Jump to content

Snus

Pilsnergubben

Recommended Posts

Har nu förstått att hederligt svenskt snus innehåller socker av varierande grad eller artificiella sötningsmedel. Hur pass allvarligt är detta och är det någon som vet i vilka mängder. Började fundera på detta eftersom efter några veckor med LCHF började jag uppleva en söt smak från det snus jag använt under flera år.

Snuset jag använder är : Jakobsson Wintergreen. 

Får nu leta fram ett snus med mindre sockerhal/saccarinhalt.

Tips och synpunkter välkomnas.

Pilsnergubben

Det är väl ett av problemen med snus, att de inte är tvungna att tala om hur mycket det finns av allt i snus, ingen ingrediensförteckning med andra ord :) Men enligt den här sidan så ska det inte finnas tillsatt socker i svenskt snus, enbart det som finns naturligt i tobaken, och det förbränns tydligen under tillagningen

http://svensktsnus.se/sv/akademin/fragor/

Men jag tror inte att det finns någon anledning att sluta snusa på grund av sockret...då finns det nog bättre anledningar att ge upp prillan (om man nu vill det) men inte på grund av sockerinnehållet.Det är nog det lilla i kråksången ;)

• Like 5

Snusets farlighet har ju stötts och blötts ganska länge nu, ibland är det farligt och ibland inte. men om vi fokuserar på blodtrycket så verkar det som att det inte alls finns några säkra bevis för att snus ska vara blodtryckshöjande.

Lite OT kanske, men ändå lite intressant..det finns ju ett antal snusare i detta avlånga land så rent statistiskt borde en del även käka LCHF och hänga här på forumet ibland ;)

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=4375306

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10812/LKT0848s3530_3535.pdf

Jag upptäckte att det är socker i Oliver Twist's smaksatta tuggtobak. Jag tänkte sluta snusa (jag snusar Mocca Lakrits) och tog hjälp av tuggtobaken, den som heter Tropical.. Men efter en tid så upptäckte jag att jag blev mer och mer sugen på lakrits och började fundera på varför. Jag hade ju inte hittat nån innehållsförteckning på den lilla Oliver Twist-asken, men upptäckte när jag synade den med läsglasögon på mej, att den hade en sådan som var klistrad som som biförpackningen är på en del medicinburkar.. Och där stod: Snus, socker och lakrits.

Jag blev så förbaskad alltså.... Jag kände mej "smutsig" och besviken som attan.. okej att jag är nikotinberoende, men detta är valet jag själv gör lika som jag väljer att bli av med mitt sockerberoende... Men detta kändes som en kränkning och jag vet, det låter kanske helknäppt i mångas öron, i och med att detta nu handlar om snus, men så kände jag och kan bli förbaskad än idag när jag tänker på det  :angry:

På mitt snus, Mocca lakrits, och på dom finns innehållsförteckning!

• Like 2

Jakobsson är ett svenskproducerat snus, fd Gotlandssnus och dom redovisar lite flummigt sitt snusinnehåll. Men såg att just i Wintergreen Strong petade man in sötningsmedel. Vad jag har förstått så innehåller snus och tuggtobak för den amerikanska marknaden gott om socker - förvånande NÄ.

Visst borde man lägga av prillan men då jag rökt 2-3 askar John Silver utan filter eller Bill/per dag

i ca 30 år, så är jag nu nöjd att jag kan hålla nikotindjävulen i kort koppel med lite snus i näbben. Men det stör mig att man även i beroendeframkallande produkter som snus petar in sötningsmedel.

Får sluta med nikotingodiset och återgå till General igen. Men vad jag saknar mina kalla öl;(

• Like 1