Marand Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Hej! Ville bara kolla om det är någon annan som råkat ut för samma som jag? Jag fick alltså akut påkommen svullnad av anklarna och ansiktet, åkte in akut och man tog alla möjliga prover men hittade inget förutom lågt kalium och ketoner i urinen (hehe) Läkaren kunde inte säga vad som var fel och jag fick åka hem. Jag tillbringade ett par dagar med att googla symtom - eftersom jag inte kände mig det minsta sjuk egentligen, alltså inget fel på njurarna och inget fel på hjärtat - och det enda jag kunde komma fram till som var annorlunda på senare tid var att jag "missbrukat" lakritspulver, jag har ätit en hel del kan man säga. Lakrits kan sänka kaliumhalten så den biten stämmer. Jaa jag vet inte vad jag ska tro men ju mer jag läst om detta ju mer övertygad är jag. Men nu är jag nyfiken på om någon annan råkat ut för samma sak?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Visste inte läkaren att man kan få kaliumbrist av lakrits? Tyckte dom inte att dina symptom var något att bry sig om bara för att dom inte hittade orsaken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marand Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Visste inte läkaren att man kan få kaliumbrist av lakrits? Han frågade inget om det, och jag hade faktiskt inte en aning ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marand Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Visste inte läkaren att man kan få kaliumbrist av lakrits? Tyckte dom inte att dina symptom var något att bry sig om bara för att dom inte hittade orsaken? Jag är mest nyfiken på om någon annan fått samma symtom som jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Jag är mest nyfiken på om någon annan fått samma symtom som jag. Jag förstår det men det är ändå intressant det där med att "Läkaren kunde inte säga vad som var fel och jag fick åka hem." Jag har nämligen konsulterat läkare för hälsoproblem för några år sedan och när dom inte hittade felet så hände absolut ingenting och jag har sedan dess grubblat över hur dom arbetar egentligen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marand Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Jag förstår det men det är ändå intressant det där med att "Läkaren kunde inte säga vad som var fel och jag fick åka hem." Jag har nämligen konsulterat läkare för hälsoproblem för några år sedan och när dom inte hittade felet så hände absolut ingenting och jag har sedan dess grubblat över hur dom arbetar egentligen. Det verkar vara så att om man åker in till akuten och det visar sig att man inte är akut sjuk så hänvisas man till vårdcentralen. Läkaren sa det till mig, att jag skulle kolla upp det hela via primärvården. Jag blev ändå glad att det inte var något allvarligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 När jag läste om lakrits för några år sedan så har jag för mig att symptomet var att personen hade svårt att gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Nu har jag letat reda på artikeln jag läste. Det var tydligen mer än jag mindes och det var visst större risk att drabbas om man äter lågkolhydratkost. "Svår hypokalemi i samband med en extremt kolhydratfattigdiet finns tidigare beskriven [1, 5, 6]. Sannolikt är det så att dietenvanligtvis bara ger lindrig hypokalemi och att det krävs ytterligarefaktorer för att få en uttalad elektrolytrubbning. Två iSverige vanligt förekommande riskfaktorer för hypokalemi ärlakrits- och alkoholkonsumtion. Sverige är ett högkonsumtionslandvad gäller lakrits, och vi äter ca 1 kg lakritskonfekt perperson och år [7]. Trots det stora intaget är nog få medvetna omatt lakrits kan ha svåra, negativa hälsoeffekter. Dagligt intag avså litet som 40 g lakrits kan ge upphov till hypertoni och hypokalemi[7]." Med tanke på att rubriken är "Kolhydratfattig diet, lakrits, spinning och sprit – livsfarlig kombination" så är det inte att leka med men nu har du ju redan varit hos läkare så du behöver nog inte vara orolig. Sa han något om hur du skall få upp kaliumet igen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Lakrits är väl blodtryckshöjande 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marand Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Nu har jag letat reda på artikeln jag läste. Det var tydligen mer än jag mindes och det var visst större risk att drabbas om man äter lågkolhydratkost. "Svår hypokalemi i samband med en extremt kolhydratfattig diet finns tidigare beskriven [1, 5, 6]. Sannolikt är det så att dieten vanligtvis bara ger lindrig hypokalemi och att det krävs ytterligare faktorer för att få en uttalad elektrolytrubbning. Två i Sverige vanligt förekommande riskfaktorer för hypokalemi är lakrits- och alkoholkonsumtion. Sverige är ett högkonsumtionsland vad gäller lakrits, och vi äter ca 1 kg lakritskonfekt per person och år [7]. Trots det stora intaget är nog få medvetna om att lakrits kan ha svåra, negativa hälsoeffekter. Dagligt intag av så litet som 40 g lakrits kan ge upphov till hypertoni och hypokalemi [7]." Med tanke på att rubriken är "Kolhydratfattig diet, lakrits, spinning och sprit – livsfarlig kombination" så är det inte att leka med men nu har du ju redan varit hos läkare så du behöver nog inte vara orolig. Sa han något om hur du skall få upp kaliumet igen? Jo jag hittade också den där artikeln. Nää han sa inget annat än att jag skulle boka tid på vårdcentralen för uppföljning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Eller så slutar du att missbruka lakritspulver! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vera Veritas Posted February 21, 2022 Share Posted February 21, 2022 On 2013-10-14 at 18:51, Marand sade: Hej! Ville bara kolla om det är någon annan som råkat ut för samma som jag? Jag fick alltså akut påkommen svullnad av anklarna och ansiktet, åkte in akut och man tog alla möjliga prover men hittade inget förutom lågt kalium och ketoner i urinen (hehe) Läkaren kunde inte säga vad som var fel och jag fick åka hem. Jag tillbringade ett par dagar med att googla symtom - eftersom jag inte kände mig det minsta sjuk egentligen, alltså inget fel på njurarna och inget fel på hjärtat - och det enda jag kunde komma fram till som var annorlunda på senare tid var att jag "missbrukat" lakritspulver, jag har ätit en hel del kan man säga. Lakrits kan sänka kaliumhalten så den biten stämmer. Jaa jag vet inte vad jag ska tro men ju mer jag läst om detta ju mer övertygad är jag. Men nu är jag nyfiken på om någon annan råkat ut för samma sak?? Tack för att du delade detta! Det förklarar varför jag plötsligt blivit svullen runt ögonen och i ansiktet! Jag har nämligen också överkonsumerat lakritspulver de senaste dagarna.. Vakande upp och var jättesvullen och förstod inte varför. Tack i gen för inlägget! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts