Jump to content

D-vitamindos, läkare förskräckt

Bazinga

Recommended Posts

Hej!

Har under hela 2012 haft låga värden på d-vitamin (25-OH, värdena har legat mellan 24-57, 75-250 är "optimalt" enligt referensintervallet). Senast läkaren gick med på att ta provet var i september, det var då det var som "högst".

Fick utskrivet 400IE av läkaren i början av 2012, åt det i några månader utan att må särskilt mycket bättre. Beställde sedan hem Holistics 5000 IE-tabletter och började ta dem, mådde så småningom bättre och bättre.

Vid senaste läkarbesöket i december frågade läkaren om jag tog tabletterna varpå jag sa som det var. Läkaren kom av sig helt när jag sa vilken dos jag tog och höll sedan en 10-minuters monolog om att jag genast skulle sluta med det för att inte råka överdosera och återgå till de tabletter h*n skrivit ut. Läkaren ville inte ta nya prover för att kolla värdena, men ville ändå att jag skulle sluta med 5000.

Jag är förvirrad och lite skrämd nu. Enligt Kostdoktorns info om d-vitamin så har överdoser bara konstaterats vid doser som 30 000 IE/dag under en längre tid. Men min läkare befarade alltså en plågsam död pga d-vitaminöverdos för min del.

Vem har rätt?

Tack på förhand,

D-vitaminknapraren Bazinga

Om nu läkaren (i onödan) befarade överdosering är det ju vidare högst anmärkningsvärt att h*n inte ville ta ett nytt prov.

Exakt min reaktion också. Desto viktigare att ta ett uppföljningsprov för att se att du inte har tagit någon "skada"

Normalrekommendationen har nyligen ökats till 800IE om man ska ta tillskott. Jag tror 400IE tabletter är på väg ut helt om jag läser reklamen från tillverkarna rätt. 

Exakt min reaktion också. Desto viktigare att ta ett uppföljningsprov för att se att du inte har tagit någon "skada"

Normalrekommendationen har nyligen ökats till 800IE om man ska ta tillskott. Jag tror 400IE tabletter är på väg ut helt om jag läser reklamen från tillverkarna rätt. 

Jag försökte få läkaren att ta nya prover, men tydligen var det då inte så jättefarligt, bara jag slutade? Ska återkomma för prover om 6 månader sa h*n.

Men är det så farligt att ta 5000 IE/dag, som läkaren säger?

Nej det är det inte, det är ju exakt vad Doc själv rekommenderar. :D

Jag personligen tar 10 000 IE/dag. Men läste att en rekommendation är att man tar 1000 IE/10 kg kroppsvikt. Så med det kan jag äta ca 5 500 IE och maken 10 000 IE/dag utan problem.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#tillskott

Det finns massa att läsa om d-vitamin och det blir väl bättre och bättre dokumenterat. Som snitt på det kroppen producerar på en dag i full sol verkar vara runt 10 000E. Ubåtsmilitärer i USA (utan något solljus alls, dvs som oss på vintern) får 2000IE i tjänst. 

Allt under 30-40 000 verkar säkert även vid långtidsbruk. 

Jag och min fru tar 5000 IE om dagen sedan juni. Vi mår utmärkt. Blev testad i november och låg då på 129 nmol/l, alltså ett bra värde. Min läkare blev också överraskad över de olika prover jag ville ha, men gick med på det efter viss diskussion. Han sade att jag var hans ovanligaste patient och att jag var "alltför vetenskaplig"...

• Like 3

Kan berätta om min fru. För 3 månader sedan konstaterades i samband med fibromyalgi diagnos att hon hade extremt lågt med d-vitamin. Förmodligen har det främst att göra med de två somrar med dåligt med sol att göra. Så vi gick till apoteket och köpte d-vitamin. Dvs apotekets egna.

Av det skulle hon äta 3 dubbla doser om dagen. Egentligen sa läkaren inget om mängden dos per tablett eller så, så vi antog det var vanligt med den dosen.
Sedan läste vi på kostdoktorn med flera platser om d-vitamin och insåg att det är väldigt lite dos i tabletterna. Kom oss inte för med att beställa den d-vitamin kostdoktorn rekommenderar dock. Så idag kom provsvaret på senaste provet. Fortfarande lågt med D-vitamin (49, kravet för att godkänna är 75). Det är förmodligen ingen slump att hon just gått med en förkylning i 2 månader som just nu verkar släppa lite.

Detta kommer krävas högre doser, minst 4000-5000 IE, eller förpassa sig bakom UVB ljus i någon form för att reda ut. Och förmodligen har jag också samma brist, men den har de inte kolla, med tanke på att jag vistats lika dåligt ute i solen om inte sämre med min väldigt dåliga dygnsrytm där natten är min avstress från allt buzz.

Men när man kom till vad läkaren rekommenderade i övrigt för att ordna detta finner man råd som att äta mycket kycklingfiléer, lag och .... stekt ägg på MARGARIN! Ibland undrar man om vissa läkare medvetet försöker få patienter att få högt kolesterol av en viss typ så de kan pracka på dem statiner. Samma läkare som ville ge mig statiner trots jag inte är hjärtsjuk och med ett total/hdl på 5.2 bara, med triglycerider 0.9 och 1.4 i HDL. Trots att sjukvårdens egna rekommendationer dessutom tydligt pratar om att livstilsförändringar i första hand och statiner när det är riktigt akut i samband med hjärt och kärlsjukdomar.

Ja vad ska man säga.. det känns som att det förekommer en massa spekulationer och gissningar bland många dessutom stressade läkare idag. De har inte ens tid att låta mig vila i 40 minuter innan de tar blodtryck. Nej direkt efter 5 minuter  de tagit blodprov på en person med nålskräck och paniksyndrom ska de ta det och sedan utgå från det att patienten då har högt blodtryck (ja momentalt är det inte så konstigt!). När man påpelar detta för dem så tittar de på en som om man är helt dum i huvudet och säger; "men det förstår du väl att vi inte har tid med att låta varje patient vila i 40 minuter!".
Och trots detta står det tydligt i instruktioner för att ta blodtryck i samband med för högt blodtryck att det är väldigt viktigt att patienten vilar i bort mot 40 minuter innan. Samma sak säger apoteken som erbjuder gratis prov av blodtrycket och att de egentligen inte borde erbjuda det eftersom det är alltid stressade personer eller i panik som kommer in och tar dem och jagar upp sig inför det dessutom.

Det här vansinnet i sjukvården måste upphöra och stressa ner ett antal ton!

• Like 2