Jump to content

Omega 3, dosering?

Maskros

Recommended Posts

Jag har inhandlat Omega 3-kapslar från Top Formula.

Enligt innehållsförteckningen innehåller varje kapsel 3000 mg, och man ska ta tre kapslar om dagen, alltså 9000 mg.

Jag har en pågående mailväxling med företaget, som påstår att Livsmedelsverket rekommenderar 3000 mg dagligen.

Jag ser att de kapslar Kostdoktorn rekommenderar innehåller 1000 mg, och av dem har jag tidigare tagit en kapsel per dag.

Hur många mg tar ni om dagen?

Återkommer med nästa mailsvar från Top Formula.

5 till 10 procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär 1 procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

Jag vet inte vad den rekommendationen är baserad på dock.

De enda fetterna som är essentiella för människan och som vi måste få i oss via kosten är vissa typer av de fleormättade fetterna omega-3 och omega-6 fetter. Mängden som vi uppskattas behöva av dessa fettsyror är väldigt små, uppskattningsvis 1 energiprocent av det dagliga energiintaget (1). Hur stor mängd som verkligen behövs varierar lite från källa till källa. Den här typen av siffror är ju av naturliga skäl baserade på djurstudier och fallstudier på människor så en exakt gräns är svår att sätta. En artikel uppger till exempel att behovet för omega-3 endast ligger någonstans kring 0,6-1,2 energiprocent per dag (2). En annan uppger att minimibehovet för råttor är 0,4 energiprocent för omega-3 medan motsvarande värde för primater är 0,45 energiprocent (3)

Om vi räknar på det väldigt generöst innebär det alltså att en person med ett kaloribehov på 2500 kcal varje dag behöver äta ungefär 3-4 gram av dessa fetter dagligen. Detta är alltså den totala mängden fett som vi som människor måste få i oss.

http://tranastyrka.se/hur-mycket-fett-behovs/

Så 3000 mg per dag borde räcka gott och väl.

Det är lätt att bli lurad av innehållsförteckningen. Där står att TRE kapslar innehåller 3000mg FISKOLJA. Men sedan måste man kolla koncentrationen EPA (och i någon mån DHA, men den kan kroppen tillverka själv). Rekommendationerna brukar ligga på 1-5 gram EPA per dygn, beroende på problem. Dina kapslar innehåller 540 mg EPA per tre kapslar. Du bör alltså smälla i dig uppåt sex kapslar om dagen. Bättre att köpa högkoncentrerade kapslar. Det finns flera 70%-kapslar på marknaden.