Sigurdur

STRICTLY LCHF Dagbok

Recommended Posts

1/3

1 ägg + Bregott, 1 skiva skinka + ost, 1 kopp varm choklad (vatten, 100 g smör, 1 stor sked kakao) (ööh, orkade bara halva) kl 15

Lite fjällfil kl 20

Taco-mat kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...har läst din tråd och funderar...

Tycker du äter lite "mat" och väldigt mycket småplock...

Tycker också det känns som väldigt få kalorierer vissa dagar, utan att jag på nåt sätt räknat på det...

Tänker...att om det blir för lite kalorier så kan ju kroppen hålla i det den har bara för det...

Har du provat att äta mera "mat" och inte så mycket småplock/mellanmål?

Bara en tanke...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jo, jag är medveten om att det blir som du säger, mellanmål ibland istället för bara "mål". En mycket gammal vana för mig (och för mina föräldrar!) som hängt med hemifrån. För ca 6-7 år sedan såg det troligtvis likartat ut, fast med 8-10 smörgåsar om dagen eller yoghurt och flingor utöver en varm middag. När jag skrev matdagbok en kort period då så fick jag en chock! 65 smörgåsar på en vecka! Det var då jag verkligen började (sakteliga) förändra mina matvanor. Men helt perfekt, på lång sikt, det blir det kanske aldrig. Vanor är svåra att bryta, men om man är varse dem genom att skriva dagbok så kanske det kan hjälpa en att justera det till det bättre, även om det är aldrig så lite. Förhoppningsvis så kan jag inspirera någon annan till just detta. Det är ganska utlämnande att skriva såhär, och kan vara chockerande för en själv (och omgivningen!), men det ger något också.

Men jag tror inte att jag har kaloriunderskott i min kost generellt. En del fastar eller drar ner på kalorier medvetet, men det har inte funkat så bra för mig. Vissa dagar har jag bara mindre aptit och då äter jag mindre - eller tvärtom. Notera också att jag sällan anger mängd av det jag äter, ibland har det varit både en och två och (sällan) tre portioner middagsmat! Och ibland äter jag middag till frukost. Det är (de sena) kvällsmålen som är luriga, det är då jag blir sugen och då vill jag inte alltid ha middagsmat. Då gäller det för var och en att välja det minst dåliga alternativet. Och är man sockergris/matmissbrukare så är te med grädde och något pålägg bättre än tre smörgåsar, en påse chips och en cola!

:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut, visst är det så att både te med grädde eller ägg med majonnäs är bättre än chips och godis, helt klart! :)

Nej, det var det jag menade med att jag inte räknat dina kalorier heller, då jag inte vet några mängder av det du äter. Är du aldrig hungrig på morgonen /fm? Eller är ditt liv sånt att du inte äter då?.. Själv klarar jag mig bra på kvällen bara jag ser till att äta frukost också, konstigt nog. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, att äta en LCHF-frukost (som enligt mig är rejält mättande) tidigt på morgonen tar emot för mig. Om jag ska upp tidigt så sveper jag en kopp te med fett och äter flera timmar senare. Annars sover jag tills jag vaknar (09, 10) och äter först kl 14, det är inget ovanligt. Varför äta när man inte är hungrig, nej, det går inte för mig. Men förr, före LCHF, så åt jag alltid till frukost: en stor portion gröt (+ kanel, mjölk, blåbär), 2 grova knäckebröd + Bregott, kalkon, ägg, kaviar, vid 06-07 tiden och därefter var jag utsvulten kl 10. Då blev det 2 äpplen, och kvart i lunch (12) så var magen tommare än yttre rymden, typ. Nu passar det mig fint att äta när jag är hungrig, och inte när klockan ringer. Jag kan jobba in lunchen och äta kl 15 istället - toppen!

Jag tror det har att göra med om man är morgonpigg eller kvällsmänniska också, äta senare eller tidigare. I min familj äter vi/jag middag kl 17, 18, eller 19, beroende på veckodag och arbete etc., medan andra alltid äter middag kl 16. Det är alldeles för tidigt för mig.

Så här ser ett bra dygn ut, enligt en nattuggla:
Sov tills jag vaknar, t ex kl 11

Ät frukost när jag är hungrig, t ex kl 14

Gör de sysslor som ska göras under en dag

Ät middag när det passar, t ex kl 18

Arbeta med allt som behövs göras

Blir troligtvis sugen på något på kvällen kl 21, 22, 23 eller så

Nattinatti kl 02-03

Detta "schema" är görligt ibland (inte varje dag, såklart) under en period i mitt liv när jag inte jobbar Må-Fre 09-17, vilket jag dock gjort tidigare och säkert kommer att göra igen, senare. Då kommer mina tider och sannolikt kostvanor att ändras också, men det är inget jag tänker på nu. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med i ämnet frukost! Har hela mitt liv tyckt det är jobbigt att äta frukost och har varit tvungen att äta något sött för att få i mig något. Märker att sonen, 17 år, är likadan. Tyvärr är han helt kallsinnig till LCHF, så jag skickar med honom macka som han äter på skolan när han blir sugen.

Jobbdagar äter jag lunch vid 11-11.30 och middag ca kl. 20. Lediga dagar sover jag också gärna till 10 och då blir det lunch vid 13-14 tiden och middag vid 20.

Förstår att det är ganska tråkigt att laga mat till bara sig själv. Om jag är ensam hemma blir det oftast småplock även för mig. Ett tips kan vara att när du väl lagar riktig mat, göra många portioner och frysa in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sist jag gjorde köttbullar av en sats om 1,9 kg färs så räknade jag dem till precis 100 stycken, det får räcka (åt gången iaf)!

Jag gör alltid storkok när det är bara jag som ska äta (annars också men det tar fort slut då), om det är möjligt - beror på typen av käk också.

Köttfärslimpa, korvgrytor, kött-kycklinggryta, gratänger (stor form rymmer 2 fiskblock el. motsvarande), köttfärssåser, lasagne = utmärkt storkok!

Det här med att "plocka", "noppa" eller småäta handlar inte om brist på lagad mat utan om vad jag är sugen på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående antal kalorier per dag...

Jag har ju striktat till kosten genom att minska antalet kh och öka på fettet. Av detta har jag inte gått ner ett hekto, utan t.o.m ökat i fettvikt. Ska man gå ner i vikt på LCHF, framför allt om man bara har några få kilo kvar att gå ner, tror jag man måste begränsa antalet kalorier. Tyvärr! Har ju vant mig vid att äta mig ordentligt mätt. Så för mig handlar det nog om att komma igång att träna ordentligt, för "svälta" mig vill jag ju inte.

Och kanske bara äta mig mätt och inte proppmätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, och bara äta när man verkligen är hungrig. Inte alltid så lätt...

Jag säger som Homer Simpson:
Varför måste alla godsaker vara så smaskiga???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående antal kalorier per dag...

Jag har ju striktat till kosten genom att minska antalet kh och öka på fettet. Av detta har jag inte gått ner ett hekto, utan t.o.m ökat i fettvikt. Ska man gå ner i vikt på LCHF, framför allt om man bara har några få kilo kvar att gå ner, tror jag man måste begränsa antalet kalorier. Tyvärr! Har ju vant mig vid att äta mig ordentligt mätt. Så för mig handlar det nog om att komma igång att träna ordentligt, för "svälta" mig vill jag ju inte.

Och kanske bara äta mig mätt och inte proppmätt...

Där har du ju svaret du ska äta tills du är mätt inte proppmätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alltid man känner sig proppmätt förrän det är försent. Mättnaden kan komma 20 minuter efter att man ätit ibland. Knepet är att äta sakta, en självklarhet för mig som andra t.o.m. klagat på (mitt låååångsamma ätande), och andra har för vana att kasta i sig maten. Sedan så är det ju som så här att det är väldigt gött att äta! Jag brukar säga att ibland så go´-äter man, d.v.s. det man äter när man redan är mätt, utöver det man "behöver", bara för att det är så gott. Det blir mindre sådant för mig när jag började med LCHF, eftersom maten jag äter nu mättar mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2/3

1 burk makrill + olivolja, 1 ägg + Bregott, lite fjällfil kl 18

Taco-mat kl 02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3/3

Skinka + ost kl 09

Köttbullar + smör, 1 ägg kl 13

Taco-mat kl 17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4/3

Fjällfil kl 18

Taco-mat kl 19

Fjällfil kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

6/3

2 ägg + majonnäs kl 15

Ost + skinka kl 18

Köttbullar, avocado, smör kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7/3

1 avocado kl 09

1 bit ost kl 12

Korvgryta + cf kl 18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8/3

Skinka + ost, 1 ägg kl 13

Korvgryta + cf kl 18

Salami + yoghurt kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9/3

Korvgryta kl 13

Skinka + ost kl 19

2 ägg kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10/3

2 ägg + majonnäs, 4 prinskorvar kl 17

Skinka + ost kl 20

2 ägg kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

11/3

1 ägg + majonnäs kl 15

1 ägg + 4 prinskorvar kl 20

Illamående på natten i flera timmar fram till ca 06.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12/3

2 ägg kl 12

Köttfärssås + ost + cf kl 20

Skinka + ost kl 24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! jag vill bara varna er när det gäller balsamvinäger, det är nämligen inte balsamvinäger i flaskorna vi bär hem från affären, det är vanlig vinäger som färgats av brun karamellfärg! Äkta Balsamvinäger är svindyr, så tyvärr är det fejk :( Vi kan lika gärna använda vanlig vinäger så slipper vi tillsatserna :D

Informationen är hämtad i boken - Den hemlige kocken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! jag vill bara varna er när det gäller balsamvinäger, det är nämligen inte balsamvinäger i flaskorna vi bär hem från affären, det är vanlig vinäger som färgats av brun karamellfärg! Äkta Balsamvinäger är svindyr, så tyvärr är det fejk :( Vi kan lika gärna använda vanlig vinäger så slipper vi tillsatserna :D

Informationen är hämtad i boken - Den hemlige kocken.

Jamen det är ju smakskillnad... är det tillsatt socker också då eftersom den är så mycket mildare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig använt balsamvinäger. Vet knappt vad det är. "Saltad nota" är också otäck läsning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

13/3

1 burk makrill kl 16

Köttfärssås + ost + cf, 1 ägg kl 19

Har inte kommit igång med fett-ätandet än sedan jag var krasslig för ett par veckor sedan. Dras fortfarande med rethosta och mindre aptit än vanligt. Föråt mig nog under mina gris-dagar när jag glufsade godis, chips och glass. Piggar upp när man är sjuk och eländig, särskilt kall glass för en ond hals. Men nu har jag inte mycket matlust. Men det skadar knappast med ett lägre kaloriintag en kortare tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14/3

Te + kokosfett (lite), skinka + ost kl 11

3 ägg kl 14

Köttfärssås + cf + ost (lite) kl 23

Tappade flera dl cf i slasken, F****!

Jädra vätska som måste hällas av! :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

15/3

Korvgryta (prinskorv, paprika, lök, vitkål, krossade tomater, tomatpuré) + cf kl 16

Skinka + ost, 1 ägg kl 21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

16/3

Korvgryta + cf kl 16

2 ägg + majonnäs kl 20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

17/3

2 ägg, bacon, 1 kopp te + kokosfett kl 09

Korvgryta + cf kl 17

2 ägg + varm choklad (vatten + 50 g smör + kakao + kanel) kl 21

Lite ost kl 24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

18/3

2 ägg, bacon kl 12

Korvgryta + cf kl 18

Lite ost kl 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

19/3

Korvgryta + cf kl 07

Samma igen kl 12

Lite ost kl 14

Mer korv igen + lite ost kl 18

Nu blir det en mer liberal period för mig. Mer tomat, mer mejeriprodukter etc., inte så värst strikt med andra ord.

Skärper väl till mig när jag får ett ryck så småningom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20/3

2 ägg kl11

Tacoköttfärs, stekta grönsaker, ost, salsa, cf kl 18

Te + grädde kl 20

Vikten helt ok (69 kg) men upplever ändå att magen fortfarande är för tjock. Suck. Planerar en ny rejält strikt och fet period framöver, fr.o.m. månadsskiftet eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

21/3

Skinka, ost, salami, tomat, fil kl 13

Taco-mat, 1 apelsin kl 17

Fil, nötter kl 21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

22/3

Skinka, ost kl 11

Taco-mat (lite) kl 15

Anka, leverkorv, nötter, ost, kaka kl 20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

23/3

Taco-mat kl 11

Chips, godis, Coca-cola, 1 apelsin kl 17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24/3

Korvgryta kl 13 och igen kl 15

2 ägg kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

25/3

2 ägg kl 12

Korvgryta + cf kl 17

2 apelsiner, 1 påse chips kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

26/3

2 ärke-feta mandelpannkakor + blåbär + grädde kl 13 (som kompensation för missad våffeldag) :)

Korvgryta + cf, 2 apelsiner kl 19

2 ägg kl 22

Korvgryta + cf kl 24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

27/3

2 ägg + majonnäs, makrill + olivolja, te + grädde kl 12

Korvgryta + cf, skinka + ost kl 17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

28/3

2 mandelpannkakor med ett ton blåbär och ett berg vispad grädde kl 17

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

29/3

Korvgryta + cf kl 12

2 ägg, chips, glass kl 18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

30/3

2 ägg kl 12

Korvgryta kl 15

Godis kl 19

Jag har ätit rätt dåligt till och från sista veckan eller så. Känns i kroppen och syns på hyn i ansiktet, får små utslag. Tvi tvi tvi.

Planerar för en fakirig period (2-4 veckor), men har en del cf och ost att äta upp först. Svårt med disciplinen, men jag har det bättre mentalt nu än för någon vecka eller två sedan. Det påverkar kosthållningen rejält för mig märker jag. Det är nog inte så ovanligt. Nåväl. Tänker att jag ska skriva ut ett kostschema veckovis i förväg nu en tid och se hur det funkar. Av erfarenhet vet jag att jag (på LCHF) brukar orka äta mindre än jag egentligen tänkt, men jag kanske ska testa ändå, och ange maten i minsta laget istället för i mesta. Mer fett framför allt, jag tappade sugen för en tid sedan och blev less på allt fett-te med mera. Nya tag på det nu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Variera dej då. Fett te kanske var bra en period, men du kanske behöver nåt annat nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ett bra sätt att få i sig fett, via te. Fet varm choklad är jag också trött på. Kaffe dricker jag inte. Hmmm. Förslag?

Sen så är det ju så smidigt att bara svepa på morgonen, jag står mig länge på det. Men, är man trött på det så är man. <_<

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ett bra sätt att få i sig fett, via te. Fet varm choklad är jag också trött på. Kaffe dricker jag inte. Hmmm. Förslag?

Sen så är det ju så smidigt att bara svepa på morgonen, jag står mig länge på det. Men, är man trött på det så är man. <_<

Många snackar ju om äggmjölk som de smaksätter med kanel eller kardemumma eller nåt. Skulle det funka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

31/3

2 ägg + majonnäs kl 11

1 burk makrill, 3 pannkakor + blåbär + grädde kl 15

Skinka + ost kl 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aldrig testat. Vet du hur man gör?

Har inte heller provat, men det är många på forumet som kör det. Du får prova... Undrar om inte ett recept fanns med i tråden om gott kaffe?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1/4

Skärp mig nu, för fan... Snart är det sommar! :D

1 kopp te + 3 msk kokosfett + 50 g smör kl 12

Taco-mat; köttfärs, lök, paprika, cf, ost, salsa kl 14

2 pannkakor + grädde + blåbär kl 20

Sista grädden + Sista blåbären = Slut på pannkake-glufsandet! Men gött va´re...

Kommit igång med träningen på ett bra sätt, känns riktigt skönt, som en positiv snöboll som växer ju mer den får rulla.

Illamående under dagen, värre på kvällen, gick över vid ca 22-tiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg