Gå till innehåll

D-vitaminbrist

Recommended Posts

Har en son som under hösten varit mycket hängig, efter lite utredning konstaterades grav D-vitaminbrist. Har sedan dess gett honom ordentliga doser med D-vitamintillskott dagligen. Undrar över om solariesolning kan hjälpa till att höja hans värden? Tycker att jag får olika svar på frågan när jag tittar på olika ställen? Kan du Andreas hjälpa mig att bringa lite klarhet i frågan?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!

Solariesolning hjälper om det är rätt våglängder (UVB) vilket normalt åtminstone en liten del av solarieljuset utgörs av. Så visst kan det hjälpa, även om tillskott i rejäl dos (minst 4 000 enheter dagligen) borde räcka.

Kanske ska tillägga att sonen väger närmare 65 kg och är över 175 cm lång  ;) Jag fick ingen angiven dos av läkaren på barnmottagningen, bara en uppmaning att handköpa D-vitamin på apoteket. Köpte en förpackning som angav 800E per dag, började läsa på själv och gav honom första veckan 10 000E för att sedan backa till 4000E vilket han nu har fått i några månader. Pga infektioner har det inte tagits några uppföljningsprover än. Uppföljningsprover är bokade till slutet på Januari, ska bli spännande att se vad de visar.

Länk till inlägg

Hur många dagar med hög dos d-vitamin tror du det tar innan man ligger på bra nivå? Märker man skillnad snabbt eller tar det lång tid? Måste man ta det regelbundet, eller går det bra att ta typ var 3e dag om man har lätt att glömma.

Länk till inlägg

Hur lång tid det tar varierar men om man tar exempelvis 4 000 enheter per dag bör man ha blivit av med åtminstone svårare brist på några veckor. Det skadar alltså inte att börja med ännu högre doser någon vecka, kanske så mycket som 10 000 enheter dagligen första veckan.

Det är troligen bättre att ta max 10 000 enheter per dag och ta det varje dag än att ta betydligt högre doser mer sällan. Det senare är onaturligt för kroppen och kan möjligen vara sämre för hälsan.

Länk till inlägg

Det bästa är nog att ta regelbundet som varje dag. Men D-vitamin är fellösligt och lagras i kroppen så det funkar att ta det var tredje dag, eller tex att ge sin gamla mormor på äldreboendet hela veckodosen på en gång när man hälsar på ;)  Hur snabbt man kommer upp i bra nivåer vet jag inte, men jag skulle tro att det är väldigt individuellt. 

Länk till inlägg

Hört att d-vitamin som finns tillsatt i lättmjölk inte tas upp bra i kroppen eftersom det är fettlösligt och fettet är det snålt med där. Hur är det då i tabletter som inte tycks ha fett i sig? Ska man hellre få d-vitamin i kapslar liknande omega3?

Länk till inlägg

Hur ser ni på informationen att endast 20-25% av D-vitaminet kroppen behöver kan tas upp av kost/tillskott och resten via solljus? Stämmer det? I så fall blir det underskott varje vinter om inte solariesol kan kompensera.

Länk till inlägg
Hur ser ni på informationen att endast 20-25% av D-vitaminet kroppen behöver kan tas upp av kost/tillskott och resten via solljus? Stämmer det? I så fall blir det underskott varje vinter om inte solariesol kan kompensera.

Det stämmer inte. Du kan få normala eller till och med onödigt höga nivåer i kroppen bara av att ta tillräckligt stora doser tillskott.

Länk till inlägg
Om du svarade mig så står det inget om fettlöslighet där.

Så doc, vet du om man måste tillföra d-vitaminen löst i fett för att den ska ha bra verkningsgrad?

Jag tar alltid mitt D-vitamin med kosten som har fett. Det är ju ett fettlösligt vitamin så det är bara bra!

Länk till inlägg

Känner mig lite villrådig över doserna när jag läser din hemsida. Jag tar 2500 IE per dag (ibland tar jag två) denna höst/vinter för första gången och jag har inte känt mig så pigg och frisk på många år. (Och jag har verkligen provat "allt" tidigare mot trötthet och dåligt immuförsvar. Tusen tack för att du informerar!) Borde jag ta 5000 IE istället? Jag är kvinna, 40+ och väger runt 80 kg.

Länk till inlägg

Hej!

Hur mäter man halten D-vitamin? Blodprov på Vårdcentralen eller? Vad anger ni för skäl till att vilja ta detta prov om ni inte har andra problem än "vanlig vintertrötthet"? Har någon blivit nekad provtagning och i så fall varför?

Länk till inlägg
Hej!

Hur mäter man halten D-vitamin? Blodprov på Vårdcentralen eller? Vad anger ni för skäl till att vilja ta detta prov om ni inte har andra problem än "vanlig vintertrötthet"? Har någon blivit nekad provtagning och i så fall varför?

Man mäter enkelt med ett blodprov. I mitt fall krävdes viss argumentation med min läkare, eftersom han inte delade min uppfattning att i princip hela den svenska befolkningen rimligen har brist på D-vitamin. Människan utvecklades i Afrika och har utsatts för nästan daglig stark sol, och i kombination med vår naturligt bruna hudfärg har detta gett oss optimal D-vitamin. Sedan spred vi oss med början för uppåt 100.000 år sedan ut ur Afrika och till allt mörkare världsdelar. Så länge vi var jägare-samlare fick vi sannolikt tillräckligt med D genom kosten, men efter att våra förfäder börjat med jordbruk och mjölk skedde uppenbarligen ett evolutionärt tryck mot ljusare hud, för att komplettera D från maten (som alltså minskat drastiskt) med sol. Efter att många av oss således blivit ljusa i hyn kan vi inte ens flytta till tropikerna för att få naturlig D-vitamin, eftersom vår ljusa hud inte tål så mycket av den starka solen. Moment 22 alltså... Och som Andreas beskriver kan vi inte annat är supplementera. Detta i kombination med nya rön om låg D-vitaminhalts negativa hälsoeffekter borde övertyga någon läkare. Jag skrev förresten ett brev där jag förklarade de olika prover jag önskade, samt en motivering till varje. Så lycka till!

• Gilla 2
Länk till inlägg
Känner mig lite villrådig över doserna när jag läser din hemsida. Jag tar 2500 IE per dag (ibland tar jag två) denna höst/vinter för första gången och jag har inte känt mig så pigg och frisk på många år. (Och jag har verkligen provat "allt" tidigare mot trötthet och dåligt immuförsvar. Tusen tack för att du informerar!) Borde jag ta 5000 IE istället? Jag är kvinna, 40+ och väger runt 80 kg.

Nja, 2 500 enheter räcker ofta långt. Men det enda sättet att veta säkert om det ändå är i underkant är att ta ett blodprov. Att ta 5 000 enheter per dag istället går också bra. Den största risken är egentligen att det kanske blir en aning dyrare i onödan.

Länk till inlägg

Hejsan,

jag har inhandlat en burk D-vitamin med 2 500 IE.

På burken står det att vitaminet marknadsförs av Acaiplanet AB (www. acaiplanet.com).

Min fråga är om de är seriösa och att kapslarna innehåller D-vitamin  2 500 IE?

Tacksam för svar!

från Moma56

Länk till inlägg

I ett TV-program (morgonprogram) nämnde en läkare att D-vitamin inte är en vitamin utan ett hormon  som även, förutom flera andra positiva saker, även skulle påverka vikten i positiv riktning.  Vad gäller?

Länk till inlägg
I ett TV-program (morgonprogram) nämnde en läkare att D-vitamin inte är en vitamin utan ett hormon  som även, förutom flera andra positiva saker, även skulle påverka vikten i positiv riktning.  Vad gäller?

Det kan vara mer korrekt att kalla D-vitaminet ett hormon. Det bildas i kroppen av kolesterol liksom andra steroid-hormoner (t.ex. östrogen, kortisol, testosteron).

En studie vid universitetet i Minnesota, redovisad 2009, visade att D-vitamin främjar bildandet av leptin, ett hormon som bildas i fettväven och reglerar aptiten. Därigenom skulle man vid normala nivåer av D-vitamin ha lättare att tappa extrakilon.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Hejsan,

jag har inhandlat en burk D-vitamin med 2 500 IE.

På burken står det att vitaminet marknadsförs av Acaiplanet AB (www. acaiplanet.com).

Min fråga är om de är seriösa och att kapslarna innehåller D-vitamin  2 500 IE?

Tacksam för svar!

från Moma56

The Vitamin D Council run by Dr Cannell recommend a product make by BIOTECH that uses the same Mikrokristallin cellulosa, Kiseldioxid, Kapsel av gelatin system. If it works for Biotech and The Vitamin D Council I'm sure it will be fine. However whatever you take it is worth testing 25(OH)D level in 3~5 months (a postal test is fine) to check that you are taking sufficient to get level at/around 125nmol/l = 50ng/ml

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag äter den sort som rekommenderas av Doc. Mår alldeles förträffligt bra och har ännu inte blivit "vintersjuk"  Tar 2500 IE varje dag, 62,5 microgram.  Hörde på radion på fm att det rekommenderas ca 7-10 microgram vilket är alldeles för lite för att ge nån effekt. Efter den gråa sommar vi haft så behövs nog mer, men försiktighetsprincipen råder ju i detta land. ;)

Länk till inlägg

Hej på er,

ang detta med D-vitamin och enheter, så förstår jag inte vad detta med 'enheter' är.

