Syster Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Många kvinnor, både äldre och yngre verkar uppleva en inte helt tillfredsställande viktnedgång med LCHF, och förklaringarna kan vara många till det problemet som vi vet Men det vi aldrig pratar om här på forumet som faktiskt kan vara en stoppkloss i viktnedgången är hormonella konceptionsmedel. Kvinnor använder P-piller, P-sprutor, P-plåster, P-stavar och hormonspiraler (finns säkert mer som jag glömt bort). Alla dessa kan försvåra en viktnedgång och även ge en viktuppgång. Alla reagerar inte på det sättet, men kanske det är värt att lägga på minnet, då viktnedgången uteblir, och kanske förklaringen ibland kan vara så enkel 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Men om man slutade med dem? Och ändå inte går ner? Eller sitter effekten i kanske..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 10, 2013 Author Share Posted October 10, 2013 Men om man slutade med dem? Och ändå inte går ner? Eller sitter effekten i kanske..? Nja, jag vet inte hur länge effekten på vikten kan sitta i, men jag kan tänka mig att det kan ta ett tag innan kroppen har ställt om sig till egen "hormondrift", så att säga. Det är nog väldigt individuellt tror jag. Vissa kan bli gravid ganska omgående efter att ha slutat med "hormoner", och vissa tar det väldigt mycket längre tid för att bli gravid efter P-piller till exempel, så det är kanske kroppen som "själv bestämmer" när den är i normal hormonbalans igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Ha! vad kul att du tog upp frågan! Jag sitter precis där: har använt p-spruta under 6-8 år för jag ville bli av med mensen (ja, det var faktiskt huvudskälet.). Och så gått upp 10 kilo. Har ätit LCHF nu i 8 månader och det händer inget...(viktväktat innan) Jag gick ner 17 kg en gång med VV och hållit vikten sen i fyra-fem år, men sen så gick det uppåt, uppåt...hur jag än åt (och motionerade)... Nu är det dags att förnya sprutan och frågan jag ställer mig är just: ska jag sluta och se vad som händer med vikten? Å andra sidan vill jag verkligen inte ha tillbaks mensen och det därmed förknippade helvetet i form av kramper i magen och huvudvärk... (är 48 år nu, så än håller den på...). Men så har något hänt sen jag började med LCHF också, nämligen att sprutan inte "håller tätt" - sista halvåret har jag fått mer och mer mellanblödningar och små känningar som om mens är på väg. Om nu mathållningen påverkar det eller jag bara inbillar mig..? Jag har läst en del om att så kan fallet på olika forum...men det kan väl ses som "anekdoter"... Hursomhelst - det känns i alla fall inte helt tillfredsställande att fortsätta... eller?? Ja, hur göra, det är frågan.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Ha! vad kul att du tog upp frågan! Jag sitter precis där: har använt p-spruta under 6-8 år för jag ville bli av med mensen (ja, det var faktiskt huvudskälet.). Och så gått upp 10 kilo. Har ätit LCHF nu i 8 månader och det händer inget...(viktväktat innan) Jag gick ner 17 kg en gång med VV och hållit vikten sen i fyra-fem år, men sen så gick det uppåt, uppåt...hur jag än åt (och motionerade)... Nu är det dags att förnya sprutan och frågan jag ställer mig är just: ska jag sluta och se vad som händer med vikten? Å andra sidan vill jag verkligen inte ha tillbaks mensen och det därmed förknippade helvetet i form av kramper i magen och huvudvärk... (är 48 år nu, så än håller den på...). Men så har något hänt sen jag började med LCHF också, nämligen att sprutan inte "håller tätt" - sista halvåret har jag fått mer och mer mellanblödningar och små känningar som om mens är på väg. Om nu mathållningen påverkar det eller jag bara inbillar mig..? Jag har läst en del om att så kan fallet på olika forum...men det kan väl ses som "anekdoter"... Hursomhelst - det känns i alla fall inte helt tillfredsställande att fortsätta... eller?? Ja, hur göra, det är frågan.... Ja du Gladan - jag är av samma "årsmodell" som du och har använt p-spruta i 15 år, av samma anledning. Har aldrig varit direkt trådsmal och jojo-bantat med jämna mellanrum och sista ca 10 åren varit överviktig. Började med strikt LCHF i februari i år och har faktiskt gått ner 25 kg! Fick jag önska, skulle jag gå ner 5 kg till men nu verkar kroppen nöjd och då får jag nog vara det också - såklart jag är! Vad jag vill ha sagt är att vi är nog mer olika än vad man kanske tror - hormoner, stress mm påverkar säkert olika. Jag började inte så strikt men har alltmer uteslutit mejeriprodukter och använder mest kokosolja och smör. För övrigt äter jag fisk, kött, ägg och inte särskilt mycket grönsaker mer än stuvad spenat (stuvar med en klick philadelphiaost) och kokt blomkål som tillbehör. Jag är mätt och belåten. Du kanske behöver längre tid på dig - eller så kan det vara så att i ditt fall påverkar sprutan mer??? Tänk om man hade "facit" över hur kroppen fungerade? Hoppas du ändå fått hälsovinster med LCHF och att din kropp så småningom "fattar galoppen". Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Jag började inte så strikt men har alltmer uteslutit mejeriprodukter och använder mest kokosolja och smör. För övrigt äter jag fisk, kött, ägg och inte särskilt mycket grönsaker mer än stuvad spenat (stuvar med en klick philadelphiaost) och kokt blomkål som tillbehör. Jag är mätt och belåten. Du kanske behöver längre tid på dig - eller så kan det vara så att i ditt fall påverkar sprutan mer??? Tänk om man hade "facit" över hur kroppen fungerade? Hoppas du ändå fått hälsovinster med LCHF och att din kropp så småningom "fattar galoppen". Lycka till! Jovisst har jag fått hälsovinster! Absolut. Och jag trivs väldigt bra med den här mathållningen. Visst kunde jag prova att bli lite striktare, utesluta mejerier, fast jag använder inga mängder - men visst. *suck* Ska väl tillägga att jag sen jag började med LCHF i alla fall inte längre går UPP i vikt! (TROTS - eller därför att - jag äter mig mätt..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 Det verkar som om viktuppgång som biverkan bland alla preparat, är störst bland dem som innehåller gestagen, som P-spruta, hormonspiral och P-stav. Mindre viktuppgång av de preparat som innehåller östrogen, men då är risken för andra biverkningar större. Pest eller kolera? https://www.pfizerhalsa.se/gestagenmetoder# http://www.sakraresex.se/preventivmedel/p-piller/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Jag åt minipiller under många år (enbart gestagen) och jag kände ju att något inte var bra och undrade om det berodde på pillren. Så här efteråt är jag rätt arg på sjukvården som inte sa något om hur p-piller kan påverka kroppen. Jag fick också en cysta på äggstocken som opererades bort och när jag frågade både min ordinarie gynekolog och gynekologen på sjukhuset om det kunde ha något med minipillren att göra så sa dom att det kunde det absolut inte. Jag tvärslutade med dom i alla fall och sedan sökte jag på cystor och minipiller och fick då se i patientfass att det fanns risk för cystor om man åt minipiller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Å andra sidan vill jag verkligen inte ha tillbaks mensen och det därmed förknippade helvetet i form av kramper i magen och huvudvärk... (är 48 år nu, så än håller den på...). Men så har något hänt sen jag började med LCHF också, nämligen att sprutan inte "håller tätt" - sista halvåret har jag fått mer och mer mellanblödningar och små känningar som om mens är på väg. På den tiden jag hade lingonvecka åt jag jättenattljusolja för PMS-besvär. Vi kallade dem för "elaka-kärring-piller" för det var väldigt stor skillnad på mej med och utan dem. Jag har lika jämt humör nu med LCHF... Tror du att du skulle må lika dåligt numera? Kanske värt att prova en period för att se vad som händer? När jag var 48 hade jag också massor med mellanblödningar. Vid ett tillfälle hade jag mens i 3 veckor i sträck och naturligtvis just när jag var på badsemester :-P. Jag gick till en gynekolog som gav mej några piller som jag skulle köra bara några månader som "omstart", och sen blev jag regelbunden igen. Var tvungen att "starta om" ett par gånger innan den upphörde, så mellanblödningar hör nog till sånt som kan förekomma före menopaus. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 På den tiden jag hade lingonvecka åt jag jättenattljusolja för PMS-besvär. Vi kallade dem för "elaka-kärring-piller" för det var väldigt stor skillnad på mej med och utan dem. Jag har lika jämt humör nu med LCHF... Tror du att du skulle må lika dåligt numera? Kanske värt att prova en period för att se vad som händer? När jag var 48 hade jag också massor med mellanblödningar. Vid ett tillfälle hade jag mens i 3 veckor i sträck och naturligtvis just när jag var på badsemester :-P. Jag gick till en gynekolog som gav mej några piller som jag skulle köra bara några månader som "omstart", och sen blev jag regelbunden igen. Var tvungen att "starta om" ett par gånger innan den upphörde, så mellanblödningar hör nog till sånt som kan förekomma före menopaus. Å, det var ju också lysande.... Det är ju just det jag undrar - skulle jag må lika dåligt nu fortfarande? Och enda sättet att få reda på det är väl att ta reda på det.... dvs sluta med sprutan....sen får man väl räkna att det tar minst ett halvår innan kroppen har återställd hormonerna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 När jag ville börja om med p-spruta efter sista barnet så avrådde barnmorskan mig för de har upptäckt att lång tids användning av p-spruta bidrar till benskörhet... Så det bidde hormonspiral istället som ger lägre dos och verkar lokalt. Men man har ju sina funderingar om ev. biverkningar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 När jag ville börja om med p-spruta efter sista barnet så avrådde barnmorskan mig för de har upptäckt att lång tids användning av p-spruta bidrar till benskörhet... Så det bidde hormonspiral istället som ger lägre dos och verkar lokalt. Men man har ju sina funderingar om ev. biverkningar... Stämmer bra det! Jag har gjort två bentäthetsmätningar genom åren (på eget initiativ) för att ha lite kontroll. Nu har jag nog väldigt bra gener via mor och mormor som jag är tacksam för - det såg väldigt bra ut Men visst är det så att man får funderingar på alla biverkningar som finns på det mesta.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Många kvinnor, både äldre och yngre verkar uppleva en inte helt tillfredsställande viktnedgång med LCHF, och förklaringarna kan vara många till det problemet som vi vet Men det vi aldrig pratar om här på forumet som faktiskt kan vara en stoppkloss i viktnedgången är hormonella konceptionsmedel. Kvinnor använder P-piller, P-sprutor, P-plåster, P-stavar och hormonspiraler (finns säkert mer som jag glömt bort). Alla dessa kan försvåra en viktnedgång och även ge en viktuppgång. Alla reagerar inte på det sättet, men kanske det är värt att lägga på minnet, då viktnedgången uteblir, och kanske förklaringen ibland kan vara så enkel Bra att du tog upp detta och jag ser andra upplevt lite av det jag själv upplevt - tidigare amenorré (uteblivna blödningar) och med LCHF kom blödningar i gång ofta oregelbundet. Vinsten med tidigare p-sputa och nu p-stav var just amenorré och nu funderar jag allvarligt på att ta ut staven i förtid. Kanske kroppen då hittar tillbaka till ett normalt mönster, hurvida det skulle göra viktnedgången lättare har mindre betydelse, men skulle vara en trevlig effekt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Nu är den uttagen, vi får se vad som händer, tar väl några månader innan hormonerna normaliseras ytterligare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Hittills har det inte hjälpt vitknedgången men får samtidigt erkänna att jag var lite liberal och nu senaste veckan striktat till det. En kul grej som hände efter att implantatet togs ut är att mitt hår blivit lockigare, 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts