margaretha Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Notis i GP i storstäderna matas fågelungar av pommes och annan skräpmat. De får vita fjädrar som faller av vad händer då med våra barn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Ja, du milde tid, vi får hoppas att det inte är något som faller av våra barn. Men risken är att hälsan dimper i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 När det gäller sådant här får man vara försiktig så att man inte trampar i samma fälla som ryssen (?) Anitschkow gjorde i slutet av 1800-talet då han matade kaniner (som ju som bekant är vegeterianer) med kolesterol, och sedan drog slutsatsen att det finns ett samband mellan kolesterol och åderförkalkning. Självklart reagerade de stackars kaninerna och deras ådror på det främmande dietära kolesterolet som de inte var bekanta med och inte kunde ta hand om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 När det gäller sådant här får man vara försiktig så att man inte trampar i samma fälla som ryssen (?) Anitschkow gjorde i slutet av 1800-talet då han matade kaniner (som ju som bekant är vegeterianer) med kolesterol, och sedan drog slutsatsen att det finns ett samband mellan kolesterol och åderförkalkning. Självklart reagerade de stackars kaninerna och deras ådror på det främmande dietära kolesterolet som de inte var bekanta med och inte kunde ta hand om. Men här är det inte fråga om något experiment. Fågelmammorna matar på eget initiativ sina ungar med rester från McDonalds i form av pommes frites och bröd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Men här är det inte fråga om något experiment. Fågelmammorna matar på eget initiativ sina ungar med rester från McDonalds i form av pommes frites och bröd. Det fattar jag förstås. Det jag ville illustrera, men kanske inte lyckades helt fullt med, är att det inte går att översätta en fågels problem eller en kanins problem till en människas problem vad beträffar födan. Vi är designade för att äta olika. Att en fågel mår dåligt av skitmat från McDonalds, eller att en kanin kräks av Anitschkows dietära kolesterol, innebär inte med nödvändighet att jag som människa gör det. Att jag, som en så kallad anekdot, trots allt gör det är en annan historia. Men jag är ingen fågel eller kanin i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Men om man matade fåglarna från exempelvis Grand soptunnor då? Hur reagerar dom då. Kan ge mig 17 på att de mår bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 Men om man matade fåglarna från exempelvis Grand soptunnor då? Hur reagerar dom då. Kan ge mig 17 på att de mår bra! Finns det fågelmat i dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts