Jump to content

Jag kan inte räkna. Vill studera på högskola.

Tjoran

Recommended Posts

Goddag.

Jag tänker inte öppna om hur min historia med matte har varit då jag inte söker några sympatier.

Men, jag kan inte räkna. Jag har en enormt ytlig förståelse för matte. Jag ser t.ex att två stenar är två stenar.

Ni förstår?

Nu undrar jag om någon här vet om det finns något sätt att få studera högskolestudier ändå? Jag anser att jag är tillräckligt begåvad i andra ämnen, har läst engelska A -C och fått goa betyg där. Så det handlar inte om att jag är någon "sär" eller vad ungdomen kallar det idag.

är jag körd? Eller finns det chans?

Försök få till en utredning för att se om du har dyskalkyli. Dyskalkyli gör så att man har svårt med att snabbt räkna i huvudet och ha tillgång till sitt arbetsminne. Det betyder inte att man är "dum" eller inte FÖRSTÅR matte (dvs, du vet hur saker ska räknas ut, men kan inte räkna i huvudet). OM du har dyskalkyli, så kanske du kan få ha hjälpmedel, som tex en miniräknare för att räkna ut saker fort. 

Men hur du sedan går tillväga vet jag inte riktigt. Kanske kan du med hjälp av hjälpmedel läsa upp dina betyg i matte för att sedan söka in och studera vidare?

Vilken utbildning har du tänkt söka?
Olika utbildningar kräver olika kunskaper i matematik. T ex läkarprogrammet (sist jag kollade när jag sökte) krävde Ma E, men juristprogrammet krävde Ma B, och ekonomprogrammet krävde Ma C. Det kanske finns utbildningar som inte kräver gymnasiematte alls. Detta kan du kontrollera på

https://www.antagning.se/se/start

Här kan du söka bland program och kurser och se vilka meriter som krävs för att bli antagen. Det finns en annan sajt, verket för högskoleservice där du kan se antagningspoängen för olika utbildningar för att få en uppfattning om vilka betyg som krävs. T ex ca 18 - 20 för läkare, ca 18 - 19 för jurister, o.s.v. - statistik för alla kurser och program i hela Sverige finns här, även högskoleprovsresultat.

http://www.vhs.se/sv/Statistik1/

Den som saknar så kallad grundläggande behörighet kan uppnå detta på flera sätt; genom ett visst antal års arbetslivserfarenhet, genom utbildning på folkhögskola, Komvux, eller så kallat collegeår. Man kan också tentera av egenförvärvad kunskap, t ex om du inte studerade Ma C på gymnasiet så kan du få tentera av kursen utan att ha gått den, om du studerat den på egen hand. Ett så kallat basår/-halvår med gymnasiekurser i bl a matematik finns på flera universitet.

Mitt bästa tips är att ta kontakt med studievägledare på närmsta högskola/universitet och för att få svar på alla dina frågor, det är deras jobb. Det finns många vägar in på universitetet!

Lycka till!

• Like 1

Bara för att du hade en dålig upplevelse med matte i grundskolan betyder inte det att din relation med matte i resten av livet måste vara förstörd. Grundskolan är experter på att få enkla saker att verka svåra och framförallt att få inlärning att vara obehagligt. 

Det är lätt att bestämma sig för att "jag är en person som inte gillar ...", men vill du leva fullt ut så låt dig inte begränsas. Det blir inte roligare för att du tycker saker är tråkiga, men kan du lära dig att tycka jobbiga saker vara enkla så kommer livet bli mycket lättare. 

Lärande är inget som börjar och slutar med skolan, lärandet följer med hela livet. 

Bit i det sura äpplet, läs ett basår och sedan kan du mer än dina blivande klasskamrater som inte läst ett basår. Sedan kommer du inse att äpplet faktiskt var ganska gott :)

• Like 7

Jag har läst på Chalmers i 2 år.. och jag suger på matte!

Mycket matte blir det hur som helst.. iallafall om det handlar om teknik.

Det jag kunde var ungefär det som stod på försättsbladet!

Det jävligaste ämnet var tillämpad mekanik!  :wacko:

• Like 1

Tjoran, du har fått jättebra råd här ovan, och NEJ, du är inte körd, du kan lära dig. Följ råden och få en utredning för kalkyli. Har man haft oturen att haft en värdelös lärare i matte någon gång under sin skoltid, då följer det med, men de finns mattelärare som är störtbra och det kan visa sig att du är ett mattegeni med rätt lärare :)

• Like 2

Jag är inbiten humanist och lärde mej aldrig att räkna i skolan. Jag drog ner rullgardinen när det ens kom på tal... Inlärd hjälplöshet, typ. MEN när jag började plugga ekonomi trillade poletten ner. Pengar är ingen konst alls att räkna :-)

• Like 1

KOM IHÅG att imorgon är sista dagen för anmälan till vårens kurser!

Jag hade flera usla mattelärare. Den bästa matteläraren är den som själv fått kämpa, den har förståelse för hur det är att inte förstå. I gymnasiet så stack vår lärare iväg på ett kommunfullmäktigeuppdrag mitt under terminen, och kom inte tillbaka. Katedern stod tom i 2 veckor. Därefter hade vi en ny vikarie varje vecka, inga utbildade lärare utan civilingenjörsstudenter som hade jättelätt för matte själva, men som var dåliga på att lära ut. Halva klassen fick IG i Ma B, och ännu fler året därpå i Ma C.

En annan "favorit" är den läraren vi hade i mellanstadiet. Hon var direkt elak och otrevlig mot de elever som det gick mindre bra för. I slutet av kursen så skulle hon ge sken av att "vara snäll" och då bjöd hon hela klassen på glass. De som hade varit "duktiga"/hade lätt för sig och ställde få störiga frågor, de fick stora glassar. Vi andra som behövde hjälp ofta fick små glassar. Detta var helt godtyckligt. Hon redovisade inget som helst resultat eller kriterier för detta. Hon visade öppet vilka elever hon favoriserade. När hon kom fram till mig för att ge mig en liten glass så tackade jag artigt, men då började hon minsann rodna. Det är 20 år sedan men jag blir kräkfärdig än idag när jag tänker på henne. En del personer ska inte arbeta med människor, än mindre med barn.

*Sur och bitter* :angry:  men med bra meriter och en god utbildning ändå till slut.

Det går att överleva kassa lärare! :) 

• Like 4

Goddag.

Jag tänker inte öppna om hur min historia med matte har varit då jag inte söker några sympatier.

Men, jag kan inte räkna. Jag har en enormt ytlig förståelse för matte. Jag ser t.ex att två stenar är två stenar.

Ni förstår?

Nu undrar jag om någon här vet om det finns något sätt att få studera högskolestudier ändå? Jag anser att jag är tillräckligt begåvad i andra ämnen, har läst engelska A -C och fått goa betyg där. Så det handlar inte om att jag är någon "sär" eller vad ungdomen kallar det idag.

är jag körd? Eller finns det chans?

Du har väl ändå någon önskan om vad du vill utbilda dig till? Vad skulle du vilja arbeta med?

Sedan är väl nästa steg att söka efter en lämplig utbildning.

Bit i det sura äpplet, läs ett basår och sedan kan du mer än dina blivande klasskamrater som inte läst ett basår. Sedan kommer du inse att äpplet faktiskt var ganska gott :)

Skulle du säga samma sak till en överviktig som haft problem med sin vikt hela livet?

KOM IHÅG att imorgon är sista dagen för anmälan till vårens kurser!

Jag hade flera usla mattelärare. Den bästa matteläraren är den som själv fått kämpa, den har förståelse för hur det är att inte förstå. I gymnasiet så stack vår lärare iväg på ett kommunfullmäktigeuppdrag mitt under terminen, och kom inte tillbaka. Katedern stod tom i 2 veckor. Därefter hade vi en ny vikarie varje vecka, inga utbildade lärare utan civilingenjörsstudenter som hade jättelätt för matte själva, men som var dåliga på att lära ut. Halva klassen fick IG i Ma B, och ännu fler året därpå i Ma C.

En annan "favorit" är den läraren vi hade i mellanstadiet. Hon var direkt elak och otrevlig mot de elever som det gick mindre bra för. I slutet av kursen så skulle hon ge sken av att "vara snäll" och då bjöd hon hela klassen på glass. De som hade varit "duktiga"/hade lätt för sig och ställde få störiga frågor, de fick stora glassar. Vi andra som behövde hjälp ofta fick små glassar. Detta var helt godtyckligt. Hon redovisade inget som helst resultat eller kriterier för detta. Hon visade öppet vilka elever hon favoriserade. När hon kom fram till mig för att ge mig en liten glass så tackade jag artigt, men då började hon minsann rodna. Det är 20 år sedan men jag blir kräkfärdig än idag när jag tänker på henne. En del personer ska inte arbeta med människor, än mindre med barn.

*Sur och bitter* :angry:  men med bra meriter och en god utbildning ändå till slut.

Det går att överleva kassa lärare! :) 

Jag arbetade ett tag med en mattelärare som var grymt duktig, och alla eleverna avgudade honom. Han hävdade med bestämdhet att ingen skulle bli mattelärare som tyckte matte var lätt. Mattelärare ska själv ha upplevt svårigheter inom ämnet och inte se allt som självklart och logiskt. Det kanske ligger något i det :huh:

• Like 4

Ett konkret tips för att knäcka låsningen:

http://www.adlibris.com/se/bok/sifferdjavulen-en-bok-att-stoppa-under-huvudkudden-for-alla-som-ar-radda-for-matematik-9789150101010

Boken heter "Sifferdjävulen" av Hans Marcus Enzensberger, den verkar vara slut i bokhandeln, men kanske finns på något bibliotek?

Den har hjälpt många att bli vän med matematiken.

Lycka till!

Du har fått många bra tips här ovan.

På den utbildningen jag läste så hade de som läst tekniskt basår ett försprång.

Något vi upptäckte var att det var ofta de som inte varit så vassa på gymnasiet som var bland de bästa på högskolan.

Gymnasiet och Högskola / universitet är två helt skilda saker. 

Själv är jag inte så bra på matte, men jag är bra på att räkna :)

För mig har matte hela tiden varit att jag förstår vad kurs A handlar om när jag läst klart kurs B, och jag förstår B först när jag läst klart C osv...

Lycka till!

Jag arbetade ett tag med en mattelärare som var grymt duktig, och alla eleverna avgudade honom. Han hävdade med bestämdhet att ingen skulle bli mattelärare som tyckte matte var lätt. Mattelärare ska själv ha upplevt svårigheter inom ämnet och inte se allt som självklart och logiskt. Det kanske ligger något i det :huh:

Mmm.. Ja.. Eller så kan man vara den som förstår direkt, och därför har fått förklara för alla sina klasskamrater hur det funkar, då kan man nog bli en ok mattelärare med. :ph34r: (Ninjan har inget med inlägget att göra, den är bara fantastisk)

• Like 2