Jump to content

Lämna blod!

Niklas78

Recommended Posts

Är det någon som provat att lämna blod under LCHF??

Hur gick det??

Själv äter jag något mellan normal och liberal LCHF (enligt jonas bergqvists definition),

och har väl gjort det i ett par månader. Jag var något mer liberal innan det.

Jag har inte länmat blod sen jag gick över på LCHF och jag betvilar att de på blodbussen

kommer ha bra koll på detta. Jag vill ju inte dricka ett par dl socker som dom säkert gärna

förespråkar.

Bör jag peta i mig lite, lite eller inget alls??

Jag kunde, tack vare LCHF, äntligen uppfylla en livslång dröm: att få bli blodgivare. Jag har alltid haft för högt blodtryck och/eller för låga blodvärden (oavsett vikten) innan men nu har jag finfina blodvärden och ett bra blodtryck! :wub:

Det går hur bra som helst. Jag har gett blod i blodbussen och jodå, de blev lite bekymrade över att jag inte ville ha något men till slut fick jag ett glas vatten. Att de anser mig vara en knäppgök bjuder jag på, blodet är det i alla fall inget fel på.  :P

När jag lämnar blod på blodbanken kör jag bil. Då brukar jag nypa ett par ostskivor med smör på för säkerhets skull. Inte för att jag har känt av att jag har gett blod men för säkerhets skull, jag vill ju inte riskera att svimma bakom ratten. 

• Like 3

Jag lämnade blod under några år och mådde helt ok av det. I somras lämnade jag så blod för första gången efter att ha ätit lågkolhydratkost i drygt fyra år nu. Mina värden var lika bra som förr. Enda skillnaden var att jag inte kände mig ett dugg trött efteråt. Nu har jag bara lämnat en gång, så jag hade kanske bara en bra dag :) Ska tillbaka om någon vecka, får se hur det känns då.

Precis som Tuva skrivit, så var mitt största problem att dom bara hade godis och frukt att äta efteråt. Dom försökte truga i mig torkad frukt, men jag tog en flaska vatten och gick. Åt lite riktig mat väl hemma istället.

• Like 2

Tack för era svar,

Det har hela tiden varit min tro att blodet i sig var ska vara bättre än någonsin ;)

Det handlar mer om hur jag skulle känna mig efteråt, om kroppen skulle ta längre tid

på sig att "rätta till" saker eller så. Men det verkar ju som inte det skulle vara några problem :)

Gött att höra att du kör bil efteråt Tuva.

Är det någon som provat att lämna blod under LCHF??

Hur gick det??

Själv äter jag något mellan normal och liberal LCHF (enligt jonas bergqvists definition),

och har väl gjort det i ett par månader. Jag var något mer liberal innan det.

Jag har inte länmat blod sen jag gick över på LCHF och jag betvilar att de på blodbussen

kommer ha bra koll på detta. Jag vill ju inte dricka ett par dl socker som dom säkert gärna

förespråkar.

Bör jag peta i mig lite, lite eller inget alls??

Jag har varit blodgivare/plasmagivare sedan jag var 18år (är nu 37) ca en månad efter att jag började med LCHF gav jag blod och allt gick kanon utan deras mackor, tog ett glas vatten i övrigt inget. Ingen ifrågasatte det (kan bero på att dom såg i sina papper att jag lämnat typ 60-70ggr och tyckte kanske att jag borde veta hur jag reagerar) :D

På blodgivningen efter (aug-13) så sa dom att jag hade haft ett HB på 171g/L vid givningen innan och hon sa bara spontant att " Du måste äta väldigt bra samt träna" Jag svarade att jag äter LCHF och tränar regelbundet, då såg hon nöjd ut och sa att det är bra med LCHF.

Till saken hör att jag alltid legat på ett HB runt 165-175 g/L och aldrig får några järntabletter efter givningen.

• Like 1

Hej!

Jag lämnar blod regelbundet sedan 1993. Senast idag och nu är jag uppe i 51 gånger. Det ni! :-)

De senaste två åren har jag ätit LCHF. LCHFish/Paleo den senaste tiden eftersom jag numera är i metabol balans. Den skillnad jag märkt är att mitt HB är superstabilt och att dom inte ger mig järntabletter längre (fast dom kanske blivit mer restriktiva med det överlag).

• Like 1