Jump to content

STRICTLY LCHF Dagbok

Sigurdur

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Just i detta nu (söndag kväll) så mår jag bättre. De sista ca 10-14 dagarna har jag mått psykiskt dåligt och ätit väldigt dåligt också. Druckit en del alkohol, men får inte samma ångetslindring av det som av skräpmat. Det är vad som fungerar tillfälligt ångestdämpande för mig. Jag ser mig inte som sockerberoende eftersom jag inte är sötsugen jämt, eller ens ofta, utan när mitt psykologiska välmående dippar så tar jag till "drogerna" och äter skräpmat i allt från ett fåtal dagar till 2 veckor. Som ett tillfälligt, periodiserat beroende. Då känns det kolsvart, av olika skäl, av inga skäl, av hormonella skäl. Jag har då övervägt att sluta skriva här eftersom LCHF känns så avlägset i de stunderna, som om jag aldrig mer kommer klara av att sluta äta godis eller chips, jag har övervägt att strunta i LCHF, strunta i allt. Allt är upp och ner när jag mår så här, allt kvittar. Så plötsligt klarnar det och känns bättre. Då vill jag leva igen, motionera igen, äta bra igen. Ser fram emot saker. Vill. Till skillnad från "vill inte". Jag undrar varför, vad är knepet? Varför kan det inte bli bra direkt? Varför måste jag ha ångest i 2 veckor? Jag har varit rastlös men energilös, ingen lust till något. Ibland har jag önskat att jag hade blivit alkoholist istället. Det känns som om alkohol är lättare att undvika, men i det här fallet så var det inte fråga om någon trigger (har också hänt) utan ett behov av ett nedåttjack. Och alkohol är inte så värst hälsosamt det heller. Tvi. Det är alltför lätt att peka på någon annan och önska att man kunde byta problem... <_<

Som jag förstått det har du dippar av och till. Har du sett nåt mönster? Väder, jobb, omgivning, hälsa...

Hur är det med d-vitamin och övriga micronutrienter?

Jag tror inte att det är något att önska sej att bli periodare på alkohol istf junk food :-) Du kan ju lättare funka socialt med skräpmat. En alkoholist kan förstöra betydligt mer än bara sej själv

• Like 1

Jag tror att det är hormonellt/signalsubstansrelaterat, snarare än vädret... Jag har väl "en sådan hjärna", vad nu det är (söndersockrad!). Här finns mycket mer att forska i och lära sig tror jag.

Ja, fast alla alkoholister gör inte illa andra/annat heller. (Men de kan bli rätt jobbiga - gäller även andra som blir packade, inte bara alkisar.) Som sagt, det är lätt gjort att önska sig ett byte till "andras problem".

Hey hey, dagboken fyller 1 år idag!

Det firar jag genom att inte äta 1 påse chips, 1 påse godis samt 1 bytta glass idag.

:)

Inte så strikt alla dagar, många omkullkörningar, dikeskravlingar och kraschlandningar. Men mycket god mat också. Dagboken har hjälpt mig att inse att jag inte är sockerberoende men däremot missbrukare av rang. Inte riktigt samma sak. Medvetenhet (och erkännande...) kan hjälpa en att hantera ens problem, det är jag övertygad om. Sedan ser det ju väldigt illa ut här om jag knarkar helt öppet (så öppet som det nu blir då ett forum inte är IRL), och därför har jag "försvunnit" härifrån vissa dagar/veckor ibland när orken varit väck. Så är det. Ibland upplever jag att det blir lättare att låta bli vissa dumheter eftersom DU läser här och har "koll" på mig, men inte alltid. Tveeggat, med kritiken som kan komma också. Det kan mycket väl vara långt jobbigare än vad somliga tror, eller så har de minsann full insikt i det! Så jag försöker vara ett bra föredöme här på forumet genom att stötta gröngölingar när jag ser dem.

• Like 3

21/10

Fett-te, makrill + olja kl 13 (Yogis Choco-te var ingen höjdare, tills jag mixade ner 50 g smör :))

Ostbacon i ugn, doppade i smör + tomat kl 19

1 puma kl 24

Ska jag dra till med en utmaning; en tugga smör för varje annan tugga?

Vikten ligger på 74, vilket jag egentligen ger blanka fan i, men magen är alldeles åt helsikes för tjock. Jag tror jag lägger i högsta fettväxeln en tid nu och ser hur det funkar. :P

• Like 1

22/10

Fett-te, 2 pannbiffar + majonnäs kl 16

2 pumor (eko-skinka, eko-majonnäs, eko-spenat, eko-ruccola, eko-ost) kl 21

Bacon kl 23

Jag är väldigt nöjd med min ICAs eko-sortiment, det verkar som om de vågar satsa nu, så hjälp till nu och köp nu och fråga efter ekologiskt käk nu så att det blir mer och mer av sådant i butikerna även på sikt! Låt inte trenden falna.

• Like 2

21/10

Fett-te, makrill + olja kl 13 (Yogis Choco-te var ingen höjdare, tills jag mixade ner 50 g smör :))

Ostbacon i ugn, doppade i smör + tomat kl 19

1 puma kl 24

Ska jag dra till med en utmaning; en tugga smör för varje annan tugga?

Vikten ligger på 74, vilket jag egentligen ger blanka fan i, men magen är alldeles åt helsikes för tjock. Jag tror jag lägger i högsta fettväxeln en tid nu och ser hur det funkar. :P

Martina, alltså highfatfitness, säger ju att vill man vara i optimal ketos är det en tugga kött, en tugga smör som gäller..

Jag vet inte, har inte vågat prova :ph34r:

Berätta gärna om det funkar :)

• Like 1