Willythekidkatt Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Hej Jag är så kallad demivegetarian, dvs äter inte kött men fisk o kyckling nån gång ibland. Har hållit på med LCHF sen maj och har gått ner en hel del i vikt. Men jag blir mer o mer förtvivlad ju mer jag inser hur få livsmedel det är som inte är fullspäckade med kolhydrater. Nötter var länge en stor del av min LCHF diet, men nu har jag insett att även nötter innehåller ganska mycket kolhydrater (förutom de hemska paranötterna och makadamianötterna). Bönor och andra baljväxter som är en viktig del i vegetarisk kost går ju bort. Lök o rotfrukter är förbjudna. Sojakorvar innehåller massor med carbs. Falafel likaså. Soppor är överlag fulla av kolhydrater. T.o.m. frukt är förbjudet. Nu lever jag på ägg, fetyoghurt, ost, spenat och sallader, men det börjar bli extremt tråkigt. Framför allt längtar jag efter knaprig mat. Några tips? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Jag förstår ditt dilemma, men tror att du är lite väl sträng, såvida du inte tänker att du ska ligga på 0 kh per dag. Så länge du inte vräker i dig nötter kan du väl fortsätta med dem? Kyckling som man panerar med sesamfrön har jag tänkt prova. Borde väl bli lite knaprigt? Måttliga mängder rotfrukter tror jag också är ok.( Färsk morot: Gott!) Frökex - inte så jättesmaskigt tycker jag, men knaprigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Jo men nötter innehåller ju också rätt mycket fett så en moderat mängd är ju OK bara du väljer bort de värsta som cashew och jordnötter. Sen har vi haft en tråd här till rotfrukternas försvar. Om man t ex gräddstuvar rödbetor och serverar med fetaost blir Skaldemans ratio helt OK. Smörslungade ärtor kan man ta nångång ibland t ex Broccoli och blomkål går att variera i det oändliga och är ju stöttepelarna i LCHF Om du äter bra kolhydrater i moderat mängd och serverar tillsammans med fett får du en riktigt bra LCHF måltid om du inte måste/vill äta fakir. Har du googlat på LCHF vegetarisk? Där finns massor med tips 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Kan rekommendera "LCHF för vegetarianer" av Pauline Demitriades och Katarina (jo, jag är jävig). Den är huvudsakligen lakto ovovegetarisk. Besök också gärna Paulines blogg http://veglchf.wordpress.com/about/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Saknar också textur och tuggmotstånd ibland. Jag skulle rekommendera frökex, jag tyckte de var överraskande goda och knapriga! Håller med andra om du kanske är onödigt hård i ditt begränsande av kh. OT. Får man fråga varför har du valt att inte äta kött? (jag förstår ju att de kan finnas en rad olika anledningar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willythekidkatt Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 Åh, jag gillar djur och tycker det känns konstigt att äta dem. Jag är inkonsekvent som ibland äter fisk och kyckling, jag känner av nån anledning mer empati för däggdjuren. Tack för alla tips, ska genast skaffa frökex och läsa på mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Håller med övriga.. du späker dig för mycket.. har du anledning till det.. eller är det oxå av moraliskt/etiska skäl? http://lowcarbdiets.about.com/od/vegetarian/tp/Low-Carb-Vegetarian-Recipes.htm Testa lite nya recept! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Hej Jag är så kallad demivegetarian, dvs äter inte kött men fisk o kyckling nån gång ibland. Har hållit på med LCHF sen maj och har gått ner en hel del i vikt. Men jag blir mer o mer förtvivlad ju mer jag inser hur få livsmedel det är som inte är fullspäckade med kolhydrater. Nötter var länge en stor del av min LCHF diet, men nu har jag insett att även nötter innehåller ganska mycket kolhydrater (förutom de hemska paranötterna och makadamianötterna). Bönor och andra baljväxter som är en viktig del i vegetarisk kost går ju bort. Lök o rotfrukter är förbjudna. Sojakorvar innehåller massor med carbs. Falafel likaså. Soppor är överlag fulla av kolhydrater. T.o.m. frukt är förbjudet. Nu lever jag på ägg, fetyoghurt, ost, spenat och sallader, men det börjar bli extremt tråkigt. Framför allt längtar jag efter knaprig mat. Några tips? Bönor bör du undvika på grund av att de innehåller lektiner (=växtgifter). Sojakorvar (och all ofermenterad soja) är rent giftigt och bör inte ätas av någon! Läs mer på; http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/ och http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 http://www.naturalcuresnotmedicine.com/2013/07/10-reasons-to-avoid-soy-at-all-costs.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willythekidkatt Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 Håller med övriga.. du späker dig för mycket.. har du anledning till det.. eller är det oxå av moraliskt/etiska skäl? http://lowcarbdiets.about.com/od/vegetarian/tp/Low-Carb-Vegetarian-Recipes.htm Testa lite nya recept! Har väl inte för avsikt att späka mig direkt... och det ligger ingen moral bakom, bara en önskan att bli smal! Men det verkar omöjligt att komma ner till 20 g kolisar per dag utan en ganska extrem och tråkig kost. Bönor bör du undvika på grund av att de innehåller lektiner (=växtgifter). Sojakorvar (och all ofermenterad soja) är rent giftigt och bör inte ätas av någon! Läs mer på; http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/ och http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm OK, bra att veta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Altså.. 20 gram är bara en siffra.. mest för att folk frågar efter siffror! Har du dragit ner radikalt på kolhydraterna så har du.. tror du det blir någon skillnad mellan 20 och 30? Sikta du på 50 i stället.. äter du under 100 så äter du en ketogen diet! Det handlar hur som helst inte om att bli bokstavstrogen.. utan att äta riktig mat.. och inte mer kolisar än man behöver. Ägg, fisk och kyckling är bra mat.. se bara till att variera dig! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Jag är vegetarian sedan 17 år och har ätit lågkolhydratkost sedan i påskas. Det går alldeles utmärkt - faktiskt tror jag att det är en fördel eftersom jag är så tränad på grönsaker. Jag känner igen insikten om hur mycket kolhydrater vi ätit, det blir tydligt i affären: behöver inte gå in i den gången, och i nästa har jag inget ärende och inte där heller, osv :-). Jag är inte så strikt utan äter en del frön (pumpa- och pinje-) och även mandel, lin och sesamfrön i mindre mängder. För tuggig mat rekommenderar jag fänkål (stek först, lägg i form blandat med pumpafrön eller liknande, strö över västerbottenost och gratinera) rättika-gratäng: som potatisgratäng men behöver koka längre. Brukar ha i lite psyllium (finmalet) för att det ska bli fastare konsistens. Överhuvudtaget kan man gratinera (typ) alla sina gamla pastasåser, mycket ost ovanpå ger konsistens och jag blandar gärna i lite frön också. Jag brukar också varva zucchini, ost, tomat och ännu mer ost - krydda med oregano och gratinera lite bryskt så får du fin pizza-känsla. Jag äter också quorn (4,5g kolh/100g) vilket öppnar för massor av traditionella "kötträtter". Hallon och havtorn har lite kolhydrater så bär kan visst funka. Och coleslaw kan man alltid ha i kylen. Lycka till nu! Och om du har tips behöver jag alltid nya idéer! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts