Jump to content

Trögflytande blod

Johanna07

Recommended Posts

Jag lyssnade på en föreläsning av Terry Wahls, som ju som bekant har MS, där hon sade att man har sett att MS patienter har mer trögflytande blod än friska personer. Vad kan det bero på?

Ja, det här med blod och blodkroppar är komplicerat, jag personligen kan tycka att det är svårt att förstå sig på, det är för mycket "kemi" på något sätt, likadant kan jag tycka om blodfetter, blodsocker och ketoner. Jag får liksom inte ihop hur allt påverkas, förändras och blir till något annat.

Men den första anledningen till ett så kallat trögflytande blod jag kommer på är ett högt blodvärde =Hb = det röda färgämnet i blodet som syret fäster på.

Den andra anledningen är ett högt järnvärde i blodet.

Och den tredje anledningen jag kan tänka på är att blodkropparna på något sätt har blivit/är större än normalt = makrofager (men nu kan jag vara ute och cykla) men jag har på något sätt för mig att man pratar om att de med inflammatoriska sjukdomar som reumatiker och de med immunbristsjukdomar på något sätt kan vara prediponerade för detta. Men jag vet inte hur eller varför.

Jag tycker att du ska prata med din MS-läkare och fråga om detta (beställ en telefontid) om det är något man ska titta närmare på.

Ett sätt att minska på tjockleken på blodet (vid högt blodvärde) är att dricka mycket vatten, det gäller att späda ut sig lite grann :)  ;)

• Like 1

Svavelrika grönsaker ska tydligen också tunna ut blodet.

Om jag har förstått det rätt så innehåller även animaliska produkter som är rika på protein också mycket svavel, som kött, ägg och mejerier. Eller är det bara grönsaker som tunnar ut det... 

Kanske vi får en anledning att tvinga i oss proteinet nu Johanna ;)

Om jag har förstått det rätt så innehåller även animaliska produkter som är rika på protein också mycket svavel, som kött, ägg och mejerier. Eller är det bara grönsaker som tunnar ut det... 

Kanske vi får en anledning att tvinga i oss proteinet nu Johanna ;)

Ja jag får jobba hårt med proteinet. Och nu när jag äter kokosolja blir det bara värre :P

• Like 1

Jag blev lite nyfiken på vad som är rikt på svavel. Svavel verkar inte vara med i Livsmedelsverkets databas eller på fineli.fi. Men jag hittade följande:

"All slags kött (speciellt nötkött), fisk, ägg, vassle och mjölk innehåller proteiner och är därför svavelrika. De grönsaker som är rikast på svavel är vitkål, brysselkål, broccoli, ärtor, torkade bönor, lök, vitlök och vete (kli)."

http://www.dinmage.se/svensinfo/msm.htm

Jag lyssnade på en föreläsning av Terry Wahls, som ju som bekant har MS, där hon sade att man har sett att MS patienter har mer trögflytande blod än friska personer. Vad kan det bero på?

Motion gör blodet tunnare och har man så svår MS att man inte kan motionera så är det ju inte så konstigt att blodet är tjockare.

Motion gör blodet tunnare och har man så svår MS att man inte kan motionera så är det ju inte så konstigt att blodet är tjockare.

Men i så fall skulle väl blodet vara mer "trögflytande" på samtliga människor som inte kan motionera, och inte specifikt hos de som är drabbade av MS.

Sen sviker mig min fysiologiska kunskap om hur motion gör blodet tunnare, hur fungerar det, och vilken motion pratar vi då, och på vilken nivå?

• Like 1

Men i så fall skulle väl blodet vara mer "trögflytande" på samtliga människor som inte kan motionera, och inte specifikt hos de som är drabbade av MS.

Sen sviker mig min fysiologiska kunskap om hur motion gör blodet tunnare, hur fungerar det, och vilken motion pratar vi då, och på vilken nivå?

Det kanske det är. Exakt hur det funkar rent fysiologiskt vet jag inte men blodet påverkas av det ökade behovet att kunna transportera syre. Det är alltså konditionshöjande motion det framförallt handlar om. Den allmänna rekommendationen från samhället är att man skall röra sig minst en halvtimmer per dag så att man blir lite andfådd. Dom säger också att det är ok att dela upp det på 3 x 10 minuter.

Pulshöjande motion ökar syrebehovet och det är blodet som transporterar syret.

Förklarade hon vad hon menade med trögflytande? Hur kollar man det?

Förklarade hon vad hon menade med trögflytande? Hur kollar man det?

Nej, det jag undrar över är varför det är så, egentligen inte hur man kan åtgärda det. Hon sa även att personer med MS har mycket mer inflammationsmarkörer än friska människor, vilket är lättare att förstå då det troligtvis pågår en kronisk inflammation. 

Vad det gäller motion så har man visat att det stimulerar nybildandet av hjärnceller vilket är viktigt för alla med neurodegenerativa sjukdomar.

Jag blev lite nyfiken på vad som är rikt på svavel. Svavel verkar inte vara med i Livsmedelsverkets databas eller på fineli.fi. Men jag hittade följande:

"All slags kött (speciellt nötkött), fisk, ägg, vassle och mjölk innehåller proteiner och är därför svavelrika. De grönsaker som är rikast på svavel är vitkål, brysselkål, broccoli, ärtor, torkade bönor, lök, vitlök och vete (kli)."

http://www.dinmage.se/svensinfo/msm.htm

Svavelrika grönsaker tror jag inkluderar hela kålfamiljen, lökfamiljen och svamp.

Nej, det jag undrar över är varför det är så, egentligen inte hur man kan åtgärda det. Hon sa även att personer med MS har mycket mer inflammationsmarkörer än friska människor, vilket är lättare att förstå då det troligtvis pågår en kronisk inflammation. 

Vad det gäller motion så har man visat att det stimulerar nybildandet av hjärnceller vilket är viktigt för alla med neurodegenerativa sjukdomar.

Mitt svar var ju just en tänkbar förklaring till varför det är så eller åtminstone en delförklaring för det kan ju vara flera faktorer som spelar in. Man kan ju undra var hon fått uppgiften ifrån. Alltså som det är någon studie och i så fall hur grupperna sett ut som man jämfört emellan.

Mitt svar var ju just en tänkbar förklaring till varför det är så eller åtminstone en delförklaring för det kan ju vara flera faktorer som spelar in. Man kan ju undra var hon fått uppgiften ifrån. Alltså som det är någon studie och i så fall hur grupperna sett ut som man jämfört emellan.

Ja det var definitivt en studie, kanske till och med flera, men jag kommer inte ihåg referensen.

Det  är denna 

Jag tror inte det beror på brist på motion, därför att man kan inte heller säga att MS patienter överlag inte motionerar. Många har en lindrig variant av MS och det syns inte att man har sjukdomen. Några har grav funktionsnedsättning men det behöver inte vara normen.

Vad jag undrar över är vad som gör att blodet är trögflytande, lite som de förklaringar syster försökte ge.

Det  är denna 

Jag tror inte det beror på brist på motion, därför att man kan inte heller säga att MS patienter överlag inte motionerar. Många har en lindrig variant av MS och det syns inte att man har sjukdomen. Några har grav funktionsnedsättning men det behöver inte vara normen.

Vad jag undrar över är vad som gör att blodet är trögflytande, lite som de förklaringar syster försökte ge.

Det är ju intressant i alla fall om det är gravt rörelsehindrade personer eller människor med mild MS som ingått i studien. Det är också intressant vilka dom jämfört med.

Sedan om man skall kunna få fram en förklaring så behöver man ju också veta vad dom menar med "trögflytande".

Personer som haft stroke eller infarkt får ju ofta blodförtunnande läkemedel men får MS-patienter det också? Om inte så är det ju frågan om det är samma sak man menar.

Det är ju intressant i alla fall om det är gravt rörelsehindrade personer eller människor med mild MS som ingått i studien. Det är också intressant vilka dom jämfört med.

Sedan om man skall kunna få fram en förklaring så behöver man ju också veta vad dom menar med "trögflytande".

Personer som haft stroke eller infarkt får ju ofta blodförtunnande läkemedel men får MS-patienter det också? Om inte så är det ju frågan om det är samma sak man menar.

Jag tror det är samma sak man menar, dvs högre densitet på blodet, tjockare blod. Men nej, vad jag vet får inte MS patienter blodförtunnande, men det har ju inte heller haft en infarkt eller stroke, dvs jag tror inte blodådrorna i sig är problem.

Jag tror det är samma sak man menar, dvs högre densitet på blodet, tjockare blod. Men nej, vad jag vet får inte MS patienter blodförtunnande, men det har ju inte heller haft en infarkt eller stroke, dvs jag tror inte blodådrorna i sig är problem.

Om det är samma sak dom menar så behöver nog inte du vara orolig i alla fall. Du är ju så noga med maten och visst gick väl du på Friskis och Svettis jympa?

Om det är samma sak dom menar så behöver nog inte du vara orolig i alla fall. Du är ju så noga med maten och visst gick väl du på Friskis och Svettis jympa?

Jag är inte orolig men jag vill förstå varför det är så. Är det en konsekvens av den kroniska inflammation MS patienter har, eller beror det på något annat?

Jag är inte orolig men jag vill förstå varför det är så. Är det en konsekvens av den kroniska inflammation MS patienter har, eller beror det på något annat?

Jag försöker att utröna vad det kan bero på, kan det vara makrofagerna tro...jag vet inte...

http://www.medfak.umu.se/forskning/forskningsprojekt/visa_projekt/?code=37&currentView=base

Jag försöker att utröna vad det kan bero på, kan det vara makrofagerna tro...jag vet inte...

http://www.medfak.umu.se/forskning/forskningsprojekt/visa_projekt/?code=37&currentView=base

Du menar att vi har mer vita blodkroppar än vanligt? Det verkar logiskt, då skulle det vara en konsekvens av den kroniska inflammationen eller?

Du menar att vi har mer vita blodkroppar än vanligt? Det verkar logiskt, då skulle det vara en konsekvens av den kroniska inflammationen eller?

Makrofagerna är en annan blodkropp jämfört med de vita blodkropparna = leukocyter. Makrofagerna ingår i det adaptiva immunsystemet och är stora, precis som namnet säger...makro.

Det jag tänker är att de kanske är lite större än vanligt hos oss/de med autoimmuna sjukdomar och utgör då en större del av den totala blodvolymen...men jag har ingen aning egentligen, jag bara spånar nu... :)

MKJ: Vad man brukar prata om inom vården är blod med hög viskositet, ju högre viskositet, desto mer röda blodkroppar, ju lägre viskositet, desto mer plasma (vätskan runt alla blodkropparne).

Så det bästa sättet att mäta "tjockleken" på blodet, det är att ta ett blodvärde =Hb, då man mäter hur mycket röda blodkroppar man har.

Järnvärdet kan också spela en viss roll i det hela, men blodet behöver inte nödvändigtvis vara "trögflytande" eller ha ett högt blodvärde för att man har ett högt järnvärde.

Jag tror att det Johanna pratar om är något helt annat, som kanske inte ens forskarna inom hematologin och immunologin har riktig kunskap om än, men vad det än är så har det något med immunförsvaret kontra autoimmuna sjukdomar att göra..

• Like 1

Om det nu var hög viskositet de menade, skulle det alltså betyda att vi har mer blodkroppar? Och i sådana fall varför?

Jag är ledsen Johanna, men det här är långt utanför min kunskapsnivå. Jag kan bara spekulera och tänka att i och med att man har en autoimmun sjukdom, så angriper kroppens eget immunförsvar den egna kroppen. Jag har svårt att tro att det beror på de röda blodkropparna eftersom de inte medverkar i immunförsvaret, de transporterar syre.

Då har vi de vita blodkropparna som ingår i vårt immunförsvar till allra högsta grad, men jag kan tänka mig att läkarna skulle "studsa en meter" om någon hade så höga antal av dem att de påverkade viskositeten på blodet (vita blodkroppar är nästan ett rutinprov, och de har nog kollat det på dig några gånger både vid diagnostiseringen av MS och senare).

Så har vi makrofagerna (också en typ av vit blodkropp), och de är stora så att säga, och kan förgöra basilusker i vår kropp genom att äta upp dem :o och det är de jag funderar på om det kan bli något galet med, vid en autoimmun sjukdom och göra blodet "tjockare".

Men som sagt, det här ligger långt ifrån vad jag kan med säkerhet, och det är vilda spekulationer, så ta det med en nypa salt :)

Jag tror vi behöver någon mer kunnig inom detta område för att komma vidare i våra funderingar :)

Jag är ledsen Johanna, men det här är långt utanför min kunskapsnivå. Jag kan bara spekulera och tänka att i och med att man har en autoimmun sjukdom, så angriper kroppens eget immunförsvar den egna kroppen. Jag har svårt att tro att det beror på de röda blodkropparna eftersom de inte medverkar i immunförsvaret, de transporterar syre.

Då har vi de vita blodkropparna som ingår i vårt immunförsvar till allra högsta grad, men jag kan tänka mig att läkarna skulle "studsa en meter" om någon hade så höga antal av dem att de påverkade viskositeten på blodet (vita blodkroppar är nästan ett rutinprov, och de har nog kollat det på dig några gånger både vid diagnostiseringen av MS och senare).

Så har vi makrofagerna (också en typ av vit blodkropp), och de är stora så att säga, och kan förgöra basilusker i vår kropp genom att äta upp dem :o och det är de jag funderar på om det kan bli något galet med, vid en autoimmun sjukdom och göra blodet "tjockare".

Men som sagt, det här ligger långt ifrån vad jag kan med säkerhet, och det är vilda spekulationer, så ta det med en nypa salt :)

Jag tror vi behöver någon mer kunnig inom detta område för att komma vidare i våra funderingar :)

Aha, jag minns att jag hade förhöjda värden av leukocyter när jag blev intagen akut för mitt första skov. Tecken på infektion/inflammation eller hur?

Okej här är lite värden från när jag togs in akut

CRP var 4 (ref <3)

B-Hemoglobin var 135 (ref 117-153)

B-Leukocyter var 10.1 (ref 3.5-8.8)

Sen har jag några värden där det står Csv-Leukocyter, är det ryggmärgsprovet?

Csv-Leukocyter, mono var 12 (ref 0-5)

Csv-Erytocyter var 1 (ref <1)

Csv-IgG_index var 0.73 (ref <0.7). Är det detta test som visar att det finns antikroppar i ryggmärgsvätskan? Det står en analyskommentar från en överläkare angående detta.

Aha, jag minns att jag hade förhöjda värden av leukocyter när jag blev intagen akut för mitt första skov. Tecken på infektion/inflammation eller hur?

Okej här är lite värden från när jag togs in akut

CRP var 4 (ref <3)

B-Hemoglobin var 135 (ref 117-153)

B-Leukocyter var 10.1 (ref 3.5-8.8)

Sen har jag några värden där det står Csv-Leukocyter, är det ryggmärgsprovet?

Csv-Leukocyter, mono var 12 (ref 0-5)

Csv-Erytocyter var 1 (ref <1)

Förhöjda Leukocyter indikerar en inflammation/infektion i kroppen. Vi har även andra inflammations/infektionsmarkörer som CRP, SR = sänka. Förhöjda järnvärden och även våra blodfetter, där jag tror Triglyceriderna är den främsta för infektioner.

Ditt Hb-värde ser perfekt ut, så det höjer inte viskositeten på blodet :)

Csv, är precis som du skriver ryggmärgsprovet och är en förkortning av cerebrospinalvätska, där man då såg att det fanns inflammation i hjärnan på de förhöjda vita blodkropparna. Kan tänka mig att du fick göra en magnetröntgen på hjärnan efter den här provtagningen :(

Csv, är precis som du skriver ryggmärgsprovet och är en förkortning av cerebrospinalvätska, där man då såg att det fanns inflammation i hjärnan på de förhöjda vita blodkropparna. Kan tänka mig att du fick göra en magnetröntgen på hjärnan efter den här provtagningen :(

Japp det var bara skjuts in i tuben direkt! :P

Fråga: Jag ser en kommentar från överläkaren angående blod-likvor barriären. Är det blod/hjärn barriären han menar?

Nej, det är inte samma sak, ska försöka förklara...

Med blod-hjärnbarriären menas den barriär som finns mellan blodet och hjärnan. Hjärnans små kärl har lägre genomsläpplighet än kapillärer = (små kärl), i andra organ.

Likvor-hjärnbarriären är den barriär som utgörs av ett tunt cellager runt/i hjärnan där likvor cirkulerar, som har hög genomsläpplighet för de flesta ämnen, till och med så stora som proteiner.

Det är därför man kan se hur hjärnan mår på ett ryggmärgsprov, men inte på ett blodprov.

• Like 2

• 2 weeks later...

Så här skriver Dr Perlmutter (neurolog): Given this, its no wonder that elevated cytokines are seen in Alzheimers disease, Parkinsons disease, multiple sclerosis, and even autism.

Han anser också att ett högt kolesterol skyddar hjärnan (hänvisar till flera studier där man ser kopplingar mellan lågt kolesterol och problem i hjärnan) och att LDL (protein) har som uppgift att transportera kolesterol till neuronerna. Han skriver att det som är problematiskt är oxiderade LDL proteiner, tex när proteiner blir glykerade av konstant höjt blodsocker.

Så här skriver Dr Perlmutter (neurolog): Given this, its no wonder that elevated cytokines are seen in Alzheimers disease, Parkinsons disease, multiple sclerosis, and even autism.

Han anser också att ett högt kolesterol skyddar hjärnan (hänvisar till flera studier där man ser kopplingar mellan lågt kolesterol och problem i hjärnan) och att LDL (protein) har som uppgift att transportera kolesterol till neuronerna. Han skriver att det som är problematiskt är oxiderade LDL proteiner, tex när proteiner blir glykerade av konstant höjt blodsocker.

Har du någon länk till sidan där han hänvisar till studierna?

Har du någon länk till sidan där han hänvisar till studierna?

Ingen länk, detta är taget från hans bok Grain Brain. Han hänvisar till Framingham Heart Study (pågått sedan 1948). År 2005 publicerade de en rapport där de skrev så här:

"There was a significant positive linear association between total cholesterol and measures of verbal fluency, attention/ concentration, abstract reasoning, and a composite score measuring multiple cognitive domains."

Alltså de medverkande personerna utsattes för test för att mäta deras kognitiva förmåga.

"participants with desirable total cholesterol (less than 200) performed less well than participants with borderline high total cholesterol levels (200 to 239) and participants with high total cholesterol levels (greater than 240).

Han nämner även en Australiensisk studie där man kopplat blodsockernivån till hur mycket hjärnan krymper. Personer som ligger inom normala gränser för blodsockervärdet men i den högre delen av intervallet visar på 6-10% minsking i hjärnvolym.

Ingen länk, detta är taget från hans bok Grain Brain. Han hänvisar till Framingham Heart Study (pågått sedan 1948). År 2005 publicerade de en rapport där de skrev så här:

"There was a significant positive linear association between total cholesterol and measures of verbal fluency, attention/ concentration, abstract reasoning, and a composite score measuring multiple cognitive domains."

Alltså de medverkande personerna utsattes för test för att mäta deras kognitiva förmåga.

"participants with desirable total cholesterol (less than 200) performed less well than participants with borderline high total cholesterol levels (200 to 239) and participants with high total cholesterol levels (greater than 240).

Han nämner även en Australiensisk studie där man kopplat blodsockernivån till hur mycket hjärnan krymper. Personer som ligger inom normala gränser för blodsockervärdet men i den högre delen av intervallet visar på 6-10% minsking i hjärnvolym.

Vet du vad värdena motsvarar i den enhet vi använder i Sverige?

Det skulle ju vara intressant med en fördelning också mellan LDL och HDL

Vet du vad värdena motsvarar i den enhet vi använder i Sverige?

Det skulle ju vara intressant med en fördelning också mellan LDL och HDL

Ingen aning vilka värden det motsvarar i Sverige. Jag antar att det är det totala kolesterolet han pratar om. Jag förstod det som LDL inte var ett kolesterol utan ett protein som transporterar kolesterol.

Ingen aning vilka värden det motsvarar i Sverige. Jag antar att det är det totala kolesterolet han pratar om. Jag förstod det som LDL inte var ett kolesterol utan ett protein som transporterar kolesterol.

Jag har för mig att LDL är ett transportprotein som transporterar fett ut i vävnaderna medan HDL är ett annat transportprotein som transporterar överskott av kolesterol tillbaka till levern.

LDL kallas det onda kolesterolet och HDL det goda kolesterolet. (Här håller nog inte alla med med om att LDL är ont men det är en annan sak.)

När man mäter blodfetter i Sverige så brukar det vara LDL, HDL och triglycerider. Dom tillsammans brukar väl kallas totalkolesterol?

Jag känner mig fortfarande osäker på fakta kring blodfetter. Får nog läsa på lite - igen...

Jag har för mig att LDL är ett transportprotein som transporterar fett ut i vävnaderna medan HDL är ett annat transportprotein som transporterar överskott av kolesterol tillbaka till levern.

LDL kallas det onda kolesterolet och HDL det goda kolesterolet. (Här håller nog inte alla med med om att LDL är ont men det är en annan sak.)

När man mäter blodfetter i Sverige så brukar det vara LDL, HDL och triglycerider. Dom tillsammans brukar väl kallas totalkolesterol?

Jag känner mig fortfarande osäker på fakta kring blodfetter. Får nog läsa på lite - igen...

