Jump to content

Olivolja (vilka är bra? Vilka är utblandade? Vad använder ni?)

Pingvin

Recommended Posts

Hej!

Tänkte att det kan vara bra att spåna lite i runt olivolja. Efter att ha läst runt lite om kolestrol och LCHF inser jag att det kan finnas en hel del olivoljor med solrosolja och annat dumt i.
Är det någon som har bra koll på detta, eller vet någonstans man kan undersöka vad som i själva verket är i olivoljorna vi köper på våra matvaruaffärer?

De märken vi köpt/använder är:

Yaraba

Zeta (Fernando Di Luca) Novello

ICA - Olivolja (frugan använder denna mest i LCHF bak eftersom den innehåller raffinerad olivolja och 30% virigin).

Med anledning av den sista från ICA; är raffinerad olivolja något man helst ska undvika och vad är det egentligen (alltså egentligen egentligen)?

Finns inget bättre än en grekisk sallad med egenodlade tomater (helst), lite rödlök, fetaost, fina kalamataoliver och riktligt med fin olivolja. Skulle nästan kunna leva på det minst en gång om dagen  :P

Ni som förbättrat era kolesterolvärden, fokus på upp av det goda kolesterolet och ner med det dåliga LDL kolesterolet och viss ökning av VLDL, vilka märken har ni använt er av?

Sedan jag började med LCHF för ett år sedan har alla mina blodfettsvärden förbättrats så som man skulle kunnat förvänta sig (ex. högre HDL, lägre TG, något högre LDL men utmärkt apo-kvot). Det tror jag inte har med val av olivolja att göra dock, utan är ett resultat av att jag skippat spannmål, raffinerat socker, light-produkter och liknande, samt ersatt dessa med "riktig mat".

Annars är väl kallpressad extra virgin godast. Håller med dig om den grekiska salladen :)

Vad jag har läst ska det helst vara ekologisk och kallpressad olivolja, då är den förhoppningsvis bra :). Jag har även använt kallpressad extra virgin, precis som Kjell  :).

Författaren till boken den ''hemlige kocken'' (Mats-Eric Nilsson) avslöjar en hel del i sina böcker om olika livsmedel han har även skrivit boken ''Äkta Vara''. Dessa böcker är ju dock mer för allmän information om livsmedel.

• Like 1

Sedan jag började med LCHF för ett år sedan har alla mina blodfettsvärden förbättrats så som man skulle kunnat förvänta sig (ex. högre HDL, lägre TG, något högre LDL men utmärkt apo-kvot). Det tror jag inte har med val av olivolja att göra dock, utan är ett resultat av att jag skippat spannmål, raffinerat socker, light-produkter och liknande, samt ersatt dessa med "riktig mat".

Annars är väl kallpressad extra virgin godast. Håller med dig om den grekiska salladen :)

Håller med. Men det jag är lite fundersam är just där de blandat i en hel del solrosolja. Solrosolja ska man undvika som jag förstått då det försämrar dåligt kolesterol(?).

Tydligen är det vanligt att olivolja från spanien fuskats ut med solrosolja. Kommer dock inte ihåg var jag tog del av det. Var något år sedan.

Solrosolja är något de flesta fabrikat av pesto man kan köpa färdig dessutom innehåller. Det tycker jag är rent fusk. Pesto ska innehålla ren olivolja, PUNKT!

Sedan har de haft glukos, socker, dextros med mera i vissa också som grädde på potatismoset!

Och därför gör man alltid sin egen pesto och går till Jula och köper sig ett 2x36 lysrör eller köper UVA-UVB LED växtlampor som går på 3-15 watt och driver upp egna under vintern och kör egna i trädgården på sommaren (om man har en, eller har en bekant eller en granne som har en där man kan få pyssla och påta mot 10-25% av avkastningen i betalning).

Håller med. Men det jag är lite fundersam är just där de blandat i en hel del solrosolja. Solrosolja ska man undvika som jag förstått då det försämrar dåligt kolesterol(?).

Tydligen är det vanligt att olivolja från spanien fuskats ut med solrosolja. Kommer dock inte ihåg var jag tog del av det. Var något år sedan.

Solrosolja är något de flesta fabrikat av pesto man kan köpa färdig dessutom innehåller. Det tycker jag är rent fusk. Pesto ska innehålla ren olivolja, PUNKT!

Sedan har de haft glukos, socker, dextros med mera i vissa också som grädde på potatismoset!

Och därför gör man alltid sin egen pesto och går till Jula och köper sig ett 2x36 lysrör eller köper UVA-UVB LED växtlampor som går på 3-15 watt och driver upp egna under vintern och kör egna i trädgården på sommaren (om man har en, eller har en bekant eller en granne som har en där man kan få pyssla och påta mot 10-25% av avkastningen i betalning).