Frugan och jag har köpt vitamin D3 via kostdoktorn. Vi förstår att olika produkter kan ha olika mängd

i sina respektive "tabletter". Men för just denna produkt, D3, hur kan vi lära oss att förstå hur mycket

var och en tablett innehåller?

Idag äter frugan en tablett om dagen, jag tar två.

Finns det något på etiketten på burken som skulle kunna vara något att gå efter, när man vill veta

hur många tabletter man bör ta?

Hur man kan beräkna vad en tablett innehåller av detta E, som det hela tiden talas om? ;) 

Vänliga hälsningar,

en tillönskan om ett Gott Nytt År

till alla och envar läsare.

Leif

Länk till inlägg
Hej på er,

ang detta med D-vitamin och enheter, så förstår jag inte vad detta med 'enheter' är.

Frugan och jag har köpt vitamin D3 via kostdoktorn. Vi förstår att olika produkter kan ha olika mängd

i sina respektive "tabletter". Men för just denna produkt, D3, hur kan vi lära oss att förstå hur mycket

var och en tablett innehåller?

Idag äter frugan en tablett om dagen, jag tar två.

Finns det något på etiketten på burken som skulle kunna vara något att gå efter, när man vill veta

hur många tabletter man bör ta?

Hur man kan beräkna vad en tablett innehåller av detta E, som det hela tiden talas om? ;)

Vänliga hälsningar,

en tillönskan om ett Gott Nytt År

till alla och envar läsare.

Leif

Mängden D3 i tabletterna uttrycks antingen som µg (miljondels gram) eller IE (internationell enhet); 1 µg = 40 IE. Den du köpt via kostdoktorn är förmodligen den mörkgröna burken från Pure Pharma - de innehåller 2500 IE per styck. Då kan ni ta t.ex. 2 av dessa per dag för att nå dosen 5000 IE per dag.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag är väldigt ljushyad och undviker solen sommartid eftersom jag bränner mig extremt lätt. Jag håller mig alltså helst i skuggan och måste även där skydda mig med kläder om jag är ute längre än en halvtimme. Borde jag äta D-vitamintillskott också på sommaren?

Länk till inlägg
Jag är väldigt ljushyad och undviker solen sommartid eftersom jag bränner mig extremt lätt. Jag håller mig alltså helst i skuggan och måste även där skydda mig med kläder om jag är ute längre än en halvtimme. Borde jag äta D-vitamintillskott också på sommaren?

alexandra_ekh!

Jag är också ljushyad och brände mig ganska lätt innan LCHF. Med LCHF tål jag solen mycket bättre. Jag blir brun istf rödsvedd. D-vitaminen har nog gjort sitt till också. Jag hör inte till dem som ligger och steker mig i solen, aldrig varit sån. Min solbränna blir genom utomhusvistelse enbart, "typ" ansiktet, överkropp, underarmar. Inte heller är jag så ansiktsblek numer, det var jag innan LCHF, dvs bra färg i ansiktet året om. I somras då det regnade så mycket, så fick jag ofta frågan om jag hade varit utomlands eftersom jag var så brun. Hurra för LCHF och D-vitamin!

Länk till inlägg
En studie vid universitetet i Minnesota, redovisad 2009, visade att D-vitamin främjar bildandet av leptin, ett hormon som bildas i fettväven och reglerar aptiten. Därigenom skulle man vid normala nivåer av D-vitamin ha lättare att tappa extrakilon.

Det finns faktiskt tre nya studier på tillskott av D-vitamin som tyder på att de kan fungera:

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#studier-vikt

• Gilla 1
Länk till inlägg

Detta läser jag på denna länk: http://www.bravara.se/d-vitamin.htm

Övervikt.
Överviktiga personer lider brist på D-vitamin vilket kan bero på att det fettlösliga D-vitaminet binds i kroppsfettet så att de inte kan tillgodogöra sig det i blodet. Det krävs stora mängder D-vitamin för att mätta vävnaderna så att det blir något över som kan tas upp av kroppen.

Är det så det fungerar?

Länk till inlägg

Jag hade 55 i D-vitamin för ett år sedan (referensvärden 75-150) och rekommenderades av läkaren att ta tillskott, men jag fick ingen säker ordination på styrka. Har nu sedan i augusti-12 ätit 2500 enheter om dagen och fick ta ett nytt prov i början av december som då låg på 159, men tydligen är referensvärdena ändrade och skall vara mellan 23-113. Skall man fortsätta äta tillskott med så pass höga värden som jag har? Kan det vara skadligt? Hur snabbt "gör man av" med "förrådet" i denna mörka tid? Hur ska man tänka?

Länk till inlägg
beginning of december which then stood at 159, but apparently the reference values ​​changed and should be between 23-113. Should you continue eating supplementation with as high as I have?

Yes it is quite safe to continue with levels at 159nmol/l in the winter (when no vitamin d from sun)

Grassrootshealth say up to10,000iu/daily 25(OH)D to  200ng/ml = 500nmol/l  safe 

As you are high responder you may reduce daily intake in Summer by the amounts suggested here per KG weight to return to the idea level between 125~150 nmol

The amounts added to RAISE level = those taken away to REDUCE level

Hur snabbt "gör man av" med "förrådet" i denna mörka tid? Hur ska man tänka?

Half life 25(OH)D approximately 30 DAYS but shorter at higher levels above 50ng/ml 2 weeks longer.

at lower levels.12 weeks

depends also on health an accident or surgery or illness would drop level very fast

hence need for adequate reserves. 

headerhome_bg_4.jpg

Länk till inlägg
Undrar om man måste ta kalcium, magnesium ... osv. med D-vitamin. http://www.vitamindwiki.com/tiki-index.php?page_id=1270 Jag äter bara D-vitamin (5000 IU) och omega-3 dagligen.

Egentligen vet jag inte, men kan konstatera att jag supplementerat 5000 IU D3 dagligen sedan juni. D-vitamin låg på 129 nmol/l i november och calcium låg också bra. Äter alltså inget extra calcium.

Länk till inlägg
Egentligen vet jag inte, men kan konstatera att jag supplementerat 5000 IU D3 dagligen sedan juni. D-vitamin låg på 129 nmol/l i november och calcium låg också bra. Äter alltså inget extra calcium.

Jag äter lite extra magnesium varje dag 300 mg, men inte calcium.

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Det giftiga sockret och det nyttiga D-vitaminet:

TV4 Nyhetsmorgon, Söndagsskolan, med läkaren Nisse Simonsson

Med uteslutande av socker och intagande av D-vitamin så botade han snabbt sitt skov av Ulcerös colit, på några veckor i stället för som tidigare flera månader.

http://annikadahlqvist.com/2012/09/30/nisse-simonsson-om-giftet-socker-och-det-nyttiga-d-vitaminet/

Länk till inlägg

Jag vill oxå rek Mats Humbles föreläsning, den ger svar på de flesta frågor man/ni har. En timme verkar först kanske avskräckande långt, men det går väldigt fort när det är intressant :) och man kan ju även lyssna på en liten bit i taget..

Jennie J

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 9 months later...

Har en son som under hösten varit mycket hängig, efter lite utredning konstaterades grav D-vitaminbrist. Har sedan dess gett honom ordentliga doser med D-vitamintillskott dagligen. Undrar över om solariesolning kan hjälpa till att höja hans värden? Tycker att jag får olika svar på frågan när jag tittar på olika ställen? Kan du Andreas hjälpa mig att bringa lite klarhet i frågan?

Hade han undvikit solen på sommaren eller vad tror du kan ha orsakat att han fått grav brist? Vad hade han för värde?

Länk till inlägg

Jag hade 55 i D-vitamin för ett år sedan (referensvärden 75-150) och rekommenderades av läkaren att ta tillskott, men jag fick ingen säker ordination på styrka. Har nu sedan i augusti-12 ätit 2500 enheter om dagen och fick ta ett nytt prov i början av december som då låg på 159, men tydligen är referensvärdena ändrade och skall vara mellan 23-113. Skall man fortsätta äta tillskott med så pass höga värden som jag har? Kan det vara skadligt? Hur snabbt "gör man av" med "förrådet" i denna mörka tid? Hur ska man tänka?

Detta är helt Off topic, och det ber jag om ursäkt för :) Men med nostalgi så inser jag att detta var mitt absolut första inlägg på kostdoktorns forum :P  

Det som faktiskt överväldigar mig är hur mycket jag har lärt mig av er alla här på forumet.

Så med det skrivet så vill jag passa på att tacka ALLA på forumet för svar, frågor och funderingar, och jag inser att det är så här man lär sig, och när man lär sig något, så vill man lära sig mer, och mer...

Och detta är rätt forum för att lära sig mer, och mer... TACK, för er kunskap, som ni alla delar med er.

Tyvärr har jag inget nytt att komma med när det gäller D-vitamin-brist :o

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tyckte det var lite konstigt att du angav ett så högt referensvärde som 75 som nedre gräns. Jag har hört 25 som gräns för brist men att det helst skall ligga över 50.

Hur ser du på ditt höga värde nu då med mer kunskap som du skriver?

Länk till inlägg

Det är lite lurigt när man använder två olika referensområden, men enligt kostdoktorn så är det så här...

Provet bör helst ligga mellan 50–80 ng/ml (125–200 nmol/l).

Här är en tabell där man (mycket grovt) uppskattat vad olika nivåer av D-vitamin innebär:

d-vitamintabell.png

• Gilla 1
Länk till inlägg