Jump to content

Hör överviktiga ofta till snabbätarna?

MKJ

Recommended Posts

Jag funderade på en sak idag som skulle vara intressant att få svar på. En del människor äter fort och andra långsamt. Är det vanligare med övervikt bland dom som äter fort?

Om man t ex får något gott på tallriken så finns det två strategier.

1. Äta upp det snabbt för att kunna ta mer av det goda.

2. Ta små tuggor och verkligen låta det goda komma i kontakt med varenda smaklök i munnen innan man sväljer.

Är det vanligare med övervikt i kategori 1?

Jag skulle inte vilja dra paralleller med snabbätande och att komma i kontakt med smaklökarna. Man kan nämligen äta både snabbt och njuta av maten. Snabbätande kan dock lätt leda till att man sväljer stora mängder otuggat mat, som sedan resulterar i att man överäter, ty mättnadssignalerna kanske uteblir. Jag ser snabb-/ långsamt ätandet med som olika stresstillstånd och kanske även som prioriteringar i viss fall.

Jag har stött på ett 150 kilos muskelberg som åt våldsamt snabbt jämfört med "lilla jag" med fettvikt på samma nivå... som använde dubbla tiden för samma sak.

Det är lättare att överäta om man äter snabbt. I alla fall för mig. Likaså tycker jag det är trist att laga mat i en timme (inkl alla förberedelser) och sen är det slut på 10min och så disken en timme till (ok, det känns länge :) ) så jag småäter gärna. Då kan det också gå snabbt. Då kan jag få i mig vääääldigt mycket!

• Like 1

Jag vet inte. Jag har alltid tillhört typen som "inhalerar" maten på kort tid. Visst tycker jag att god mat ar god men om det kunde finnas ett piller som jag kunde ta istället för mat skulle jag inte tycka det var en dum idé. Förutom då att det är ett piller och så hårt processad mat inte gör det den ska. Men principen kvarstår; jag skulle gärna slippa äta till vardags och kunna koncentrera mig på en eller två riktigt goda måltider i veckan.  :) Resten av tiden är ätandet en färdsträcka i tid, som att tanka bilen. Lite trist men jag kommer inte fram annars. 

Trots det överäter jag aldrig numera. Förr överåt jag ofta så det är inte frågan om, för mig, att mättnadskänslan inte hinner med. Det är nåt annat som spelar in.

Jag är uppfödd som gammal jämtländsk kärring där man ska serva alla gäster och inte bry sej om sej själv. (Förr i tiden skulle man ju till och med stå vid köksbänken och sleva i sej själv)

Därför blir jag nästan hysterisk om jag sitter på innervarv och inte kan springa upp och hämta allt som jag med en snabb överblick ser att nån saknar :-).

Det innebär att jag alltid har varit en jäkel på att slänga i mej matens snabbt. Det var ju också väldigt praktiskt när barnen var små och man skulle fixa dem samtidigt som man förhoppningsvis fick i sej nåt själv medan maten var varm. 

Men jag har alltid känt matens smak och njutit av den. Jag är inte heller som kock-Tina som ska smaka av maten i det oändliga. Jag har hyfsat gott ögonmått och behöver oftast bara ett provsmak innan det blir perfekt. Likaså på tallriken... jag har inte gått på det där med att tallrikar ska vara jättestora, utan kört min normala 70-tals tallriksstorlek nästan hela tiden. Därför ser man att det blir lagom med mat och överäter inte.

Min övervikt som jag skaffade efter barnen beror på att jag alltid älskat att baka och varit en godisråtta av rang. Sockret har varit min drog och jag har varit rejält fettskrämd och lika intresserad av att laga välsmakande lättmat som jag är nu att laga god RIKTIG mat.

• Like 2

Det kanske var dumt av mig att blanda in det där med smak i frågan. Huvudfrågan är egentligen om det är vanligare med övervikt bland dom som äter fort.

Jag kan ju istället fråga om det är någon här som äter sakta och som har varit jojobantare.

Jag äter själv långsamt och har visserligen haft övervikt men har aldrig jojobantat. Min övervikt smög sig på mig under 16 år och sedan gick jag ner 20 kg i fettvikt och har inte lagt på mig fett igen.

Det kanske kan vara svårare att hålla vikten på blandkost om man äter fort. Det lär ju ta 20 minuter innan hjärnan fattar att magen har fått mat.

Jag funderar på om snabbätare kan vara mer stressade - man skyndar att få i sig maten, i stället för att andas, ta det lugnt, och vara i nuet. Några tankar om detta?

Jag är ofta snabbätare, och definitivt överviktig, så jag stämmer ju med TS hypotes. Och jag har nog tendens att äta snabbare om jag är stressad (inte för att jag nödvändigtvis har bråttom). Och säkert även mer.

• Like 1

Jag funderar på om snabbätare kan vara mer stressade - man skyndar att få i sig maten, i stället för att andas, ta det lugnt, och vara i nuet. Några tankar om detta?

Jag är ofta snabbätare, och definitivt överviktig, så jag stämmer ju med TS hypotes. Och jag har nog tendens att äta snabbare om jag är stressad (inte för att jag nödvändigtvis har bråttom). Och säkert även mer.

Det stämmer inte på mig och min sambo i alla fall. Jag har stressat sönder mig men har alltid ätit långsamt medan min sambo inte stressat lika mycket men äter fort.

Jag funderade på en sak idag som skulle vara intressant att få svar på. En del människor äter fort och andra långsamt. Är det vanligare med övervikt bland dom som äter fort?

Om man t ex får något gott på tallriken så finns det två strategier.

1. Äta upp det snabbt för att kunna ta mer av det goda.

2. Ta små tuggor och verkligen låta det goda komma i kontakt med varenda smaklök i munnen innan man sväljer.

Är det vanligare med övervikt i kategori 1?

Ät fort och länge så blir du mätt ;)

• Like 1