Sigurdur

STRICTLY LCHF Dagbok

Recommended Posts

Om man vill köra fakir så titta på Tommy tappar-bloggen. Han kunde ju variera sitt kryddsmör i det oändliga, så nog tycker jag det låter riktigt gott.

@foodhacker. Var menyn på lunchen så totalt omöjlig så det inte fanns nånting att äta? Jag hade nog suttit kvar och petat i salladen och kört det som en fastedag i så fall, men det kanske inte var ett sällskap lämpligt att utmärka sej i? Att hoppa över kakor, bullar och mackor har blivit lättare och lättare för mej. När jag visualiserar smaken från senaste gången jag trillade dit vet jag ju att det faktiskt inte är värt det, för det är ju inte lika gott längre som på den tiden man levde på sånt.

När vi har familjefest brukar jag erbjuda mej att baka tårtan, eftersom vi även har en glutenallergiker bland flickvännerna. Med nötbottnar/marängbottnar/chokladkladdkakor mm mm behöver vi ju inte komma i närheten av vanligt kaffebröd. Då kan jag ju ersätta sockret med sötningsmedel också så vi slipper såna kolisar.

I annat fall tackar jag nej till efterrätterna. I vår bekantskapskrets är det ingen som gör specialmat till oss, de har tillräckligt med bekymmer för vegetarianerna, så jag petar i mej det jag kan. Numera är det ju ingen katastrof att vara lite hungrig och när jag inte laddar för ny blodprovstagning kan jag även göra mindre avsteg ibland också (inte kakor, men lite kolhydratsrikare mat)

Det är nog betydligt lättare att förlja en strikt diet om man bor i ensamhushåll.

Förra gången för ca 3 år och 20 kg sedan misslyckades jag med LCHF just därför att jag ständigt och jämt vadade upp till knäna i den övriga hushållets kolhydrater kändes det som - lite tillspetsat uttryckt :)

Gemensamma middagar var en frestelse varje gång eftersom de har gåvan att vräka i sig allt utan att gå upp ett enda hekto  - medan jag går upp ett kilo av att bara lukta på maten.

När jag nu är i den strikta fasen av LCHF så tar jag därför inga risker denna gången - det är helt upp till mig själv om jag skall lyckas eller misslyckas! :ph34r:

Jag har nu cocosfett som mitt hemliga vapen mot frestelsen - den tar udden av ev. hunger - för jag vet att när jag annars blir hungrig och går in i köket så kommer där ligga ett varmt nybakat bröd på skärbrädan och dofta alldeles ljuvligt frestande. :angry:

Men jag skall försöka att bygga upp en receptsamling att falla tillbaka på om 30 kg efter den strikta LCHF fasen. :rolleyes:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också trillat dit på vad andra äter men bestämde mig för att det är inte någon annan än jag själv som kan ta ansvar för att äta rätt sluta att skylla på vad andra åt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också trillat dit på vad andra äter men bestämde mig för att det är inte någon annan än jag själv som kan ta ansvar för att äta rätt sluta att skylla på vad andra åt.

Precis!

Man kan inte styra vad andra äter, därför är det helt upp till en själv om man skall lyckas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du att frukosten eller middagarna är enahanda? Jag gillar att äta ungefär detsamma till frukost varje dag, då har jag något slags rutin på åtminstone det första målet. Funkar fint för mig. Angående senare mål så kan jag hålla med, särskilt när jag lagar mat till 1 person (mig och ingen annan), då blir det samma käk 5 dagar i rad ibland. Men det gör mig inget så länge som det är gott, snarare är det rätt praktiskt. Problemet nu är väl att om jag ska strikta upp middagarna ännu mer så tenderar de att bli ännu mer enahanda! Kött, smör, kött, smör, njaaaa...

Om någon har tips på enklare strikta (minimalt med mjölkprodukter, gärna gröna grönsaker) middagar som inte är urtrista :blink: , så sjung gärna ut! :)

Jag är lika enahanda med frukosten, eller brunchen som är mitt första mål på dagen! Ägg/omelett + bacon/ kött + lite surkål + några oliver och fettkaffe då eller några timmar innan. Dagens bästa mål! ☺️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

18/11

3 ägg kl 13

Te + grädde kl 15

Kebabsallad (rester) kl 18

Leverpastej, te + grädde kl 19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

19/11

3 ägg, te + grädde kl 13

Omelett med grädde, tomat, skinka, paprika, ost kl 17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20/11

Kokosfett kl 13

Omelett med skinka, svamp, tomat, paprika, spenat kl 14

Fiskgratäng kl 19

Chips kl 20 :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

22/11

Fiskgratäng kl 13

2 skivor "julskinka" kl 18

Kebabsallad kl 21

Rysk youghurt kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

23/11

1 burk makrill + olivolja, salt och nymalen peppar, 1 ägg, 1 kopp te (Rooibos) + kokosfett kl 12

Kebabsallad (rester) kl 15

2 ägg, lite leverpastej, lite skinka, lite ost, rysk youghurt  kl 18

Ost, skinka, kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24/11

1 burk makrill + olivolja, salt och nymalen peppar, 1 ägg + Bregott, 1 kopp te (Rooibos) + kokosfett kl 13

Omelett med skinka, spenat, champinjoner kl 18

2 ägg, 3 skivor skinka, te + grädde kl 22

1 ägg, ost kl 24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite si och så med maten och med uppdateringar på resande fot under veckan som gått.

Lite si och så med disciplinen också :ph34r: , kan inte bara skylla på geografisk skillnad!

För lite fett, för mycket kolhydrater. Har känt mig lite uppsvälld efter större kolhydratintag (chips!) än normalt. Detta sitter i ca 3 dagar för mig.

Vägde mig häromdagen, upp 2 kg. Inget större bekymmer, det är normalt för mig att fluktuera 1-2 kg från en vecka till en annan. Förhoppningsvis "bara" vatten, har sprungit på toa mycket (Nr. 1) dagen efter, mycket vätska har försvunnit känns det som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

25/11

1 burk makrill + olivolja, 1 ägg + Bregott, 1 kopp te + kokosfett kl 12

Omelett + spenat + champinjoner kl 17

Omelett + spenat + champinjoner kl 22

1 ägg, Rysk youghurt kl 24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

26/11

Omelett + smör, te + kokosfett kl 12

Tacogratäng (köttfärsås, creme fraiche, champinjoner, ost, röd paprika) kl 17

Några skivor rökt skinka kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om jag någonsin haft magsjuka. I vilket fall så var det bara i natt, och direkt efter så mådde jag genast mycket bättre. Nu är allt toppen, har precis ätit lunch.

Kan man vara magsjuk i 20 minuter och sen är det över?!

Vitpeppar säger du, intressant... Hur verkar det? Går det lika bra med mald peppar?

Såna där anfall nattetid får jag när jag har för klent med saltsyra i magsaften. Då kan inte  magen klara lika mycket fett. Den snabba lösningen är att dricka något syrligt (äppelcidervinäger, t. ex.) Den varaktiga lösningen är att äta mer salt (så det räcker till att producera mer saltsyra...). Precis som du beskriver upplever jag också anfallen, och även för mig går det över direkt när jag fått tömma magen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

äppelcidervinäger, t. ex

Tack för tipset! Vad finns det mer för syrligt att få i sig? Jag har aldrig äppelcidervinäger hemma, ej heller citron eller lime..

Jag tycker att jag saltar tillräckligt för smakens skull, men jag ska försöka få i mig lite mer. Jag äter ofta makrill och kokta ägg, och då saltar jag rejält... Men det är jättefint att få läsa andras erfarenheter och tips på förändring i kosten.

Får jag fråga hur ofta du haft sådana besvär?

Hur listade du ut att det beror på saltsyra/saltintag? Och varför kommer det egentligen upp, är det för att kroppen helt enkelt inte kan smälta maten med för lite syra i magen? I så fall, varför sker det inte oftare, t ex varje vecka, eller t o m varje dag?

Tipsa hemskt gärna om länkar eller litteratur, för detta har jag aldrig hört förut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

27/11

Ost på skinka (in i mikron 1 minut), te + grädde kl 16

_,,_ kl 20

4 nötter kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

28/11

1 burk makrill + olivolja, 1 ägg + Bregott, 1 kopp te + kokosfett kl 12

1 glas A-fil kl 17

Stekt kycklinglårfilé kl 20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Vad finns det mer för syrligt att få i sig? Jag har aldrig äppelcidervinäger hemma, ej heller citron eller lime..

Jag tycker att jag saltar tillräckligt för smakens skull, men jag ska försöka få i mig lite mer. Jag äter ofta makrill och kokta ägg, och då saltar jag rejält... Men det är jättefint att få läsa andras erfarenheter och tips på förändring i kosten.

Får jag fråga hur ofta du haft sådana besvär?

Hur listade du ut att det beror på saltsyra/saltintag? Och varför kommer det egentligen upp, är det för att kroppen helt enkelt inte kan smälta maten med för lite syra i magen? I så fall, varför sker det inte oftare, t ex varje vecka, eller t o m varje dag?

Tipsa hemskt gärna om länkar eller litteratur, för detta har jag aldrig hört förut!

Vi har det problemet i släkten- inte alla dock. Men både jag och min son tampas med det.

Anfallen kommer om vi äter fet mat för sent på dygnet. Kroppen drar ju ner på sparlåga under sömnen, alltså produceras det då också mindre magsaft. Har man då osmält fett i magen kan det inte smältas utan kommer upp.

Jag noterade att du åt smör och kokosfett till kvällsmat en av dagarna :)

Jag har saltsyra i tablettform (Hypochylin) hemma, och misstänker jag att jag ätit för fett för sent (eller börjar känna mig konstig i magen på ett sätt som jag känner igen) tar jag en tablett och ett glas vatten. När sonen börjar känna de tidiga symptomen brukar han ta lite vanlig hushållsättika i vatten, och det funkar för honom. (Jag tror han har 12%-ig ättiksprit.)

Redan som barn (på 1950-talet) såg jag en släkting sakta hälla lite saltsyra längs en glasstav ner i ett vattenglas och röra om.  Hon drack det som måltidsdryck på doktorns ordination.

Det händer att jag missar att vara på min vakt och får lov att gå upp mitt i natten, plågad av kallsvett, häftigt illamående och ett annat symptom som jag låter bli att beskriva här. Men med den erfarenhet jag nu hunnit få händer det inte mer än högst en gång om året.

Dessvärre kan jag inte hänvisa till några lärda texter. Har bara den egna och några släktingars erfarenhet att stödja mig på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt nog har jag upplevt detta (förutom 1 gång nattetid) en gång på dagen också, i och för sig strax efter en (liten) LCHF måltid (som inte var lika fet som mina frukostar brukar vara!), men jag hade inte gått och lagt mig... I och för sig så var frukosten den dagen liten men fet.

Märkligt. Som tur är så verkar det inte vara vanligt i LCHF-kretsar? De gånger det har hänt så har hela förloppet gått på 15-20 minuter (diffust illamående, rejält illamående, hjärtklappning, svettning, *TVI*, sedan snabbt försvunnet illamående, samt lite frossa på slutet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag "bläddrat" i dagboken och jag ser att den natten för ca 1 månad sedan, då jag blev illamående, föregicks av flera dagars smärre illamående. Har faktiskt inte reflekterat över detta förut då jag inte såg sambandet. Om det nu finns något. Överväger att införskaffa en flaska äppelcidervinäger och prova någon matsked här och där, om det där illamåendet kommer igen, vilket det gör för mig ibland när jag kör (för mig) strikt. Vad tycker ni om äppelcidervinäger, ni som testat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag "bläddrat" i dagboken och jag ser att den natten för ca 1 månad sedan, då jag blev illamående, föregicks av flera dagars smärre illamående. Har faktiskt inte reflekterat över detta förut då jag inte såg sambandet. Om det nu finns något. Överväger att införskaffa en flaska äppelcidervinäger och prova någon matsked här och där, om det där illamåendet kommer igen, vilket det gör för mig ibland när jag kör (för mig) strikt. Vad tycker ni om äppelcidervinäger, ni som testat?

Alla som bantat har ju druckit äppelcidervinäger för det skulle ju förbättra förbränningen eller vad det nu var. Själv tycker jag det smakar skunk men om det gör gott så må väl det vara hänt. Sist jag höll på så där köpte jag balsamvinäger av äpple. Den är snudd på god, men jag undrar om den funkar lika bra, bara för det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är sååå gott.. :)

En eller två teskedar i ett glas vatten, mums!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg