Jump to content

D-Vitamin till 5-åring och 9-åring.

Lello
 Share

Recommended Posts

Hej på er alla glada LCHFare/D-vitaminare.. :D

Jag och min fru har under ca ett år tagit 5000E/dag D-vitamin, har inte tagit något blodprov för att kolla hur D-vitaminvärdena ser ut. Skulle ni rekomendera ett prov även om man "bara" tar 5000E?

Har även sedan 9 månader tillbaka givit barnen 1600E/dag, killen är 5-år och dottern 9-år, vad rekomenderas det sedan för dos till barn över 10år... räknas man som vuxen då eller ska man räkna på kg/kroppsvikt eller hur går man tillväga. Inser ju att 5000E/dag till en 10åring kanske är lite mycket :rolleyes:

En sak man kan konstatera är att barnen inte varit förkylda överhuvudtaget under våren och fram till idag. Pigga och glada barn är kanon.

Detsamma gäller för oss vuxna, alla på jobbet fick säsongsinfluensan i Mars utom jag som klarade mig helt... vill gärna tillskriva D-vitaminerna detta... vad tror ni?

Glada hälsningar Lello

Ungarna mina fick 50000 ie/månad från ungefär 12-års åldern

Nu är dom stora och alla i familjen tar runt 150000 ie per månad under vintern

Precis som du säger är det oerhört lite infektioner i familjen och enligt de tester vi gjort har vi legat på optimala blodvärden avseende vitaminet

Nu är ju dina lite yngre och jag har för mig att kostdoktorn rekommenderat runt 1000 ie/dag  för mindre barn..

Ungarna mina fick 50000 ie/månad från ungefär 12-års åldern

Nu är dom stora och alla i familjen tar runt 150000 ie per månad under vintern

Precis som du säger är det oerhört lite infektioner i familjen och enligt de tester vi gjort har vi legat på optimala blodvärden avseende vitaminet

Nu är ju dina lite yngre och jag har för mig att kostdoktorn rekommenderat runt 1000 ie/dag  för mindre barn..

Då får vi tolka 1600E att vara runt 1000E ;)

50000E/mån är ju ca 1600E/dag för dina barn, jag skulle vilja dra på med kanske 2000E/dag när dottern fyller 10år B)

För ett par år sen var det en studie på skolungars D-vitaminnivåer här i norrbotten

Studien visade förstås att dom allra flesta hade urusla nivåer trots att studien gjordes på höstkanten

Oss ringde dom upp och frågade hur vi gjort eftersom min dotter var en av ytterst få som hade optimala nivåer :lol:

• Like 1

För ett par år sen var det en studie på skolungars D-vitaminnivåer här i norrbotten

Studien visade förstås att dom allra flesta hade urusla nivåer trots att studien gjordes på höstkanten

Oss ringde dom upp och frågade hur vi gjort eftersom min dotter var en av ytterst få som hade optimala nivåer :lol:

Helt strålande, bara att gratulera din dotter till att hon har en sådan medveten far. ;)