Jump to content

När ligger sockret högst efter 2 äpplen på fastande mage?

MKJ

Recommended Posts

Om jag vill mäta den högsta punkten i blodglukos efter 2 stora söta äpplen på fastande mage. Hur lång tid efter äpplena bör jag mäta då ungefär?

Du kan väl ta några prover med 15 min mellanrum för att pricka in toppen, skulle gissa på 30-60 min efter måltiden

Du kan väl ta några prover med 15 min mellanrum för att pricka in toppen, skulle gissa på 30-60 min efter måltiden

Tack för svar! Jag mätte efter 15 min och fick 6,8. Sedan mätte jag igen efter 40 minuter och då låg det på 6,2.

Man borde väl mäta fler gånger men fingrarna blir så sönderstuckna. Hur mycket det stiger beror nog också på NÄR man äter äpplena. Det var ju dags för lunch för mig så jag behövde ju påfyllning.

Fegis  ;)  Fingrarna blir knappast sönderstuckna...om du tar 2 stick, var 15:e minut i en timme och 15 minuter...sen ska sockret gå ner ganska tydligt.

Sockret hade ju gått ner efter 40 minuter så jag tyckte inte jag behövde ta fler av den anledningen. Jag menade att man kanske borde ta mer än ett prov per gång och du skrev ju 2 stick också.

Det kanske blir värre för kvinnor med smala fingrar än för dig för jag har fortfarande ont och det var lite besvärligt när jag skulle vara ute och jobba i trädgården i eftermiddags. Då stack jag ändå bara på läge 1 och 2 idag.

Jag hade i och för sig stuckit mig en gång tidigare idag också och då fick jag sticka ett antal gånger innan jag fick fram något blod.

Toppen verkade i alla fall komma rätt så tidigt.

Ja, två äpplen är nog  ingen större belastning...kanske bättre och sticka djupare och få blod på en gång?

Jag har skrivit om det i tråden om att mäta blodsocker. Egentligen skulle jag väl lagt äppelfrågan där också men tänkte inte på det i hastigheten och önskade dessutom ett snabbt svar efter äpplena redan låg i magen.