Sigurdur Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Hej, Jag undrar helt enkelt vad som fick er att börja ta tillskott av vitamin D. Vad var det som övertygade er om att det är en bra idé?Själv är jag ännu inte helt övertygad, men jag funderar på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 För mej är det som en uppenbarelse eftersom det gör så enorm skillnad för mitt välbefinnande. Jag läste Om D-vitamin hos Kostdoktorn och testade. Hela förra vintern behövde jag inte ens ta fram min ljusterapilampa http://www.expressen.se/halsa/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Extra d-vitamin gjorde stor skillnad för mig med. Det var som någon tände en lampa i huvudet och jag gick från att sova typ 12-16 timmar per dag till 8-10. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Hur mycket D-vitamin är lämpligt att ta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Här hittar man matnyttig info om D-vitaminer: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lello Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag hörde ett radioprogram på P1 förra hösten och tänkte att jag måste pröva, det var när jag sökte ytterligare info om D-Vitamin på nötet som jag hittade hit till Kostdoktorn Jag tar 5000E/dag förutom de dagar jag får sol på min bara kropp. För det räcker ju inte att solen lyser ute för att man ska få D-vitamin från den. Man måste exponera stora delar av kroppen i minst 15 min för att solen ska ge någon D-vitamin, dessutom bildas bara D-vitamin om din skugga är kortare än dig själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillelikio Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag hörde ett radioprogram på P1 förra hösten och tänkte att jag måste pröva, det var när jag sökte ytterligare info om D-Vitamin på nötet som jag hittade hit till Kostdoktorn Jag tar 5000E/dag förutom de dagar jag får sol på min bara kropp. För det räcker ju inte att solen lyser ute för att man ska få D-vitamin från den. Man måste exponera stora delar av kroppen i minst 15 min för att solen ska ge någon D-vitamin, dessutom bildas bara D-vitamin om din skugga är kortare än dig själv Här finns en bra föreläsning om varför det är så viktigt med D-vitamin. http://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag läste på Kostdoktorn (förmodar jag), och hittar jag något som låter rimligt, så brukar jag testa. Märker jag ingen förbättring, så lägger jag av igen. Jag började äta D-vitamin (skulle gissa på 4000 IE; jag har varierat doserna lite) på senvintern. Blev påtagligt piggare. Efter ett tag började jag ge mig ut och jogga; jag kunde bara inte låta bli (den biverkningen gick över framåt sommaren ) Så jag har fortsatt med D-vitamin varje vinter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brynhilde Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag kunde sluta med min antidepressiva medicin tack vare D-vitamin. Jag tar mellan 5000-10000 IE/dag. Tidigare, när jag försökt sluta med medicinen fick jag alltid börja med den igen efter ca ett halvår. Jag solar inte så mycket eftersom jag har så svårt att tåla värme. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag råkade läsa våren 2012 att i stort sett alla kroppens celler har receptorer för D-vitamin, så då spann jag vidare och upptäckte hur viktigt det är. Så jag började supplementera 5000 IE per dag vilket jag fortsatt med, sommar som vinter. Vi ljushyade nordbord befinner oss i en riktigt moment 22-situation: å ena sidan har vår hud ljusnat så att vi kan producera maximalt D3 på den sol vi kan lapa i oss, å andra sidan är det bara mitt på dagen under juni-aug som solen räcker till. Vi KAN alltså inte få de halter av D3 som människan är utvecklad till att ha helt naturligt bara genom att leva (nu tänker jag på de senaste miljonerna åren av evolution då vi förlorade päls och blev mörka i huden i Östafrika). Föreläsningen på YouTube med Mats Humble (länk ovan) samt Jörg Spetz bok om D-vitamin var de främsta sakerna som övertygade mig. D3 är därmed det enda kosttillskott som jag menar är verkligen nödvändigt för alla, inklusive östafrikaner som ju numera täcker sina kroppar med kläder och arbetar inomhus... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag skulle vilja uppmana alla mörkhyade i vårt land, att det är extra viktigt för dem att ta D-vitamintillskott (stora doser) då man har sett att en mörk hy ger ännu större brist på D-vtamin i vårt mörka land, eftersom absorptionen är ännu sämre med en mörk hudfärg Tyvärr har jag fått det intrycket att sjukvården är mycket dåliga på att informera om detta 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag skulle vilja uppmana alla mörkhyade i vårt land, att det är extra viktigt för dem att ta D-vitamintillskott (stora doser) då man har sett att en mörk hy ger ännu större brist på D-vtamin i vårt mörka land, eftersom absorptionen är ännu sämre med en mörk hudfärg Tyvärr har jag fått det intrycket att sjukvården är mycket dåliga på att informera om detta Jag håller med att det är extra viktigt för människor med mörk hud, men det är ändå viktigt för ALLA som lever på våra breddgrader. Så det är liksom en fråga om grader av helvete, om du förstår vad jag menar... Sjukvården är väl dålig på att informera ljushyade också förresten? Min läkare hävdade bestämt förra året att de flesta i Sverige inte har brist på D-vitamin. Ja förresten, min f.d. läkare... nu när jag är frisk har jag ingen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag håller med att det är extra viktigt för människor med mörk hud, men det är ändå viktigt för ALLA som lever på våra breddgrader. Så det är liksom en fråga om grader av helvete, om du förstår vad jag menar... Sjukvården är väl dålig på att informera ljushyade också förresten? Min läkare hävdade bestämt förra året att de flesta i Sverige inte har brist på D-vitamin. Ja förresten, min f.d. läkare... nu när jag är frisk har jag ingen Absolut, du har helt rätt, man ska ha tur om man kommer till en så pass påläst och uppdaterad läkare, som ordinerar D-vitamin eller tar ett prov. Men för att vara rättvis så var det faktiskt min reumatolog som för redan tre år sedan tog prov och ordinerade D-vitamin till mig eftersom jag låg hyfsat lågt då, så all heder till den läkaren 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 I mitt fall handlade det ursprungligen om fem förkylningar. Alla med en månads mellanrum från varandra och dubbelsidig lunginflammation som avslutning... på vintern två år sedan. Sedan dess har jag ätit D-vitamin och sluppit älendet helt. Om det är D-vitaminets förtjänst, har jag iofs inga bevis för, men inser att alla har vi brist på det under vinterhalvåret... här hemma i mörka Norden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Det var när min fru åkte på fibromyalgi och läkaren konstaterade att hon hade svår brist på D-vitamin med ett värde på 25. Jag hade iofs redan innan det börjat ätit 5000 enheter om dagen eftersom jag var insatt i hur viktigt och omfattande D-vitamin är för immunförsvaret, samtidigt som vi i dessa breddgrader lider stor brist på D-vitamin produktion från för lite UVB-strålning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Det var när min fru åkte på fibromyalgi och läkaren konstaterade att hon hade svår brist på D-vitamin med ett värde på 25. Jag hade iofs redan innan det börjat ätit 5000 enheter om dagen eftersom jag var insatt i hur viktigt och omfattande D-vitamin är för immunförsvaret, samtidigt som vi i dessa breddgrader lider stor brist på D-vitamin produktion från för lite UVB-strålning. Märkte din fru någon skillnad på fibros av att börja med D-vitaminet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag vet faktiskt inte om jag kommer ihåg hur det kändes att INTE ta D-tillskott vintertid. Det är mitt andra år med D-vitamin nu, och det känns nästan snopet att inte ens minnas hur det kändes innan, haha. Frågan om varför jag valde att börja var väl att jag läste mycket om det på Kostdoktorn och fick lite panik när jag läste om alla hemskheter som kan drabba en utan tillräckligt med D-vitamin i kroppen. Var alltså inte särskilt kritisk till det, jag bara körde. Däremot har jag en sambo som inte verkar vilja ta till sig informationen om varför man borde äta det, han är väldigt misstänksam och ser inte alls någon vits med att "stoppa i sig en massa piller". Ja, vad ska man säga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 Hur ska man göra om man tar, säg 5000 enheter om dagen, och sedan åker på solsemester i ett land en bit söderut och får rejält med sol. Ska man bara sluta ta vitamin D under de dagar som man är på semester? Riskfritt att göra så? Eller ska man trappa ner före?Vad händer om man skulle fortsätta ta tillskottet under en sådan period? Ca 2, 3, eller 4 veckor. Kan man bli sjuk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts