Jump to content

Svårt återfall och MB coffee/tea

Nike73

Recommended Posts

I snart ett år har jag kämpat för att komma tillbaka till LCHF-kost igen. Under drygt ett och ett halvt år åt jag en ganska strikt LCHF-kost och mådde riktigt, riktigt bra. Äter inte kosten för att gå ner i vikt utan för att komma i bukt med mitt sockerberoende. 

HUR sockerkänslig jag faktiskt är har jag inte förstått förrän nu - ser mig närmast som en alkoholist på området. Bakslaget kom när under en jobbig situation uppstod i familjen och jag förmodligen gick i chock ett tag. Jag började äta godis, kakor och chips igen. . .och har inte kunnat sluta ännu.

Men jag kämpar, och jag vet hur bra jag mådde tidigare, hur mycket energi jag fick och hur fin jag blev i kroppen :-). Vissa dagar går det bra, men sällan mer än en vecka i streck.

Nu undrar jag över MB coffee/tea, eftersom jag märker att det är en av sakerna som gör att jag slipper kolhydratsuget och som håller mig mätt, varm och lugn. . . Är det sunt med två sådana komppar om dagen. Blir det verkligen inte för mycket fett?

I övrigt äter jag mycket fisk, ägg och grönsaker.

Tacksam för svar och råd.

Nike

Hur tänker du nu?  ;)  Det kan inte bli för mycket fett med LCHF, det är en teoretisk möjlighet man inte behöver bry sig om....däremot kan det bli för mycket kolhydrater...och om du har en period då du äter kolhydrater så ska du låta bli MBC:n!

• Like 4

I snart ett år har jag kämpat för att komma tillbaka till LCHF-kost igen. Under drygt ett och ett halvt år åt jag en ganska strikt LCHF-kost och mådde riktigt, riktigt bra. Äter inte kosten för att gå ner i vikt utan för att komma i bukt med mitt sockerberoende. 

HUR sockerkänslig jag faktiskt är har jag inte förstått förrän nu - ser mig närmast som en alkoholist på området. Bakslaget kom när under en jobbig situation uppstod i familjen och jag förmodligen gick i chock ett tag. Jag började äta godis, kakor och chips igen. . .och har inte kunnat sluta ännu.

Men jag kämpar, och jag vet hur bra jag mådde tidigare, hur mycket energi jag fick och hur fin jag blev i kroppen :-). Vissa dagar går det bra, men sällan mer än en vecka i streck.

Nu undrar jag över MB coffee/tea, eftersom jag märker att det är en av sakerna som gör att jag slipper kolhydratsuget och som håller mig mätt, varm och lugn. . . Är det sunt med två sådana komppar om dagen. Blir det verkligen inte för mycket fett?

I övrigt äter jag mycket fisk, ägg och grönsaker.

Tacksam för svar och råd.

Nike

Om du mår bra av MB-kaffe, känner dig lugn och tappar sötsuget, så drick det. Blir det för mycket fett så känner du dig inte sugen på MB-kaffe och inget annat heller för den delen :) Drick och njut :)

• Like 7

Hej Nike73, det är precis samma med mig, jag VET att det är bara LCHF som är det rätta för mig, men jag kan inte hålla mig :(

Senast förra måndagen började jag om, var mycket superstrikt mån-fre, men en weekendresa med myckey på schemat så stupar jag :(

Kanske MBC flera ggr/dag kan vara receptet för oss mycket sockerberoende? Jag testar, nystart imorgon igen och jag håller tummarna för oss båda!

• Like 4