Jump to content

Hjääälp !! En fråga till kostoktorn

Linen

Recommended Posts

Matstöd på mitt jobb innebär tre mål kolhydrater innan Lunch!!! ihop med en patient som har anorexia och jag måste äta som henne/han är det rimligt o begära av en som far så illa av alla dessa mål ?? Min fråga kan man sjukskriva sig för man mår dåligt av kosten o själva arbetsuppgiften som är Äta o äta....:( 

Matstöd på mitt jobb innebär tre mål kolhydrater innan Lunch!!! ihop med en patient som har anorexia och jag måste äta som henne/han är det rimligt o begära av en som far så illa av alla dessa mål ?? Min fråga kan man sjukskriva sig för man mår dåligt av kosten o själva arbetsuppgiften som är Äta o äta.... :(

Att någon skall bestämma vad någon annan skall stoppa i munnen verkar i sig inte rimligt men hur ser ditt anställningskontrakt ut? Har du talat med facket? 

• Like 1

Matstöd på mitt jobb innebär tre mål kolhydrater innan Lunch!!! ihop med en patient som har anorexia och jag måste äta som henne/han är det rimligt o begära av en som far så illa av alla dessa mål ?? Min fråga kan man sjukskriva sig för man mår dåligt av kosten o själva arbetsuppgiften som är Äta o äta.... :(

Jösses vilket dilemma men jag tycker att du ska kontakta företagshälsovården i första hand och förklara problemet. Du behöver ju inte säga att du äter LCHF, bara att du äter mycket sparsamt med kolhydrater och blir sjuk om du äter spannmål, bröd, ris och potatis.

Sen om du blir sjuk och måste sjukskriva dig så finns det dokumenterat hos dem. !-0 till dig i det läget :)

• Like 5

Att någon skall bestämma vad någon annan skall stoppa i munnen verkar i sig inte rimligt men hur ser ditt anställningskontrakt ut? Har du talat med facket? 

Nej det har jag inte men denna gång skall jag göra det.Har gjort en resa innan o gick upp i vikt givetvis och mådde skitdåligt. Tack för svar

Jösses vilket dilemma men jag tycker att du ska kontakta företagshälsovården i första hand och förklara problemet. Du behöver ju inte säga att du äter LCHF, bara att du äter mycket sparsamt med kolhydrater och blir sjuk om du äter spannmål, bröd, ris och potatis.

Sen om du blir sjuk och måste sjukskriva dig så finns det dokumenterat hos dem. !-0 till dig i det läget :)

Tack för dina ord :)

• Like 2

Nej det har jag inte men denna gång skall jag göra det.Har gjort en resa innan o gick upp i vikt givetvis och mådde skitdåligt. Tack för svar

Sist det va så gick jag upp i vikt men det tog ingen hänsyn till mkt jobbigt...har inget emot o stötta men det går överstyr när kosten består av kolhydrater :( de bådar illa för mig trots jag vill stötta o finnas o hjälpa....

Sist det va så gick jag upp i vikt men det tog ingen hänsyn till mkt jobbigt...har inget emot o stötta men det går överstyr när kosten består av kolhydrater :( de bådar illa för mig trots jag vill stötta o finnas o hjälpa....

Får inte en anorektiker äta riktig mat då?

Jaa VILKET dilemma som sagt! Fy vad jobbigt!!!

Jag lider med den som måste "lära sig äta" på det viset också eftersom jag känner en person som både lider av IBS, anorexia mm.

Din situation blir ju dubbelt så svår... etik osv....

Men kontakta facket - lycka till!!

• Like 1

Stoscha - jag tror tyvärr att anorektiker får massor av kolhydrater, näringsdrycker osv, beroende på hur dåliga de är.. Men inte är det smör och grädde - om det är vad du menar med "riktig mat"  ;0)

Jo mamma har fått en massa näringsdrycker för att hon ska lägga på sej vikt ( inte anorektiker, bara gammal). Men jag har fixat en burk kokosolja åt henne som hon kan ha som motvikt till det söta... Fast man måste nog vara motiverad för att äta kokosolja... Tvivlar på att det är nåt som funkar för vid anorexia

• Like 1

Hmmm, du har gjort en viktresa innan? Att hålla på att gå upp och ner i vikt har vi ju med förskräckelse sett här på forumet, att det verkar kunna sluta med att kroppen till slut inte vill släppa fettet. Ju mer jag läser och funderar på det du skriver ju orimligare verkar det vara att man inte får äta utifrån sina egna förutsättningar. En tydlig avspegling av hela matproblematiken i vården?

• Like 4

Jo mamma har fått en massa näringsdrycker för att hon ska lägga på sej vikt ( inte anorektiker, bara gammal). Men jag har fixat en burk kokosolja åt henne som hon kan ha som motvikt till det söta... Fast man måste nog vara motiverad för att äta kokosolja... Tvivlar på att det är nåt som funkar för vid anorexia

Ja hua, min gamla mamma fick också det.... :( Samma här - försökte också med kokosolja som kompensation.

Men när det gäller anorexia blir jag extra förtvivlad - det är så komplicerat och vården fungerar inte alltid som den borde..

• Like 1

Lovar och meddela er om jag hamnar i denna sits att äta dessa 3 mål och svaret jag kommer få om jag vägrar för det kommer jag att göra denna gång. Minns sist jag åt så i 3mån minst och gick upp i vikt o va alltid astrött innan Lunchrasten,,,men jag fick inget gehör av min chef utan jag skulle typ motionera på min rast och om jag inte ville skulle ingen annan vilja och det va inte positivt tänkt av mig. Tallriksmodellen är som sagt förlegad och det vet ju de flesta så hoppas chefen lyssnar nu denna gång. För man går upp i vikt om man äter så.

• Like 4

Idag tog jag upp det med chefen och fick samma svar som tidigare inget gehör alls...skulle vara glad jag fick äta gratis att det va en förmån ju.Att det handlade om hur man ser på det mm. Va stenhård och sa att jag kommer kolla detta med facket!! väntar svar från dem. Tråkigt att man inte tar hänsyn till personal som mår dåligt utan vänder det till något annat. Så ser läget ut :( Trevlig kväll ni härute!!

• Like 2

Idag tog jag upp det med chefen och fick samma svar som tidigare inget gehör alls...skulle vara glad jag fick äta gratis att det va en förmån ju.Att det handlade om hur man ser på det mm. Va stenhård och sa att jag kommer kolla detta med facket!! väntar svar från dem. Tråkigt att man inte tar hänsyn till personal som mår dåligt utan vänder det till något annat. Så ser läget ut :( Trevlig kväll ni härute!!

Snälla vän, tycker så synd att du måste stå på barrikaderna. Men jag önskar dej SÅ lycka till! Hoppas att man hittar ett sätt att alla ska tycka mat är njutning

• Like 1

Tycker också det är bra att du tar denna strid och hämtar kraft och argumentation här. En medmänniskas friskhet skall bytas ut mot att en annan blir sjuk, att sjukvårdspersonal skall offra sig de tiderna är förbi :angry: . Om du skall vara glad eller inte bestämmer inte chefen, det låter som härskarteknik. Att få äta sig överviktig, få svängande blodsocker och försämra sitt allmäntillstånd är ingen förmån.

Men jag antar du har valt ditt arbete av intresse för att bota ätstörningar och att mat därför blir en viktig del av patienternas tillfrisknande? Om du skulle lägga ett konstruktivt förslag som både gynnar patienten och dig, hur skulle det kunna se ut?

• Like 2

Helt snurrigt! Jag har nämnt det förut men man kan med hänvisning till personlig övertygelse och religion få "specialkost" men så fort det handlar om hälsa så är det av någon outgrundlig anledning svårt. Hälsan är A och O och både personlig övertygelse och religion borde vara sekundära ur ett prioriteringshänseende...men jag har dock inga problem med att folk äter vad DE själva vill oavsett orsak. Detta är just huvudpoängen, dvs ingen skall tvinga någon att äta något annat än vad de själva vill och mår bra av. Det här kan omöjligt vara legitimt och är det det så är det hög tid att sätta ned foten. Jag förväntar mig att Kostdoktorn också gör det skulle det gå så långt för det här behöver dras upp till ytan.

I värsta fall får du väl hänvisa till att du blivit vegetarian eller muslim...och då vill jag verkligen se den småpåve till chef som tycker du skall vara "tacksam" för att du "gratis" (negativa konsekvenser för hälsan är ju ingen kostnad?) får äta skräpet de bjuder på.

Tillägg: Sist och kanske minst, det är väl inte så konstigt att anorektiker ges kolhydratrik föda? Nu misstänker jag att detta inte nödvändigtvis behöver vara så genomtänkt från de som utfärdar dettas sida men...kolhydrater har ju egenskaper på biokemisk nivå som jag hoppas de flesta här på forumet härvidlag redan känner till.

Tillägg 2: Någon kanske invänder vad gäller min kursiverade poäng ovan att det ju är precis det man anammar för anorektiker. Jag är inte helt insatt i hur vården går till där och om det är tvångsaspekter. Jag är inte heller fjärran ett diskussionsperspektiv ur ett mer frihetsteoretiskt perspektiv...men inte här och nu. Jag väljer dock att helt enkelt påminna om att anorexi inte är eller någonsin varit ett kostrelaterat problem utan det är en psykisk sjukdom. Detta tenderar glömmas bort ibland. Matproblematiken är således ett symptom mer än grundproblemet.

Lycka till och jag utgår från att fortsättning följer!

• Like 1

Såå Glad idag. Inget nytt från facket men jag har sluppit matstöd andra tog det kanske för att de förstår eller gillar det själva,,men jag är jättetacksam mot mina kollegor. Men de roliga är att jag fick en ny patient igår som har vägt 156kg och är 1.96 lång. han har varit hos oss innan men nu hade han gått ner 40kilo så jag kände först inte igen han. När jag frågar om han har någon specialkost så säger han de vackra orden LCHF!!!! Ödet eller?? Nu jävlar tänkte jag o beställde på försök...och idag kom de fint i kantiner. :D Så det är på väg och finns och beställa men ingen pratar om det så ingen vet. Nu kan jag va ännu starkare :) och driva hårt om jag måste. 

Då kan du ju vara matstöd för honom.. eller han för dig!  :lol:

• Like 1

Hej igen lite update och ny fråga...Jag har sluppit matstöd då mina kollegor ställer upp för mig !! Tacksam som tusan och än har jag sluppit " Vägra " skönt jobbigt och behöva tvingas och behöva säga ifrån angående en sådan enkel sak. Jag har ju åkt upp o ner med vikten men kan ju fokusera nu sedan 1v tbx och äter mest som " Tommy Runesson " kött och kyckling och fisk med mkt smör ibland grönsaker till. Magen har sjunkt ihop men vågen är lite seg och frågan är hur lång tid tar det innan nåt händer stabilt??? jag vet om tålamod men jaja...Gör jag rätt i matintag och jag äter 2g per dag. Lite rött vin 1g i veckan oxå.