Jump to content

Just startat med LCHF men har redan haft ett sockeråterfall


Gotland
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

 

Har just börjat med LCHF i kanske fem dagar, idag var det glass till efterrätt och jag åt en del glass.

Det blev att springa iväg till kiosken och handla en glass till och ett paket kakor och ett par bitar choklad...

F.n vad kasst. Jaha, då är det väl bara att börja om igen då. Bra att veta att man inte klarar att äta något

socker alls för då blir det återfall. Surt sa räven men det är bara att ta nya tag.

 

Mvh Gotland.

 

Link to comment
Share on other sites

Alla faller till föga nån gång :)

 

Man får inte bli för besviken på sig själv utan som du säger "ta nya tag direkt" igen bara..

 

 

Det blir i allmänhet åtminstone längre mellan gångerna allteftersom man lär känna sitt eget beteende ^_^

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det är inget att vara orolig över. Att du kommit så långt som att ändra livsstil är det viktigaste! Upp på hästen igen! Analysera situationen som fick dig att äta glassen och försök undvika den i fortsättningen. Ha lättillgängligt bra snacks hemma som du kan snacksa på när de krisar. Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Äsch så där blir det ju ibland. Det gör vi nästan alla på vägen. Men det finurliga i kråksången tycker jag är att över tid minskar lusten att äta skräpmat mer och mer. Det kan ta lång tid att kroppen hittar rätt och visar vilken väg som är rätt att gå. Efter ett år på LCHF finjusterar min kropp sig själv på något sätt fortfarande, ta dig tid att lyssna på hur den mår och var snäll mot dig själv. Detta är ett sätt att äta hela livet, om man äter lite mer kolhydrater några gånger spelar ingen roll i det store hele..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Underskriver föregående talare! Haft en grönjäklig dag på jobbet idag och kände för kompensation när jag handlade det vanliga ägg, grädde och kattmat :-) stod jättelänge vid chokladhyllan men hittade inget som såg tillräcligt gott ut så jag gick hem utan...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan en vecka, kanske 10 dagar börjat med LCHF, än har inte börja med att kolla vikten, tänkte vänta tills det har gått 3-4 veckor.

Jag åt inte så mycket kolhydrater tidigare, men nu är nästan noll, borta är rotfrukter, frukter, ris, pasta och all mjöl, eller nästan allt, det är här jag har problem och frågor.

Jag undrar van kan användas i stället för mjöl eller maizena frö att göra såser tjocka i stället för en rinnande vätska.

Den andra frågan är om sötningsmedel, jag äter absolut inga söta grejer (bullar, kakor, godis, choklad, mm.), dricker inte kaffe bara mate, nyttig och bra, här kan man läsa om yerba mate https://www.yerba.se/ , men, det finns alltid ett men, jag dricker på kvällen 1-2 koppar té, jus nu av en blandning som innehåller kryddor plus själva grön té (en sådan Yogi Tea) jag sötar teet med honung, kan säga att det är det enda söta medel på hela dagen. Min fråga är om det behövs ersätta honung med något annat och iså fall med vad.

Ha det bra gott folk.

Josedu

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att honung väl egentligen är det värsta du kan stoppa i dej eftersom det innehåller så mycket av giftet fruktos. Måste du ha sött i teet är det väl att föredra sötningmedel.

Själv har jag lärt mej att tycka om både kaffe och te utan sötning numera. Föredrar faktiskt lite bittra smaker i stället (och salt i stället för sött i "godisväg")

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan en vecka, kanske 10 dagar börjat med LCHF, än har inte börja med att kolla vikten, tänkte vänta tills det har gått 3-4 veckor.

Jag åt inte så mycket kolhydrater tidigare, men nu är nästan noll, borta är rotfrukter, frukter, ris, pasta och all mjöl, eller nästan allt, det är här jag har problem och frågor.

Jag undrar van kan användas i stället för mjöl eller maizena frö att göra såser tjocka i stället för en rinnande vätska.

Den andra frågan är om sötningsmedel, jag äter absolut inga söta grejer (bullar, kakor, godis, choklad, mm.), dricker inte kaffe bara mate, nyttig och bra, här kan man läsa om yerba mate https://www.yerba.se/ , men, det finns alltid ett men, jag dricker på kvällen 1-2 koppar té, jus nu av en blandning som innehåller kryddor plus själva grön té (en sådan Yogi Tea) jag sötar teet med honung, kan säga att det är det enda söta medel på hela dagen. Min fråga är om det behövs ersätta honung med något annat och iså fall med vad.

Ha det bra gott folk.

Josedu

 

Äggula, kan bli riktigt bra men man får inte värma för mycket. http://helenesbaksida.blogspot.se/2012/01/att-reda-en-sas-utan-mjol.html .

Bearecepten går att förenkla till vardags; börja med en skvätt vatten med kryddor o vinäger, smält smöret i kastrullen, ta av kastrullen,i med äggulor o vispa, värm på lägsta värme om nödvändigt, vispa hela tiden tills det tjocknar. Rör i dragon o persilja efteråt eller nåt annat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Redningstips till Joasedu: i indisk matlagning använder man mandelmjöl som redning, man kan också använda glucomannan (konjakrot: http://lchfbutiken.se/90/redix100g om man vill köpa något bums att reda sås med i en vanlig mataffär så finns arrowrot i kryddhyllan: innehåller visserligen mkt kolhydrater per 100g men det är väldigt drygt så man behöver ta mycket lite: http://www.santamariaworld.com/produkter/kryddor/#!/arrowrot/

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Förutom övriga tips med äggulor o annat så brukar jag oftast bara reducera ner grädde och köra en en klick smör så brukar såsen/grytan bli ganska tjock av sig självt. Jag skulle hoppa honungen så här i början för maximal effekt. Den går ju alltid att ta in igen senare om det verkligen känns viktigt för smaken. Glöm inte att mäta midjemått nästan är bättre än vägning. Lycka till! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som Jäderås säger så räcker det oftast att reducera skyn, plussa med lite grädde, CF och äggula gör att det tjocknar något. Du kommer att märka att med tiden får du nya vanor och favoriter som gör att du inte saknar de gamla rätterna.

Gör grytor som får koka länge t ex billigare kött kan användas och skyn/såsen blir såå god!

Smaken för sött ändras också och du blir känsligare och behöver mindre sötma!

 

Även sug och återfall brukar minska med tiden, men, ibland händer det naturligtvis för de flesta. Alla har vi något som är svårare att motstå! Ingen fara, det är bara att låta bli nästa dag, lite jobbigt med sug ett tag men se'n är du tillbaka på banan!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För väldigt många är det inte så lätt att äta LCHF....

 

Mitt bästa tips är,

 

ha inget förbud för någonting...

 

MEN

 

...när du känner att du "måste" ha något "sött"...säg till dig själv att du får ta något om typ 5 timmar...om du fortfarande "måste" ha något då...ät det...annars låt bli...nästan alltid går suget över...åtminstone för mig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

För mig har det fungerat såhär:

 

Några små återfall var bara bra. Jag lärde mig då hur lite jag får ut av sockerbomberna och det blev sedan ännu enklare att låta bli dem!

 

När jag sedan hade kommit lite längre i min nya kost (halvår ca) så testade jag även medvetet att gå tillbaks till min gamla kost igen i en vecka eller så. De negativa hälsoeffekterna, samt det förnyade ständiga matsugets negativa inverkan i vardagen, gjorde mig mer övertygad om att LCHF var rätt väg att gå. Alla tankar om att jag bara inbillade mig det positiva i kostomläggningen försvann!

 

Så återfall behöver inte vara något dåligt. Man lär sig mycket av dem.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som nybörjare har en fråga (det är säker att det kommer att bli många), det handlar om QUINOA.

Fakta om Quinoa Enligt WIKIPEDIA: http://sv.wikipedia.org/wiki/Quinoa

Näringsinnehåll]

Ungefärligt näringsvärde för mjölmålla (per 100g):

·         Energi 1350kJ/320kcal

·         Kostfibrer 13g

·         Proteiner 14g (högvärdigt)

·         Kolhydrater 53g varav 4g sockerarter

·         Fett 5g

·         Natrium 21 mg

·         Kalcium 70 mg

Quinoa har lågt Glykemiskt index (GI)

Jag har läst på andra sidor som bl.a. handlar om LCHF metoden eller recepten att Quinoa kan ingå i en LCHF-diet eftersom Quinoa innehåller långsamma kolhydrater.

Jag har ätit Quinoa i något år i stället för ris.

Då är min fråga, kan man äta Quinoa när man inte äter nästan ingen annat som innehåller kolhydrater?

Tack för svar och tips.

MVH

 

Josedu

Link to comment
Share on other sites

För väldigt många är det inte så lätt att äta LCHF....

 

Mitt bästa tips är,

 

ha inget förbud för någonting...

 

MEN

 

...när du känner att du "måste" ha något "sött"...säg till dig själv att du får ta något om typ 5 timmar...om du fortfarande "måste" ha något då...ät det...annars låt bli...nästan alltid går suget över...åtminstone för mig.

 

Det där påminner lite om min strategi som jag hade när flyttat hemifrån och skulle handla mat på egen hand. När man är hungrig är det väldigt lätt att bli gottsugen så jag hade som strategi att om jag fortfarande var sugen på godis när jag ätit mat så var det ok att äta det. Jag hade nära till affären så jag köpte inget utan i så fall fick jag gå dit en gång till.

 

När jag väl ätit mat så hände det bara någon enstaka gång att jag fortfarande längtade efter godis och då gick jag ner och köpte det. Hade jag köpte det med en gång så hade det troligen åkt ner innan maten var klar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min strategi vid sötsug (händer mest vid mens) är att äta av "godis" jag anser vara ok. Dvs bär, nötter och mörk choklad (äter en 92% som har lite socker i sig). Nötter är det enda som kan straffa sig med lite dålig mage, de andra sakerna klarar jag bra, speciellt om man tar lite kokosolja till bären.

Link to comment
Share on other sites

Som nybörjare har en fråga (det är säker att det kommer att bli många), det handlar om QUINOA.

Fakta om Quinoa Enligt WIKIPEDIA: http://sv.wikipedia.org/wiki/Quinoa

Näringsinnehåll]

Ungefärligt näringsvärde för mjölmålla (per 100g):

·         Energi 1350kJ/320kcal

·         Kostfibrer 13g

·         Proteiner 14g (högvärdigt)

·         Kolhydrater 53g varav 4g sockerarter

·         Fett 5g

·         Natrium 21 mg

·         Kalcium 70 mg

Quinoa har lågt Glykemiskt index (GI)

Jag har läst på andra sidor som bl.a. handlar om LCHF metoden eller recepten att Quinoa kan ingå i en LCHF-diet eftersom Quinoa innehåller långsamma kolhydrater.

Jag har ätit Quinoa i något år i stället för ris.

Då är min fråga, kan man äta Quinoa när man inte äter nästan ingen annat som innehåller kolhydrater?

Tack för svar och tips.

MVH

 

Josedu

Med LCHF skiljer man inte mellan långsamma och snabba kolhydrater, alltså är quinoa absolut inte tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...