stroker49 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Detta är kanske fel forum och har kanske inget med LCHF att göra. Men det är så många här som är mycket mer kunniga än jag på träning så jag tror jag kan få en del bra tips. Jag har kört Stronglift 5x5 i ett par år och gillar det. Jag tror på modellen och det tar rimligt mycket tid, så precis som LCHF kan man stå ut med det i längden. Det går långsamt framår men jag har fokuserat på rätt teknik och form och att inte skada mig (är snart 52 år). Jag fick ont i knäna. Det KAN ha berott på att jag körde med för hög belastning vid uppvärmning på crosstrainer men kanske på att jag inte hade perfekt teknik och "gick fram" med knäna över tårna vid squat. Men tekniken har jag fått bättre nu. Men fortfarande blir jag lite öm i knäna, men det känns inte SÅ farligt. Att åka slalom går bra och ger inte ytterligare smärtor (puh, skönt). Jag skall också säga att jag kör med minimal vikt vid knäböjjen pga mina problem och att jag vill vara försiktig, typ 30kg! Men jag får ont i höfterna och det känns inte bra! Det gör även ont i höfterna när jag går och speciellt om jag bär mina matkassar med ister och smör! Det kan tom bli värre även de dagar jag kör stående militärpress trots att det inte borde stressa på höfterna så mycket. Det blir bättre om jag inte tränar benböj, men det är ju viktigaste övningen när man styrketränar. Vad säger ni, the best and the brightest, är jag för gammal och utsliten för hårdare träning? Skall jag nöjja mig med lugna promenader och att mata duvorna? Skall jag söka läkare och slå några röntgenpåtar och se om jag är utsliten eller har artros? Att cykla går bra, jag cyklar 10km om dagen till och ifrån jobbet. Men det är ju nästan ingen ansträngning eller belastning alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Ont i knän har många gånger att göra med att man är stängd i höften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Det sägs ju att allt som inte är muskler behöver längre tid på sig att byggas upp när man tränar och att man därför skall börja försiktigt och trappa upp långsamt. Det är väl troligt att du börjat lite för tungt och kanske lite för ofta men frågan är vad du skall göra nu. För jag fattade väl rätt att du fick ont i knäna efter att du börjat med stronglift? Jag vet inte vad det är. Jag hade så ont i knäna så jag ficka backa nerför alla trappor vintern 2005-2006. Gå nerför backar funkade inte heller så jag fick gå baklänges. Det försvann dock helt när jag började cykla på våren så cykel är ju bra så länge man inte belastar för hårt. Det börjar bli vanligare att man ordineras träning när har ont i knäna och det kan ju hända att det finns någon träning som kan stärka just dom muskler som skyddar knäna. Du kanske kan konsultera en bra sjukgymnast. Dom jobbar mer och mer med att patienten skall självträna. Att belasta trots att det gör ont kan ju vara vanskligt och kanske ge bestående problem. Jag hörde dock ett program på radion där dom pratade om knän och en person hade sprungit långlopp med helt utslitna knäleder genom att han hade styrketränat rätt muskler för att avlasta knäna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Höft och knäproblem känner jag igen. För mig hänger det tydligt ihop med min stressnivå. Jag tror att det har att göra med syrabelastningen i kroppen. Kroppen lagrar syra för senare behandling i bl.a. leder, bindväv, osv. LCHF innebär att man äter mycket av animaliska produkter, det driver urinsyra. Stress driver mjölksyra. Det blir mycket syra. Hjälp kroppen med mycket grönsaker och rent vatten och bra mineraler. Sen kan vi nog inte komma ifrån att vi varit med ett tag (du ser ut att vara i min ålder) och vi har först på senare år fattat att vi måste tänka på vad vi stoppar i oss, ben och leder har fått buffra för våra synder. Förmodligen har du idrottat en del också. Antagligen dags att tagga ner lite grann. Cykling i lagom tempo är väl ett utmärkt sätt att ventilera kroppen på mjölksyra, det tror jag att man gör inom idrotten, och få hjärt/lung träning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Testa att gå till en naprapat eller en kiropraktor, om höfterna är lite felställda kommer de att påverka knäna och det går ju enkelt att fixa. Frågan är om det är höfterna som är onda eller allt tjafs utanpå höfterna. Har du ont djupt i skinkan är det höften som bråkar, har du ont på utsidan, på "höften" är det troligtvis muskler och senor som bråkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Höft och knäproblem känner jag igen. För mig hänger det tydligt ihop med min stressnivå. Jag tror att det har att göra med syrabelastningen i kroppen. Kroppen lagrar syra för senare behandling i bl.a. leder, bindväv, osv. LCHF innebär att man äter mycket av animaliska produkter, det driver urinsyra. Stress driver mjölksyra. Det blir mycket syra. Hjälp kroppen med mycket grönsaker och rent vatten och bra mineraler. Sen kan vi nog inte komma ifrån att vi varit med ett tag (du ser ut att vara i min ålder) och vi har först på senare år fattat att vi måste tänka på vad vi stoppar i oss, ben och leder har fått buffra för våra synder. Förmodligen har du idrottat en del också. Antagligen dags att tagga ner lite grann. Cykling i lagom tempo är väl ett utmärkt sätt att ventilera kroppen på mjölksyra, det tror jag att man gör inom idrotten, och få hjärt/lung träning. Jag har också funderat en del på det där med syrabelastningen. Det var ju intressant att du sett ett samband för egen del. Har du märkt konkreta samband med vad du äter också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Kanske du ska ta kontakt med en sjukgymnast/PT...oavsett om problemen med knän och höfter beror på artros eller inte så är det aldrig fel att stärka upp muskulaturen på ett KORREKT sätt (dvs råd från sjukgymnast). Förresten vart köpte du lammköttet för 69 kronor kilot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Jag lärde mig en jättebra stretch för att öppna höfterna när man har problem med knäna förra veckan på yogan, önskar jag kunde visa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JackhammerJesus Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Kul med en till som kör stronglifts! Ang knäna..Tror du borde testa att öka vikten på knäböjen enl stronglifts schemat (om du klarar det), för att stärka muskelpaketet runt knät. Det ger stabilitet och avlastning för ett ev slitet knä. Jag startade själv med stronglifts i Maj i år, med två rätt risiga knän och en tom stång på axlarna. Ökade sedan enligt schemat, och har inte känt av knäna sedan runt midsommar.Har som mest varit uppe på 97,5 i knäböjen, men backade av lite för att jobba på tekniken. Och så höfterna...Har du ett stillasittande jobb är du antagligen väldigt tight i höfterna, det var iaf jag i början av strongliftsäventyret. Botade det genom att försöka sitta på huk så mycket som möjligt dom första veckorna, när tillfälle bjöds...Ist för att sätta mig vid bordet hemma när jag kikade runt på nätet så ställde jag laptopen på en stol och satte mig på huk på golvet framför. I början stod jag bara ut ett par minuter, men det ökade fort, och nu kan jag nästan slå rumpan i golvet utan uppvärmning... Edit: kanske ska tillägga att jag också är åldersstigen...48. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Kanske du ska ta kontakt med en sjukgymnast/PT...oavsett om problemen med knän och höfter beror på artros eller inte så är det aldrig fel att stärka upp muskulaturen på ett KORREKT sätt (dvs råd från sjukgymnast). Förresten vart köpte du lammköttet för 69 kronor kilot? Ja, en sjukgymnast eller naprapat eller läkare kanske. Frågan är ju om de vet vad de pratar om, jag tycker ofta att allt mellan dietister och bilmekaniker ofta inte har en aning. Någon PT som gått en kortare kurs tänker jag då inte lyssna på! Nä så billigt var det inte, 69,90:-/kg. I går beställde jag ett halvt lamm igen med leverans på onsdag nästa vecka. Jag bara betäller i charken på stormarknaden nära mig (Priso i Linköping) men det går nog att få samma service nästan överallt. Till andra här: Syrabealstning, vad är det för hokus pokus? Sådant låter märkligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Ja, en sjukgymnast eller naprapat eller läkare kanske. Frågan är ju om de vet vad de pratar om, jag tycker ofta att allt mellan dietister och bilmekaniker ofta inte har en aning. Någon PT som gått en kortare kurs tänker jag då inte lyssna på! Nä så billigt var det inte, 69,90:-/kg. I går beställde jag ett halvt lamm igen med leverans på onsdag nästa vecka. Jag bara betäller i charken på stormarknaden nära mig (Priso i Linköping) men det går nog att få samma service nästan överallt. Till andra här: Syrabealstning, vad är det för hokus pokus? Sådant låter märkligt! Såg du inte mitt första inlägg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Såg du inte mitt första inlägg? Du ställde frågan till Erik 2 mig veterligen. I ditt svar/din fråga till denne nämnde du bara att du också funderat på "syrabelastningen"...så vad är det exakt du undrar att TS skall ha sett och, därefter, göra med detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Du ställde frågan till Erik 2 mig veterligen. I ditt svar/din fråga till denne nämnde du bara att du också funderat på "syrabelastningen"...så vad är det exakt du undrar att TS skall ha sett och, därefter, göra med detta? Syrabelastningen var i det senare inlägget. Det var det långa inlägget om knän som jag menade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Här har vi en kille som har botat sin artros. Kolla in videon! http://www.youtube.com/watch?v=7BM3mShzHdc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Detta är kanske fel forum och har kanske inget med LCHF att göra. Men det är så många här som är mycket mer kunniga än jag på träning så jag tror jag kan få en del bra tips. Den här delen av forumet handlar ju om träning så det kan väl inte vara mer rätt att ställa din fråga här. För övrigt är jag lite allergisk mot att klumpa ihop kosthållningar med träning. I de allra flesta fall när detta görs så är det för att uppnå en marknadsföringsfördel, dvs man försöker kapitalisera på något nytt och hett (ex. LCHF) och så slår man ihop det med ex. träning och vips har man en liten egen nisch med större marknadspotential än att ge ut en bok om "bara" LCHF eller "bara" träning. Visst finns det saker att fundera kring som är lite annorlunda men i regel går det som behöver kompletteras att sammanfatta på ett par sidor... Sedan om det går att få bra svar återstår att se. Jag tänker göra ett försök i.o.m. detta dock. Jag har kört Stronglift 5x5 i ett par år och gillar det. Jag tror på modellen och det tar rimligt mycket tid, så precis som LCHF kan man stå ut med det i längden. Det går långsamt framår men jag har fokuserat på rätt teknik och form och att inte skada mig (är snart 52 år). Better safe than sorry som man säger. Å andra sidan, har du hållit på ett par år så borde det vara läge att ha fått till någorlunda bra teknik härvidlag. Ett tips är att du filmar dig själv när du kör de övningar du vill finslipa tekniken på. I fallet med knäböj skulle jag se till att göra den från sidan, framifrån och även, helst, snett bakifrån. Om du inte själv kan avgöra hur du ligger till så är ett tips att du lägger ut klippet/klippen på YouTube (det går att lägga ut klipp så att de inte används av dess sökmotor om du vill minska risken att någon annan än "den det berör" ser klippet) och ser till att någon mer kunnig tar sig en titt. Du vet var min PM-brevlåda bor om du inte känner någon som kan ta sig en koll och du inte vill släppa ut länken publikt här på forumet. Ett annat tips är att du uppsöker en styrkelyftsklubb för där finns det i regel alltid kunniga att fråga om hjälp. Jag fick ont i knäna. Det KAN ha berott på att jag körde med för hög belastning vid uppvärmning på crosstrainer men kanske på att jag inte hade perfekt teknik och "gick fram" med knäna över tårna vid squat. Men tekniken har jag fått bättre nu. Ibland, i synnerhet om symptomen är av s.k. intermittent natur, så kan det vara knepigt att veta vad som är orsaken till problemen. Jag minns för en massa år sedan då jag fick stora problem med naggande värk i knäna. Jag lade en hemsk massa krut på att finslipa knäböjsteknik och på den tiden körde jag inte benpress heller så jag förstod inte riktigt varför det inte blev bättre. Efter många om och men så insåg jag att boven i dramat inte alls var knäböjen utan marklyft! Efter att ha filmat lyftet från sidan så insåg jag att i bottenläget så släppte markkontakten med hälen en kort stund, dvs belastningen förflyttades framåt på foten...och då insåg jag direkt vad problemet var. Efter korrigering av detta så blev det snart bättre. Men fortfarande blir jag lite öm i knäna, men det känns inte SÅ farligt. Att åka slalom går bra och ger inte ytterligare smärtor (puh, skönt).   Jag skall också säga att jag kör med minimal vikt vid knäböjjen pga mina problem och att jag vill vara försiktig, typ 30kg! Belastningar är alltid relativa. Även om en belastning ur ett allmänt perspektiv är låg så kan det i sitt specifika sammanhang vara raka motsatsen sett till individ och teknikavvikelser. Hur som haver, lite svårt att avgöra så här på håll och utan att se tekniken du använder om det ens har med knäböjen att göra men för att i varje fall rada upp "the usual suspects" vad gäller knäböjsteknik: - Knät "vandrar" för långt över foten. Detta har du ju redan beskrivit ovan som en möjlig felkälla men, antages, som nu är korrigerad och normalt inte sker. - Dålig flexibilitet i regionen vader/ankel vilket gör att, som jag beskrev i min egen anekdot, belastningen rör sig mot främre delen av foten vilket åtminstone över tid är en garant för kommande knäproblem. Har man känsliga knän så ska man inte heller ägna sig åt trams som att lägga en viktskiva under varje häl för att på så sätt skapa en krycka för det faktiska problemet. Fixa flexibiliteten är det som gäller. - Knät hålls inte strikt över foten i sidled. Tänk på att vinkeln i foten skall vara kopplad till hur bred ställning du använder. Bredare fotställning leder till mer utåtvinklad fot...och detta måste benet och i synnerhet knät anpassa sig efter av biomekaniska skäl för att må bra under HELA rörelseomfånget. Det är ex. väldigt vanligt med knän som går inåt i böjen när det blir för tungt eller man når ett visst djupt. Men jag får ont i höfterna och det känns inte bra! Det gör även ont i höfterna när jag går och speciellt om jag bär mina matkassar med ister och smör! Det kan tom bli värre även de dagar jag kör stående militärpress trots att det inte borde stressa på höfterna så mycket. Knepigt värre. Eftersom det är både knän och höfter som spökar så kan det i värsta fall bli lite moment 22 över problemlösningen. Det är nämligen inte ovanligt att för att få bra djup i böjen så måste man vinkla ut benen och i.o.m. detta så kommer höfterna att belastas mera... Men för att inte gå händelserna i förväg så skulle jag nog råda dig att uppsöka en duktig naprapat/kiropraktor som har ERFARENHET av elittränande/-tävlande. De sitter ofta på mycket kunskap om hur man kommer till rätta med den här typen av problem. Det kan ju tyvärr också vara så att artros är inblandat varför ett läkarbesök också skulle kunna vara på sin plats. I övrigt frånsett det jag redan nämnt: 1) Se över din mobilitet. En kanonövning för den som vill lära sig knäböja är vad jag brukar kalla muggböj men som är mer bekant som "goblet squats". Utför du den så djupt du kan ett tag, eventuellt varje kväll utan belastning, så kommer du dels öva upp mobiliteten i allmänhet men även din förmåga till att knäböja med bra teknik. 2) Experimentera med högre repetitionsomgång än 5:or. Prova 3 x 8 eller 2 x 15 ett tag. Det kommer även att ge en skjuts vad gäller din kardiovaskulära förmåga... *say no more* Det blir bättre om jag inte tränar benböj, men det är ju viktigaste övningen när man styrketränar. So they say... Kom ihåg en sak. INGENTING vad gäller träning är ristat i sten. Det finns väldigt mycket grundregler som i 99% av fallen är helt korrekta och giltiga. En sådan är exempelvis att för de allra flesta så är knäböj en fenomenalt bra övning. Det är för övrigt en helkroppsövning och inte bara en benövning vilket kanske bör poängteras. Men beroende på individuella förutsättningar, skador, mål...så kan dessa grundregler behöva skruvas lite på eller helt ignoreras/ersättas. Hoppas detta gav någonting! Tillägg: Glömde nämna att för undertecknad så finns det en sak som kanske mer än något annat ställer till med knävärk. Det är kort och gott inaktivitet. De gånger jag haft längre träningsuppehåll så har knäna börjat gny rejält. Träningen upplever jag därför snarare ökar knähälsan i mitt fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Jag ska försöka beskriva rörelsen tror jag. Sätt dig i skräddarställning men försök att få underbenen vinkelräta i förhållande till låren och flexa fötterna. Stretcha genom att långsamt böja dig framåt, det är viktigt att böjningen sker från höften och inte tex i ryggen, dvs fäll inte ner överkroppen utan magen ska komma närmare benen (och lyft i bröstkorgen). Så här kan man tänja höften utan att skada knäna (flexning av fötterna skyddar också knäna). Problemet med knän är att problemet ofta ligger i höfterna, men det är svårt att komma åt höfterna när man har problem i knäna! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Jag har också funderat en del på det där med syrabelastningen. Det var ju intressant att du sett ett samband för egen del. Har du märkt konkreta samband med vad du äter också? @MKJ: Inget samband med mat, försöker balansera varje mål varje dag. Under perioder med stress dricks det dock förmodligen mycket mer kaffe = urinsyra. @Stroker 49: Massörer känner väl till det här, såväl Svenska som Thailändska. Det är därför man ska dricka vatten efter massagen. Massören pressar ut en hel del deponerade saker som måste kissas ut. Inget hokus pokus men kanske lite omanligt, eller? Ta ditt knä och din höft till en Thaimassör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 @Tiny Tom: Många bra synpunkter! Men jag har faktiskt varit inne på allt detta. Men det är suveränt att få bra tips och konfirmering på att man inte är ute och cyklar fullständigt. När jag för några år sedan började träna så filmade jag mig själv och lade ut på youtube och frågade på ett forum jag brukade vara inne på och fick många bra synpunkter. Då kunde jag korrigera. Jag har studerat världsberömda tränare på nätet och jag har stretchat och gjort third world squat tills jag kunde squatta på ett hyfsat bra sätt. Det är inte perfekt, men hyfsat. Jag har ju också tagit det mycket lugnt med vikter. Men det känns som problem om jag squattar även utan stång. Några bra övningar för att bättra mobiliteten i höften? Är detta bra http://www.youtube.com/watch?v=qaQPfi8f27E ? Marklyft går hyfsat. Idag lyfte jag 1x5 med 100 kg och det kändes bra då och nu. Jag kan nog lägga på lite till men jag vill vara lite försiktig. Jag körde 5x5 stående militärpress med 40kg och jag känner inget i höfterna. @Erik 2: Nja. Gränsen går nog vid naprapat. För en norrlänning ligger det närmare att lägga på mer på skivstången och bita ihop ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Jag tycker benböjen i sig själv är en väldigt bra mobilitetsövning. Jag kör också stronglift och jag värmer alltid upp genom att köra väldigt djupa böj, hela vägen ner. börjar med bara stången och kör det stegvis upp till 100 kg, sedan kör jag lite grundare men fortfarande djupt (höft i linje med knä), mest för att jag är rädd att det blir för mycket tryck i ryggslutet. Jag har också läst att det är bra för knäna att köra djupt, annars blir det muskelobalans. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Stroker49: Ett par saker jag kom att tänka på lite spontant idag. 1) Har du testat att dra ned på marklyftandet bara för att säkerställa att det verkligen är knäböjen som är problemet? Det verkar märkligt att knäböj med 30 kg inte går bra men marklyft med 100 kg går bra... 2) Föregående punkt, beroende på hur man tolkar in styrkeförhållandet mellan knäböj och marklyft, skulle ju kunna tyda på att du redan har en, om än ovanlig, muskelobalans som teoretiskt skulle kunna påverka såväl knän som höfter. Tillägg: För många, även undertecknad som inte är någon "naturlig" knäböjare, så brukar ökningar i knäböj (och i mitt fall även benpress) föregå ökningar i marklyft. Med det scenario du beskrivit så får du sannolikt inte samma "draghjälp", dvs mer konkret så kanske det är hamstringsmuskulaturen som fått mest stryk och som därmed blivit dominant jämför med framsida lår. Det här är en högst spontan tanke och, som redan nämnts, en ovanlig situation eftersom muskulär obalans i låret normalt brukar vara den omvända, dvs att hamstrings är svagare. 3) Har du testat att köra med högre repetitionsomfång än 5? Personligen anser jag just behovet att öva teknik och "få mer repetitioner i kroppen" det som motsäger 5x5 för absoluta nybörjare. Därför kan det vara bättre att köra något mer traditionellt som 3 x 8 eller 3 x 10 tills kroppen vaknat till ordentligt och fått basal träningsgrund (inte att förväxla med att lägga mer allmän grund i relation till potential för basstyrka/muskelmassa). Lägre repetitionsantal stressar lederna mera och det gäller i synnerhet när/om man inte fått tekniken på banan. 4) Experimentera med rörelseomfånget. Även om det under senare år varit en stark trend mot "ass to grass", dvs att man ska gå så djupt man bara kan så tenderar de som ivrigast hejar på denna utveckling lite för ofta missa att rörelseomfång i knäböj har minst TRE akilleshälar, dvs det handlar inte bara om knän utan även, som du märkt av, höfter och sist men verkligen inte minst korsrygg. Det finns många vars knän kan klara av, och dessutom kanske må bättre av, att gå väldigt djupt i böjen. Det är dock i regel (mycket) färre i denna skara som kan göra detta SAMTIDIGT som det inte får negativ effekt på korsrygg och/eller höfter. Parallellt läge är ur detta perspektiv ofta mer än tillräckligt och ibland (om inte vanligtvis) mer realistiskt att betrakta som optimalt. Hur som haver, du kanske redan testat allt ovanstående också men nu är det sagt. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Kan inget om cross-fit och tynglyftning men tittade på den video du länkade till, och jag skulle vilja säga att det är det yttre musklerna och bakre musklerna i höften/rumpan du vill åt, inte de inre. Alltså det är ofta dom som är stela och ger upphov till problem med knäna. Så jag skulle istället dra in knäna och stå med dom bredvid varann och sedan "squatta". Men det lägger ju en väldig tyngd på knäna, vilket är just det problemet jag pratade om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johannn Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Googla på löparknä..där hittar du perfekt stretching.. Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 3, 2013 Author Share Posted November 3, 2013 Jag har provat Stronglift 5x5 nu i ca tre år. Jag gillar det men resultaten har kommit långsamt. Men jag är nöjd med att jag inte längre har ont i ryggen och att jag blivit lite starkare. Men jag är missnöjd med mina knä och höftproblem. Nu har jag läst en del av Mark Sisson och en del av hans gratismaterial i "Primal Blueprint". Kan det ligga något i det han hävdar, speciellt avseende träning? Skall man röra sig mycket och lågaktivt och lyfta lite tungt ibland och spurta samt leka? Jag vill ju inte tävla i body building eller nå några superresultat. Bara må bra och se bra ut. Kanske är jag för gammal och spröd för att försöka lyfta riktigt tungt, kanske skall jag lyfta 70 kg i marklyft i stället för 120kg, kanske skall jag köra armhävningar eller bänkpress med 50kg i stället för att jaga tyngre vikter? Vad säger ni som är duktiga på motion och träning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Nu har jag läst en del av Mark Sisson och en del av hans gratismaterial i "Primal Blueprint". Kan det ligga något i det han hävdar, speciellt avseende träning? Skall man röra sig mycket och lågaktivt och lyfta lite tungt ibland och spurta samt leka? Jag vill ju inte tävla i body building eller nå några superresultat. Bara må bra och se bra ut. Kanske är jag för gammal och spröd för att försöka lyfta riktigt tungt, kanske skall jag lyfta 70 kg i marklyft i stället för 120kg, kanske skall jag köra armhävningar eller bänkpress med 50kg i stället för att jaga tyngre vikter? För att repetera en av punkterna jag skrev ovan först: "Har du testat att köra med högre repetitionsomfång än 5? Personligen anser jag just behovet att öva teknik och "få mer repetitioner i kroppen" det som motsäger 5x5 för absoluta nybörjare. Därför kan det vara bättre att köra något mer traditionellt som 3 x 8 eller 3 x 10 tills kroppen vaknat till ordentligt och fått basal träningsgrund (inte att förväxla med att lägga mer allmän grund i relation till potential för basstyrka/muskelmassa). Lägre repetitionsantal stressar lederna mera och det gäller i synnerhet när/om man inte fått tekniken på banan." Med denna repetition som grund, du bör tvärtom träna som en kroppsbyggare! Styrkelyft är INTE kroppsbyggning. Styrkelyftare strävar efter att kunna lyfta så tunga vikter som möjligt. Kroppsbyggare strävar efter att musklerna skall uppleva belastningen så tungt som möjligt. Generellt sett... Genom att inte träna så tungt, dvs ökad volym genom fler repetitioner och set, och genom att inte träna till failure så kan man även träna oftare. Detta hänger samman med att belastningen hamnar på muskler istället för på leder och ligament. Detta hänger också samman med nervsystemet inte stressas så mycket som vid mer styrkeinriktad träning (igen: styrkelyft är inte kroppsbyggning). Jag har redan skrivit om detta men det mesta som är mer muskelcentriskt (träning för kroppsbyggare) är skonsammare och även mer hälsosamt. Så en repetition igen: 1) Minska vilan mellan seten/övningarna. 2) Se till att utveckla muskelkontakten (mind muscle connection). Lär dig vilken muskulatur som övningen är tänkt att angripa och sedan strävar du efter att hela tiden "känna" att den muskeln används. Öva att spänna valfria muskler när du sitter i soffan och kollar på tv. Kan du inte få latsmuskeln att krampa framför Rapport så blir det inte lättare när du samtidigt skall lyfta en belastning...och s.a.s. "flexa upp vikten". Kroppsbyggning handlar nämligen om det. Styrkelyftare lyfter vikten. Byggare flexar upp den. Kontakt, kontakt, kontakt. 3) Undvik extremlägen där du låser ut leden så att belastningen inte främst hamnar på muskulaturen. Tänk även på att, om du använder fria vikter, så utgår belastningen från jordens dragningskraft. Tänk därför på att för att belastningen i möjligaste mån skall hamna på den muskel du vill träna så kan detta att undvika extremlägen också ses som ett sätt att göra övningen svårare (igen: kroppsbyggare gör vikten så tung som möjligt). Ett enkelt tips. Utför du sidolyft med hantlar för axelmusklerna så är det bättre att inte ha startläget då armarna hänger rakt utan istället då armarna lyfts en aning ut från kroppen, dvs se till att minst ha denna vinkel som "vändläge". 4) Hellre mer volym (reps/set) än intensitet (belastning). Som alltid är inte detta hela sanningen men det här är en bra grund för att förstå muskelinriktad (och i regel mer skonsam) träning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Titta bara på Mark Sisson! Något måste han göra rätt!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 För att repetera en av punkterna jag skrev ovan först: "Har du testat att köra med högre repetitionsomfång än 5? Personligen anser jag just behovet att öva teknik och "få mer repetitioner i kroppen" det som motsäger 5x5 för absoluta nybörjare. Därför kan det vara bättre att köra något mer traditionellt som 3 x 8 eller 3 x 10 tills kroppen vaknat till ordentligt och fått basal träningsgrund (inte att förväxla med att lägga mer allmän grund i relation till potential för basstyrka/muskelmassa). Lägre repetitionsantal stressar lederna mera och det gäller i synnerhet när/om man inte fått tekniken på banan." Med denna repetition som grund, du bör tvärtom träna som en kroppsbyggare! Styrkelyft är INTE kroppsbyggning. Styrkelyftare strävar efter att kunna lyfta så tunga vikter som möjligt. Kroppsbyggare strävar efter att musklerna skall uppleva belastningen så tungt som möjligt. Generellt sett... Genom att inte träna så tungt, dvs ökad volym genom fler repetitioner och set, och genom att inte träna till failure så kan man även träna oftare. Detta hänger samman med att belastningen hamnar på muskler istället för på leder och ligament. Detta hänger också samman med nervsystemet inte stressas så mycket som vid mer styrkeinriktad träning (igen: styrkelyft är inte kroppsbyggning). Jag har redan skrivit om detta men det mesta som är mer muskelcentriskt (träning för kroppsbyggare) är skonsammare och även mer hälsosamt. Så en repetition igen: 1) Minska vilan mellan seten/övningarna. 2) Se till att utveckla muskelkontakten (mind muscle connection). Lär dig vilken muskulatur som övningen är tänkt att angripa och sedan strävar du efter att hela tiden "känna" att den muskeln används. Öva att spänna valfria muskler när du sitter i soffan och kollar på tv. Kan du inte få latsmuskeln att krampa framför Rapport så blir det inte lättare när du samtidigt skall lyfta en belastning...och s.a.s. "flexa upp vikten". Kroppsbyggning handlar nämligen om det. Styrkelyftare lyfter vikten. Byggare flexar upp den. Kontakt, kontakt, kontakt. 3) Undvik extremlägen där du låser ut leden så att belastningen inte främst hamnar på muskulaturen. Tänk även på att, om du använder fria vikter, så utgår belastningen från jordens dragningskraft. Tänk därför på att för att belastningen i möjligaste mån skall hamna på den muskel du vill träna så kan detta att undvika extremlägen också ses som ett sätt att göra övningen svårare (igen: kroppsbyggare gör vikten så tung som möjligt). Ett enkelt tips. Utför du sidolyft med hantlar för axelmusklerna så är det bättre att inte ha startläget då armarna hänger rakt utan istället då armarna lyfts en aning ut från kroppen, dvs se till att minst ha denna vinkel som "vändläge". 4) Hellre mer volym (reps/set) än intensitet (belastning). Som alltid är inte detta hela sanningen men det här är en bra grund för att förstå muskelinriktad (och i regel mer skonsam) träning. Jo jag har med intresse läst också vad du svarade mig tidigare. Mycket kloka synpunkter och tips. Men jag har ju kört i tre år! Jag började med tom stång och har verkligen fokuserat på rätt form. Jag har tex filmat mig själv och fått synpunkter på fora. Men jag har trott på detta med strongllift som liknar styrke mer än body building. Och några tunga vikter har jag ju inte kommit upp i. Det kanske räcker med lite softare träning enligt Mark Sasson. Det verkar ju tilltalande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 I lööv Mark Sisson......! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Testa på barfotastil. Man får mycket mindre ont o höfter och knän när man sällan sätter ner hälarna - t.o.m. när man står still eller går sakta. Man ändrar automatiskt läge när man står still på hälarna så inget blir statiskt. Man tränar upp musklerna markant så man förhindrar slitningar. Jag fick hälsporre 3 gånger innan detta och ofta ont i ryggen av att stå länge, eller gå långsamt. Men nu är det jätte bra . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Testa på barfotastil. Man får mycket mindre ont o höfter och knän när man sällan sätter ner hälarna - t.o.m. när man står still eller går sakta. Man ändrar automatiskt läge när man står still på hälarna så inget blir statiskt. Man tränar upp musklerna markant så man förhindrar slitningar. Jag fick hälsporre 3 gånger innan detta och ofta ont i ryggen av att stå länge, eller gå långsamt. Men nu är det jätte bra . Nja, springa tänker jag inte göra alls. Och nu börjar det bli kallt att gå och stå barfota hela tiden Nu har ju skidsäsongen kommit igång (utförs). Jag var uppe i Ramundberget i helgen och det är helt sanslös så fort jag blir trött i bena. Ont i knäna får jag också. Är det åldern eller är det LCHF som jgör att jag blir helt slut redan efter någon timme? Bör man inför aktiv utförsåkning tom fundera på att äta lite potatis och ris kvällarna innan? När jag var mer otärnad och något överviktig för fyra år sedan var detta bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jag förstår att det går mycket lättare att åka när man är otärnad. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Nja, springa tänker jag inte göra alls. Och nu börjar det bli kallt att gå och stå barfota hela tiden Barfotastil kan man även använda sig av när man går eller står. Jo det är rätt kallt, men fivefingers vintervarianten är rätt mycket varmare än de andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts