Jump to content

typ2 diabetes & resultat efter 7 månader :)

italjano

Recommended Posts

Fick hem en lapp nu att jag har förhöjt kolesteror och de vill att jag bokar en tid för att diskutera detta, ska ringa imorgon och be att få höra rsultatet. Lägger upp de här sen :) 

Ja, nu gäller det till imorgon att skaffa skinn på näsan, hårdare hud, och låta allt rinna av dig som en gås, lägga dövörat till och tro på dig själv (och LCHF) :)  ;)

• Like 3

Jaha, ska det gamla kolesterolspöket plockas fram ur garderoben nu? Slutsatsen blir väl att du lider av en statinbrist.

Lyssna på dr Perlmutter:

"LDL is our friend. And cholesterol is our friend."

"...study after study has linked cholesterol to improved attention/concentration, learning, memory and abstract reasoning. With this in mind, I’m a strong proponent of eating a diet that isn’t meant to minimize cholesterol levels in the body."

http://www.drperlmutter.com/cholesterol-setting-the-record-straight/

Jag tror att jag är kär i dr Perlmutter. Håller på att läsa hans bok Grain Brain nu.

• Like 3

Jaha.. blir till att muppa kolisar igen.. med sämre blodsocker och ökad vikt!!  :huh:  :rolleyes:

"Kolesterolsänkande läkemedel riskerar att förvärra grundorsaken till typ 2-diabetes. Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt."

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker/

• Like 2

Jaha, ska det gamla kolesterolspöket plockas fram ur garderoben nu? Slutsatsen blir väl att du lider av en statinbrist.

Lyssna på dr Perlmutter:

"LDL is our friend. And cholesterol is our friend."

"...study after study has linked cholesterol to improved attention/concentration, learning, memory and abstract reasoning. With this in mind, I’m a strong proponent of eating a diet that isn’t meant to minimize cholesterol levels in the body."

http://www.drperlmutter.com/cholesterol-setting-the-record-straight/

Jag tror att jag är kär i dr Perlmutter. Håller på att läsa hans bok Grain Brain nu.

Den verkar intressant. Billigare på Bokus än Amazon. Beställd...

• Like 1

Jaha.. blir till att muppa kolisar igen.. med sämre blodsocker och ökad vikt!!  :huh:  :rolleyes:

"Kolesterolsänkande läkemedel riskerar att förvärra grundorsaken till typ 2-diabetes. Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt."[/size]

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker/

Tack.. det var en intressant nyhet och lite mer igen att ge svar till doktor nästa gång de tar fram sina argument för statiner .. ;)

Jag tror det är väldigt individuellt hur vi reagerar på högt kolesterol. Min moster har normalt så högt kolesterol att hon mår fysiskt dåligt. Det var därför hon sökte upp läkaren och det konstaterades att det var för högt. Efter att statiner sattes in mådde hon mycket bättre igen. Sen läste hon om lchf och började äta enligt det i hopp om att kunna sluta med statinerna, men det gjorde bara att hon mådde dåligt igen och kolesterolet hade inte blivit ett dugg bättre. Läkaren tyckte dock hon kunde fortsätta äta lchf, eftersom hon mådde bra av det, men han sa att vissa har genetiskt anlag för högt kolesterol och hjärt- och kärlsjukdomar.

Tilläggas kan att hon alltid varit normalviktig och tränat mycket.

• 2 weeks later...

Ja har dessvärre inte ringt om detta en eftersom ja struntar helt i dom, de ända är att ja är intresserad om hur de är fördelat med ldl, hdl å triglycerider.

Så ja återkommer när ja fått svar.

Simvastatin fick jag utskrivet direkt när jag fick diagnosen och åt nått år men efter att ha läst och känt av allt om den så kasta ja skiten B) å de har inte kommenterat mina värden alls under de år ja "lurat" dom haha :D

Har vägt mig ganska ofta under denna resa och hade en app på tel som visade en ganska intressant sak. Viktnedgången för mig iaf skedde i vågor såg de ut som när man titta på de i ett diagram. Ras å sen planar de ut. Rasen blir mindre och platåerna längre.

p.s Vägde 97 i morse :D  B)  :P

• Like 5