Jag har nog inte hört att solrosolja skulle försämra blodfetterna. Däremot innehåller den mycket omega-6 fettsyror som vi ofta får för mycket av i relation till omega-3. Omega-6 fettsyror anses bidra till inflammation i kroppen, dvs ett tillstånd som alltfler betraktar som en grundförutsättning för åderförkalkning och hjärt- kärlsjukdom. Så fortsätt njut pesto med 100% olivolja!

Bor ni nära Hofterup får ni gärna låna en del av vår trädgård och odla basilika :P

Jag har nog inte hört att solrosolja skulle försämra blodfetterna. Däremot innehåller den mycket omega-6 fettsyror som vi ofta får för mycket av i relation till omega-3. Omega-6 fettsyror anses bidra till inflammation i kroppen, dvs ett tillstånd som alltfler betraktar som en grundförutsättning för åderförkalkning och hjärt- kärlsjukdom. Så fortsätt njut pesto med 100% olivolja!

Bor ni nära Hofterup får ni gärna låna en del av vår trädgård och odla basilika :P

Hur vet man egentligen att det är solrosoljan som var osaken, eller är det faktumet att de flesta som intagit solrosolja gjort det genom att kolhydrater varit friterade i  solrosolja eller kolhydrater intagits ihop med solrosolja? Finns det någon studie där solrosolja/omega-6-fettsyror visat på det i samband med lågkolhydratkost? Eller har man sett mycket mer inflammation och hjärt och kärlsystemen om människor ätit solrosolja istället för olivolja? Det är inte skeptiskt ställda frågor, utan frågor av intresse för att kunna lägga ihop pusselbitar bättre i framtiden.

Bor tyvärr inte i närheten. Men kan rekommendera sk. LED growspots eller lysrör om man tycker de är för dyra. Basilika driver upp lätt under dessa bara de får sin beskärda del UV-ljus. Gäller se till att det inte är för varmt och ta till tricks som gör att plantorna inte drar iväg och bli rangliga. För mycket värme (över 18 grader) och för lite ljusenergi gör att plantor gör det i stort sett.

Såg på ett program om hur man har ett system i England där man kopplar ihop de som har trädgårdar eller land de inte utnyttjar eller inte orkar utnyttja till odling med de som vill odla. Var just där som de talade om att man mot 10-25% av skörden lät andra odla istället. England har en rik historia av odling på all plats som fanns tillgänglig på detta vis eftersom det var just det som räddade England undan svält under andra världskriget. Det var något stort forum de pratade om då som jag inte kommer ihåg namnet på - och tyvärr kommer jag inte ihåg vad programmet hette heller. Om någon vet, eller vet om det finns liknande forum i Sverige är tips gärna mottaget. Annars vore det jätteroligt om någon startade ett sådant för finns många intresserade som tyvärr inte har plats att odla på och många som är intresserade av grönsaker att äta än att köpa dyrt i affären som ofta är närings och mineralfattigt på grund av extrem uppdragning. Skulle troligen även gynna folkhälsan då trädgårdsarbete är av-stressande och är en hel del motion också - samt öka de sociala mötena mellan människor och grannar :)

Hur vet man egentligen att det är solrosoljan som var osaken, eller är det faktumet att de flesta som intagit solrosolja gjort det genom att kolhydrater varit friterade i  solrosolja eller kolhydrater intagits ihop med solrosolja? Finns det någon studie där solrosolja/omega-6-fettsyror visat på det i samband med lågkolhydratkost? Eller har man sett mycket mer inflammation och hjärt och kärlsystemen om människor ätit solrosolja istället för olivolja? Det är inte skeptiskt ställda frågor, utan frågor av intresse för att kunna lägga ihop pusselbitar bättre i framtiden.

Bor tyvärr inte i närheten. Men kan rekommendera sk. LED growspots eller lysrör om man tycker de är för dyra. Basilika driver upp lätt under dessa bara de får sin beskärda del UV-ljus. Gäller se till att det inte är för varmt och ta till tricks som gör att plantorna inte drar iväg och bli rangliga. För mycket värme (över 18 grader) och för lite ljusenergi gör att plantor gör det i stort sett.

Såg på ett program om hur man har ett system i England där man kopplar ihop de som har trädgårdar eller land de inte utnyttjar eller inte orkar utnyttja till odling med de som vill odla. Var just där som de talade om att man mot 10-25% av skörden lät andra odla istället. England har en rik historia av odling på all plats som fanns tillgänglig på detta vis eftersom det var just det som räddade England undan svält under andra världskriget. Det var något stort forum de pratade om då som jag inte kommer ihåg namnet på - och tyvärr kommer jag inte ihåg vad programmet hette heller. Om någon vet, eller vet om det finns liknande forum i Sverige är tips gärna mottaget. Annars vore det jätteroligt om någon startade ett sådant för finns många intresserade som tyvärr inte har plats att odla på och många som är intresserade av grönsaker att äta än att köpa dyrt i affären som ofta är närings och mineralfattigt på grund av extrem uppdragning. Skulle troligen även gynna folkhälsan då trädgårdsarbete är av-stressande och är en hel del motion också - samt öka de sociala mötena mellan människor och grannar :)

Betr. studier som  jämför.  olivolja och solrosolja finns åtminstone en: http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=224842
Huvudresultatet är blodtryck före och efter 6 månader med betydligt mer MUFA (olivolja) än PUFA (solrosolja) , samma mängd mättat fett.
Bägge dieterna  hade dock med mycket högt KH -intag  (55%). OLivoljan sänkte BT från  134/90 till 127/84 och solrosoljan gav oförändrat resultat (135/90).
I "conclusions" sägs att  blodtrycksreduktionen var resultatet  av minskat mättat fettintag och olivoljan, i denna ording! Dieten innan försöket redovisas  inte så man kan  undra hur det mättade fettet fick sin prominens! Inga signifikanta skillnader i vikt eller blodfetter.

Annars finns en spansk studie som också visar reducerat blodtryck efter 12 veckor genom bl. a. olivolja. BT från 126/85 till 109 /75. Kallas  "spansk ketogenic diet": Olivolja, fisk, sallad, kött, rött vin. Utmärkta resultat även i blodfetter och viktminskning!  
Om man är tveksam till mättat fett kan  detta vara ett  välsmakande alternativ!
(Själv äter jag mättat fett som (smör/kokosolja,..) + olivolja +omega-3 kapslar eller fet fisk) 

Jeanne Calment svarade  vid 121 års ålder att hennes  hemlighet var olivoljan, som hon badade allt hon åt i!
... Dessutom älskade hon mörk choklad...
Har  inte funnit någon studie som visar  att omega-6 fetter är nyttiga.

• Like 1

Hej!

Tänkte att det kan vara bra att spåna lite i runt olivolja. Efter att ha läst runt lite om kolestrol och LCHF inser jag att det kan finnas en hel del olivoljor med solrosolja och annat dumt i.

Är det någon som har bra koll på detta, eller vet någonstans man kan undersöka vad som i själva verket är i olivoljorna vi köper på våra matvaruaffärer?

De märken vi köpt/använder är:

Yaraba

Zeta (Fernando Di Luca) Novello

ICA - Olivolja (frugan använder denna mest i LCHF bak eftersom den innehåller raffinerad olivolja och 30% virigin).

Med anledning av den sista från ICA; är raffinerad olivolja något man helst ska undvika och vad är det egentligen (alltså egentligen egentligen)?

Finns inget bättre än en grekisk sallad med egenodlade tomater (helst), lite rödlök, fetaost, fina kalamataoliver och riktligt med fin olivolja. Skulle nästan kunna leva på det minst en gång om dagen  :P

Ni som förbättrat era kolesterolvärden, fokus på upp av det goda kolesterolet och ner med det dåliga LDL kolesterolet och viss ökning av VLDL, vilka märken har ni använt er av?

Här kommer det ett litet tips! Om ni vill ha garanterat bra olivoljor så säljs de på nätet på www.olioli.se  Underbara oljor!

//Sussi

• Like 1

Så blir du lurad av olivoljan i affären

http://www.svd.se/mat-och-vin/sa-blir-du-lurad-av-olivoljan-i-affaren_6662182.svd

FEJK. Fröoljor spetsas med klorofyll och betakaroten för att få olivoljans gröngula nyans. Och spansk olja fraktas till Italien, buteljeras och säljs som ”italiensk”. Men det finns knep för att inte bli lurad. SvD guidar till bra olivolja.

Olivoljans väg från pressarna till köksbordet har kantats av fusk ända sen feniciernas tid. Men mixtrandet med de hälsosamma dropparna har ökat i takt med vurmen för Medelhavsdieten. År 2005 beslagtogs till exempel hundratusentals liter fejkolja i flaskor märkta med italienska flaggan och namn på ”låtsasproducenter”, typ Antika kvarnar.

Bluffen synas i Tom Muellers granskning av olivoljeindustrin, Extravirginity: The sublime and scandalous world of olive oil (Norton 2011). Bedrägerierna förklaras dels av att mindre nogräknade producenter upptaxerar sina olivskördar för att säkerställa fortsatt högt ekonomiskt stöd, dels av att kriminella gäng gett sig in i branschen.

Muellers iakttagelser stöds av en ny studie som, enligt Washington Post, visar att 73 procent av de fem vanligaste importerade olivoljorna i USA inte lever upp till kraven på kallpressade jungfruoljor, extra virgin. Och att 44 procent av konsumenterna föredrar oljor med en härsken ton eftersom de vant sig vid den smaken.

Sverige då? Även här säljs ”italienska” oljor som, om man läser det finstilta, kommer från ”länder inom EU”. Märkningen möjliggörs av ett kryphål i EU:s regelverk och förklaras av att spanska oljor importeras till Italien och buteljeras där. Innebär det att även vi får undermåliga oljor?

– Man kan känna sig ganska trygg när man handlar hos de stora butikskedjorna. De har skärpt sig och ställer högre krav på de oljor de importerar. Men visst kan det dyka upp partier med sämre oljor även här, säger Johan Blanche, sommelier som nyss uppdaterat sin prisbelönta bok Olivoljeguiden.

– Zeta, Fontana och Matric håller bra kvalitet, framför allt när ursprungslandet anges på etiketten. Oljor från små producenter har också ofta hög kvalitet, eftersom oliverna pressas direkt efter skörden.

I Nya olivoljeguiden (Kaibobi förlag) beskriver Johan Blanche smaken på 225 oljor som han hittat i svenska butiker. Smaken bestäms av olivsort och växtplats. Oljor från södra Spanien kan till exempel ha mycket bitterhet men också inslag av banan och svarta vinbär, berättar han.

– Oljor från centrala och södra Italien utmärks istället av en rejäl pepprighet och en doft av kronärtskocka och tistel.

Oljor från norra Italien är ofta milda och nötiga medan de sicilianska har en ton av nyklippt gräs. Enklare, grekiska oljor känns igen på sin mjuka, snälla karaktär av svarta oliver.

– Högklassiga oljor från Kreta och Peloponnesos är däremot kryddiga och smakrika med arom av gräs och hö.

Handlar inte direkt om att de är utblandade med någon annan olja, men om en sorts fusk med dem ändå. Tror dock att även om oljorna är av sämre kvalité så är det kanske inte så stor skillnad hälsomässigt (?).

Använder inte olivolja till att hetta upp för matlagning utan endast för dressingar etc. Tidigare köpte jag Zetas men tycker inte riktigt om smaken - nån skum eftersmak.
Hittade då Carbonell Olivolja Extra Jungfru och den håller jag mej till.

• 7 months later...

För några år sedan hittade dom kemiska ämnen i olivolja som inte skulle vara där. Det fanns även i en del ekologiska oljor. Minns inte vad det var. Kan ju vara föroreningar som kommit dit i hanteringen. Är det någon som känner till detta och om det är bättre?

Vet inte vilka analyser och kontroller som normalt görs på matoljor.

Jag brukar köpa från kung markatta eller saltå kvarn (dvs inte de stora märkena som zeta, icas). Har inget bevis för att de är bättre men jag litar väl mer på dom? Tyvärr gillade jag inte markattas rapsolja så mycket, tyckte den hade för stark smak. Sist köpte jag rapsolja från Sänkdalens gård, helt ok.

Jag brukar köpa från kung markatta eller saltå kvarn (dvs inte de stora märkena som zeta, icas). Har inget bevis för att de är bättre men jag litar väl mer på dom? Tyvärr gillade jag inte markattas rapsolja så mycket, tyckte den hade för stark smak. Sist köpte jag rapsolja från Sänkdalens gård, helt ok.

Det var lustigt att du inte gillade Markattas rapsolja. Det var den vi tyckte var allra färskast och helt utan bismaker. Dock hände den en gång att den inte var god och då reklamerade vi den. Det kan ju hända att kvaliten varierar hos dom flesta.

När det gäller att lita på så trodde jag också att Markatta hade bra koll men när vi frågade vad det var för material i locken till deras vitlöksklyftor så fick vi inget svar. De svarade först att de väntade på svar från leverantören men ingenting hände. Vid påstötning svarade dom att dom inte fått något svar men när jag då undrade om det inte var dom som ställde villkoren på dom som producerade deras produkter så gled dom bara.

Vi fick aldrig något svar men dom sa till sist att dom skulle göra en översyn av alla sina förpackningar så jag hoppas dom gjorde det. Kontakterna med dom sänkte i alla fall förtroendet för dom rejält. När jag ställde samma fråga till Tistelvind så fick jag svar inom några dagar. Dom hade full koll.

Saltå verkar också ha rätt bra koll.

Biofood har jag lågt förtroende för. Det var en glasbit i linser från dom och den var tillräckligt stor för att kunna skada magen men dom brydde sig inte alls. Vänd dig till butiken så får du en ny påse var allt dom sa. Jag har också ofta fått härskna nötter därifrån.