AnnaBanana

Dum fråga???

Recommended Posts

Är det någon mer än jag som har fått ömmande och blödande tandkött efter att ha ätit lchf ett par månader??? :huh: Borstar inte tänderna slarvigt. Röker inte. Någon???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe.. får du i dig C-vitamin??

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa oil-pulling med kokosfett istället för att borsta tänderna med tandkräm o borste i en vecka!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon mer än jag som har fått ömmande och blödande tandkött efter att ha ätit lchf ett par månader??? :huh: Borstar inte tänderna slarvigt. Röker inte. Någon???

Vad äter du en vanlig dag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AnnaBanana, detta är väl inget svar på orsaken, men ett konkret förslag på åtgärd: tillskott av Q10.

http://www.kostdoktorn.se/spektakular-studie-pa-hjartsvikt-och-kosttillskottet-q10

C-vitaminbrist tror jag inte på, om du äter t.ex. vitkål, persilja och citron (min huvudsakliga citronkälla är min hemgjorda majonnäs). Men om du vill C-vitaminboosta så finns det frysta havtornsbär (innehåller typ 10 ggr mer C än citron) från Polarica i frysdisken i större matvarubutiker (blandar ett par msk i rysk yoghurt med lite vaniljpulver) eller så styr du stegen till kryddhyllan och köper askorbinsyra, det är rent C- vitamin.

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar du hand om din syra / bas balans ? Äter du ordentligt med grönsaker ? Stroker rekommenderar citron, det är mycket bra för ph-balansen. Du kan också gurgla med bikarbonatlösning. Får du i dig ordentligt med magnesium ?  Stressar du ?

Jag antar att jag inte behöver uppmana dig att sluta med gluten, men om det behövs så gör jag det. T.ex. celiaki ger problem med slemhinnorna i munnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för  alla bra svar. Hur mycket grönsaker ska man äta på en dag? Jag har tagit till mig Anna Halléns råd; inte överdrivet mycket", kanske en handflata eller två per dag. Ibland mindre... Gluten? Verkligen inte!! Citron verkar fiffigt. Som sagt: TACK ALLA! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för  alla bra svar. Hur mycket grönsaker ska man äta på en dag? Jag har tagit till mig Anna Halléns råd; inte överdrivet mycket", kanske en handflata eller två per dag. Ibland mindre... Gluten? Verkligen inte!! Citron verkar fiffigt. Som sagt: TACK ALLA! :)

Om du vill undvika kolhydrater så är det mer av dom i citron än i än i gröna grönsaker. Exempelvis så är det 7,3 gram kolhydrater per 100 g citron och 5,7 gram kolhydrater per 100 gram grönkål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips till väldigt god dryck: Té på orientalisk kanel av Friggs, ha i skivad ingefära och pressad lime. Om man vill kan man ha i kokosolja (eller honung) också. Superbra i förkylningstider och smakar fantastiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips till väldigt god dryck: Té på orientalisk kanel av Friggs, ha i skivad ingefära och pressad lime. Om man vill kan man ha i kokosolja (eller honung) också. Superbra i förkylningstider och smakar fantastiskt.

Vilken koppling har drycken till blödande tandkött och C-vitamin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken koppling har drycken till blödande tandkött och C-vitamin?

Lime = C-vitamin

Kokosolja = Antibakteriell

Ingefära/Kanel = Antiinflammatorisk, Antibakteriell

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AnnaBanana, detta är väl inget svar på orsaken, men ett konkret förslag på åtgärd: tillskott av Q10.

http://www.kostdoktorn.se/spektakular-studie-pa-hjartsvikt-och-kosttillskottet-q10

C-vitaminbrist tror jag inte på, om du äter t.ex. vitkål, persilja och citron (min huvudsakliga citronkälla är min hemgjorda majonnäs). Men om du vill C-vitaminboosta så finns det frysta havtornsbär (innehåller typ 10 ggr mer C än citron) från Polarica i frysdisken i större matvarubutiker (blandar ett par msk i rysk yoghurt med lite vaniljpulver) eller så styr du stegen till kryddhyllan och köper askorbinsyra, det är rent C- vitamin.

Lycka till!

Jag hade citronsyra hemma bland kryddorna men efter att ha tagit lite av detta upplöst i dryck så inser jag att det ju inte är samma sak som askorbinsyra. Haha!

Ger citronsyra något c-vitamin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg