Jump to content

Utanför hemmets trygga vrå, erfarenheter av restauranger och andra serveringar.

Anna-Lena

Recommended Posts

Hur hanterar ni situationer, som uppkommer, när ni är hänvisad att äta ute, både planerat och oplanerat? Har ni tips på bra restauranger?

Sedan jag började, har jag tre, rätt positiva upplevelser.

En gång hade jag varit iväg och farit, och magen var tom. Jag kände att jag måste ha något i mig, det skulle dröja alltför länge, innan jag skulle komma hem. Jag gick förbi en korvkiosk, beställde en bratwurst, enkel i bara papper. Det kan också vara intressant att se reaktioner, och hur man blir bemött. Det var inga problem, korvkioskägaren serverade mig min bratwurst, som om det var det naturligaste i världen.

Igår befann jag mig på ett ödsligt, stängt outlet, då man hade skrivit fel öppettider på ICA Maxi, på nätet. Det var mörkt, rått väder och nästan en timme till bussen hem skulle gå. Statoil och McDonalds var öppna. Jag gick först till Statoil och köpte det sista exet av Expressens LCHF-tidning. Sen blev det McDonalds för en kopp te. Jag frågade även lite ödmjukt, om det gick att få en hamburgare utan bröd, och det var inga problem. Det enda problemet var nog att det var ketchup på hamburgaren. Men den väldigt unga tjejen var väldigt artig och serviceminded, och måltiden med te, kostade 22 kr, så jag klagade inte. Till nästa gång kan jag förtydliga mig. Det var lite experiment också. Jag skrapade min 'skosula', ifrån ketchup, läste min tidning och drack min tekopp. På det sättet fick jag lite värme, slog kål, på den annars, tråkiga väntetiden, på bussen.

De här två sätten att äta, är inte optimala, men det är inte något jag kommer att basera min vardag på.

En annan gång, var vi i Gävle, några vänner och jag. Vi skulle gå på konsert och äta. Då hade vi beställt bord, jag hade kunnat studera menyn i förväg, på nätet. Jag såg också att de gjorde reklam för att de gjorde såser ifrån grunden, med bra råvaror. De kunde också ordna laktos- eller glutenfritt. Här var det absolut inga problem, det blev en köttbit, med bearnaise och varma grönsaker. Jag framförde mitt önskemål, och tilla att jag inte ville ha potatis, ris eller pasta, ej heller mjöl eller socker. Jag fick det väldigt fint; många blandade varma grönsaker och en jättefin tallrik med många sorters blandade råa grönsaker. Köttet och bearnaisesåsen var jättegoda, och det var en njutning att äta. Restaurangen hette 'Helt enkelt bar och kök'.

En bättre restaurang, ser jag egentligen inte som ett större problem. Där betalar jag, och kan kräva att de är tillmötesgående, annars får det helt enkelt vara.

Den enda rent negativa 'uteätar'-historia, är ifrån min egen personalmatsal. Jag brukar inte äta där i vardagslag, då jag jobbar nätter. Skulle jag arbeta enstaka dagpass, så är det ändå inte aktuellt; rasterna är för korta, miljön är för stimmig, maten är rätt trist och så himla billigt är det inte. De gånger jag besöker den är, när vi har utbildningsdag.

Sist var det bara blandrätter, typ pastarätter, så det fick bli en räksallad, där jag hade möjlighet att plocka själv. Den var smaklös och mättade dåligt, bratwursten hade varit ett bättre alternativ.

Var är då denna matsal? Jo, på ett av våra större universitetssjukhus!

Min backup-restaurang är Max. Där har de en "Low Carb"-burgare som serveras i salladsblad istället för bröd, men allt som oftast brukar jag ta en helt annan burgare och bara låta bli att äta brödet.

McDonald's har jag hört har diverse annat än kött i köttet, typ potatismjöl. Jag har inte kollat upp det själv, för jag upplevde ont i magen när jag ätit där även om jag hoppat över bröd och sånt, så för mig får det vara.

Min backup-restaurang är Max. Där har de en "Low Carb"-burgare som serveras i salladsblad istället för bröd, men allt som oftast brukar jag ta en helt annan burgare och bara låta bli att äta brödet.McDonald's har jag hört har diverse annat än kött i köttet, typ potatismjöl. Jag har inte kollat upp det själv, för jag upplevde ont i magen när jag ätit där även om jag hoppat över bröd och sånt, så för mig får det vara.

Ja, jag håller med. McDonalds har ju inte direkt känts som gourmétval ett. Max har ju varit godast i valet av den typen av utfodringsställen.

Ja, jag håller med. McDonalds har ju inte direkt känts som gourmétval ett. Max har ju varit godast i valet av den typen av utfodringsställen.
Deras Grande Luxe Triple Cheese-burgare... mmmm! Fast den kostar tror det är 69 kr för bara burgaren.

Guest Katarina101
Min backup-restaurang är Max. Där har de en "Low Carb"-burgare som serveras i salladsblad istället för bröd, men allt som oftast brukar jag ta en helt annan burgare och bara låta bli att äta brödet.

McDonald's har jag hört har diverse annat än kött i köttet, typ potatismjöl. Jag har inte kollat upp det själv, för jag upplevde ont i magen när jag ätit där även om jag hoppat över bröd och sånt, så för mig får det vara.

Donken har 100 % nötkött. Max däremot har allt möjligt i sina burgare - detta gäller även low carben tyvärr. Gå in på Max hemsida och läs innehållsförteckningen.

Guest Katarina101

Kopierat från Max hemsida på low carb burgaren : "Svenskt Nötkött, vatten, potatis, ägg, potatismjöl, koksalt, torrmjölk, potatisfibrer, köttfond (vatten, nötben, koksalt), potatis-stärkelse, kryddextrakt (rosmarin)."

Donken har 100 % nötkött. Max däremot har allt möjligt i sina burgare - detta gäller även low carben tyvärr. Gå in på Max hemsida och läs innehållsförteckningen.
Jaså, se på tusan. Tack för infon! Men nånting är det med donken som min mage inte gillar i alla fall.

Guest Katarina101

På Pitcher´s i Falun finns en fantastiskt god LCHF-burgare på menyn. Nötkött, cheddardressing, sallad samt stekt ägg och bacon på. Man blir mätt på ett helt underbart sätt.

• Like 1

Kopierat från Max hemsida på low carb burgaren : "Svenskt Nötkött, vatten, potatis, ägg, potatismjöl, koksalt, torrmjölk, potatisfibrer, köttfond (vatten, nötben, koksalt), potatis-stärkelse, kryddextrakt (rosmarin)."

Man kan ändå ge Max viss credit för att deras Low Carb bara har 10 g kh - de andra ligger på 50 eller mer...

Jag åt den för en tid sedan och tyckte den var god, men det var innan jag läste om potatis- och mjölkinnehållet i denna tråd.

Detta är faktiskt något jag bävar för lite, de tillfällen man "måste" ut och äta. På dessa "måste-middagarna" som oftast är med jobbet vill jag inte sticka ut och vara besvärlig med beställningen. Jag sticker alltid ut då jag nästan alltid är den kraftigaste kvinnan, ja mycket sitter i huvudet ;) Sist beställde jag oxfilé utan potatis, inga grönsaker och med extra sås. Då fick jag in en "oxfilé-burgare" med bröd på alltså - jag vet inte om kocken tyckte synd om min tallrik jämfört med de andras? Hur som helst, här i min lilla stad borde jag kunna vara förutseende och ringa restaurangen i förväg, gör ni sådant?

Detta är faktiskt något jag bävar för lite, de tillfällen man "måste" ut och äta. På dessa "måste-middagarna" som oftast är med jobbet vill jag inte sticka ut och vara besvärlig med beställningen. Jag sticker alltid ut då jag nästan alltid är den kraftigaste kvinnan, ja mycket sitter i huvudet ;) Sist beställde jag oxfilé utan potatis, inga grönsaker och med extra sås. Då fick jag in en "oxfilé-burgare" med bröd på alltså - jag vet inte om kocken tyckte synd om min tallrik jämfört med de andras? Hur som helst, här i min lilla stad borde jag kunna vara förutseende och ringa restaurangen i förväg, gör ni sådant?
Jag har gjort det en gång, fick veta att det skulle vara en buffé och i stort sett det enda jag kunde äta var fläskkarré och blomkål. 169 spänn kostade buffén. Kändes lite tråkigt, men tänkte att jag nog blir mätt i alla fall. Dock hade fläskkarrén tagit slut och istället hade de ställt dit kokt magert kött. Det var 169 kronor i sjön.

Även om jag betalar för maten vill jag inte vara alldeles för krånglig, jag kan ibland be om att inte få potatisen eller vad de nu serverar och istället be om sallad eller grönsaken som enligt menyn följer med en annan rätt, det brukar funkar. Alternativt tar jag från salladsbuffén.

Nyligen förklarade servitören stolt att alla rätter kunde serveras "GI" och så fick jag en sallad med massvis med majs på som jag pillade bort en och en.

Egentligen tycker jag dock man ska ta maten som den är och bara lämna det man inte vill ha. Det blir ett tydligt tecken för restaurangen och man själv slipper bli jobbig kund....

Även på McD beställer jag hamburgaren eller dubbla cheeseburgaren som den är och slänger sedan brödet, det lilla ketchup får man väl stå ut med.

Just det, en kollega till mig brukar beställa extra mycket kött och erbjuder vid beställning att han givetvis betalar för detta. Blir det dyrare så blir det sällan mer än 20 kr. Det kan ju också vara ett alternativ att bli mätt utan att krångla för mycket...

• Like 1

Sandra, gud så tråkigt! :/
Mmm. Så nu ringer jag inte längre. Ser till att ha grundat med lite ost, nötter eller annat halvvettigt innan jag går, och ser jag inte att det finns något jag kan äta så säger jag helt enkelt att jag inte är hungrig. Och går på Max efteråt istället.

Jag blev faktiskt positivt överraskad i Sundsvall när jag var dit på en konferens. Jag är van vid att ingen restaurang vet vad LCHF är, så jag brukar säga att jag inte ska ha stärkelse eller socker, och sedan brukar jag få berätta vad stärkelse är för det har restaurangpersonalen ingen aning om. Denna vana trogen sade jag åt personalen på Himlabadet i Sundsvall att jag undrade om de hade någon mat som inte innehöll stärkelse eller socker, varvid de frågade om jag åt enligt LCHF och ville ha lite bacon och ägg. :)

Åh, jag kommer från Sundvall så nu blir jag lite stolt :) Skönt att höra! Där jag bor nu går det allra flesta på "pizzadiet", svältdiet, eller det som är på modet nu och har varit ett tag, xtravaganza. Så de få restauranger vi har är tråkiga, enkelspåriga och har lite, eller ingen koll på riktigt mat. :/ Jag får nog börja göra som du och många andra, grunda liten hemma.

Då jag kan hålla upp 18h utan att bli hungrig så äter jag sällan på restaurang då jag vet att det är tillsatt socker i det mesta. Hört att i princip alla kockutbildningar så lär sig kockarna att alla måltider bör ha socker i sig.

Testat en gång att äta på ÅbergNillson som sa sig ha LCHF alternativ. Dock fick jag inge HF så det mättade inte. Nu har de tagit bort "LCH" från sin sida (ja de hade inte ens med F förut).

• Like 1

Jag har aldrig bara beställt en portion mat och tagit den som den är. Jag vill ha mat som jag kan äta och mina pengar ska inte gå till sopor.

Hör man andra gäster beställa så vill de ibland ändra sås eller ha annan potatis eller extra av något och det höjer ingen ett ögonbryn för bland peronal eller andra gäster.

Jag så gott som alltid blivit väl mött när jag sagt vad jag vill ha och vad jag inte vill ha. Jag har aldrig behövt betala extra heller.

Jag beställer inte och betalar inte för mat som jag ändå inte ska äta. Det kan de ge till någon annan som vill ha det. Slöseri med mat annars anser jag.

• Like 4

Jag äter ute ganska ofta nu för tiden och det är sällan några problem att ändra i menyerna. Jag har aldrig heller behövt betala något extra. Nu har jag hittat mina favorit ställen som alltid har fungerande mat (Basilica) och de känner igen mig nu. Får alltid lite extra av det gottiga och trevligt bemötande. Även om de säkerligen hellre sett att jag valde deras dyrare LCHF-meny. (Men för mig så räcker det med köttmenyn/fiskmenyn minus potatisen..)

Jag har klarat mig ganska bra undan på att beställa sallad med lite extra dressing, de flesta ställen har ju någon slags sallad :) 

Nästa vecka är vi ett gäng som ska ut och äta och då blir det kinamat :/ Finns det någon på en vanlig kinarestaurang en lchf-are kan äta?? Tror det kommer att vara buffé och kan inte hitta någonstans vad som serveras under buffén. Jag vet att alla älskar "kina" (även jag innan jag började med lchf) så vill inte att vi byter restaurang bara för att jag inte kan hitta något jag kan äta. Sashimi tänkte jag först på men de verkar bara servera sushi på helgerna. Det mesta verkar ju vara dränkt i sockriga såser :( 

Tips någon? 

Svårt med kinamat.. socker överallt.. men någon enstaka gång kan väl inte vara någon jättefara är min åsikt.. ta det bästa alternativet av det som serveras... kan vara Kyckling med cashewnötter? Eller i röd curry med kokosmjölk?

Guest Katarina101

Nejdu - kinamat är ingen höjdare, socker och glutamat... Skulle inte ens ge resterna åt hunden. Du får väl skrapa bort såsen från maten så gott det går.

Tja..

Har testat ett flertag gånger på tre olika pizzerior.

Beställt kebbabtallrik utan strips med extra kött.

På den första gick det, men istället för extra kött försökte dom lura mig genom att lägga köttet på en hög sallad. Det har dom gjort flera gånger och jag har nu slutat handla där.

På den andra blev dom tydligen grymt chokade över att jag inte ville ha strips till och sa att det inte gick att beställa en kebabtallrik utan strips. Om ni någonsin är i Uddevalla, undvik matakuten.

Och den tredje fick jag inte ens extra kött, det var lite ensamma köttbitar med massa dressing.

Kanske får skylla mig själv lite då jag endast har handlat på chaskerier.

Oj då! Trevar efter ogillaknappen.

För mig är planering a och o. T.ex. att alltid ha något bra med i väskan, kokt ägg, ostknappar, nötter, kokosfett, baby bell-ostar, vad man nu gillar. Men också att försöka kolla upp vilka restauranger som verkar vettiga om jag ska till ett nytt ställe. Om vi är ute och kör längre sträckor och mot förmodan inte har en kylväska med mat i bilen så letar vi ibland upp golfklubbar längs vägen, deras restauranger brukar generellt ha bättre mat än andra vägkrogar. McDonalds-burkare utan bröd funkar också, som någon annan har nämnt. Sockerberoende har det kanske allra tuffast i sådana situationer, här hittar du exempel på hur en sockerberoende löser livet på resande fot.

Guest Katarina101
Åt Max LowCarb börjare igår igen (för typ 5e gången) - god visst, men den är ju inte HF så man blir ju inte mätt. Hört Max har glutamat i sin köttfärs så blir nog aldrig där igen.

Jag ställer mig tveksam till att de skulle ha glutamat i köttfärsen. De är skyldiga att ange detta i sin innehållsdeklaration i så fall och jag tror inte att en så stor kedja skulle fuska med sådant. Sen är deras hamburgare skräp av andra orsaker. Varför kan de inte ha 100 procent nötkött kan man fråga sig.

För mig är planering a och o. T.ex. att alltid ha något bra med i väskan, kokt ägg, ostknappar, nötter, kokosfett, baby bell-ostar, vad man nu gillar. Men också att försöka kolla upp vilka restauranger som verkar vettiga om jag ska till ett nytt ställe. Om vi är ute och kör längre sträckor och mot förmodan inte har en kylväska med mat i bilen så letar vi ibland upp golfklubbar längs vägen, deras restauranger brukar generellt ha bättre mat än andra vägkrogar. McDonalds-burkare utan bröd funkar också, som någon annan har nämnt. Sockerberoende har det kanske allra tuffast i sådana situationer, här hittar du exempel på hur en sockerberoende löser livet på resande fot.

Bra länk!

Åt Max LowCarb börjare igår igen (för typ 5e gången) - god visst, men den är ju inte HF så man blir ju inte mätt. Hört Max har glutamat i sin köttfärs så blir nog aldrig där igen.

Vi äter på MAX ibland, men ber då alltid att få en Gran de Lux-burgare i sallad. Inga problem. De räknar salladen som bröd, och byta bröd är fritt fram! :-) En sådan burgare innehåller dels mer kött, dels mycket ost och/eller bacon. Mättar tokbra!