Jump to content

Vatten mot hosta

MKJ

Recommended Posts

För ett antal år sedan ringde jag till min vårdcentral och frågade varför jag alltid fick mycket värre hosta än alla andra. Så fort jag blev förkyld så fick jag hosta som varade i många veckor.

Dom svarade då att jag nog drack för lite vatten och jag frågade om man tunnade ut slemmet om man drack mer vatten och dom svarade ja.

Jag provade då att dricka massor av vatten och jag menar verkligen massor. Jag fick dricka i ett par timmar för att få hostan att lossna och det blev kanske 3-5 liter. Jag pressade ner vatten och sprang på toa.

Till slut släppte hostan men efter andra förkylningen med vattenterapi så blev jag kroniskt törstig. Jag som aldrig brukade känna törst blev tvungen att ta med mig vatten vart jag än gick. Hade jag inte det så blev jag så torr i halsen så jag knappt kunde prata.

Nu undrar jag om någon mer här har blivit ordinerad vatten mot hosta? En bekant till mamma blev det hos en annan vårdcentral samma år så det verkar ha varit något som var inne just då i alla fall.

Jag skulle gärna vilja veta hur vanligt det var och vilket år det var.

Inte vatten invärtes, annat än att man ska dricka mycket och varmt.

Däremot hade jag pussat barnbarnet i våras för mycket och de är ju så giftiga de små, så jag var sjuk i 9 veckor. Sista besöket på HC mitt i sommaren hade jag turen att hamna hos en underläkare som kom från Tyskland. Hon sa att "hade jag varit hemma hade jag rekommenderat att inhalera ångande saltvatten". Jag testade det och det lindrade både hosta och heshet

Inte vatten invärtes, annat än att man ska dricka mycket och varmt.

Däremot hade jag pussat barnbarnet i våras för mycket och de är ju så giftiga de små, så jag var sjuk i 9 veckor. Sista besöket på HC mitt i sommaren hade jag turen att hamna hos en underläkare som kom från Tyskland. Hon sa att "hade jag varit hemma hade jag rekommenderat att inhalera ångande saltvatten". Jag testade det och det lindrade både hosta och heshet

Grejen för min del är att jag tror det var rätt farligt att dricka så mycket som jag gjorde och jag undrar hur väl underbyggt det där rådet var.

Det utimata lär vara att ett intag om ett par liter om dagen beträffande vätska och då räknas in även vätskan som ingår i all mat.

Det finns ju liksom ingen mening i att överdriva någon konsumtion, enligt min mening. Jag själv dricker bara när jag är törstig, dvs samma sak som med maten övrigt. Jag äter och dricker när behov finns och inte när andra tycker man borde göra det. Numera dricker jag sällan något måltidsdryck till maten. Kanske på sin höjd ett par glas vatten efter maten. Jag känner att behovet att "skölja" ner maten och förstöra smakupplevelserna tillhör en förgången tid för mig. Den glupska tiden från förr.

• Like 1

Det utimata lär vara att ett intag om ett par liter om dagen beträffande vätska och då räknas in även vätskan som ingår i all mat.

Det finns ju liksom ingen mening i att överdriva någon konsumtion, enligt min mening. Jag själv dricker bara när jag är törstig, dvs samma sak som med maten övrigt. Jag äter och dricker när behov finns och inte när andra tycker man borde göra det. Numera dricker jag sällan något måltidsdryck till maten. Kanske på sin höjd ett par glas vatten efter maten. Jag känner att behovet att "skölja" ner maten och förstöra smakupplevelserna tillhör en förgången tid för mig. Den glupska tiden från förr.

Vattenterapin mot hostan hade ingenting med den vanliga vattenkonsumtionen att göra. Vad som egentligen låg bakom rådet vet jag ju inte men jag var beredd att prova vad som helst för att slippa hostan. När man hostar varje natt i ett antal veckor så blir man ganska desperat.

Jag pressade ner så mycket vatten att jag så här i efterhand inser att det kunde ha kostat mig livet. Jag tunnade ut hela mig med och det kan få allvarliga konsekvenser.

Det som är intressant nu är att få reda på vilka år det ordinerades och vad som låg bakom.