Jump to content

STRICTLY LCHF Dagbok

Sigurdur

Recommended Posts

12/5

1 baconlindadkorv + senap + mer bacon kl 13

2 ägg + majonnäs, 1 bit sill kl 16

2 baconlindade korvar + senap, surkål + smör kl 21

1,5 liter Cola Zero, 1 liter Red Bull (sockerfri) = sockerfritt sockerknarkande, nu har jag fått mitt lystmäte (för 777:e gången)....

....äter i alla fall hyfsat...

@ Margaretha

Har googlat runt och ser att Druvans Dijon innehåller 8,5 g, deras ekologiska iofs 4g :), Markattas 7,4 så det skiljer lite.

Vilken är det du använder som innehåller 0 g kolhydrat? Osockrad betyder ju inte kolhydratfri.

@ Margaretha

Har googlat runt och ser att Druvans Dijon innehåller 8,5 g, deras ekologiska iofs 4g :), Markattas 7,4 så det skiljer lite.

Vilken är det du använder som innehåller 0 g kolhydrat? Osockrad betyder ju inte kolhydratfri.

Grey Poupon äkta fransk

Gick förbi ICA idag och kollade på Grey Poupons Dijonsenap, och precis som på nätet står det tydligt på burken 6,2 g kolhydrater per 100 g.

Glasburk, 215 g.

Har de olika sorters Dijonsenap tro? Trist att det inte står något (vad jag ser, länka gärna annars) om deras produkters näringsvärde på hemsidan.

Gick förbi ICA idag och kollade på Grey Poupons Dijonsenap, och precis som på nätet står det tydligt på burken 6,2 g kolhydrater per 100 g.

Glasburk, 215 g.

Har de olika sorters Dijonsenap tro? Trist att det inte står något (vad jag ser, länka gärna annars) om deras produkters näringsvärde på hemsidan.

Ja de har många olika sorter jag köpte på willys

15/5

1 ägg + majonnäs kl 12

Sallad på stan (kyckling, bacon, skinka, kalkon, ägg, räkor, vitlökssås) kl 19

3 dubbla espresso, 1 liter sockerfri Red Bull, 1,5 liter Fanta Zero

Hmmm, jag tror att koffein är mitt nya knark. (eller aspartam :wacko:)

Jag har ALDRIG tidigare druckit en kopp kaffe i mitt liv!

Det var nära att jag gick och köpte en färdig kladdkaka + en påse chips förut.

Avstyrde enligt ovan. Inte en perfekt dag, men relativt sockerfri. (Fanta Zero är faktiskt inte 100 % sockerfri!)

Mindre dåligt än det kunde varit.

• Like 1

Sigurdur,

har du ett jobb där du svettas mycket?

Jag tänker på dina upgifter om 1 - 1,5 liter Cola och Fanta Zero. Visserligen brukar dietister o dylika tjata om att man ska dricka 2 liter vatten om dagen förutom det man får i sig i maten, men man måste väl ändå ta hänsyn till kroppshyddans storlek och hur mycket man svettas. Två liter om dagen känns som snudd på kinesisk vattentortyr för mig. Jag dricker när jag börjar känna mig törstig, van som jag blivit att lyssna på kroppens signaler.

Jag känner dessutom en sjuksköterska som påstår att många unga "duktiga" flickor som försöker leva enligt rådet "2 liter om dagen" brukar få uppsöka akutmottagningen p g a  symtom som beror på att kroppen blivit ursaltad...

Vad tror du om att ha med dig en 1,5 liters flaska kranvatten med ett par citronskivor hemifrån att dricka under dagen? Det kräver att man har en liten ryggsäck eller rymlig axelväska förstås, men det skulle troligen få dig att må tusan så mycket bättre (och ger litet extra motion) :)

• Like 3

Jag brukar dricka vatten och bara vatten för det mesta. Jag har alltid vatten med mig i en flaska. Jag drog i mig mycket dricka nu under senaste veckorna på grund av sötsug, inte törst. Men visst, jag har också känt unga tjejer som dricker konstant, inte på grund av törst, och inte på grund av sötsug, utan "för att det är bra att dricka mycket" eller "så att jag inte ska bli törstig". Men det skulle inte jag klassa som ett vare sig biologiskt eller emotionellt behov, utan som ett skapat, politiskt korrekt, trendigt behov. Precis som att det är jättejättejätteviktigt att äta exakt var tredje timme för förbränningens skull, oavsett om man är hungrig eller ej. Tokigt!

Jag är också en tok, men på ett annat sätt.

Men jodå, jag hör vad du säger.

Jag har fått det ur mig nu, jag vill inte ha dricka mer. Har mått alltför dåligt av kolsyra, koffein och den äckliga eftersmaken. Enough!

Jag känner mig själv, jag får dille på något ett tag, "missbrukar" det en tid och sedan är jag trött på det. Godis, dryck, eller något liknande. Typiskt mig.

• Like 1

17/5

Idag åt jag en påse salta nötter som dagens första och sista mål kl 23. Det var gott.

Det är dags för mig att natta det här dagboksprojektet. Summering:

Jag har ätit LCHF, strikt, liberalt, och inte alls. Gjort planerade avsteg och fuskat järnet ibland. Hållt vikten på ett ungefär sedan start i höstas. Hållt midjemåttet också. Med undantag såklart för fuskardagar, då har jag svällt upp och mått dåligt, med magproblem. Men det har gått över snabbt, tillbaka på LCHF. Det är väl det. Det har varit givande att få koll på vad jag äter och hur jag mår. Jag rekommenderar alla att föra matdagbok, ett tag i alla fall. Jag har ofta blivit förvånad. Dagarna går utan att man tänker på hur man lever ibland. Man får sig en tankeställare, och blir mer varse på hur man reagerar på mat och livsstilen i sig. Då är det lättare att fundera över, och planera och genomföra förbättringar.

Tack och hej.

Arbogas Leverpastej har för mycket socker.

Men det är gott, det också.

;)

• Like 3

• 2 months later...

OK. Det har kliat lite i tangentbordet så jag smyger igång här igen... B)

Må 11/8

2 ägg, bacon, fett-te (mixat, ca 80 g smör + 2 msk MCT-olja)

12/8

Fett-te + makrill till frukost, omelett (ägg, skinka, grädde, tomat, ost) till kvällsmat + 1 mindre fett-te.

13/8

Fett-te kl 10, omelett kl 17, 2 skivor skinka + lite ost kl + liten fett-te kl 21.

Väger in på 75 kg, det är för mycket. Bort med dig, jädra magfläsk!

• Like 1

17/5

Idag åt jag en påse salta nötter som dagens första och sista mål kl 23. Det var gott.

Det är dags för mig att natta det här dagboksprojektet. Summering:

Jag har ätit LCHF, strikt, liberalt, och inte alls. Gjort planerade avsteg och fuskat järnet ibland. Hållt vikten på ett ungefär sedan start i höstas. Hållt midjemåttet också. Med undantag såklart för fuskardagar, då har jag svällt upp och mått dåligt, med magproblem. Men det har gått över snabbt, tillbaka på LCHF. Det är väl det. Det har varit givande att få koll på vad jag äter och hur jag mår. Jag rekommenderar alla att föra matdagbok, ett tag i alla fall. Jag har ofta blivit förvånad. Dagarna går utan att man tänker på hur man lever ibland. Man får sig en tankeställare, och blir mer varse på hur man reagerar på mat och livsstilen i sig. Då är det lättare att fundera över, och planera och genomföra förbättringar.

Tack och hej.

Arbogas Leverpastej har för mycket socker.

Men det är gott, det också.

;)

Gör leverpastej själv. Jätteenkelt och mycket godare. Inget socker alls!

Det gamla vanliga; D3, O3, Mg + Zn.

Tror inte att jag saknar något. Tycker att det är kul att läsa om olika kosttillskott och fundera över dess verkan, men har inte provat så många fler.

Kollar man i dagboken så blir det allt något bär eller någon grönsak nästan varje dag, men knappast några 500 g dagen dock.

(har väl hänt att jag snott en av mammas multi-tabletter ibland...)