Jo han nämner att man ofta kallar LDL det onda kolesterolet men han anser att det är missvisande. Dels är det tydligen inte kolesterol, utan som du säger, ett transportprotein. Dels så är det inte ont, utan livsviktigt för att transportera kolesterol till hjärnan och neuronerna. Han menar på att det är oxiderat LDL som är farligt, vilket just händer när man har förhöjt blodsocker, genom glykering av proteinet.

Han pratar inte om fördelningen mellan LDL och HDL utan verkar anse att ett högt totalkolesterol är nödvändigt för bra hjärnhälsa.

• Like 1

Dr Perlmutter ger flera exempel på studier där låga kolesterolnivåer, speciellt av LDL, ger ökad risk för demens och parkinsons. Skrämmande.

Han pratar också om vikten med tillräckligt med fett i kosten för hjärnhälsan. Vid obduktioner av hjärnor från personer med Alzheimer så var andelen fett i hjärnan mycket mindre jämfört med friska hjärnor.

Dr Perlmutter ger flera exempel på studier där låga kolesterolnivåer, speciellt av LDL, ger ökad risk för demens och parkinsons. Skrämmande.

Han pratar också om vikten med tillräckligt med fett i kosten för hjärnhälsan. Vid obduktioner av hjärnor från personer med Alzheimer så var andelen fett i hjärnan mycket mindre jämfört med friska hjärnor.

Ja det är därför som demens är en av biverkningarna till statiner

• Like 1

Ja det är därför som demens är en av biverkningarna till statiner

Exakt. När man obducerat hjärnor från människor med Alzheimer ser man att de har lägre andel kolesterol och fett (i hjärnan) än hos friska människor. Tydligen ska 25% av kroppens kolesterol vara koncentrerat i hjärnan.

Så hans tips för bra hjärnhälsa är 1) lågt blodsocker (för att undvika glykerade proteiner, som tydligen hjärnan är väldigt känslig för) och 2) ett högt totalkolesterol.

Tack Zepp! Vad jag förstår så är 5 sjukvårdens nuvarande gränsvärde. Ingår triglycerider i totalkolesterolvärdet?

Är VLDL samma sak som triglycerider?

5 är gränsvärdet för diabetiker!

Det finns inget specefikt för friska.. utan där kikar man på vad orsaken är till konstiga värden.. höga eller sneda!

Triglycerier är fett.. vilket kolesterol inte är.. det är per definition en alkohol!

Triglyceriederna eller som de oxå heter triacylglycerol är tre fettmolekyler och en glycerolmolekyl.. dvs det vi i dagligt tal benämner fett!

Det ingår inte i kolesterolet som du förstår.

VLDL är de som bildar IDL för att sen bli LDL, som sen blir LDL remnants.. och om det vill sig illa blir oxLDL!

5 är gränsvärdet för diabetiker!

Det finns inget specefikt för friska.. utan där kikar man på vad orsaken är till konstiga värden.. höga eller sneda!

Triglycerier är fett.. vilket kolesterol inte är.. det är per definition en alkohol!

Triglyceriederna eller som de oxå heter triacylglycerol är tre fettmolekyler och en glycerolmolekyl.. dvs det vi i dagligt tal benämner fett!

Det ingår inte i kolesterolet som du förstår.

VLDL är de som bildar IDL för att sen bli LDL, som sen blir LDL remnants.. och om det vill sig illa blir oxLDL!

Så du menar att om man får besked från Vårdcentralen att man har 5 i totalkolesterol så är det bara LDL och HDL?

Så du menar att om man får besked från Vårdcentralen att man har 5 i totalkolesterol så är det bara LDL och HDL?

Det är ditt totala kolesterol.. det har man mätt, sen fraktionerar man ut HDL för sig och mäter kolesterolet i det, sen i ett annat provrör mäter man triglyceriderna och med hjälp av en formel räknar man fram LDL, det kan slå cirka 20%!

Så ja, det är allt kolesterol som de har lyckats mäta upp.. det e därför man skall vara fastande i minst 12 timmar.. så inte chylomikronerna bidrar med mer!

Anledningen till detta är att man vill veta vilka olika lipoproteiner du har i blodet.. det är med andra ord en markör för dessa, APO värdet däremot mäter antalet, då man mäter en specefik apolipoprotein som det bara finns en av i varje!

Snubblade över det här

"Högt kolesterol ger en dubbelt så hög risk att utveckla demenssjukdom."

http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Om-sjukhuset/Halsoframjande-sjukhus/Forelasningar/Glimtar-fran-forelasningarna/Levnadsvanor-har-betydelse-for-risken-att-fa-en-demenssjukdom1/