Sigurdur

STRICTLY LCHF Dagbok

Recommended Posts

Hej, Sigurdur.

Har läst igenom hela tråden nu och vi verkar ha ungefär samma mål. Jag är också normalviktig numer, men med lite för mycket fluff runt magen. Väger ca 57 kg (163 cm lång) och med ett midjemått på 82 cm. Vill bli normalviktig även runt midjan och komma ner under 80 cm.

Har sedan nyår minskat kh-intaget och ökat på fettet genom att dricka kokoskaffe på morgonen (äter PF 16:8 annars) och på eftermiddagen på jobbet. Mår finfint, men inte händer det något på fett% (ca 29 där), eller midjemåttet!

Har ätit LCHF drygt ett år nu och gick ganska lätt ner 13 kg fram till sommaren förra året. Sedan helt still. Vilket ju är skönt, men som sagt, de där sista cm...

Om lite drygt en månad ska jag på golfresa till Turkiet och måste inhandla en ny bikini. Skulle verkligen vilja ha lite plattare mage att visa upp i den! Min nuvarande approach är att komma igång med ett helkropps styrketräningsprogram som jag kör hemma, varvat med intervaller på gymmets löpband. Intervallerna har jag hållit på med ett tag, men styrkeövningarna började jag med i lördags. Fick så grym träningsvärk att jag genast fick ta paus i detta! Ska fortsätta på torsdag och hoppas på mindre värk då.

Ska bli kul att se hur det går för dig framöver!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på dina utslag i nacken. Du äter verkligen inte mycket grönsaker. Tar du några kosttillskott? Tänkte att du kanske har någon form av vitaminbrist? Kanske en multivitamin och lite extra C-vitamin skulle göra susen?

Själv försöker jag få i mig lite varierade grönsaker, samt äter D-vitamin 5000 IE per dag, omega-3 samt magnesium. Dessutom en saltshot varje morgon för elektrolytbalansen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5/2

Köttbullar + vitkål, 1 burk makrill kl 17

2 ägg + Bregott kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@PiaB

Jag är 99% säker på att mina nackutslag beror på att kroppen bränner fett = släpper ifrån sig slaggprodukter/giftansamlingar = kommer ut genom huden = utslag. Det är inte helt unheard of i lågkolhydratkretsar. Jag märker av det när jag har kört strikt ett par dagar. Fuskar jag (räcker med lite grädde i teet 3 dagar i rad) så försvinner de snabbt. Människor som fått massage (knutor i muskler beror på slaggansamlingar) eller som tvärt slutat med ett stort alkoholintag (gift) kan också få liknande besvär. Slagget består nog av allt möjligt bös (socker, sötningsmedel, tillsatser, luftföroreningar, etc.). Jag har inget skäl att tro att det skulle bero på för lite grönsaker i maten. Dessutom, märk väl, så anger jag sällan mängden mat/grönsaker här i dagboken. När jag äter vitkål, då blir det ganska mycket (C-vitamin, check!). :P

Det är inte så längesedan jag testade mig hos läkare för att se hur det var fatt med näringsupptag (misstänkte hypotyreos, men det var inte det). Allt sådant var bra. Jag tar Omega-3 och D-vitamin (mot depression bland annat) så gott som varje dag och har tänkt ta magnesium (mot muskelryckningar) lite då och då. Jag saltar på maten så att det smakar bra (alltid ordentligt med salt på makrill som jag äter direkt ur burken).

Vad ska man säga annars.. det brukar hamna en del grönsaker i maten jag lagar (t ex köttfärsåsen innehåller ofta lök, tomat och paprika, fiskgratängen innehåller detsamma etc.), så det är inget jag är orolig för.

Kan inte du också starta en liknande matdagbokstråd så kan vi inspirera andra och varandra, det vore kul. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper Kavlis gröna tub (fett 77 g och kolhydrat 3,5 g per 100 g). Det är den jag tycker är godast bland köpemajonnäserna. Ibland har jag gjort egen (äggulor, rapsolja, pyttelite senap), och den smakar bra, men det blir ett sådant svinn på äggvitorna då (ska man göra omelett bara på vitor? nja) och dessutom så kanske jag inte vill äta majonnäs varje dag en hel vecka (det är ju ingen vits att söla för att göra en mindre sats än så), medans den hemgjorda fortfarande är färsk. Därför köper jag oftast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Moniuces majonäs. Alla ingredienser rumstemperatur 

1 ägg

2 dl smaklös olja

1 msk dijonsenap

1 tsk vitvinsvinäger

Blanda i en mixerbägare eller en glasburk så slipper du spill.

Kör ner mixerstaven mixa upp och ned några ggr klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

6/2

Stekt vitkål + 1 burk makrill kl 13

Omelett på 3 ägg + smör kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper Kavlis gröna tub (fett 77 g och kolhydrat 3,5 g per 100 g). Det är den jag tycker är godast bland köpemajonnäserna. Ibland har jag gjort egen (äggulor, rapsolja, pyttelite senap), och den smakar bra, men det blir ett sådant svinn på äggvitorna då (ska man göra omelett bara på vitor? nja) och dessutom så kanske jag inte vill äta majonnäs varje dag en hel vecka (det är ju ingen vits att söla för att göra en mindre sats än så), medans den hemgjorda fortfarande är färsk. Därför köper jag oftast.

Jag har alltid varit skeptisk till majonnäs.. Har inte tyckt det varit särskilt gott. Vi hade en burk Kavlis som tog slut nu, så jag köpte nytt till räkorna i kväll. (perfekt snabbmat när man pendlar-bara ställa fram, och så blir kissarna så kärvänliga också. :-)

De hade Kavlis ekologisk på burk... Himmel vad gott. För första gången i mitt liv tog jag om 3 gånger! Rekommenderas!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker Findus äkta majonnäs på burk är jättegod. Har även testat Hellmans på burk men den var jätteäcklig. Gör ofta skagenröra att ta med till jobbet. Innan LCHF kunde jag köpa en liten tub lättmajonnäs som sedan blev liggande i tre år tills jag slängde den. Nu går det den ena burken efter den andra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker Findus äkta majonnäs på burk är jättegod. Har även testat Hellmans på burk men den var jätteäcklig. Gör ofta skagenröra att ta med till jobbet. Innan LCHF kunde jag köpa en liten tub lättmajonnäs som sedan blev liggande i tre år tills jag slängde den. Nu går det den ena burken efter den andra!

Normalt sett har jag alltid kört Findus äkta också, men jag har inte gillat den heller.. Jag visdte inte att drt kunde vara sån skillnad. Denna är den enda jag nånsin har kunnat äta med sked

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, kanske får testa den också! Men jag gillar lite den där vinägersmaken, kanske den du har svårt för?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ekologiska majonnäsen är den enda jag kan äta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekologisk majonnäs, 420 g. Låter fint, jag visste inte att det fanns. Hur länge håller en öppnad burk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7/2

1burk makrill, stekt vitkål, köttbullar + majonnäs kl 18

3 ägg + Bregott kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekologisk majonnäs, 420 g. Låter fint, jag visste inte att det fanns. Hur länge håller en öppnad burk?

Som vanlig antar jag, men den kommer inte att bli långlivad.. Igår morse gjorde jag nåt som aldrig hänt i hela mitt liv. Det var några räkor kvar sen middagen så jag gjorde första frukost med en matsked majjo toppad med en räka... 5 gånger!!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge är "som vanlig" burk?
Jag köper alltid på tub...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8/2

! burk makrill, omelett + ost, 1 ketoboll kl 17

Kebabsallad kl 22

GODIS, CHIPS (massor!) kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge är "som vanlig" burk?

Jag köper alltid på tub...

Haha, förra burken hade jag i kylen säkert ett halvår eftersom det bara var maken som åt det och han äter bara det jag ställer fram... eftersom jag normalt inte gillar majonnäs blir det inte så ofta jag kommer ihåg att det går använda. Gjorde paleo Flygande Jacob härom dan efter Birgitta Höglunds recept, eftersom jag försöker minska på mjölkprodukter. Då tog förra burken slut. Jättegott, men jag tänkte minska majjon till nästa gång. Nu behöver jag inte det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir inget svinn alls. Man kan göra majjo på bara gulor och olja, det gör jag när jag skall göra aioli. Då blir färgen ganska gul. Men annars tar jag ett helt ägg och upp mot 3dl olja och gör vanlig majjo med lite salt, citron eller vitvinsvinäger och dijonsenap och peppar. Då blir majjon lite vitare i färgen, som många köpta. Jättegott och inget svinn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Majonnäs på både gula och vita har jag aldrig testat. Får kolla in detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9/2

Omelett + ost, 1 burk makrill kl 14

1 ketoboll kl 15

Omelett + majonnäs + ost kl 19

Köttbullar + majonnäs kl 20

Konstiga matintag sista veckan. Konstig vecka privat också. Vräkt i mig godis och chips. "Bakis" idag = sugen på något att "tugga" på, mår inte riktigt bra. Vill äta men är inte hungrig. Magen är inte riktigt nöjd heller. Ska gå tillbaka i dagboken för inspiration och kolla vad jag åt strax före jag fick utslag senast = tillräckligt strikt för mig = fettförbränning. Har bara köttfärs/-rätter i frysen, är lite trött på det nu. Samt en stenhård avocado och en massa ägg.

Vet inte riktigt vad jag är sugen på att äta. Är så trött på all fisk utom makrill. Önskar att någon annan kunde laga maten ett tag...

-_-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyra veckor tills jag ska vara snygg i bikini.

För en vecka sedan var jag taggad till tusen. Sprang intervaller på fredagen och började med ett styrketräningsprogram hemma på lördagen. Grym träningsvärk och extremt trött. Och, jaha, förkylning på söndagen. Ingen träning sedan dess och lite mycket kh (dock "godkända" sådana).

Nu känner jag mig i alla fall frisk och det är väl bara på't igen!

Det händer noll i midjan och på fettprocenten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9/2

Omelett + ost, 1 burk makrill kl 14

1 ketoboll kl 15

Omelett + majonnäs + ost kl 19

Köttbullar + majonnäs kl 20

Konstiga matintag sista veckan. Konstig vecka privat också. Vräkt i mig godis och chips. "Bakis" idag = sugen på något att "tugga" på, mår inte riktigt bra. Vill äta men är inte hungrig. Magen är inte riktigt nöjd heller. Ska gå tillbaka i dagboken för inspiration och kolla vad jag åt strax före jag fick utslag senast = tillräckligt strikt för mig = fettförbränning. Har bara köttfärs/-rätter i frysen, är lite trött på det nu. Samt en stenhård avocado och en massa ägg.

Vet inte riktigt vad jag är sugen på att äta. Är så trött på all fisk utom makrill. Önskar att någon annan kunde laga maten ett tag...

-_-

Hoppas att du hittar inspiration i din dagbok. Jag måste leta i recept för att få inspiration. Har fleras lchf-böcker och köper Expressens bilaga som kommer en gång per månad. Försöker göra veckoplanering för att slippa stå utan att veta vad jag ska hitta på. Varit dåligt med det ett tag nu, men det underlättar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men det är inte alltid man orkar. Då blir det köttbullar 24/7 i en vecka, typ. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10/2

Te + smör + kokosfett kl 9

Omelett + smör + köttbullar (liten portion) kl 13

Resten av omeletten, 1 burk makrill kl 18

Några ketobollar här och där under eftermiddagen

1 ägg kl 24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smaksätt färsbiffar med kapris och hackade rödbetor så blir det lite variation. Gör parisare utan bröd av färsbiffar, stekt lök och stekt ägg.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fläskpannkaka 4 portioner:

2-3 paket bacon

8 ägg

1.5 dl vispgrädde

250 g keso

150 g mild gräddost

Sätt ugnen på 225 grader. Klipp bacon i bitar och lägg i en ugnsfast form, in i ugnen och stek tills krispiga. Vill man få upp fetthalten kan klicka på smör.

Lägg riven ost över baconen. Vispa ihop ägg, grädde och keso och häll över. In i ugnen 20-25 min.

Så gott!! Jag äter med någon msk lågkalorilingonsylt, men vill man vara strikt går det bra utan.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar varken kapris, rödbetor eller fläskpannkaka något vidare...

Tack ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar varken kapris, rödbetor eller fläskpannkaka något vidare...

Tack ändå!

Kinkmoster ;-)
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

11/2

Köttbullar, stekt paprika + lök, vitlökssmör kl 17

2 ägg + Bregott kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga: kör du 24 h-fasta några dagar i veckan inplanerat, eller blir det som det blir?

Jag kör alltid 16:8 och har gjort så sedan april 2013. Ibland dricker jag fettkaffe på morgonen, men kan inte riktigt bestämma mig för om det skulle hjälpa midjemåttet eller inte. I alla fall händer inget för tillfället.

Idag blev det äntligen gymmet igen (löpbandet) och det var skönt även fast jag på vägen dit önskade att det skulle ha brunnit ner. Nu två supergoda (lite fööör goda) ketobollar innan duschen. Sedan blir det choritzo-wok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det bara "blir" fasta X timmar här och där. Planerad fasta har jag testat, men jag mår bäst av att äta när jag faktiskt är hungrig, och är jag inte hungrig så får det vara.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12/2

2 ägg + majonnäs kl 14

Köttfärssås + ost, stekt paprika + lök, 1 ketoboll kl 19

2 ketobollar kl 21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

13/2

Köttfärssås + ost, stekt paprika + lök kl 18

Ost kl 21 (avocadon är fortfarande stenhård...suck)

1 ägg + majonnäs kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14/2

2 ägg + majonnäs kl 09

Korvgryta (chorizo, paprika, lök, krossade tomater, champinjoner) + creme fraiche kl 17

Salami + youghurt kl 21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

15/2

1 ägg, ost + skinka kl 13

Korvgryta + cf kl 17

2 ägg, ost + skinka kl 21

Ost kl 24

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

16/2

1 ägg, ost + skinka kl 11

Lite äggröra + bacon kl 15

1 burk makrill, några köttbullar + majonnäs kl 21

3 ketobollar kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

17/2

Riktigt risig dag. Aldrig varit sjuk igen så snabbt (var dålig häromveckan). Värk och halsont.

Lindrat halsont med hett te, kall glass, och inte så mycket mer under dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

18/2

Inte riktigt bra än, men bättre. Ätit youghurt. Ingen vidare aptit ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

21/2

Trist vecka. Illamående och feber. Svininfluensa? Svettas som en gris i alla fall... Inte ätit mycket fast föda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24/2

Korvgryta (med lök, grön paprika, krossade tomater och tomatpure + cf) kl 14

På bättringsvägen nu, uppsvälld tack vare glass och youghurt (socker), det enda jag får i mig när jag mår så här. Kall glass lindrar halsont. Jag äter i princip aldrig glass annars. Känner mig tjockare än någonsin. Förhoppningsvis mestadels vätska. Usch. Riktig socker-bakfylla. Kommer absolut inte att väga eller mäta något de närmaste veckorna! Ingen riktigt aptit än heller efter "riktig mat". Måste komma igång med mer hälsosamt ätande. Helst vill jag bara äta slät vaniljglass i X dagar till... :(

Nej nu jädrar. Detta får bli en nystart. Måndag och allt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att du mår bättre!

Ta det bara lugnt och ät som du brukar, så försvinner vätskan snabbt. Om huvudvärk, ta en "kallsup".

För mig spelar det ingen roll om jag äter strikt eller inte. Kroppen håller hårt i det extra magfettet som finns kvar. Två veckor kvar till resa och jag är nog inne på att köpa baddräkt ist för bikini...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch, klart du ska ha en snygg bikini! Kvinnans kropp är inget ornament utan ett instrument.

How to get a beach-body:
1. Have a body

2. Go to the beach

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch, klart du ska ha en snygg bikini! Kvinnans kropp är inget ornament utan ett instrument.

How to get a beach-body:

1. Have a body

2. Go to the beach

Beach 2014 the way I like it :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

27/2

2 ägg kl 16

4 skivor skinka med ost, in i mikron kl 20 (det stod mellan det och en capricciosa...)

Ketobollar kl 01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

28/2

Skinka + ost kl 05

1 burk makrill + olivolja, 1 ägg kl 14

Taco-mat (köttfärs, lök, grön paprika, ICA´s ekologiska röda sås, cf, ost) kl 18

Skinka + ost kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg