns det något annat eller någonting speciellt ni skulle uppskatta om det fanns med? Recept på någit speciellt? Något som kanske saknas på andra svenska sidor?

Är mycket tacksam om ni kommer med önskemål och funderingar här så att jag kan skapa en fulländad sida!

Information om kross-reaktivitet! 

• Like 3

Som många andra tycker även jag att det kan handla om kors-allergi mot t ex gräs (spannmålsallergi), finns ytterst lite information om det samt att det är svårt (?) att diagnosticera eftersom symptomen är så diffusa, man märker egentligen bara att man mår så mycket bättre utan spannmål.

Och det leder mig in på nästa sak som kan vara med på hemsidan: vilka tester man kan göra och hur de fungerar för att ställa olika diagnoser. Har för mig Erik2 tog upp lite sådana tester i ett inlägg av Aleks angående magont hos hennes dotter.

Lycka till!

• Like 1

Som många andra tycker även jag att det kan handla om kors-allergi mot t ex gräs (spannmålsallergi), finns ytterst lite information om det samt att det är svårt (?) att diagnosticera eftersom symptomen är så diffusa, man märker egentligen bara att man mår så mycket bättre utan spannmål.

Och det leder mig in på nästa sak som kan vara med på hemsidan: vilka tester man kan göra och hur de fungerar för att ställa olika diagnoser. Har för mig Erik2 tog upp lite sådana tester i ett inlägg av Aleks angående magont hos hennes dotter.

Lycka till!

Vad jag förstår så testar man efter antikroppar, men bara en sort. Om man hittar dessa går man sedan vidare och undersöker villi? Finns det något sätt i Sverige att testa för samtliga antikroppar som man kan göra i USA?

Sofia tipsade i en kommentar på Kostdoktorns blogg om denna artikel i DN:

Gluten gör fler sjuka

Intressant artikel.

Jag saknar som vanligt fokus på hela problematiken, inte bara celiaki. (Inget ont om den här artikeln, jag tänker mer på hela bevakning om gluteintolerans). Jag tror nämligen att celiaki bara är toppen på isberget. Vi andra, vi som inte har celiaki men ändå inte tål spannmål, vi "finns inte" och håller på med "modediet" o.s.v. bara för att det inte ännu finns vanliga, enkla och hyggligt billiga blodprover att ta på oss. Alltså finns vi inte och det är bara inbillning och en smula hysteri. 

Som hon säger i artikeln bär ca hälften av alla svenskar på genförändringen som behövs för att utveckla celiaki. Det krävs ju inte något stort hopp i fantasin för att tänka sig att det där som med de flesta andra sjukdomar handlar om ett glidande spektrum av besvär.  Jag tror vi kommer få se mycket spännande och oroväckande forskning som kommer visa på spannmålets betydelse för en mängd autoimmuna sjukdomar. Jag vet i alla fall att mitt bästa råd till alla med vikt- och/eller hälsoproblem är att börja med att utesluta spannmål och tillsatt socker. Det skulle hjälpa väldigt många om läkare rådlade så och ingen skulle i alla fall bli sjukare av det.  :ph34r:

• Like 2

Du skriver laktos(- och gluten)intolerans. Jag skulle vilja ha med mjölkproteinallergi också, och tydlig förklaring på skillnaden. När jag frågar på restaurang eller fik om de har mjölkfritt alternativ, så pratar många om laktosfritt, och har tydligen ingen aning om vad det egentligen är.

Hej!

Jag undrar, för många år trodde jag att jag varit LAKTOSINTOLERANS, men ände då i då hade jag balong mågen, trott av mig själv, hade börja med LCHF precis en månad och nu jag kan äta en hel brie ost,  vänlig mjölk utan problem, nu undrar jag, kunde bli jag glutenintolerans?

Tack för svara

:wub:

Jag tror att man kan vara överkänslig för mjölkprotein om man är glutenintolerant pga av kors-reaktioner.

ok, jag var diagnostikerna av en lekare, men nu är helt normal men mjölk och ost har inte testar yougurt än,  men känns så bra dricka vänlig mjölk

:D