Jump to content

Urinet luktar konstigt

Lello
 Share

Recommended Posts

Hej hopp.

Har ätit LCHF ca 6månader och jag märkte ganska fort att urinet började lukta fränt på något vis, vad beror det på?

Man behöver dricka mer när man är ketos, uppler jag, urinen blir lätt koncentrerad och då är den mörk. Har du sas kollat in den biten... När vi är i vätsekmässig balans är urinen ljust gul.

• Like 1

Du måste spola emellanåt ;)

Nej, jag kan inte tycka att det är nån skillnad i allafall..

Kan du beskriva lukten?

Är det acetonliknande?

Nä inte aciton, dricker ca 1 liter vatten fram till lunch samt 1 liter efter lunch, sen när jag kommer hem blir det en del vatten också. jag är dock inte speciellt törstig utan dricker mest för jag vet att det är bra, samt för att mitt höga HB värde gör blodet lite trögt om man inte dricker :)

Man behöver dricka mer när man är ketos, uppler jag, urinen blir lätt koncentrerad och då är den mörk. Har du sas kollat in den biten... När vi är i vätsekmässig balans är urinen ljust gul.

Upplever en ljusgul urin inte speciellt koncentrerad vad jag kan bedömma.

• Like 1

Jo nog händer det att det luktar kattpiss på toa ibland (och då är katten oskyldig). Jag tolkar det som att det är de dagar jag varit särskilt strikt och inte ätit nästan några kolisar alls.

Mm så kan det vara. Ska testa någon dag att inte få i mig några alls så får vi se.

Men ska man tolka det negativt eller positivt?

Förr vore det väl en fördel om pinket och spottet luktade, så att säga. Då ringande man in sitt revir med det ;)

Nuförtiden är det helt uteslutet och äckligt med normal kroppslukt och andra naturliga funktioner, såsom hårväxt m.m.