Jump to content

STRICTLY LCHF Dagbok

Sigurdur

Recommended Posts

3/4

Te + smör + kokosfett, skinka + ost kl 13

Taco-mat + ost + cf kl 17

Shit, efter bara ett par dagar med striktare LCHF-kost, jämfört med sista tiden, så är magen redan plattare, lugnare och mättare. Jag mår bättre både fysiskt och mentalt, ser mer positivt på saker och ting. Träningen går lättare. Jag vet detta sen tidigare, men blir lika förvånad varje gång jag gör avsteg och kommer tillbaka.

Note to self: Läs detta inlägg nästa gång du står och vinglar vid kolhydratsravinen! :angry:

• Like 1

8/4

1 stor sked kokosfett kl 9

1 kopp te + grädde kl 14

Fastar resten av dagen. Ska testa att fett-fasta ett par dagar nu. Det blir intressant.

Är inte hungrig, mår bra, men fan vad trist. Jag vill äta, men bara för att jag har tråkigt egentligen. Det är KUL att äta.

En simpel köttbulle vore hilarious just nu. Fast det är ju inte därför man ska äta. Vad knäpp man är.

:ph34r:

Fortsätter med fettfasta i någon dag till bara för att testa. Är inte ett dugg hungrig, eller törstig heller. Känner mig konstig, men inte dålig alls. Att äta är en så stor del av vardagen. Konstigt att jag är så oerhört hungrig vissa dagar och andra inte, trots att livsstilen (vardagsmotion) inte skiljer mycket. Det beror mycket mer på vad jag äter. Igår kväll var jag ofokuserad och okoncentrerad, men - jag vet sedan gammalt att jag har koncentrationssvårigheter ibland, så jag drar ingen glasklar parallell till fettfastan.

Tar en kopp te nu 15:30 med löjligt mycket fett. Är varken hungrig eller sugen, nu bara experimenterar jag. I morgon äter jag nog som vanligt.

Urk. Fick skölja ner den tekoppen med en minitomat... :P

• Like 1

Oj vad konstigt. Idag har jag tänkt på mat hela tiden. Mat och godis. Köttbullar. Lök. Brysselkål. Kyckling. Choklad. Marsipan... Men jag är varken hungrig eller sugen! Jag vet hur hunger känns, jag vet hur sug känns, det är två helt olika saker. Jag vet inte vad det är jag känner just nu, men det blir mer och mer påtagligt att något i psyket börjar klia när jag inte äter, tuggar, sväljer. Ändå har jag ingen aptit just nu. Jag antar att man skulle kunna vänja sig rätt snabbt vid att äta mindre, eller lite. Eller mycket, för den delen.

Jag provade på 5:2 fasta lite smått för en tid sedan, men det funkade dåligt eftersom jag var för hungrig (ibland) när jag tänkt fasta, och vissa andra dagar (sällan egentligen) när jag tänkt äta desto mera så har jag inte varit speciellt hungrig så jag har bara ätit rätt så lite under någon dag utan att tänka så mycket på det. En liten mini-fasta någon dag eller två i sträck här och där passar nog mig bättre än 5:2 vecka ut och in. Enda skälet för mig att fasta är nog bara nyfikenheten, för att se hur jag mår och hur kroppen reagerar. Det blir nog ingen vana.

10/4

Korvgryta + cf kl 14

Ostburgare + cf, 1 minitomat, lite gurka, lite rödlök och 1 kopp te + grädde kl 20

Mår bra, har normal aptit. Mådde dock riktigt uselt sent i natt och tidigt i morse. Kräktes kl 06 och funderade på varför. Har en teori om detta: Jag har känt av illamående någon gång ibland, sannolikt p.g.a. medicinering, men att det sammanföll med fettfasta tror jag kan ha att göra med att vissa mediciner helt enkelt inte bör kombineras med fasta. I det här fallet var det bara obehagligt men för vissa mediciner gäller absolut intag i samband med måltid, p.g.a. risk för magsår eller liknande vid medicinering på tom mage (dock inte den medicinen jag tog igår). Jag kanske provar att fasta på detta sätt en annan gång, och om jag då vid det tillfället tagit samma medicin och blir illamående på samma sätt så kan jag nog ta det som ett kvitto på att min teori stämmer.

Jag vet inte om jag någonsin haft magsjuka. I vilket fall så var det bara i natt, och direkt efter så mådde jag genast mycket bättre. Nu är allt toppen, har precis ätit lunch.

Kan man vara magsjuk i 20 minuter och sen är det över?!

Vitpeppar säger du, intressant... Hur verkar det? Går det lika bra med mald peppar?

Dagispersonal som ständigt utsätts för dessa smittor sväljer 5-10 vitpepparkorn, när något är på gång (inte alla kanske). Jag brukar faktiskt svälja vitpepparkorn, när någon i min närhet är magsjuk. Jag vet inte om det är en i grunden god immunitet eller pepparn som gör att jag ytterst sällan blir sjuk. Dock, trots peppar, åkte jag på en sväng i vintras, då hela min dotters familj var sjuk. Men det händer mig ytterst sällan. Det var säkert 6-7 år, innan dess, jag åkte på något.

Jag fortsätter nog svälja kornen, de gör i alla fall ingen skada. Jag tror inte mald peppar funkar lika bra.

• Like 1

22/4

Bubblade just i mig en Celsius Apelsin. Det var väl det vidrigaste... :P Fattar inte varför var o varannan människa rekommenderar dem!

30 minuter senare: Nu klämmer jag en dito Cola! Inte mycket bättre, den. Smaklös och urtrist. Det blir ingen mer bubbeldricka för mig.

Kolsyrat slafs är precis vad jag behöver när jag redan är rejält uppsvälld kring magen! Not...

Jag säger som Homer; I am so smart, I am so smart, s-m-r-t...

Jag är väl medveten om att jag söker efter en kick just nu. Nej, ingenting har någonsin fungerat, egentligen...

*jag behöver en smiley som räcker ut tungan utan att se så jädra förnöjd ut!* ;)

1 burk makrill kl 18

2 ägg, några minitomater kl 22

• Like 2

Det konstigaste är ju att Celsius blivit så populärt. T o m min hälsofreak till chef häller i sej sånt skräp för det var nån vitamin i det.

Ibland tycker man synd om sej och tror att man mår bättre av skräp. Kan du inte tycka om dej själv med nåt som inte är ätbart?

Jag har köpt en massa SPA-produkter och tillbringar en timme i badrummet med hela batteriet av tvålar och krämer. Jagar upp maken ur sängen på söndagsförmiddagen för att han ska kunna skrubba mej på ryggen. ;-)

Har unnat mej 2,5 timme hos frissan med hårförlängning och 3 olika kulörer mm

• Like 2

Jag tycker nog inte synd om mig själv, utan jag bara söker efter en kick... Kan jag således få en kick från något som jag inte förtär? :huh:

Köra fort? Det är inte heller så hälsosamt, vidare har jag inte tillgång till något fordon just nu...

Jag behöver komma bort från behovet av att få en kick. Jag vet inte hur man gör det, ibland bara händer det. Och ibland bara "inträder behovet" av att en kick. Kan inte sätta fingret på vad som pågår just då, om det ens är något mer än den tillfälliga biokemin. Suck.

Då är vi lite olika. Jag känner flera kicksökare som gör allt möjligt (rätt så riskfyllt) knas till aktiviteter för att få något slags effekt...

De ligger på en annan nivå än jag. Jag trodde själv att jag var som du skriver "känsloätare", men jag har insett att jag snarare tenderar att äta illa när jag är uttråkad eller så. Oftast i alla fall. Och det är inte alltid man kan göra sitt liv generellt roligare i ett nafs heller.

Jo äta när man har tråkigt är ju också nåt som jag tolkat som känsloätande. Då kan jag göra en evig vandring mellan skåpen men jag har ju sällan nåt dumt hemma och bor på vischan så det är ju inte bara bara att dra iväg.

Min räddning är te i såna fall. Antingen nåt riktigt blommigt kryddat roiboos eller om jag är riktigt illa där an det som ersatt öl för mej. Kallt grönt te av bra kvalitet ger lite beska

Nja, det vet jag inte. Ibland kan det gå lång tid mellan målen, men då brukar portionerna bli rätt så stora istället. Lägg märke till att jag sällan anger hur mycket jag äter.

Jag skriver mest för minnet nu, vad jag äter, vilka tider och hur jag mår. Jag vet själv på ett ungefär hur mycket det är, om det inte är något särskilt på gång.

Som nu på sistone har jag sovit väldigt mycket (länge) och när jag gör så äter jag mindre, som idag 24/4 t ex.

Trevliga och vänliga synpunkter är alltid välkomna! :)

• Like 1

I mitt kylskåp just nu:

18 burkar makrill (jädra ICA som satt flärpen på diagonalen!) :angry:

20 ägg

1 burk KRAV-majonnäs

3 paket smör (2 osaltade till te/ketobollar, 1 ekologiskt till stekning)

1 paket Scan Grillkorv

1 vitlök

6 paket bacon

1 burk fransk senap

5 dl cf

1 tub tomatpuré

1 burk ajvar relish

1 paket salami (som säger ät mig, ät mig, ät mig...)

1 burk Omega 3

1 burk Skärgårdssill

1/2 zucchini

1 gul lök

I frysen:

20 stora fakirbiffar

2 matlådor korvgryta

:)

• Like 6

What? Har du aldrig ätit varken majonnäs eller tonfisk? Det är så gott. Jag rör ihop 1/2 burk tonfisk med lite hackad rödlök, gurka, kanske några delade minitomater, 1 kokt ägg, salt och peppar och VRÄK på med majonnäs. Bacon till också. Jättesmarrigt. Jag tycker att den här KRAV-Kavli-majonnäsen smakar precis som den andra Kavli-majonnäsen som jag brukat köpa på tub. Köper numera på burk.

:)

• Like 1