Jump to content

Diabetes typ1, lchf och kolesterol

Erik Johansson
 Share

Recommended Posts

Hej!

Skulle behöva lite hjälp av er som är insatta i det här med kolesterol och diabetes...

Började äta lchf för ca 3år sedan för att få en bra blodsockerkontroll då jag har diabetes typ1. Funkar hur bra som helst och mår prima. Dock så verkar jag vara en kolesterol "hyper-responder" vilket har gjort denna perioden ganska jobbig!

Någon månad efter jag började med lchf drog mitt total samt ldl kolesterol iväg rejält

Tidigare år har mina värden varit ungefär så här:

totalt: 5,0-5,8

Hdl: 1,5-1,6

Ldl: 3,0-3,7

Trig: 1,0-1,3

Tyvärr ingen Apo-kvot vad jag vet men ändå..

Efter ätit lchf i ca 4 månader blev det så här,

Tot: 9,8

Hdl: 2,0

Ldl: 7,0

Trig: 1,0

Apo A1: 1,96

Apo B: 1,97

Kvot: 1,01

Bestämd som jag var, att detta va det enda rätta så struntade jag helt i vad läkaren sa till mig angående mina värden och tänkte att värdena säkert kommer gå ner igen.

Efter ytterligare ett år var profilen  klart bättre:

mars 2012

Tot: 8,1

Hdl: 2,0

Ldl: 5,6

Trig: 0,8

Apo A1: 1,83

Apo B: 1,52

Kvot: 0,83

Så idag 1,5år sedan senaste provet och nästan tre år med lchf  hade jag hoppats på ännu bättre värden, men tyvärr verkar det ha stannat ungefär där:

okt 2013

Tot: 7,7

Hdl: 1,8

Ldl: 5,6

Trig: 0,7 (tror jag det var)

Apo A1: 1,8

Apo B: 1,5

Kvot: 0,83

Är väl medveten om att denna kolesterolprofilen är helt ok om man inte har diabetes. Men hur är det egentligen för en typ etta som tidigare åt "som folk gör mest" och hade en "bättre" profil?

Mitt Hba1c har gått från 66 till 50 vilket ju är mycket bra, men frågan är som sagt, är min kolesterolprofil tillräckligt bra??

Det som är skönt i det hela är att läkaren inte är emot maten jag äter i sig, utan är bara orolig för mitt kolesterol. Hans förslag idag blev att prova äta mer fisk ist för kött/ägg ett tag för att sedan kolla igen. Men frågan är ju om det verkligen ska vara nödvändigt.

Äter en varierad lchf-kost med mycket grönsaker, även lite rotfrukter samt någon frukt slinker ner då och då..

Tacksam för svar från någon som tror sig veta:)

/Erik

Du har en bra profil.. inget snack om saken!

7,7/1,8=4,3.. bör vara 6 eller lägre, gärna 5 eller lägre, toppen om det är 4 eller lägre!

Altså inga allarmerande värden alls.. speciellt som dina triglycerider sjunkit rejält.. och din APO.kvot ligger hyfsat till.. så är det inte för mycket små LDL heller.

Grejen med diabetes och blodfetter är den statistiska risken, som dels beror på högt blodsocker som glykolisering samt många små VLDL, LDL, IDL!

Du lyckats förbättra alla värdena, syns på långtidsockret som är glykoliseringsgraden och fördelningen av APOlipoproteiner samt kolesterol.

Jag tycker aspelut att du skall testa mer fisk.. så har du testat det oxå.. och så behåller du en bra relation med läkaren.. får något att prata med denne om.. får fler prover tagna.. och så kan denne lära sig något om kost vid diabetes!

• Like 4

Tack för snabba svar Zepp och Kjell!

Har egentligen aldrig trott att det är något fel på mina senare värden, men det är inte helt lätt när ens läkare menar på att ldl måste ner.

Hade ju varit så mycket enklare om man inte fått så stor höjning, och inte behövt diskutera det varje gång man är på kontroll. 

Förövrigt så tar jag både D3 (2500IE) och omega-3 tillskott.

• Like 3