Sigurdur

STRICTLY LCHF Dagbok

Recommended Posts

2/11
2 ägg, 1 kopp te + kokosfett kl 12
2 köttbullar + dipp kl 13
Några skivor salami kl 15:30
Tacomat på köttfärssås och grönsaker, följt av (små mängder men ändå) chips, kladdkaka, smågodis. kl 20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nu har det varit lite väl fuskigt eller liberalt i ett par dagar! Nu får det bli andra, d.v.s. inga bullar.

För mycket chark, för mycket grädde, och köpt majonnäs med socker är inte heller någon höjdare. Mer mat och mer fett ska det vara! Det känns positivt att skriva dagbok, jag blir mer varse om vad jag äter. Ibland är jag inte det, när jag "bara ska smaka lite"! :P

Ja det är en bra tanke. Jag ska ladda inför mitt nästa blodprov. Tänk om jag skulle notera allt jag stoppar i mej också. Blir nog mer strikt kost då.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens middagsplaner gick helt i stöpet! Hamnade hos en kär vän istället med uppsluppet matintag. Inför veckan som kommer så lånar jag inspiration från Martinas HighFatFitness-blogg och hennes kostschema. Det passar mig bra att svepa fett-te på morgonen och äta middag relativt sent på kvällen.

http://www.highfatfitness.net/mitt-kostschema/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3/11

1 ägg, 1 burk makrill, kokosfett, 1 kopp te + grädde kl 11

Kokosfett kl 16

Kycklinggratäng (lårfilé, strimlad paprika + sås av färskost, grädde och taco-kryddor) kl 16:30

Te + grädde och vaniljpulver, en liten bit choklad (Lindt 85 %) kl 17:30

Några skivor ost + skinka + leverpastej, lite youghurt kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4/11

Kycklinggratäng + 1 stor sked kokosfett kl 12

Några skivor ost + skinka + leverpastej + 1 stor sked kokosfett kl 14

2 kokta ägg + majonnäs kl 18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5/11

3 ägg, kokosfett kl 09

2 skivor fläsk + stekt vitkål kl 20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

6/11

1 burk makrill + olivolja, 1 kopp te + kokosfett kl 06:30

1 kopp te + grädde kl 12

3 skivor fläsk + stekt vitkål kl 13

2 ägg kl 16

1 ägg kl 18

Ost kl 20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7/11

1 burk makrill + olivolja, te + kokosfett, 2 ägg kl 10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8/11

3 ägg, te + kokosfett kl 06

Kokosfett kl 12

4 skivor fläsk + vitkål kl 15

2 ägg kl 21

Youghurt kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9/11

1 ägg + smör, 1 kopp te + smör och kokosfett kl 11

4 skivor leverpastej kl 16

3 skivor fläsk, stekt vitkål kl 17

4 skivor ost kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10/11

1 ägg + Bregott, 1 burk makrill, 1 kopp te + kokosfett kl 12

1 kopp te + kokosfett kl 15

3 skivor fläsk + stekt vitkål kl 20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Urk. På grund av vissa "smärre" avsteg under veckan som gick (choklad, chips, etc.) så halkade jag definitivt av banan. Nu har jag striktat upp det igen och då kommer illamåendet som ett brev på posten. Fyra små nypor salt, ett glas vatten och fem minuter senare så är det helt borta. Bra att det fungerar så snabbt. Jag försöker läsa på om elektrolytbalansen i kroppen, men jag är inte klar över varför man blir illamående egentligen, eller varför det går över så snabbt när man fyller på med salt. Varför blir man inte saltsugen istället? Eller kan det bli så för vissa? Berätta gärna om ni vet mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

11/11

3 skivor fläsk + stekt vitkål kl 13

1 skiva fläsk, vitkål, 1 skiva köttfärslimpa, bearnaisesås, stekta champinjoner + spenat. Lite av varje kl 17:30

Te + grädde kl 18

1 ägg + kokosfett kl 00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12/11

1 burk makrill, 1 skiva ost + Bregott, 1 kopp te + kokosfett kl 11

2 skivor köttfärslimpa, bearnaisesås, stekta champinjoner + spenat, lite kebabkött med sås kl 16

Te + grädde kl 20

2 ägg kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

13/11

1 burk makrill, 1 ägg + Bregott, 1 kopp te + kokosfett kl 12

Gryta på fläskfilé, gul lök, grön paprika, champinjoner, grön chili, grädde och crème fraiche kl 17:30

Te + grädde kl 18

Te + grädde, lite mörk choklad  kl 22

1 ägg kl 00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14/11

1 klunk A-fil, 1 burk makrill, 2 skivor ost + Bregott, 1 kopp te + kokosfett kl 12:30

2 ägg, ost kl 17

Fiskgratäng: Hokifilé, paprika, lök, chili, champinjoner, crème fraiche, grädde, ost kl 19:30

Te + grädde kl 21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens tankar:

Det har hittills varit svårt att följa en, enligt mig, strikt LCHF. Fallgroparna består till viss del av umgänget/middagssällskapet, vilket har betydelse för valet av middagsmat, vilket i sin tur har betydelse för vad som blir kvar i kylskåpet - grädde och ost t ex. Blir det sådant över så blir det "tyvärr" mellanmål av det. Jag hade tänkt att använda ost och grädde endast i matlagning, men det som blir över hamnar i tekoppen (grädde) eller förvandlas till "gotte-tugg" (ost). Detta skapar i sin tur tyvärr ett annat sug hos mig. Igår blev det choklad (igen, bara en vecka sen sist), vilket känns i magen idag. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska bli obekvämt. Att jag aldrig lär mig!  :ph34r: Åtminstone har jag lyckats dumpa charkprodukterna och den sockrade majonnäsen, så det går sakta åt rätt håll...

Jag måste fundera över hur min middagsmat ska se ut framöver, om jag kan göra lite mer "fakir" av den. Gårdagens fläskfilé hade exempelvis funkat även utan grädde och cf. Jag har bläddrat i Moniques bok "LCHF på riktigt", och den rymmer många fina recept, men, även den känns som i lite liberalaste laget för mig - just nu. Samtidigt så vet jag att om jag upplever maten som allt för tråkig så blir det lättare att trilla dit! Trots allt så kan jag säga att när jag inte har fuskat under den här dagboksperioden så har jag ätit mycket gott och mått mycket bra! I vilket fall så hjälper det att föra matdagbok, jag får verkligen mycket bättre koll på läget, hur knasigt det än låter så äter man inte alltid som man tror! Hur man än äter så kan man i princip alltid justera det till det bättre.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag "fallit dit" är risken för återfall mkt större under 2-3 veckor, t o m ännu längre, även om jag äter strikt..

Det tar lång tid att befästa nya rutiner,...

Jag skulle tycka att din meny är lite enahanda, varför inte börja leta recept och hitta nya favoriter!?

Fast om det fungerar för dig så fortsätt som du gör!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tycka att din meny är lite enahanda, varför inte börja leta recept och hitta nya favoriter!?

Fast om det fungerar för dig så fortsätt som du gör!

Tycker du att frukosten eller middagarna är enahanda? Jag gillar att äta ungefär detsamma till frukost varje dag, då har jag något slags rutin på åtminstone det första målet. Funkar fint för mig. Angående senare mål så kan jag hålla med, särskilt när jag lagar mat till 1 person (mig och ingen annan), då blir det samma käk 5 dagar i rad ibland. Men det gör mig inget så länge som det är gott, snarare är det rätt praktiskt. Problemet nu är väl att om jag ska strikta upp middagarna ännu mer så tenderar de att bli ännu mer enahanda! Kött, smör, kött, smör, njaaaa...

Om någon har tips på enklare strikta (minimalt med mjölkprodukter, gärna gröna grönsaker) middagar som inte är urtrista :blink: , så sjung gärna ut! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du att frukosten eller middagarna är enahanda? Jag gillar att äta ungefär detsamma till frukost varje dag, då har jag något slags rutin på åtminstone det första målet. Funkar fint för mig. Angående senare mål så kan jag hålla med, särskilt när jag lagar mat till 1 person (mig och ingen annan), då blir det samma käk 5 dagar i rad ibland. Men det gör mig inget så länge som det är gott, snarare är det rätt praktiskt. Problemet nu är väl att om jag ska strikta upp middagarna ännu mer så tenderar de att bli ännu mer enahanda! Kött, smör, kött, smör, njaaaa...

Om någon har tips på enklare strikta (minimalt med mjölkprodukter, gärna gröna grönsaker) middagar som inte är urtrista :blink: , så sjung gärna ut! :)

Jag har  samma erfarenhet att LCHF kan bli en enahanda meny. Jag har inte kört strikt LCHF så länge, men man funderar ju på att detta faktiskt är något man skall hålla på med resten av livet ! :o

Vissa dagar (som idag) var jag på kurs på hotellet, och på kvällen hade vi en födelsedagsfika för en av mina söner därhemma.

En god lunch med valfri dricka i trevligt sällskap som bjöds på kursen  - fick offras med att jag istället åkte jag hem på lunchen och åt en portion uppmicrad stekt köttfärs med lite smör på samt mineralvatten. Fikat som bjöds på - kanelbullar o mackor o godis/frukt -  fick under dagen ersättas av medhavt termoskaffe med cocosfett i.

På kvällen fick en smarrig smörgåstårta samt cider och efterföljande almondytårta offras med att istället pilla av lite räkor o ägg o citron från smörgåstårtan och tillsätta en klick majonäs  + kaffe med cocosfett.

Känslan att aldrig mer få festa om obekymrat på kolhydrater i vänners och familjs sällskap är ganska betungande :unsure: - mat o fest har ju alltid varit en ljuspunkt i livet.

weight.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har  samma erfarenhet att LCHF kan bli en enahanda meny.

Känslan att aldrig mer få festa om obekymrat på kolhydrater i vänners och familjs sällskap är ganska betungande :unsure: - mat o fest har ju alltid varit en ljuspunkt i livet.

Jag tycker inte att LCHF i sig alls behöver vara enahanda, men en rätt så strikt LCHF kan åtminstone få min fantasi att tryta litegrann!

Mat kan fortfarande vara en festlighet, mina vänner räknar numer med att jag tar med några goda, feta ostar! :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill köra fakir så titta på Tommy tappar-bloggen. Han kunde ju variera sitt kryddsmör i det oändliga, så nog tycker jag det låter riktigt gott.

@foodhacker. Var menyn på lunchen så totalt omöjlig så det inte fanns nånting att äta? Jag hade nog suttit kvar och petat i salladen och kört det som en fastedag i så fall, men det kanske inte var ett sällskap lämpligt att utmärka sej i? Att hoppa över kakor, bullar och mackor har blivit lättare och lättare för mej. När jag visualiserar smaken från senaste gången jag trillade dit vet jag ju att det faktiskt inte är värt det, för det är ju inte lika gott längre som på den tiden man levde på sånt.

När vi har familjefest brukar jag erbjuda mej att baka tårtan, eftersom vi även har en glutenallergiker bland flickvännerna. Med nötbottnar/marängbottnar/chokladkladdkakor mm mm behöver vi ju inte komma i närheten av vanligt kaffebröd. Då kan jag ju ersätta sockret med sötningsmedel också så vi slipper såna kolisar.

I annat fall tackar jag nej till efterrätterna. I vår bekantskapskrets är det ingen som gör specialmat till oss, de har tillräckligt med bekymmer för vegetarianerna, så jag petar i mej det jag kan. Numera är det ju ingen katastrof att vara lite hungrig och när jag inte laddar för ny blodprovstagning kan jag även göra mindre avsteg ibland också (inte kakor, men lite kolhydratsrikare mat)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag visualiserar smaken från senaste gången jag trillade dit

Jag med, det har hjälpt många gånger.

Tommy har många bra idéer, jag har sparat ett dokument med tips från hans blogg, jag ska ta en titt på det nu inför nästa storhandling!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 burk makrill, 1 ägg, 1 skiva ost + Bregott, 1 kopp te + grädde kl 13

Fiskgratäng kl 18

Kebabsallad (kött, sallad, tomat, gurka, rödlök, ost, vitlökssås) kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg