Sigurdur Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Nu drar jag igång en dagbok här. Jag tänker köra strikt LCHF ett tag, så gott det går, helst fram till jul. Kanske kommer jag att köra någon typ av fasta emellan åt. Helfasta någon dag, eller med lång tid mellan målen under en och samma dag. Även viss kalorirestriktion jämfört med tidigare. Syftet med detta är att försöka råda bot på de sista envisa kilona men framförallt centimetrarna. Jag är 171 lång, min idealvikt (ca 65 kg) kvittar egentligen, men det är realistiskt för mig att gå ner åtminstone en byxstorlek. Har en hög brallor som är för trånga, så jag mäter med hjälp av dem. Magen är fortfarande i tjockaste laget, även om vikten är inom det normala. Jag är inte intresserad av att krångla med ketonmätande så det blir inget med det. Enda träningen som blir är lite yoga, lite kroppsövningar som sit-ups, push-ups, plankan och promenader. Kan för övrigt tillägga att jag kört LCHF i ett och ett halvt år, liberalt för det mesta och strikt ibland, och under denna tid gått ner ca 8 kg. Ge gärna synpunkter och tips på mat och fasta som jag tar upp här - OM ni har erfarenheter av detta. Nu kör jag igång! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 13/10 2 ägg, kokosfett (1 matsked) kl 09 Liten bit pizza (botten på ost och ägg, fyllning av krossade tomater, lök, köttfärs, champinjoner, ost, paprika) kl 18 Te + kokosfett (1 matsked) Dessutom lider jag av muntorrhet, så jag tar små "tuggor" kokosfett ibland på nätterna också, kanske 1 tsk totalt per natt. Varje rad är för övrigt EN måltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 14/10 Stor bit pizza ca kl 13 Kokosfett (alltid ca 1 msk) 2 tuggor fettdrypande köttfärssås (blandfärs, lök, krossade tomater, chili, lite grädde) kl 19 Kokosfett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 15/10 Te med kokosfett + smör kl 06:30 2 ägg kl 10 5 tuggor köttfärssås, te med kokosfett kl 13:30 1 kopp te + lite grädde kl 17 2 ägg, 1 skiva ost med Bregott kl 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Nu drar jag igång en dagbok här. Jag tänker köra strikt LCHF ett tag, så gott det går, helst fram till jul. Kanske kommer jag att köra någon typ av fasta emellan åt. Helfasta någon dag, eller med lång tid mellan målen under en och samma dag. Även viss kalorirestriktion jämfört med tidigare. Syftet med detta är att försöka råda bot på de sista envisa kilona men framförallt centimetrarna. Jag är 171 lång, min idealvikt (ca 65 kg) kvittar egentligen, men det är realistiskt för mig att gå ner åtminstone en byxstorlek. Har en hög brallor som är för trånga, så jag mäter med hjälp av dem. Magen är fortfarande i tjockaste laget, även om vikten är inom det normala. Jag är inte intresserad av att krångla med ketonmätande så det blir inget med det. Enda träningen som blir är lite yoga, lite kroppsövningar som sit-ups, push-ups, plankan och promenader. Kan för övrigt tillägga att jag kört LCHF i ett och ett halvt år, liberalt för det mesta och strikt ibland, och under denna tid gått ner ca 8 kg. Ge gärna synpunkter och tips på mat och fasta som jag tar upp här - OM ni har erfarenheter av detta. Nu kör jag igång! Ska bli roligt att följa! Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 16/10 Te med kokosfett + smör kl 06:30 1 burk makrill med mycket olivolja + 1 kopp te med grädde kl 13 (då var jag hungrig, ändå orkade jag inte allt!) 2 ägg med majonnäs + 1 ostskiva med Bregott + 1 kopp te med kokosfett kl 19:30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Pizzabotten på ägg och ost? Hur gör du det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Utvärdering hittills:Jag är förvånad över hur ohungrig jag är, med tanke på vad lite jag äter - jämfört med vanligt. Ju mindre jag äter, desto mättare blir jag. Så har det också varit en del onödigt ätande för mig i sommar; ost, salami, skinka, nötter, 90 %-ig choklad, rysk youghurt. Jag har köpt en massa bacon, fläsk, blandfärs, fläskfilé och kycklinglår inför den här strikta perioden som jag tänkt hålla mig till ända tills jul, men jag har fått lägga in det mesta i frysen. Det har helt enkelt inte gått åt i den takt jag trodde/planerade, jag är mätt! Länge! Sätter i mig lite grädde nu, så att den tar slut - kommer nog inte att köpa någon ny för att hålla nere intaget av mjölkprodukter, samt hålla mig till max ca 1 ostskiva om dagen, istället för 10-20 vilket är det vanliga. Vidare mår jag utmärkt, magen är lugn och tyst och fin utan överflödig luft, allt fungerar som det ska där, inte däst. Jag har börjat få tillbaka utslagen i nacken, vilket jag haft tidigare i perioder av ketos (? - ej fastställt med kontroll). Den bästa förklaringen jag har hört kring detta är att kroppen börjat elda upp fettcellerna och då frigörs små ansamlingar av gifter och slaggprodukter som finns i olika vävnader. Låter vettigt. När jag fick det första gången för ca 1 år sedan så prövade jag att smälla i mig 6 skivor finn crisp - utslagen var helt borta nästa dag. Hoppas att allt gammalt gegg kan smälta bort nu! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Pizzabotten på ägg och ost? Hur gör du det? Det är allt lite bakpulver och fiberhusk i också, men det är inte mycket. Ca 1 tsk vardera. Tag lika många ägg som dl riven ost. Rör ihop i en bunke. Rör ner lite av "pulvren" i bunken. Inte för mycket, för då sväller degen på höjden - det gillar inte jag. 6 ägg + ost blir ungefär en hel plåt. Bred ut röran på en smord plåt. Förgrädda i ugn 5-10 minuter, 200 grader. Ta ut och lägg på krossade tomater och vad du vill ha för fyllning; stekt välkryddad köttfärs, rökt skinka, oxfilé, salami, grönsaker, svamp. Och ost! In i ugnen igen tills osten ser fin ut. Jättegott. Receptet är stulet från http://lchfingenjoren.blogg.se/ Jag kommer inte att skriva här i detalj alla ingredienser i allt jag äter, men om någon undrar något är det bara att fråga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Tusen tack! Det där ska jag nog testa i helgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 17/10 1 burk makrill med olivolja + 1 kopp te med grädde 11:30 1 ägg med majonnäs kl 15 Taco-mat (blandfärs+ lök + paprika, guacamole med avocado + vitlök + paprika, creme fraiche, Santa Maria Organic Sauce + riven ost) kl 19:30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 18/10 1 burk makrill med olivolja + 1 kopp te med grädde + 1 msk kokosfett 11:30 Taco-mat 17:00 2 skivor ost + mycket Bregott kl 22:45 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Dagens tankar: Håller mig mätt(-are), för mig ovanligt länge, på mindre mat än vanligt. Jag står mig längre än jag tror, på färre måltider och med mera fett. Nacken är inte vacker, och kliar gör den, men det tar jag som ett kvitto på att jag bränner fett (hoppas jag). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2013 Author Share Posted October 19, 2013 19/10 1 kopp te + grädde + kokosfett kl 10 Taco-mat kl 13:30 2 skivor ost + Bregott, 1 kopp te + kokosfett kl 17:30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Ska bli spännande att följa din dagbok! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2013 Author Share Posted October 19, 2013 Dagens tankar: Middagen blev i fettsnålaste laget, tror jag, eftersom jag blev hungrig på mer fett redan efter 4 timmar. Nästa gång kanske det får bli avocado-smör istället för guacamole för att få upp fetthalten i den anrättningen. Eller att svälja en sked kokosfett före middagen så att jag blir mer mätt på fett, och på så vis "sparar" på det riktiga käket. Känns mer ekonomiskt både vad gäller matkonto och egen mättnad och fettförbränning. Vi får väl se... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Dagens tankar: Middagen blev i fettsnålaste laget, tror jag, eftersom jag blev hungrig på mer fett redan efter 4 timmar. Nästa gång kanske det får bli avocado-smör istället för guacamole för att få upp fetthalten i den anrättningen. Eller att svälja en sked kokosfett före middagen så att jag blir mer mätt på fett, och på så vis "sparar" på det riktiga käket. Känns mer ekonomiskt både vad gäller matkonto och egen mättnad och fettförbränning. Vi får väl se... Avokadosmör har jag aldrig hört talas om, har du lust att berätta lite mer ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2013 Author Share Posted October 19, 2013 Avokadosmör har jag aldrig hört talas om, har du lust att berätta lite mer ? Det är en idé jag snott från tommytappar.se/ Han brukar göra en massa olika kryddsmör. Det jag tänker är att istället för vanlig guacamole (för mig; 2 avocado, 1 pressad vitlöksklyfta, hackad gul lök och hackad grön paprika, salt och lite creme fraiche) så kanske jag skippar paprika, gul lök, cf och ena avocadon och istället har i smör istället, så att det blir ett kryddsmör "med smak av guacamole", helt enkelt. Mer fett, mindre kolhydrater, mer mättande. Kan det vara något, tro? Jag tänker på hur jag kan "strikta upp" min egen LCHF. Kom gärna med liknande tips, ni som kan, på hur man kan strikta upp olika måltider, bortsett från det självklara "mindre mejeriprodukter" och liknande. Jag tänker mer på hur man "förädlar" vissa rätter, som på det här viset. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Det är en idé jag snott från tommytappar.se/ Han brukar göra en massa olika kryddsmör. Det jag tänker är att istället för vanlig guacamole (för mig; 2 avocado, 1 pressad vitlöksklyfta, hackad gul lök och hackad grön paprika, salt och lite creme fraiche) så kanske jag skippar paprika, gul lök, cf och ena avocadon och istället har i smör istället, så att det blir ett kryddsmör "med smak av guacamole", helt enkelt. Mer fett, mindre kolhydrater, mer mättande. Kan det vara något, tro? Jag tänker på hur jag kan "strikta upp" min egen LCHF. Kom gärna med liknande tips, ni som kan, på hur man kan strikta upp olika måltider, bortsett från det självklara "mindre mejeriprodukter" och liknande. Jag tänker mer på hur man "förädlar" vissa rätter, som på det här viset. Det låter väldigt gott! Även om man kan/vill äta mejerier är det trevligt med omväxling. Detta kommer jag att testa, tack för tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Hejsan Jag har också kört LCHF sedan april förra året. Har tappat ca 17kg och nu har jag de sista kilona för att nå målet. Som du skriver så är kanske det viktmässiga målet inte viktigt eftersom man fått så många bättre effekter. Dock så skulle det kännas "bra" mentalt att nå målet! Kommer du uppdatera veckovis hur vikten rör sig? Jag har följt upp min vikt veckovis detta året och trenden är nedanåtgående, men det går lite långsamt här på slutet. Jag kör inte så strikt LCHF längre, men det är lågt på kolhydrater. Kompenserar den inte så strikta LCHF-dieten med mycket träning istället. Här är min kurva http://enmantill.wordpress.com/vikt-och-matt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Hejsan Jag har också kört LCHF sedan april förra året. Har tappat ca 17kg och nu har jag de sista kilona för att nå målet. Som du skriver så är kanske det viktmässiga målet inte viktigt eftersom man fått så många bättre effekter. Dock så skulle det kännas "bra" mentalt att nå målet! Kommer du uppdatera veckovis hur vikten rör sig? Jag har följt upp min vikt veckovis detta året och trenden är nedanåtgående, men det går lite långsamt här på slutet. Jag kör inte så strikt LCHF längre, men det är lågt på kolhydrater. Kompenserar den inte så strikta LCHF-dieten med mycket träning istället. Här är min kurva http://enmantill.wordpress.com/vikt-och-matt/ Din kurva är jättesnygg, grattis till dig! Nej, jag har inte tänkt att ens kontrollera min vikt så ofta, framförallt för att jag inte ens äger någon våg (eller måttband). Men när jag är i närheten av en våg, så.. Däremot kommer jag nog att skriva om hur jag mår och andra effekter som jag märker av, t ex hur kläderna sitter, hur det känns i kroppen. Men det är såklart en bra idé att ha ett specifikt utgångsläge (dagens) och jämföra med detta längre fram. Jag ska därför väga mig och mäta midjan nu i veckan hemma hos en person som har "utrustningen" för detta, och detta redovisar jag här i dagboken när det blir dags. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 20/10 1 kokt ägg mosat i 50 g smör, 1 kopp te + kokosfett kl 14:30 Fasta resten av dagen med några koppar te. Första gången jag äter så lite under en dag (med undantag för någon influensa för länge sedan). Inga problem, inte hungrig, ingen kurrande mage. Bättre än väntat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Här är min kurva http://enmantill.wordpress.com/vikt-och-matt/ En Sweden Rockare till i forumet, konstaterar jag så fort jag klampar in på din blogg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 En Sweden Rockare till i forumet, konstaterar jag så fort jag klampar in på din blogg Ja. Det kan jag ju inte förneka.. Som du vet så kan man ju inte dricka annat än öl på SRF, så jag får ligga i ordentligt för att klara av SRF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Din kurva är jättesnygg, grattis till dig! Nej, jag har inte tänkt att ens kontrollera min vikt så ofta, framförallt för att jag inte ens äger någon våg (eller måttband). Men när jag är i närheten av en våg, så.. Däremot kommer jag nog att skriva om hur jag mår och andra effekter som jag märker av, t ex hur kläderna sitter, hur det känns i kroppen. Men det är såklart en bra idé att ha ett specifikt utgångsläge (dagens) och jämföra med detta längre fram. Jag ska därför väga mig och mäta midjan nu i veckan hemma hos en person som har "utrustningen" för detta, och detta redovisar jag här i dagboken när det blir dags. Ja. Jag tror det är nödvändigt att veta sitt utgångsläge! Känslan av hur kläder sitter och hur känslan i kroppen är i o f s otroligt viktig. Att väga sig på olika vågar tror jag är oerhört olämpligt. Håll dig till en och ha den som "din" våg. Det kan skilja mkt på de olika vågarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 21, 2013 Author Share Posted October 21, 2013 21/10 Te + smör + kokosfett kl 09 3 ägg kl 12:30 Stekt fläsk (5 skivor), stekt/gräddstuvad vitkål + lite grön paprika, toppat med 2 skivor ost kl 18 1 kopp te + grädde kl 19:30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 22, 2013 Author Share Posted October 22, 2013 22/10 1 burk makrill + olivolja, 1 kopp te + kokosfett kl 09 Stekt fläsk med gräddstuvad vitkål kl 16:30 1 kopp te + grädde kl 17:30 Några tuggor kålsallad (vitkål, creme fraiche, majonnäs) kl 23 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 23/10 Te + kokosfett kl 8 3 ägg kl 12 2 skedar kokosfett kl19 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 24/10 Frukost på McDonalds; äggröra med bacon kl 8 6 skivor rökt skinka kl 11 Kokosfett kl 12 4 skivor rökt skinka + 6 skivor ost (in i mikron 2 minuter tills osten smälter) kl 14:30 Köttbullar + kålsallad + gräddstuvade champinjoner, 1 kopp te + grädde kl 17 1 ägg, mjukost, skinka kl 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 25/10 1 kokt ägg mosat med 50 g smör kl 12 4 skivor ost kl 18 Fiskgratäng (kolja, champinjoner, dill, purjolök, grädde, crème fraiche, tomatpuré, tabasco, ost) kl 19 Te + grädde kl 21 1 ägg + mjukost kl 24 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Idag har jag mätt och vägt mig. Midjemått (över navel): 86 cm Vikt: 67 kg Jag har för avsikt att kontrollera dessa mått igenom om senast 1 månad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 26, 2013 Author Share Posted October 26, 2013 26/10 Ost och skinka + 1 ägg kl 12 Fiskgratäng + mjukost kl 18 4 skivor skinka, 1 kopp te + grädde kl 19 Ost kl 21 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 27/10 1 nykokt ägg mosat i 50 g smör + salt, vitpeppar, svartpeppar och lite grädde kl 10 Te + grädde kl 11 Bacon + stekt vitkål och paprika kl 19 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Idag kände jag en lätt huvudvärk och ett diffust illamående vid 15-tiden. Jag slickade i mig lite salt och sköljde ner med 2 glas vatten. Som bortblåst efter 30 minuter. Historien upprepade sig sedan vid 22-tiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 28, 2013 Author Share Posted October 28, 2013 28/10 1 kopp te + smör + kokosfett kl 07 4 ägg kl 12 Stekt fläsk, stekt vitkål + grön paprika kl 18:30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 29, 2013 Author Share Posted October 29, 2013 29/10 1 burk makrill + olivolja + salt, 1 kopp te + kokosfett kl 09:30 1 ägg + majonnäs, 1 kopp te + kokosfett kl 10:30 Stekt fläsk, stekt vitkål + grön paprika kl 17:30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Kristina Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Nu drar jag igång en dagbok här. Jag tänker köra strikt LCHF ett tag, så gott det går, helst fram till jul. Kanske kommer jag att köra någon typ av fasta emellan åt. Helfasta någon dag, eller med lång tid mellan målen under en och samma dag. Även viss kalorirestriktion jämfört med tidigare. Syftet med detta är att försöka råda bot på de sista envisa kilona men framförallt centimetrarna. Jag är 171 lång, min idealvikt (ca 65 kg) kvittar egentligen, men det är realistiskt för mig att gå ner åtminstone en byxstorlek. Har en hög brallor som är för trånga, så jag mäter med hjälp av dem. Magen är fortfarande i tjockaste laget, även om vikten är inom det normala. Jag är inte intresserad av att krångla med ketonmätande så det blir inget med det. Enda träningen som blir är lite yoga, lite kroppsövningar som sit-ups, push-ups, plankan och promenader. Kan för övrigt tillägga att jag kört LCHF i ett och ett halvt år, liberalt för det mesta och strikt ibland, och under denna tid gått ner ca 8 kg. Ge gärna synpunkter och tips på mat och fasta som jag tar upp här - OM ni har erfarenheter av detta. Nu kör jag igång! Heja heja jag följer dig också och håller tummar, hoppas på lite inspiration 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 29, 2013 Author Share Posted October 29, 2013 Idag har jag känt mig ovanligt uppsvälld kring magen. Sådant kan komma och gå med dagsformen, men idag var det i rejälaste laget. Annars mår magen väldigt bra på insidan, inga problem, ingen extra luft eller så. I övrigt, lite illamående och mycket lätt huvudvärk, framåt kvällen. Botar detta med några slick salt och vatten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Urk vilken natt!Igår åt jag en god middag (sista målet för dagen) med god aptit, men klockan 03 inatt kom alltihop upp. Föregicks av frossa och starkt illamående, hjärtklappning och svettning. Inte tusan kan det ha berott på saltbrist, eller? Men just nu mår jag jättebra, men frukostaptiten tycks inte infinna sig ännu. Det får bli en lunch senare idag istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Urk vilken natt! Igår åt jag en god middag (sista målet för dagen) med god aptit, men klockan 03 inatt kom alltihop upp. Föregicks av frossa och starkt illamående, hjärtklappning och svettning. Inte tusan kan det ha berott på saltbrist, eller? Men just nu mår jag jättebra, men frukostaptiten tycks inte infinna sig ännu. Det får bli en lunch senare idag istället. Det KAN ju vara nåt så enkelt som magsjuka... Rekommenderar en matsked hela vitpepparkorn. Jag har inte varit däckad av magsjuka seda jag började med det för över 20 år sedan. Funkar perfekt för semestermage också. Jag tar alltid en dos i förebyggande syfte när någon i min närhet börjar må dåligt (småbarn byter ju baciller med varandra hela tiden, så umgås man med såna är det bra att ta det säkra före det osäkra) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Det KAN ju vara nåt så enkelt som magsjuka... Rekommenderar en matsked hela vitpepparkorn. Jag vet inte om jag någonsin haft magsjuka. I vilket fall så var det bara i natt, och direkt efter så mådde jag genast mycket bättre. Nu är allt toppen, har precis ätit lunch. Kan man vara magsjuk i 20 minuter och sen är det över?! Vitpeppar säger du, intressant... Hur verkar det? Går det lika bra med mald peppar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 30/10 1 liten bit fläsk + pyttelite vitkål, 1 ägg, 1 burk makrill + olivolja kl 13 2 ägg + majonnäs kl 20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Jag vet inte om jag någonsin haft magsjuka. I vilket fall så var det bara i natt, och direkt efter så mådde jag genast mycket bättre. Nu är allt toppen, har precis ätit lunch. Kan man vara magsjuk i 20 minuter och sen är det över?! Vitpeppar säger du, intressant... Hur verkar det? Går det lika bra med mald peppar? Jag vet faktikt inte... är det bara 20 minuter kan man väl tro att du fått i dej skräp. Mjae, jag har inte testat, men det som jag lärde mej som husmorstips var specifikt hela vitpepparkorn. Jag fick semestermage när jag var i Rom och hade inte packat med min vanliga påse med "medikamenter". Vi sökte överallt i närheten av hotellet efter en supermercado eller vad det nu heter på italienska. Det enda vi hittade var en superlyxig kryddaffär, så jag köpte en liten påse för 5 euro. Den är mitt ständiga resesällskap hädanefter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Jag upplevde att min mage blev lite risig av all al dente när jag var i Rom, lite för mycket för mig. Det botades med en blandning av amaro och whisky. Olika bitter, Gammeldansk, Underberg, gör min semestermage på bättre humör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 31, 2013 Author Share Posted October 31, 2013 31/10 1 burk makrill + olivolja, 2 ägg + majonnäs kl 11 2-3 tuggor hembakad kanelbulle (vetemjöl, socker...) kl 18 (smakade faktiskt inte så bra som jag trodde. Inga problem att strunta i resten) 2 grillade kycklinglår, lite paprika, dipp (=smetana, riven vitlöksklyfta, paprikapulver, tabasco, worcestershiresås) kl 19 Några skivor rökt skinka, 2 klunkar öl, te + grädde kl 21 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 31, 2013 Author Share Posted October 31, 2013 Ja, idag syns det i dagboken att jag ätit borta! Lika bra att vara ärlig, annars blir dagboken meningslös. Rätt så små avsteg idag, men ändå. Förr när jag gjort mer rejäla avsteg så har utslagen i nacken försvunnit tvärt, och kroppen har då vid ny start på LCHF släppt mycket vätska på någon enstaka dag. Får väl se om det händer något liknande nu, eller om det här kan passera "under radarn". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted November 1, 2013 Author Share Posted November 1, 2013 1/11 10 skivor salami, 2 ägg + Bregott, 1 kopp te + grädde kl 13 Te + grädde kl 15:30 Hemgjorda köttbullar + gårdagens dipp + salami kl 17 1 ägg + salami, 1 klunk lingondricka (sockrad), 1 klunk jordgubbsyoughurt (sockrad) kl 21 Mjukost kl 00 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catwoman Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Spännande att följa dej här 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted November 1, 2013 Author Share Posted November 1, 2013 Spännande att följa dej här Roligt att du tycker det! Som nämnts ovan, tanken är att detta ska vara en dagbok över strikt LCHF, utifrån mina förutsättningar och i synnerhet jämfört med min tidigare mer liberala LCHF. Syftet är dels att jag själv ska ha koll på vad jag äter och hur kroppen mår, dels att mina nära och kära (icke-LCHF:are) är nyfikna på vad jag äter, samt alla andra intresserade som vill ha inspiration eller insyn i hur jag reagerar på att äta så här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted November 1, 2013 Author Share Posted November 1, 2013 Nej nu har det varit lite väl fuskigt eller liberalt i ett par dagar! Nu får det bli andra, d.v.s. inga bullar. För mycket chark, för mycket grädde, och köpt majonnäs med socker är inte heller någon höjdare. Mer mat och mer fett ska det vara! Det känns positivt att skriva dagbok, jag blir mer varse om vad jag äter. Ibland är jag inte det, när jag "bara ska smaka lite"! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts