MagnusH Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Går det att äta enligt LCHF och få ut fördelarna av det (är diabetiker 2) och samtidigt regelbundet bruka kolhydratfri alkohol (1-3 glas per dag)? Jag tänker på socialstyrelsens skrivning, att regelbundet bruk av alkohol minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar hos diabetiker. Hämmar alkoholen ketosen? Återupptar levern ketontillverkningen när alkoholen är förbränd eller blir det en övergångstid? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Jag kan inte tänka mig att ett glas torrt vin / dag skulle påverka speciellt mycket. Men om man i övrigt lever hälsosamt (med LCHF) så skulle jag nog spara vinet till helgen, inte för nyttans skull utan för smaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 10, 2013 Author Share Posted October 10, 2013 Jag kan inte tänka mig att ett glas torrt vin / dag skulle påverka speciellt mycket. Men om man i övrigt lever hälsosamt (med LCHF) så skulle jag nog spara vinet till helgen, inte för nyttans skull utan för smaken. Tack för svaret! Jag vill dricka regelbundet, alltså i stort sett varje dag för att minska risken för hjärt- kärlsjukdomar. Visserligen kanske LCHF har liknande effekt men det skadar inte att ha både hängslen och livrem. Vidare tror jag visserligen inte att mättat fett är farligt men man kan inte vara helt säker. Många av de som hävdar det anser också alkohol minskar risken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Kom och tänka på att jag såg denna igår. http://www.youtube.com/watch?v=ogalwXdoWbk. Han känns ganska trovärdig och är ganska kritisk till dess påstådda positiva effekter. Men jag kan fortfarande inte tänka mig att de skulle vara någon fara att ta nårra glas varje dag. De diskuterar vin en bit in i klippet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Enligt min erfarenhet så påverkar alkohol ketosen/energitillförseln ganska mycket. Det blir dock hela tiden bättre. När jag för ca 8 månader sedan började med lchf (strikt) så kunde jag bli riktigt trött och full på bara några glas vin eller öl. Nu märker jag inte så stor skillnad, mer än att det kan vara bra att ta det varligt i början av en utekväll. Tänker därför att levern allt eftersom blir bättre på att sköta alkoholförbränning och energitillverkning simultant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Har precis samma erfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Carlson Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Att dricka röd vin varje dag är ingen bra ide. Jag jobbar inom beroende vård.Att dricka dagligen skadar levern och höjer ditt blodtryck. En man kan inte dricka mer än 12-14 glas à 1 1/2 dl per vecka innan de skadar lever och andra organ. En kvinna 8-9 glas Dessutom är alkohol beroende framkallande så dricker du ett till två glas vin om dagen kommer du efter en tid omedvetet öka mängden och skapa andra problem än vikt i ditt liv. Håll dig till att njuta av ett glas vin eller två till helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Går det att äta enligt LCHF och få ut fördelarna av det (är diabetiker 2) och samtidigt regelbundet bruka kolhydratfri alkohol (1-3 glas per dag)? Jag tänker på socialstyrelsens skrivning, att regelbundet bruk av alkohol minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar hos diabetiker. Hämmar alkoholen ketosen? Återupptar levern ketontillverkningen när alkoholen är förbränd eller blir det en övergångstid? Någon som vet? 0,5-1 glas är nog det de rekommenderar. Mer än det, det är för mycket alkohol för att levern ska vara glad. Alkohol är ett gift. Det är därför det får förtur i metabolismen och levern tar tag i det bums, före allt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 10, 2013 Author Share Posted October 10, 2013 Att dricka röd vin varje dag är ingen bra ide. Jag jobbar inom beroende vård.Att dricka dagligen skadar levern och höjer ditt blodtryck. En man kan inte dricka mer än 12-14 glas à 1 1/2 dl per vecka innan de skadar lever och andra organ. En kvinna 8-9 glas Dessutom är alkohol beroende framkallande så dricker du ett till två glas vin om dagen kommer du efter en tid omedvetet öka mängden och skapa andra problem än vikt i ditt liv. Håll dig till att njuta av ett glas vin eller två till helgen. Jag vill regelmässigt använda alkohol som förebyggande åtgärd mot hjärt- kärlsjukdomar. Enligt Socialstyrelsens publikation "Kost vid diabetes" minskar regelbundet alkoholbruk risken för diabetiker vad gäller hjärt- kärlsjukdomar. På sidan 12 i publikationen står: "Alkohol Det finns ett vetenskapligt stöd för att personer med diabetes som dricker alkohol regelbundet har lägre risk att drabbas av eller dö i en hjärt-kärlsjukdom än de som inte dricker alkohol alls." Socialstyrelsen skriver (på annat håll) att en frisk man kan dricka 14 glas alkoholdrycker per vecka utan att kroppen tar skada. Med glas menas 1,5 dl vin eller 4 cl starksprit. Även kaffe minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar hos diabetiker enligt Socialstyrelsen. Men det jag undrar över är om regelbunden alkoholkonsumtion påverkar LCHF-dieten negativt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Anneli - Inte blir alla alkoholister med tiden! Nonsens! Jag har i kanske 20-30 år druckit vin till middagen. Har inte ökat mängden det minsta ( snarare tvärt om då jag var mer ute i yngre år och då ibland drack något extra, både vin och aperitif eller amaro efter maten) Kan inte tänka mig att dricka något annat än vin och vatten till maten, det är gott och det är nyttigt! Visst är det tragiskt med beroende av olika slag. Tror dock att sockerberoende är värre då det finns överallt och är accepterat! Eller du tycker att alla ska sluta ta sig ett glas för att en del inte tål det? Ska vi också t ex sluta med parfym eftersom en del får astmaanfall av dofterna? Eller ta bort alla trottoarkanten och trappor pga att det finns personer i rullstol? Ska man verkligen sträva efter att inrätta samhället helt efter de sjukas behov? Svär jag i kyrkan nu? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Detta är... en underlig tråd.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Carlson Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Om du följer kostdoktorn,så för en tid sen så lade han ut ett klipp på britten Jonsson där hon föreläste om sockerberoende och beroende i stort. Den biokemiska effekt socker och kolhydrater har är precis samma för alkohol. Den psykologiska kick du får av socker får du av alkohol,narkotika,rökning och även kaffe. Därför rekommenderar hon att man ska helst sluta med alla dessa saker för att de triggar sötsuget och hunger. Jag säger inte att alla som dricker alkohol blir beroende. Men har man ett tidigare sockerberoende så löper man högre risk. Socialstyrelsen har inte alltid rätt. De rekommenderade 6-8 brödskivor om dagen. De fortfarande rekommenderar tallriksmodellen som strider lite mot Lchf metoden. Var och en lever som man vill,och man tror vad man vill. Att förlita sig på myndigheters rekommendationer kan slå väldigt fel. På 70-80talet rekommenderade de hög kolhydrat kost med lite fett. De rekommendationerna gjorde mig sjuk. Hade kraftiga mag- tarm problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Ett gals vin om dagen gör väl varken till eller från! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Om du följer kostdoktorn,så för en tid sen så lade han ut ett klipp på britten Jonsson där hon föreläste om sockerberoende och beroende i stort. Den biokemiska effekt socker och kolhydrater har är precis samma för alkohol. Den psykologiska kick du får av socker får du av alkohol,narkotika,rökning och även kaffe. Därför rekommenderar hon att man ska helst sluta med alla dessa saker för att de triggar sötsuget och hunger. Jag säger inte att alla som dricker alkohol blir beroende. Men har man ett tidigare sockerberoende så löper man högre risk. Socialstyrelsen har inte alltid rätt. De rekommenderade 6-8 brödskivor om dagen. De fortfarande rekommenderar tallriksmodellen som strider lite mot Lchf metoden. Var och en lever som man vill,och man tror vad man vill. Att förlita sig på myndigheters rekommendationer kan slå väldigt fel. På 70-80talet rekommenderade de hög kolhydrat kost med lite fett. De rekommendationerna gjorde mig sjuk. Hade kraftiga mag- tarm problem. Tror som du att om man har haft sockerberoende skall man se upp men det är väl inget i MagnusH:s inlägg som nämner sockerberoende. Har sett Bittens video, läst boken och hört henne på en föreläsning. Kan inte påminna mig om att hon varnar alla för beroende, utan det som är spännande med Bitten är att hon lutar sig en hel del mot det biokemiska och pekar på att därvidlag är vi olika. Vilket också stärker hennes tes om att sockerberoende verkligen finns. Det har dessutom i många fall manifesterat sig i unga år. Om jag kommer ihåg rätt så talar hon också om att sockersuget inte försvinner för den som har ett äkta sockerberoende ens med LCHF! Men alla som äter LCHF har ju inte sockerberoende och jag kan heller inte tänka mig att alla som har diabetes2 har ett beroende av socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 De flesta som äter kolhydrater får inte diabetes... De flesta som dricker lite alkohol varje dag utvecklar inte ett ytterligare beroende och får inte skrumplever... Att dricka alkohol dagligen är en risk jag aldrig skulle ta om det inte fanns enorma bevisade vinster på andra sidan vågskålen... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Ett gals vin om dagen gör väl varken till eller från! gals? ...lite på lyset? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Går det att äta enligt LCHF och få ut fördelarna av det (är diabetiker 2) och samtidigt regelbundet bruka kolhydratfri alkohol (1-3 glas per dag)? Jag tänker på socialstyrelsens skrivning, att regelbundet bruk av alkohol minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar hos diabetiker. Hämmar alkoholen ketosen? Återupptar levern ketontillverkningen när alkoholen är förbränd eller blir det en övergångstid? Någon som vet? OT, ser att du har location Berlin. Några goda röda tyska att rekommendera? En "negativ" effekt av LCHF är att mycket vin inte smakar gott längre. Rosé är för sött och många vita med. Ett riktigt torrt vitt är fortfarande härligt. Men rött vin har jag ändrat preferens för men inte alla, så har du några tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 I mitt modersland (Irland) dricker nästan alla ett glas vin till maten varje dag (om man INTE gör det så tror folk att man antingen är galen/knäpp och/eller uber-religiös! =P). Och alla är INTE alkoholister! Så visst går det hur bra som helst att dricka ett glas om dagen, så länge man håller sig till ETT glas! Ett glas vin/alkohol om dagen ska dessutom vara bra för kroppen, enligt läkare som jag pratat med. För övrigt anser jag det vara mer hälsosamt att dricka ett glas vin om dagen (som de gör i många andra länder) än att vänta till helgen för att då dricka alldeles för mycket (dricka sig full) på en och samma gång (som verkar vara det vanliga i Sverige). Alkoholen i sig tror jag inte påverkar viktnedgången med LCHF så mycket (ja, om du inte dricker för många glas d.v.s.), men jag själv upplever att jag blir mer hungrig när jag dricker alkohol (kan äta mycket mer!). Tror dock inte att alla upplever detta?!? För min del gör det dock inget, eftersom jag strävar efter att gå UPP i vikt . Lycka till och njut av livet (och vinet!). Och förresten; håll dig till vin med låg sockerhalt i! Söker du på viner på systembolagets hemsida så står det oftast hur mycket socker de innehåller. De med lägst halt socker innehåller mindre än 3 gram/liter. Mvh//Athenas matte 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 10, 2013 Author Share Posted October 10, 2013 OT, ser att du har location Berlin. Några goda röda tyska att rekommendera? En "negativ" effekt av LCHF är att mycket vin inte smakar gott längre. Rosé är för sött och många vita med. Ett riktigt torrt vitt är fortfarande härligt. Men rött vin har jag ändrat preferens för men inte alla, så har du några tips? Lite vid sidan av tråden kan jag väl säga att jag inte har funnit några tyska rödviner som jag gillar; dom är ofta mycket tunna, nästan rosévin. Frankrike, Italien m fl länder tycker jag är i en helt annan klass som rödvinsproducenter. Tyskarnas styrka är de vita vinerna. Frankenviner gjorda på Silvanerdruvan är i regel mycket torra och jag gillar dem. Riesling innehåller ofta för mycket socker för diabetiker och strikta LCHF:are. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Lite vid sidan av tråden kan jag väl säga att jag inte har funnit några tyska rödviner som jag gillar; dom är ofta mycket tunna, nästan rosévin. Frankrike, Italien m fl länder tycker jag är i en helt annan klass som rödvinsproducenter. Tyskarnas styrka är de vita vinerna. Frankenviner gjorda på Silvanerdruvan är i regel mycket torra och jag gillar dem. Riesling innehåller ofta för mycket socker för diabetiker och strikta LCHF:are. För mig är det så att smakupplevelser stark förändrats med LCHF, bryr mig inte så mycket om striktheten i vin men sötma har blivit osmakligt . Tack för tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 De flesta som äter kolhydrater får inte diabetes... De flesta som dricker lite alkhol ovarje dagen utvecklar inte ett ytterligare beroende och får inte skrumplever... Att dricka alkohol dagligen är en risk jag aldrig skulle ta om det inte fanns enorma bevisade vinster på andra sidan vågskålen... "lite alkhol ovarje" - Lite på lyset? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Hämmar alkoholen ketosen? Återupptar levern ketontillverkningen när alkoholen är förbränd eller blir det en övergångstid? Någon som vet? Jag gjorde en undersökning på "Test subject number 1", (d.v.s. mig själv), en gång för ett tag sedan. Jag testade och fick konfirmerat att jag var i ketos på eftermiddagen. På kvällen drack jag ett par, tre glas rödvin. Testade efteråt och ketostickorna gav inte längre något utslag. På morgonen var jag i god ketos igen. Så min eminenta slutsats blev att vinet tillfälligt stoppade ketosen, men att den snabbt kom igång igen när alkoholen var förbränd. (Jag käkade inga kolhydrater under testperioden så hade inte fyllt på glykogen-reserverna mer än möjligtvis en kolhydratsnutt från vinet). // Cavegirl IF, hobbyforskare extra ordinaire 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 10, 2013 Author Share Posted October 10, 2013 De flesta som äter kolhydrater får inte diabetes... De flesta som dricker lite alkhol ovarje dagen utvecklar inte ett ytterligare beroende och får inte skrumplever... Att dricka alkohol dagligen är en risk jag aldrig skulle ta om det inte fanns enorma bevisade vinster på andra sidan vågskålen... Ja, men om det skyddar mig mot hjärt- kärlsjukdomar? Och om det är riktigt som Socialstyrelsen säger att 14 glas alkoholdrycker per vecka är ofarligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 10, 2013 Author Share Posted October 10, 2013 Jag gjorde en undersökning på "Test subject number 1", (d.v.s. mig själv), en gång för ett tag sedan. Jag testade och fick konfirmerat att jag var i ketos på eftermiddagen. På kvällen drack jag ett par, tre glas rödvin. Testade efteråt och ketostickorna gav inte längre något utslag. På morgonen var jag i god ketos igen. Så min eminenta slutsats blev att vinet tillfälligt stoppade ketosen, men att den snabbt kom igång igen när alkoholen var förbränd. (Jag käkade inga kolhydrater under testperioden så hade inte fyllt på glykogen-reserverna mer än möjligtvis en kolhydratsnutt från vinet). // Cavegirl IF, hobbyforskare extra ordinaire Tack, det var svar på min fråga! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Har man inget beroendeproblem kanske något glas vin om dagen inte är skadligt. Däremot tror jag inte det minskar risken för hjärt-kärlsjukdom speciellt mycket för den som ätit LCHF en tid. Vi har ju redan minskat riskerna. Jag vågar slå vad om att de studier som påvisar minskade risker med dagligt alkoholintag inte är gjorda på lågkolhydratare ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Jag dricker med stor förtjusning lite Rioja till maten. Eller en god rose. Blir det mer än lite ramlar jag ut ketos. Dessutom har jag märkt stor skillnad på mina levervärden efter periodisk fasta. Nu är det inte sagt att min stackars lever mår dåligt av nån överkonsumtion av Rioja. Läkarna har struntat i värdena för de kan vara en följd av min hemska medicinering. Men nu har vi slängt pillrena åt skogen så nu ska nog allt bli bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Jag dricker med stor förtjusning lite Rioja till maten. Eller en god rose. Blir det mer än lite ramlar jag ut ketos. Dessutom har jag märkt stor skillnad på mina levervärden efter periodisk fasta. Nu är det inte sagt att min stackars lever mår dåligt av nån överkonsumtion av Rioja. Läkarna har struntat i värdena för de kan vara en följd av min hemska medicinering. Men nu har vi slängt pillrena åt skogen så nu ska nog allt bli bra. Ja, njut av mer Rioja istället, både godare, nyttigare och roligare än att käka statiner 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Alltså; idag har jag druckit champagne från Avize; Fallet-Prévostat, måste ju bara fira att Alice Munro fått Nobelpriset! Annars har jag blivit sträng mot mig själv eftersom alkohol är en opålitlig dörrvakt som kan släppa in gamla kolhydratstinna vänner. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Det har ju varit ganska mycket skriverier att även relativt lite alkohol höjer risken för olika cancertyper. Vidare är väl länken mellan alkohol och minskad hjärt-kärl sjukdom framför allt av observationstyp och det vet vi ju alla hur fel det kan bli. Om du vill dricka vin för att det är gott så är väl det en sak, men att motivera det med hjärt-kärl tror i alla fall inte jag på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Att dricka röd vin varje dag är ingen bra ide. Jag jobbar inom beroende vård.Att dricka dagligen skadar levern och höjer ditt blodtryck. En man kan inte dricka mer än 12-14 glas à 1 1/2 dl per vecka innan de skadar lever och andra organ. En kvinna 8-9 glas Dessutom är alkohol beroende framkallande så dricker du ett till två glas vin om dagen kommer du efter en tid omedvetet öka mängden och skapa andra problem än vikt i ditt liv. Håll dig till att njuta av ett glas vin eller två till helgen. Har inget att tillföra i debatten men älskar dina särskrivningar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Altså.. man dricker inte alkohol för hälsan! Det man inte skall blanda ihop är att i vissa länder ingår alkohol i en i övrigt hälsosam livstil.. främst då vin. Frågan är bara om man kan koppla bort det övriga i livstilen och få fördelarna av bara vinet.. knappast! Sen så.. jodå.. ett glas vin till maten är antagligen mest hälsosamt om maten i övrig är det oxå.. eller iallafall inte hälsovådlig. Sen på det tredje.. de har betydligt mer problem med alkohol i de länderna (norr om medelhavet).. vilket kan vara baksidan av ett dagligt vindrickande.. dvs det syns inte lika väl om man missbrukar iomed att alla dricker vin till vardags. De har högre alkoholrelaterade trafikolyckor, skrumplever, alkoholism, våld och utanförskap/utslagning.. på grund av en större acceptans till alkohol. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 Altså.. man dricker inte alkohol för hälsan! Det man inte skall blanda ihop är att i vissa länder ingår alkohol i en i övrigt hälsosam livstil.. främst då vin. Frågan är bara om man kan koppla bort det övriga i livstilen och få fördelarna av bara vinet.. knappast! Sen så.. jodå.. ett glas vin till maten är antagligen mest hälsosamt om maten i övrig är det oxå.. eller iallafall inte hälsovådlig. Sen på det tredje.. de har betydligt mer problem med alkohol i de länderna (norr om medelhavet).. vilket kan vara baksidan av ett dagligt vindrickande.. dvs det syns inte lika väl om man missbrukar iomed att alla dricker vin till vardags. De har högre alkoholrelaterade trafikolyckor, skrumplever, alkoholism, våld och utanförskap/utslagning.. på grund av en större acceptans till alkohol. Fast hur ska man tolka Socialstyrelsens skrivning? Är det inte en rekommendation att konsumera en måttlig mängd alkohol om man har diabetes? Av hälsoskäl? Om det inte minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar så kommer jag inte att dricka alkohol varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Alltså jag kan inte ge dig ett svar på frågan men om nu kaffe har positiva effekter på kroppen så tänker jag iallafall inte börja vid 47 års ålder att förtära den ädla drycken. Alkohol varje dag går också fetbort eftersom jag levt med en smygalkoholist under många år och inte känner för det heller utom vid enstaka tillfällen. Som tur är så förstår min nuvarande man i mitt liv detta.. Tror jag har fått tillräckligt med positiva effekter på kroppen i och med min kostomläggning utan att laborera ytterligare med ovanstående. Annars är choklad nyttigt varje dag sägs det men då vaknar sockermonstret inom mig och förnuftet inom mig säger att jag får vara extra nyttig någon gång ibland.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Fast hur ska man tolka Socialstyrelsens skrivning? Är det inte en rekommendation att konsumera en måttlig mängd alkohol om man har diabetes? Av hälsoskäl? Om det inte minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar så kommer jag inte att dricka alkohol varje dag. Det verkar som om vi inte kan svara på frågan här i forumet. Kanske svar kan fås genom Ann Fernholms blog eller LCHF.se? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Tack för svaret! Jag vill dricka regelbundet, alltså i stort sett varje dag för att minska risken för hjärt- kärlsjukdomar. Visserligen kanske LCHF har liknande effekt men det skadar inte att ha både hängslen och livrem. Vidare tror jag visserligen inte att mättat fett är farligt men man kan inte vara helt säker. Många av de som hävdar det anser också alkohol minskar risken. Det är väl 1 glas vin om dan för män och 1halft för kvinnor som är det optimala. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Fast hur ska man tolka Socialstyrelsens skrivning? Är det inte en rekommendation att konsumera en måttlig mängd alkohol om man har diabetes? Av hälsoskäl? Om det inte minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar så kommer jag inte att dricka alkohol varje dag. Det var SBU som skrev rapporten.. på uppdrag av Socialstyrelsen! Man skall tolka den så som den är skriven.. dvs ett måttligt intag av alkohol och kaffe är inte skadligt.. måttligt intag är snarare något positivt och ger en del positiva hälsomarkörer! Man kan göra samma studie på kolhydrater.. ett måttligt intag är positivt.. förstår du skillnaden/motsatserna? Om du använder vin som måltidsdryck så har det bara fördelar.. svårt sen att veta vad som gör vad.. det kan tex vara själva måttligheten och nöjdheten av måltiden som påverkar hur du mår. Supa däremot har för det mesta visat sig vara dåligt.. dvs dricka för berusningens skull.. så om du tar ett glas vin till middagen och i övrigt struntar i alkohol så lär du bara få fördelar! Det är som med det mesta.. tex motion.. lagom är nyttigt.. för mycket är stress och bryter ner kroppen i förtid! Men som sagt vad.. ta ditt glas till kvällsmålet, då får du fördelarna utan nackdelarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 Det var SBU som skrev rapporten.. på uppdrag av Socialstyrelsen! Rekommendationen står i Socialstyrelsens Vägledning Kost vid diabetes. Den baseras i och för sig på SBU:s rapport men genom att den finns med i Socialstyrelsens Vägledning så har Socialstyrelsen tagit ställning för den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Efter att ha nu läst hela tråden står jag också fortfarande frågande om nyttan eller att om man skulle dricka vin dagligen. Skulle tro det är ok vid måttlig mängd vad det nu sedan är men gillar man det och har man inte märkt något skadligt så tycker jag man kan njuta av det utan dålig samvete.. det gör jag av kaffe i mina ögon måttliga mängder varje dag Jag kom bara på en annan sak som jag sökte svar en tid sedan redan innan forumet fanns var detta med diabetikers fastesocker.. kommer ihåg då en av råden jag fick. Ta en liten whiskeysup varje kväll så påverkar det positivt på fastesockret. Nu började jag inte med detta utan vi bestämde med min diabetessköterska att vi helt enkelt struntar i det eftersom mina långtidsvärden var redan på den tiden i friskas nivå.. Men nu kom tanke på att kan detta med en glas vin till dagens sista måltid ha då samma verkan..? Kanske värd att testa fast nu har jag personligen sedan över 1 år ingen aning om hur mina fastevärden ser ut för kontrollen har ju som sagt tidigare fallit bort av ointresse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Rekommendationen står i Socialstyrelsens Vägledning Kost vid diabetes. Den baseras i och för sig på SBU:s rapport men genom att den finns med i Socialstyrelsens Vägledning så har Socialstyrelsen tagit ställning för den. Oki..tänkte på den senaste.. kost vid fettma! Vidhåller dock min tidigare linje.. dvs ett glas vin till maten är mest hälsosamt.. om man i övrigt inte super på helgen.. samma som med måttlig motion/träning är bra/hälsosamt för de som är inaktiva.. de som sliter tungt på arbete har nog mest hälsofördelar av en aktiv vila/återhämtning! Helst bör man såklart inte slita tungt på jobbet/felbelasta.. och träna/motionera på fritiden.. samt ta ett glass rött till varje måltid.. som bara består av riktig mat som man lagat själv från de bästa råvaror.. det gäller att se helheten! Och nej.. jag ser inget problem med att ta ett glas rött till sin middag.. bara fördelar.. för mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pilsnergubben Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Jag har aldrig varit förtjust i vin vare sig det varit vitt, grönt, rött eller rosé, ej heller starksprit förutom snapsar till jul och midsommar. Däremot har jag varit övermåttan förtjust i öl och tillhör ölsällskap, brygger eget öl. Så ölet har varit en stor beståndsdel i mitt goda liv vilket också syns på min kroppsrondör. Att följa LCHF har inte varit ngr problem under den tid jag konsekvent gått in för kosten, men jag saknar mina immiga pilsner, en Trappistöl på fredagskvällen, några Guinness med grabbarna på puben, provsmak den sista bryggningen - min eller vännernas. Dock har jag inte fallit till föga. Satt mig fan på att först då jag gått ner minst 10 kilo så skall jag smaka en öl. Min fråga är hur man på bästa sätt kan kombinera LCHF dieten med öl. Vilket är bäst att avgränsa ölintaget till kanske 1-2 ggr per månad, eller ngn enstaka till helgen. Det kan jag säga att helt avvara öl det tror jag inte jag vare sig vill eller kan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Kör på 1-2 gånger i månaden. Det gör jag då jag socialiserar lite och hakar på till puben där det blir ett par öl och en pubburgare, något som JG skulle kalla skitmat. En gång i veckan skulle nog inte funka för mig. Vikten bromsar in lite men inte allvarligare än så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts