Popular Post italjano Posted October 9, 2013 Popular Post Share Posted October 9, 2013 Hej alla! Den 4 Mars i år började jag med strikt LCHF (max 20gr kolhydrater/dag) Nu var jag p en kontroll hos diabetessjuksköterskan och här är resultaten: 4 Mars 2013 3 Oktober 2013 Vikt 124 kilo 99 kilo Blodtryck 153/90 113/73 Fastesocker 7,3 6,7 Långtids socker 63 32 Kolesterol ska ta reda på inväntar resultat Så kort och gott funderar du om detta med LCHF är för dig som har diabetes så ta en titt på dessa siffror och visa din läkare om de har invändningar... Återkommer med kolesterolvärdena //Andreas 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Grattis till ditt nya liv... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Härligt! Kommenterade hon dina värden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Häftigt :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Jättebra värden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Grattis! Fortsått! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Grattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Fick hem en lapp nu att jag har förhöjt kolesteror och de vill att jag bokar en tid för att diskutera detta, ska ringa imorgon och be att få höra rsultatet. Lägger upp de här sen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Oj oj oj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Fick hem en lapp nu att jag har förhöjt kolesteror och de vill att jag bokar en tid för att diskutera detta, ska ringa imorgon och be att få höra rsultatet. Lägger upp de här sen Ja, nu gäller det till imorgon att skaffa skinn på näsan, hårdare hud, och låta allt rinna av dig som en gås, lägga dövörat till och tro på dig själv (och LCHF) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Ja, nu gäller det till imorgon att skaffa skinn på näsan, hårdare hud, och låta allt rinna av dig som en gås, lägga dövörat till och tro på dig själv (och LCHF) Och läsa på så att man kan ifrågasätta om dom tar upp det totala kolesterolet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jaha, ska det gamla kolesterolspöket plockas fram ur garderoben nu? Slutsatsen blir väl att du lider av en statinbrist. Lyssna på dr Perlmutter: "LDL is our friend. And cholesterol is our friend." "...study after study has linked cholesterol to improved attention/concentration, learning, memory and abstract reasoning. With this in mind, I’m a strong proponent of eating a diet that isn’t meant to minimize cholesterol levels in the body." http://www.drperlmutter.com/cholesterol-setting-the-record-straight/ Jag tror att jag är kär i dr Perlmutter. Håller på att läsa hans bok Grain Brain nu. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag tror att jag är kär i dr Perlmutter. Håller på att läsa hans bok Grain Brain nu. Kul! Jag har funderat på att beställa den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jaha.. blir till att muppa kolisar igen.. med sämre blodsocker och ökad vikt!! "Kolesterolsänkande läkemedel riskerar att förvärra grundorsaken till typ 2-diabetes. Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt." http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jaha, ska det gamla kolesterolspöket plockas fram ur garderoben nu? Slutsatsen blir väl att du lider av en statinbrist. Lyssna på dr Perlmutter: "LDL is our friend. And cholesterol is our friend." "...study after study has linked cholesterol to improved attention/concentration, learning, memory and abstract reasoning. With this in mind, I’m a strong proponent of eating a diet that isn’t meant to minimize cholesterol levels in the body." http://www.drperlmutter.com/cholesterol-setting-the-record-straight/ Jag tror att jag är kär i dr Perlmutter. Håller på att läsa hans bok Grain Brain nu. Den verkar intressant. Billigare på Bokus än Amazon. Beställd... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Jaha.. blir till att muppa kolisar igen.. med sämre blodsocker och ökad vikt!! "Kolesterolsänkande läkemedel riskerar att förvärra grundorsaken till typ 2-diabetes. Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt."[/size] http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker/ Tack.. det var en intressant nyhet och lite mer igen att ge svar till doktor nästa gång de tar fram sina argument för statiner .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Jag tror det är väldigt individuellt hur vi reagerar på högt kolesterol. Min moster har normalt så högt kolesterol att hon mår fysiskt dåligt. Det var därför hon sökte upp läkaren och det konstaterades att det var för högt. Efter att statiner sattes in mådde hon mycket bättre igen. Sen läste hon om lchf och började äta enligt det i hopp om att kunna sluta med statinerna, men det gjorde bara att hon mådde dåligt igen och kolesterolet hade inte blivit ett dugg bättre. Läkaren tyckte dock hon kunde fortsätta äta lchf, eftersom hon mådde bra av det, men han sa att vissa har genetiskt anlag för högt kolesterol och hjärt- och kärlsjukdomar. Tilläggas kan att hon alltid varit normalviktig och tränat mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted October 26, 2013 Author Share Posted October 26, 2013 Ja har dessvärre inte ringt om detta en eftersom ja struntar helt i dom, de ända är att ja är intresserad om hur de är fördelat med ldl, hdl å triglycerider. Så ja återkommer när ja fått svar. Simvastatin fick jag utskrivet direkt när jag fick diagnosen och åt nått år men efter att ha läst och känt av allt om den så kasta ja skiten å de har inte kommenterat mina värden alls under de år ja "lurat" dom haha Har vägt mig ganska ofta under denna resa och hade en app på tel som visade en ganska intressant sak. Viktnedgången för mig iaf skedde i vågor såg de ut som när man titta på de i ett diagram. Ras å sen planar de ut. Rasen blir mindre och platåerna längre. p.s Vägde 97 i morse 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts