Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej på forumet!
Jag är gravid i vecka 34 och har nyligt fått veta att jag har graviddiabetes. 

Har fått en blodsockermätare som jag nu ska använda i en vecka för att se hur blodsockret ligger vid frukost, lunch och middag. Har inte kört någon speciell diet innan men nu tagit bort allt fikabröd, godis och annat sockrigt.  Har läst lite om LCHF och LCHQ nu, funderar på att begränsa intaget av bröd, ris, potatis och pasta också.
Har ätit mycket knäckebröd och fiberbröd tidigare men om jag förstått rätt så omvandlas det till socker i kroppen också....

Min fråga är då, finns det någon som har erfarenhet av lchf-kost vid graviddiabetes??? 

Och jag har okej blodsocker på morgonen när jag vaknar men vid mätning 1 1/2 timme efter frukost ligger jag på 10, vid tex fiberhavregrynsgröt och lättmjölk, knäckebrödsmacka och keso. Finns det annan frukost som skulle kunna vara bättre som inte höjer mitt blodsocker?  

Har hört talas om gryningssyndromet när det kommer till blodsockernivåerna under natten, kan det påverka? 

Är tacksam för alla råd!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rivna morötter blandat med lite livet äpple och spenatomelett på fryst hackad spenat.

Långsam mat med mycket näring.

Låt bli alla former av spannmål och raffinerade kolhydrater och ät massor av grönsaker. Helst grönt till varje måltid. Om magen protesterar så kan man ju köra grönsaker i mixer med lite frukt i för smaken skull.

Rör dig så mycket du kan.

Jag äter inte LCHF men ställer mig lite frågande till om det är bra att börja med LCHF vid ett skede i graviditeten när barnet behöver mycket näring. Men jag vet inte.

Länk till inlägg

Barnet får alldeles utmärkt näring på LCHF. Jag skulle nog säga att barnet mår bättre på LCHF, då även mammans förhöjda blodsocker påverkar barnet, och risken för att barnet ska födas med hög födelsevikt är större om mamman har högt blodsocker.

Lycka till Mammut01, du tänker helt rätt, bort med kolhydraterna, både för din och barnets skull :)

Tillägg. En äggbaserad frukost med bacon, håller man sig mätt och nöjd på länge. Rester sedan gårdagens middag, kött, fisk, kyckling och någon fet sås.

Turkisk yoghurt. Skinka, ost och smör. Makrill och ägg. osv...

• Gilla 2
Länk till inlägg

Finns det annan frukost som skulle kunna vara bättre som inte höjer mitt blodsocker?  

Du kan väl prova nåt med lite färre kolhydrater än gröten, och mjölk med lite mer fett än lättmjölk?

Ett eller två kokta ägg, ett glas standardmjölk eller gammaldags, en eller två små skivor danskt rågbröd med keson på.

Kanske lite fet hårdost eller skinka på en av smörgåsarna. Smör/Bregott. Några bitar grönsaker som paprika, rädisa eller en halv tomat.

Kanske en skvätt kaffe eller the utan socker. Inte utpräglad LCHF kanske men ändå mycket bättre än gröten och knäckebrödet i mina ögon.

Är det fortfarande högt blodsocker med detta så blir det till att jaga bort några fler kolhydrater, från mjölken och/eller brödet.

Kolla förpackningarna, skinka kan vara lurigt med tillsatt socker.

Likaså rågbrödet, det har 12g kolhydrater (31%) per skiva och det är inte så lite även om annat bröd kan ha ännu mer.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej på forumet!

Jag är gravid i vecka 34 och har nyligt fått veta att jag har graviddiabetes.  [...]

Har ätit mycket knäckebröd och fiberbröd tidigare men om jag förstått rätt så omvandlas det till socker i kroppen också.... [...]

Finns det annan frukost som skulle kunna vara bättre som inte höjer mitt blodsocker? 

Är tacksam för alla råd!

Hej och hjärtligt välkommen hit till forumet!

Apropå hjärta så är graviditet och LCHF en av mina hjärtefrågor även om jag inte har erfarenhet av just graviditetsdiabetes.

Min bakgrund är att jag mått fruktansvärt dåligt under de graviditeter där jag inte ätit LCHF. Allra värst mådde jag den graviditeten som jag nästan åt uteslutande frukt. Sjukskriven, ständiga kräkningar, matthet (orkade inte gå eller stå annat än vissa perioder), otroligt mycket gas i magen, hemska sura uppstötningar, svullnader i benen, mycket lågt hemoglobinvärde (blodjärn), enormt sömnbehov, andfåddhet, hjärtklappning, jästsvampinfektioner och hemsk bismak i munnen.

På LCHF har jag mått helt fantastiskt under mina graviditeter. Jag har varit gravid 6 gånger utan LCHF och 2 med LCHF. Jag har fött fyra barn, haft en ofostrig graviditet (slumpen, det var en av mina LCHF-graviditeter) och haft tre "vanliga" missfall (före LCHF).

Min erfarenhet av den enorma skillnaden i hälsa mellan graviditeter före LCHF och efter LCHF visar att LCHF på något sätt är bättre åtminstone för min gravida kropp än mat a la tallriksmodellen med mycket bröd, frukt etc.

Dessutom vet jag nu att man inte kunnat hitta någon förhöjd risk för hjärt- och kärlsjukdomar vid fetare kost (senaste stora statliga rapporten) och att fettsnål kost varit farligare för de redan hjärtsjuka än fetare kost. Så jag behöver inte heller fundera på om LCHF skulle vara farligt på något sätt. (Dessutom lever cancer på socker och vissa kliniker, däribland riktigt kända (tror den ena faktiskt var världens bästa, MD Andersson, där jag också själv jobbat en vinter), använder lågkolhydratskost som kostråd åt cancerpatienterna). Så det finns inget som talar EMOT LCHF.

Vi kan här hela tiden läsa anekdoter om hur personer med diabetes typ 2 får normaliserade värden efter att de går över till LCHF. Koppla i hop det här med mina två andra argument för LCHF så har du ett ganska starkt skäl att åtminstone prova LCHF.

Praktiska råd:

Frukostförslag:

-En god mogen avokado, en kopp kaffe med en skvätt grädde i och ett kokt ägg.

-En bit paprika som du brer mycket smör på (inte margarin) och sätter en tjock bit ost (inte färskost då du är gravid) på. Ett kokt ägg.

-En skål rysk eller turkisk jogurt med nötter och blåbär. Inte torkad frukt, russin och mysli, håll dig till några färska bär och nötter. Och kanske du ännu behöver en avokado eller ett ägg.

-Tre kokta ägg men smält smör ovanpå.

Undvik gröt, mysli, mycket frukt, juice, bröd. Alla stärkelsekällor blir rent glukos innan de upptas i tarmen. Också grovt bröd. Dessutom är det bäst att undvika gluten av andra hälsoskäl och gluten finns i råg, korn och vete.

Hoppas de här förslagen hjälper!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tack för svar!

MKJ- Nä, jag håller med dig att radikalt förändra kost så här i slutskedet kanske inte är att rekommendera. Men samtidigt har jag märkt att jag får bättre värden på blodsockret så jag försöker se över intaget av kolhydrater. Tror jag ätit alldeles för stora portioner av tex pasta och klibbigt ris tidigare.

Men det är endast frukosten som funderar att helt byta ut dvs  fibergröten med mjölk, bröd, keso mm. Till kanske något med ägg, grönsaker, makrill. Omeletten ovan låter jättegod och jag ska pröva den! ;-)

Jag har också märkt att en liten promenad efter middag sänker blodsockret och ska lägga till promenad efter frukost också. Nu orkar jag inte gå så långt och fort som höggravid, men igår så sänktes blodsockret från 7.3 till 5.0 efter att lätt lunkat fram i 25 minuter. Det var en intressant och positiv upplevelse, då det här med (gravid)diabetes är nytt för mig och jag försöker sätta mig in hur kroppen svarar på mat och kost nu.

Mödravården har givit mig diagnos baserat på mitt morgonblodsocker efter frukost och att det då gått upp till 10, fast jag informerat att jag precis ätit frukost (15 minuter innan) jag kom dit.  Men under dagen så ser blodsockeret bra ut, för att sedan stegra sig lite innan kvällen innan jag går och lägger mig då det ligger på 6 eller 6.5. Då har jag också ätit en timma tidigare för att inte få för lågt socker under natten.

Syster- Tack! Jag känner i alla fall att jag mår mycket bättre av att ta bort sockret och även till viss del kolhydraterna. Blodsockret visar bättre men jag vet inte om jag vågar säga det till Mödravården, det känns som att de är negativ till kolhydratfattigkost och har gett mig de traditionella råden...

Länk till inlägg

Tack för svar!

MKJ- Nä, jag håller med dig att radikalt förändra kost så här i slutskedet kanske inte är att rekommendera.

Jag kan tillägga att jag inte ätit helt strikt LCHF under mina graviditeter. Jag har ätit ganska mycket morot, kålrot, rotselleri och kanske en frukt om dagen. Men frukt skulle jag nog skippa om jag hade graviditetsdiabetes och satsa på rotfrukter, grönsaker, paprika, kål och bär istället som c-vitaminkälla. Kött, fisk och ägg är sen bästa källan för andra vitaminer.

Med rotfrukter i kosten blir det inte någon jättestor omställning.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tack för tipsen Lipofil och det är så jag tänker också, att gradvis byta ut och sedan ev. utesluta beroende på vad blodsockret visar. Så får siffrorna tala sitt tydliga språk. Och ja visst kan det vara klurigt, jag har inte ens tänkt på att påläggsskinka innehåller socker! :huh:

Janette H-H, intressant att höra din erfarenhet och tack för att du delade med dig hur det har varit under graviditeterna för dig!

Får jag fråga om du har haft något problem med högt blodtryck när du ätit LCHF under graviditeterna?

Det brukar ju annars vara vårdens argument MOT just Lchf-kost, att det skulle ge högt blodtryck.

Detta är min första graviditet, jag har högt bmi men blodtryck ser bra ut och järnet har jag ingen brist på trots att jag inte äter något tillskott. Har hittills följt kostråden som jag fått av sjukvården och de som anses beprövade av vetenskapen dvs tallriksmodellen... lättmjölksprodukter, reducera fettet, halva tallriken med ris, pasta eller potatis, 5-6 skivor bröd per dag, mycket frukt osv. Har hela tiden levt i tron att jag gör rätt och äter det bästa jag kan för min bebis. :mellow:  Nu är ju graviditet en påfrestning för kroppen och i senare delen av tredje trimestern lägger barnet på sig mycket fett när han växer. Så jag kan säkerligen ligga nära till att ha utvecklat graviddiabetes.  Men jag ska fortsätta med den kost som jag nu prövar mig fram på, en lite mer Lchf inspirerad,  och se vad den närmaste tiden ger för resultat.

Länk till inlägg

Barnet får alldeles utmärkt näring på LCHF. Jag skulle nog säga att barnet mår bättre på LCHF, då även mammans förhöjda blodsocker påverkar barnet, och risken för att barnet ska födas med hög födelsevikt är större om mamman har högt blodsocker.

Lycka till Mammut01, du tänker helt rätt, bort med kolhydraterna, både för din och barnets skull :)

Tillägg. En äggbaserad frukost med bacon, håller man sig mätt och nöjd på länge. Rester sedan gårdagens middag, kött, fisk, kyckling och någon fet sås.

Turkisk yoghurt. Skinka, ost och smör. Makrill och ägg. osv...

Det jag menar är att eftersom många får en övergångsfas innan kroppen ställt om till att använda fett som energikälla och då många känner sig trötta, får huvudvärk osv så kanske det inte är bra att börja med LCHF när man redan är i tredje trimestern. Det är som du skriver inte bra för barnet med högt blodsocker men det kanske inte är bra med energibrist och höga blodfetter heller.

I det du föreslår så ser jag inga grönsaker och är det något som är positivt för kroppen så är det gröna grönsaker. Får man högt blodsocker efter måltid men inte fastande så kanske det räcker att utesluta spannmålsprodukter vitt ris och socker. Rårivna morötter med lite äpple i som jag föreslog är långsamt och har en bra mineralbalans. Det söta i äpplet försvinner i blandningen. Man kan naturligvis äta enbart rivna morötter också men då blir det mindre energi.

Mjölkprodukter innehåller väldigt mycket kalcium och fosfor men lite av andra mineraler. Kött och fisk innehåller också mycket fosfor och smör väldigt lite mineraler.

Det gäller att blanda så att man får i sig en allsidig blandning av mineraler.

Kokta rotsaker är snabba kolhydrater och får intas med försiktighet men om man börjar måltiden med råa grönsaker så bromsar dom upptaget av kolhydraterna i dom kokta.

Länk till inlägg

Det jag menar är att eftersom många får en övergångsfas innan kroppen ställt om till att använda fett som energikälla och då många känner sig trötta, får huvudvärk osv så kanske det inte är bra att börja med LCHF när man redan är i tredje trimestern. Det är som du skriver inte bra för barnet med högt blodsocker men det kanske inte är bra med energibrist och höga blodfetter heller.

I det du föreslår så ser jag inga grönsaker och är det något som är positivt för kroppen så är det gröna grönsaker. Får man högt blodsocker efter måltid men inte fastande så kanske det räcker att utesluta spannmålsprodukter vitt ris och socker. Rårivna morötter med lite äpple i som jag föreslog är långsamt och har en bra mineralbalans. Det söta i äpplet försvinner i blandningen. Man kan naturligvis äta enbart rivna morötter också men då blir det mindre energi.

Mjölkprodukter innehåller väldigt mycket kalcium och fosfor men lite av andra mineraler. Kött och fisk innehåller också mycket fosfor och smör väldigt lite mineraler.

Det gäller att blanda så att man får i sig en allsidig blandning av mineraler.

Kokta rotsaker är snabba kolhydrater och får intas med försiktighet men om man börjar måltiden med råa grönsaker så bromsar dom upptaget av kolhydraterna i dom kokta.

Jag tror att det kan vara alldeles utmärkt att börja med LCHF under den tredje trimestern. Mycket bättre än att mamman har höga blodsockervärden. Omställningsbesvären, om några sådana uppkommer märker sannolikt inte barnet av, och mår inte dåligt av det heller, barnet tar den energi den behöver.

Sen förstår jag inte var energibristen och de höga blodfetterna skulle komma ifrån?

Jag har ätit LCHF i ganska många år nu och äter massor med grönsaker varje dag, men jag har aldrig ätit grönsaker till frukost, varken innan eller efter LCHF, och eftersom trådskaparen ville ha lite förslag på frukost så kändes det inte aktuellt med några större förslag på mängder av grönsaker till dagens första mål :)

Länk till inlägg

Jag tror att det kan vara alldeles utmärkt att börja med LCHF under den tredje trimestern. Mycket bättre än att mamman har höga blodsockervärden. Omställningsbesvären, om några sådana uppkommer märker sannolikt inte barnet av, och mår inte dåligt av det heller, barnet tar den energi den behöver.

Sen förstår jag inte var energibristen och de höga blodfetterna skulle komma ifrån?

Jag har ätit LCHF i ganska många år nu och äter massor med grönsaker varje dag, men jag har aldrig ätit grönsaker till frukost, varken innan eller efter LCHF, och eftersom trådskaparen ville ha lite förslag på frukost så kändes det inte aktuellt med några större förslag på mängder av grönsaker till dagens första mål :)

Dom som har omställningsproblem får energibrist eftersom kroppen inte ställt om från kolhydrater som energikälla till fett. Om kroppen får mycket fett och samtidigt inte är så bra på att använda det som bränsle så kan det leda till höga blodfetter. Många har ju berättat att blodfetterna sjunker med tiden.

Hur man reagerar kan man ju inte veta innan man provat. LCHF-inspirerad kost om mammuth skriver tror jag är bättre än en radikal omläggning.

Det är vad jag tror och ingen har ju facit så länge man inte provat.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Skrämmande läsning om när hon träffar dietisten.

Är lite i samma situation nu. 

Väntar mitt andra barn. Upplyste barnmorskan om att jag äter LCHF och det tänker jag inte sluta med för jag fick graviditetsdiabetes i slutet på förra graviditeten och vill nu undvika den.

Sa även att jag vill slippa glukosbelastningen och istället ta ett HBAC1 har jag för mig att det heter när man ser hur blodsockret har varit innan.

En glukosebelastning är väl inte till någon nytta när man inte äter alltför många kolhydrater annars? Har läst att man tar längre tid på sig att få ned blodsockernivåerna när man är LCHF:are.

De tog provet (HBAC1)och det var bra men jag blev mer eller mindre tvingad till en glukosbelastning. Hade 10,2 efter 2 timmar

Idag var jag iallafall och fick en blodsockermätare och skall mäta några dagar innan jag skall till spec. mödrarvården.

Diabetessköterskan sa att hon ville inte ge några kostråd men hon var lite skeptiskt mot LCHF. Några råd fick jag dock. Ett kommer jag inte följa och det var "ät så lite fett så möjligt".

Kommer även bli kallad till dietist. Snacka om att slösa på resurser ifall hen inte är LCHF-kunnig. Jag kommer fortsätta äta LCHF för det mår jag bäst av och mitt foster slipper lida av att jag har högt blodsocker.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Väntar mitt andra barn. Upplyste barnmorskan om att jag äter LCHF och det tänker jag inte sluta med för jag fick graviditetsdiabetes i slutet på förra graviditeten och vill nu undvika den.

Sa även att jag vill slippa glukosbelastningen och istället ta ett HBAC1 har jag för mig att det heter när man ser hur blodsockret har varit innan.

En glukosebelastning är väl inte till någon nytta när man inte äter alltför många kolhydrater annars? Har läst att man tar längre tid på sig att få ned blodsockernivåerna när man är LCHF:are.

De tog provet (HBAC1)och det var bra men jag blev mer eller mindre tvingad till en glukosbelastning. Hade 10,2 efter 2 timmar

Idag var jag iallafall och fick en blodsockermätare och skall mäta några dagar innan jag skall till spec. mödrarvården.

Diabetessköterskan sa att hon ville inte ge några kostråd men hon var lite skeptiskt mot LCHF. Några råd fick jag dock. Ett kommer jag inte följa och det var "ät så lite fett så möjligt".

Kommer även bli kallad till dietist. Snacka om att slösa på resurser ifall hen inte är LCHF-kunnig. Jag kommer fortsätta äta LCHF för det mår jag bäst av och mitt foster slipper lida av att jag har högt blodsocker.

Rent skrämmande läsning. Sjukvården beter sig som i den värsta totalitära staten. Följ din känsla. Med tanke på besvisläget för hur deras kostrådgivning (inte) fungerar borde de vara väldigt försiktiga med sin rådgivning. Andelen överviktiga mödrar ökar. Antalet fall av preklamsi ökar. Det beror inte på någonting annat än vårdslös kostrådgivning inom mödravården. En ung släkting väntar barn och vårdens råd till henne var att det var viktigt att äta mycket bröd ..

I förra veckan fick vi veta från bla DN att antalet fall av celiaki bland barn ökat 5 gånger sedan 1990, nu är ökningen störst bland äldre barn, eftersom man har justerat sina kostråd till de yngre barnen eftersom de hade en katastrofal celiaki utveckling tidigare. När ska vården förstå att celiki får man av gluten och att det kan drabba vem som helst och att enda skyddet som finns är glutenfrihet. Hur svårt ska det vara.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Sa hon exakt så? "Ät så lite fett som möjligt"?

Länk till inlägg

Rent skrämmande läsning. Sjukvården beter sig som i den värsta totalitära staten. Följ din känsla. Med tanke på besvisläget för hur deras kostrådgivning (inte) fungerar borde de vara väldigt försiktiga med sin rådgivning. Andelen överviktiga mödrar ökar. Antalet fall av preklamsi ökar. Det beror inte på någonting annat än vårdslös kostrådgivning inom mödravården. En ung släkting väntar barn och vårdens råd till henne var att det var viktigt att äta mycket bröd ..

Viktigt med BRÖD? Tänk på alla stackars blivande mammor som tar till sig alla dessa märkliga kostråd.

Första graviditeten åt jag ej LCHF. Blev väldigt mycket bröd (sk grovt) och tallriksmodellen....gick upp lite mer än 30 kg.

Nu är jag dock bara i v13 men har inte gått upp ett gram. Förra gången hade jag nog gått upp 10 kg vid samma tidpunkt.

Nej, sjukvårdens kostråd skall man nog verkligen ta med en nypa salt.

Länk till inlägg

Tack för svar!

MKJ- Nä, jag håller med dig att radikalt förändra kost så här i slutskedet kanske inte är att rekommendera. Men samtidigt har jag märkt att jag får bättre värden på blodsockret så jag försöker se över intaget av kolhydrater. Tror jag ätit alldeles för stora portioner av tex pasta och klibbigt ris tidigare.

Men det är endast frukosten som funderar att helt byta ut dvs  fibergröten med mjölk, bröd, keso mm. Till kanske något med ägg, grönsaker, makrill. Omeletten ovan låter jättegod och jag ska pröva den! ;-)

Jag har också märkt att en liten promenad efter middag sänker blodsockret och ska lägga till promenad efter frukost också. Nu orkar jag inte gå så långt och fort som höggravid, men igår så sänktes blodsockret från 7.3 till 5.0 efter att lätt lunkat fram i 25 minuter. Det var en intressant och positiv upplevelse, då det här med (gravid)diabetes är nytt för mig och jag försöker sätta mig in hur kroppen svarar på mat och kost nu.

Mödravården har givit mig diagnos baserat på mitt morgonblodsocker efter frukost och att det då gått upp till 10, fast jag informerat att jag precis ätit frukost (15 minuter innan) jag kom dit.  Men under dagen så ser blodsockeret bra ut, för att sedan stegra sig lite innan kvällen innan jag går och lägger mig då det ligger på 6 eller 6.5. Då har jag också ätit en timma tidigare för att inte få för lågt socker under natten.

Syster- Tack! Jag känner i alla fall att jag mår mycket bättre av att ta bort sockret och även till viss del kolhydraterna. Blodsockret visar bättre men jag vet inte om jag vågar säga det till Mödravården, det känns som att de är negativ till kolhydratfattigkost och har gett mig de traditionella råden...

När jag läste det här igen så verkar det ju inte så särskilt alarmerande trots allt.

Har du mätt själv efter frukost?

Har du mätt före frukost?

Innan jag skriver mer så vill jag bara se att du är kvar i tråden.

Länk till inlägg

När jag läste det här igen så verkar det ju inte så särskilt alarmerande trots allt.

Har du mätt själv efter frukost?

Har du mätt före frukost?

Innan jag skriver mer så vill jag bara se att du är kvar i tråden.

Hej MKJ!

Har framförallt lagt om frukosten och ganska omgående så har mitt blodsockervärde förändrats de senaste dagarna. Äter nu i regel alltid ägg i någon form på morgonen, kokt eller äggröra med makrill eller rivna morötter till. Innan frukost varierar blodsockret från 5.7 till 6.3

Tidigare frukost med kolhydratshöjande livsmedel gav mig värden från 8.2-10.2  ca 1 1/2 timma efter intaget.

Med nuvarande frukost ligger det stabilt mellan 6.0-6.2 när jag mäter 1 1/2 timma efteråt.

Vidare ligger jag innan lunch på 4.6-5.3

1 1/2 timme efter lunchmåltid är det 5.8-6.3

Middagen ligger jag på 5.2-5.7

1 1/2 timme efter middagsintag är det 5.4-6.3

Med dem siffrorna så tror jag inte att sjukvården nu kan ställa en graviddiabetes-diagnos som de har gjort på mitt tidigare blodsockervärde på morgonen! Får se va de säger senare i veckan vid uppföljningen!!! ;)

Har sett att siffrorna stadigt stabiliserats då jag sett över kolhydratsintaget. Jag har kraftigt reducerat bröd, ris, potatis och pastaintag, då jag tycker att jag inte har tillräcklig kunskap just nu att helt utesluta det men jag är mer medveten om dess påverkan på blodsockret och hur jag mår. Äter jag något av dessa så väljer jag det med god kvalité men mängden är då kanske endast 1 dl på tallriken, i övrigt äter jag minst 50% grönsaker till lunch och middag och resten protein i någon form, samt en klick av någon röra jag gjort på turkisk yoghurt tex. med fetaost, soltorkade tomater och vitlök i.

Att börja äta en den fetare turkiska yoghurten med fetthalt 10% var i början ovant, smakade mycket fett, men jag håller mig mer mätt och den påverkar inte mitt blodsocker på samma vis som den sockrade filen med en fetthalt på 3% som jag tidigare kunde äta till frukost.

Har med hjälp av era inlägg och goda råd intresserat mig mer för Lchf och lånat böcker på biblioteket, finner hela upplevelsen av min lilla kostförändringen mycket positivt nu när jag kommit över min tidigare fettskräck och upptäckt att boven i dramat är snarare socker och kolhydraterna! :lol:

Har inte känt någon trötthet eller något annat negativt vid kostomläggningen, snarare tvärt om, jag upplever mig piggare och de blodsockerdippar, skakningskänsla i händerna, kallsvettningar som jag tidigare fått är nu helt borta!!!

• Gilla 5
Länk till inlägg

"Första träffen med dietisten minns jag fortfarande: 4-6 skivor fullkornsbröd och gärna 3-4 frukter varje dag, förutom ris, pasta och potatis samt lite kött och sparsamt med fett."

Har fått precis samma kostråd själv och detta gjorde mitt blodsocker oroväckande högt!

"När jag ifrågasatte blodsockerhöjningen pga. matvalet så fick jag ett leende och svar: Det är bara till att höja insulindosen så kan du äta det du önskar!"

Jösses och det ska vara sjukvård!?

"Jag ströp intaget av de snabbaste kolhydraterna till endast ca 0,5 dl av råris, ½ potatis och något knäckebröd om dagen"

Precis så gör jag också nu!

"Jag hoppas att min berättelse hjälper dig som är gravid/anhörig och inte riktigt vet hur du ska ta ställning till maten du bör äta. Dietisternas råd leder till insulinsprutor, jag vet att det går att, om inte undvika så minska perioden av behandlingen. Idag äter jag LCHF och mitt blodsockervärde är PERFEKT! "

Tack du har hjälpt mig och jag känner igen mig mycket i din berättelse!

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Jag blev riktigt glad när jag läste hur det gått för dig, trådstartaren :)

jag skulle ännu prova att byta ut mat med gluten mot sånt som inte innehåller det. Dvs pasta mot ris eller rotfrukter. Och bröd mot andra mellanmål. Jag gissar att du valt äta lite spannmål för att få en liten mängd kolhydrater. Det finns massor med länder där man inte äter våra spannmål (korn, råg och vete). Så något annat i dessa är inte "viktigt" på riktigt. Du upptar inte heller så mycket näringsämnen ur dom. Man brukar rentav kalla dom antinutrienter. De är näringsfattiga då man ser till vad som verkligen upptas.

Länk till inlägg

jag har ätit lchf hela graviditeten, inget fel på mitt blodtryck :)

bloggar här www.jullets.wordpress.com

Du kanske inte ska lägga om till strikt lchf på en gång, utan fasa ut och iaf skippa de värsta grejerna

Länk till inlägg

Hej MKJ!

Har framförallt lagt om frukosten och ganska omgående så har mitt blodsockervärde förändrats de senaste dagarna. Äter nu i regel alltid ägg i någon form på morgonen, kokt eller äggröra med makrill eller rivna morötter till. Innan frukost varierar blodsockret från 5.7 till 6.3

Tidigare frukost med kolhydratshöjande livsmedel gav mig värden från 8.2-10.2  ca 1 1/2 timma efter intaget.

Med nuvarande frukost ligger det stabilt mellan 6.0-6.2 när jag mäter 1 1/2 timma efteråt.

Vidare ligger jag innan lunch på 4.6-5.3

1 1/2 timme efter lunchmåltid är det 5.8-6.3

Middagen ligger jag på 5.2-5.7

1 1/2 timme efter middagsintag är det 5.4-6.3

Med dem siffrorna så tror jag inte att sjukvården nu kan ställa en graviddiabetes-diagnos som de har gjort på mitt tidigare blodsockervärde på morgonen! Får se va de säger senare i veckan vid uppföljningen!!! ;)

Har sett att siffrorna stadigt stabiliserats då jag sett över kolhydratsintaget. Jag har kraftigt reducerat bröd, ris, potatis och pastaintag, då jag tycker att jag inte har tillräcklig kunskap just nu att helt utesluta det men jag är mer medveten om dess påverkan på blodsockret och hur jag mår. Äter jag något av dessa så väljer jag det med god kvalité men mängden är då kanske endast 1 dl på tallriken, i övrigt äter jag minst 50% grönsaker till lunch och middag och resten protein i någon form, samt en klick av någon röra jag gjort på turkisk yoghurt tex. med fetaost, soltorkade tomater och vitlök i.

Att börja äta en den fetare turkiska yoghurten med fetthalt 10% var i början ovant, smakade mycket fett, men jag håller mig mer mätt och den påverkar inte mitt blodsocker på samma vis som den sockrade filen med en fetthalt på 3% som jag tidigare kunde äta till frukost.

Har med hjälp av era inlägg och goda råd intresserat mig mer för Lchf och lånat böcker på biblioteket, finner hela upplevelsen av min lilla kostförändringen mycket positivt nu när jag kommit över min tidigare fettskräck och upptäckt att boven i dramat är snarare socker och kolhydraterna! :lol:

Har inte känt någon trötthet eller något annat negativt vid kostomläggningen, snarare tvärt om, jag upplever mig piggare och de blodsockerdippar, skakningskänsla i händerna, kallsvettningar som jag tidigare fått är nu helt borta!!!

Det var ju roligt att höra att du fått ner sockret. Lite fundersam blev jag dock när du skriver att du har makrill ELLER morötter till omeletten. Makrill är ju liksom äggen en proteinkälla medan morötterna är en källa till kolhydrater och basiska mineraler.

Hur gick det med uppföljningen?

Länk till inlägg