Popular Post Tuva Posted October 8, 2013 Popular Post Share Posted October 8, 2013 Fullt frisk unge: grönsaker, kött, ägg, fisk, smör, nötter, frukt, rotsaker, grädde, ost o.s.v. Hade vi alla ätit så hela vårt liv hade vi inte behövt någon matrevolution. Nu har vi inte gjort det. Vi har ätit pasta till förbannelse (de lydigaste av oss fullkornspasta, själv fick jag aldrig min man att gå med på att det var ätligt) och grovt bröd så det knastrade i öronen på oss. Vi har ätit chips och sockrade yoghurtar med lite fett för fett är farligt och yoghurt nyttigt; osockrad fettfri yoghurt äter inte ens katten. Vi har ätit pizzor och smågodis och tårtor och vi har druckit läsk. Vi har druckit litervis med juice för frukt är ju nyttigt, det vet ju alla och en liter juice innehåller ju MÅNGA frukter så det måste ju vara supernyttigt, eller hur? Så nu sitter vi här. Vi är feta, har värk, sockersjuka, migrän, allergier, vi är utmattade och dystra. En del allt på en gång, andra "bara" en eller två. För min del är hårklyverier om vad som är "riktig" LCHF egentligen ointressant. Min "riktiga" LCHF är annorlunda än din. Du tål kanske spannmål men det gör inte jag. Jag kan äta moderat LCHF med rotsaker men inte du. LCHF är och förblir Low Carb (under 130 gr kolhydrater om dagen) mer eller mindre by dafault eftersom det är svårt att komma över 130 gr kolhydrater om dagen om min inte äter spannmål och inte äter socker. 100 gr. banan innehåller 22 gr., 100 gr. potatis 16 gr. man ser ganska fort att även om man tuggar i sig en banan om dan och ett par potäter kommer man inte upp i några svindlande mängder kolhydrater. Vi får helt enkelt ta våra specifika metabola skador som utgångspunkt och jobba vidare med det vi har. Spannmål, socker och skumma växtoljor går bort. Ingen tar skada av att utesluta det ur sin kosthållning och ersätta det med naturligt förekommande fetter och grönsaker. Minimera mängden processad mat. Då äter vi nyttigt. Resten är finlir. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts