Sonja69 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 ehj! jag har provat lchf av och till och i de perioder jag inte har äter jag lågkolhydrat kost ändå men inte mkt fett. jag äter mkt sällan potatis, bröd, sockergrejor, ris etc. mina kolhydrater då jag inte äter lchf kommer från grönsaker, allt från spenat till gröna ärtor. och jag mår rätt bra av det. jag har lite för mkt hull och tänkte bli av det. så jag provat fakirmetoden (på nytt). och kommer inte i ketos. varje gång jag har försökt med fakir eller tom IF (plus lchf), jag kommer inte i ketos. och jag tittar på proteinmängden! nu har jag återigen ätit som fakir i över en vecka och mår dåligt. jag är hungrig på morgonen fast jag vräker i mig fett på kvällen och hungrig efter lunch osv. inegn energi alls. ingen ketos, ingen bra 'bowel movement'. varför kommer jag aldrig i ketos, det kan ju inte stämma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag mådde inte heller så tip top när jag åt fakir. Tycker den kosten är lite extrem. Ät grönsaker, för de innehåller fibrer som gör det lättare för magen. Plus vitaminer och mineraler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Altså.. Fakir är en ren uteslutningskost.. inte en bantningsmetod! LCHF generellt skall man inte må dåligt utav.. och om du är frisk, så ät en rätt liberal LCHF, så att du mår bra håller dig mätt på mindre och slipper sug och mellanmål! Ketos i sig är ingen garanti för viktnedgång.. det innebär bara att man äter lite kolhydrater och inte har några lager att ta utav! Ketos är varken bra eller dåligt.. det är mest ett tecken på att fett är främsta bränslet! ketonkroppar ersätter en hel del av kroppens behov av glukos. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Du skriver inte vad du äter, men att du vräker i dig fett: ett enkelt tips om fettet du vräker i dig är smör; är att byta ut en del av det till kokosolja. Det hjälpte mig när fakiren liksom gick i stå. Men det kanske redan är det du äter? Sedan tar det tid att få igång fettmaskineriet, så tålamod ett par månader är på sin plats om du inte mår alltför dåligt, för då är det bara att lyssna på kloka Johanna och Zepp. Nåt som påverkar min viktnedgång är menstruationscykeln, brukar gå upp före, stanna av under och sedan hastigt gå ner efter. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 ehj! jag har provat lchf av och till och i de perioder jag inte har äter jag lågkolhydrat kost ändå men inte mkt fett. jag äter mkt sällan potatis, bröd, sockergrejor, ris etc. mina kolhydrater då jag inte äter lchf kommer från grönsaker, allt från spenat till gröna ärtor. och jag mår rätt bra av det. jag har lite för mkt hull och tänkte bli av det. så jag provat fakirmetoden (på nytt). och kommer inte i ketos. varje gång jag har försökt med fakir eller tom IF (plus lchf), jag kommer inte i ketos. och jag tittar på proteinmängden! nu har jag återigen ätit som fakir i över en vecka och mår dåligt. jag är hungrig på morgonen fast jag vräker i mig fett på kvällen och hungrig efter lunch osv. inegn energi alls. ingen ketos, ingen bra 'bowel movement'. varför kommer jag aldrig i ketos, det kan ju inte stämma? Måste vara bättre att smyga in mer fett i kosten, kanske minska lite på ärtorna och andra kolhydratrika grönsaker. När du mår bra av fettet kan du börja fundera på fakir. Misstänker att du är lite skraj för mättat fett eftersom du oftast äter lite fett, kan det vara så? Om det skulle vara så så läs på lite till innan du börjar med fakir, om inte : ber så mycket om ursäkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Jag mådde inte heller så tip top när jag åt fakir. Tycker den kosten är lite extrem. Ät grönsaker, för de innehåller fibrer som gör det lättare för magen. Plus vitaminer och mineraler. jag tar lite kostillskott med mineraler & vitaminer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Altså.. Fakir är en ren uteslutningskost.. inte en bantningsmetod! LCHF generellt skall man inte må dåligt utav.. och om du är frisk, så ät en rätt liberal LCHF, så att du mår bra håller dig mätt på mindre och slipper sug och mellanmål! Ketos i sig är ingen garanti för viktnedgång.. det innebär bara att man äter lite kolhydrater och inte har några lager att ta utav! Ketos är varken bra eller dåligt.. det är mest ett tecken på att fett är främsta bränslet! ketonkroppar ersätter en hel del av kroppens behov av glukos. har inte sagt att jag förvänatr mig viktnedgång direkt, inte heller att jag har sug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Du skriver inte vad du äter, men att du vräker i dig fett: ett enkelt tips om fettet du vräker i dig är smör; är att byta ut en del av det till kokosolja. Det hjälpte mig när fakiren liksom gick i stå. Men det kanske redan är det du äter? Sedan tar det tid att få igång fettmaskineriet, så tålamod ett par månader är på sin plats om du inte mår alltför dåligt, för då är det bara att lyssna på kloka Johanna och Zepp. Nåt som påverkar min viktnedgång är menstruationscykeln, brukar gå upp före, stanna av under och sedan hastigt gå ner efter. Lycka till! ett par månader? nej, det blir för dyrt och jag mår inte bra av all smör, kokosolja, avocado och fet kött. tänkte bara kicka igång ketosen...jag har inte förväntat mig viktnedgång efter en vecka. ville bara veta varför man inte kommer i ketos och varför jag är hungrig? det är problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Måste vara bättre att smyga in mer fett i kosten, kanske minska lite på ärtorna och andra kolhydratrika grönsaker. När du mår bra av fettet kan du börja fundera på fakir. Misstänker att du är lite skraj för mättat fett eftersom du oftast äter lite fett, kan det vara så? Om det skulle vara så så läs på lite till innan du börjar med fakir, om inte : ber så mycket om ursäkt. som jag har skrivit kör jag just nu fakir, och nej, jag är inte alls skraj för fett, hur kommer du på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 jag tar lite kostillskott med mineraler & vitaminer Man kan aldrig kompensera en näringstät kost med tillskott, endast komplettera. Vad jag menar är att LCHF inte behöver innebära att man bara äter kött och fett. Protein går bra att få från fisk och ägg. Speciellt äggulor är väldigt näringsrika. Jag tycker grönsaker är viktiga och det går att välja sådana som har lägre kolhydratinnehåll om man vill hålla det nere, tex broccoli, spenat, sparris, kål av olika sorter, svamp, lök. Hur mycket mejeriprodukter äter du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Man kan aldrig kompensera en näringstät kost med tillskott, endast komplettera. Vad jag menar är att LCHF inte behöver innebära att man bara äter kött och fett. Protein går bra att få från fisk och ägg. Speciellt äggulor är väldigt näringsrika. Jag tycker grönsaker är viktiga och det går att välja sådana som har lägre kolhydratinnehåll om man vill hålla det nere, tex broccoli, spenat, sparris, kål av olika sorter, svamp, lök. Hur mycket mejeriprodukter äter du? jag vet det, jag är inte ny i näringslära. just nu tar jag bara lite mjölk i kaffeet, inga mejeriprodukter just nu. om man kör fakir går det inte så bra med grönsaker. fakir ska ju vara extrem för att komma i ketos och sparkar igång (see http://www.highfatfitness.net/) jag försökte med fakir för att testa om min kropp vill komma i ketos, det vill han tydligen den gång inte heller (har aldrig lyckas med det, inte ens om jag fastar). och så undrade jag lite varför man är hungrig utan kolhydrattillförsel. jag ville inte analyserar min kost i allmänhet eller typ går ned massor inom en vecka.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 jag vet det, jag är inte ny i näringslära. just nu tar jag bara lite mjölk i kaffeet, inga mejeriprodukter just nu. om man kör fakir går det inte så bra med grönsaker. fakir ska ju vara extrem för att komma i ketos och sparkar igång (see http://www.highfatfitness.net/) jag försökte med fakir för att testa om min kropp vill komma i ketos, det vill han tydligen den gång inte heller (har aldrig lyckas med det, inte ens om jag fastar). och så undrade jag lite varför man är hungrig utan kolhydrattillförsel. jag ville inte analyserar min kost i allmänhet eller typ går ned massor inom en vecka.... Okej, jag bara försöker säga att fakir är en ganska extrem kost och att alla inte mår bra av den. Man kan hålla en ganska strikt LCHF genom att tex utesluta mejeriprodukter och äta kolhydratsfattiga grönsaker istället. Jag tror att vissa av oss behöver fibrer som finns i grönsaker för att tex magen ska må bra. Men det är ju bara att känna efter och experimentera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Något fel med kosten gör du nog om du inte kommer i ketos. Hur ofta dricker du kaffe med mjölk på en dag tex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Hur kontrollerar du om du är i ketos? Urinstickor är t.ex inte särskilt tillförlitliga, de mäter dessutom bara överskottet. Jag vill minnas att mängden ketoner i urinen minskar med tiden, även om man fortsatt är i ketos (rätta mig någon, om jag har fel). Att kroppen med tiden lär sig att producera och förbruka lagom mängd, och då sjunker överskottet i urinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Något fel med kosten gör du nog om du inte kommer i ketos. Hur ofta dricker du kaffe med mjölk på en dag tex just nu har jag osötad mandelmjölk (0.1g KH/100ml) i kaffet, det blir typ 300ml om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Hur kontrollerar du om du är i ketos? Urinstickor är t.ex inte särskilt tillförlitliga, de mäter dessutom bara överskottet. Jag vill minnas att mängden ketoner i urinen minskar med tiden, även om man fortsatt är i ketos (rätta mig någon, om jag har fel). Att kroppen med tiden lär sig att producera och förbruka lagom mängd, och då sjunker överskottet i urinen. stämmer kanske,mäter bara med såna stickor som samtidigt mäta blodsockret det med (fast det visar inte heller nåt). jag har mått så dåligt igår att jag kanske avbryter experimentet. mår egentligen bättre med Paleo och orkar träna med den kosten mer och arbetsdagen ochså. ska snart mäter en gång till, men ja,jag vet att de sticks inte är så pålitliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 nu har jag mätat och sticken visarmåttlig ketos. det går ju om man vill, kära kropp! men å andra sidan mår jag så illanu av hungern att jag fick äta 2 ägg med majonäs.normalt behöver jag ingen mat så tidigt på dagen...konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Jag undrar hur vet du att du inte är i ketos? och varför är det så himla viktigt att få det bekräftat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 nu har jag mätat och sticken visarmåttlig ketos. det går ju om man vill, kära kropp! men å andra sidan mår jag så illanu av hungern att jag fick äta 2 ägg med majonäs.normalt behöver jag ingen mat så tidigt på dagen...konstigt. Släng dom där stickorna och ät när du är hungrig tills du blir mätt, det är väl inget fel på ägg och majonnäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Släng dom där stickorna och ät när du är hungrig tills du blir mätt, det är väl inget fel på ägg och majonnäs. nja,det är lite av mitt problem, jag blir sällan mätt. bästa sättet att får mig mätt är oftast en rejäl talrik med grönsaker, typ gröna bönor,blomkål, broccoli och då menar jag minst 0,5 kg!! men jag har inte sagt att det är fel med ägg? jag tror här råder ett stort missförstånd i hela tråden. hara bara konstaterat att jag blir sällan hungrig så tidigt, och jag hade hoppats slippa det när jag är i ketos så att jag inte måste släpa mig mat konstant eller tänker på det.... jag har inget mot LCHF, fett, ägg, kött eller liknande. har bar undrat varför jag har det svårt att kommer i ketos OCH varför jag är ovanlig hungrig eller hungrig på ovanliga tider. Släng dom där stickorna och ät när du är hungrig tills du blir mätt, det är väl inget fel på ägg och majonnäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Jag undrar hur vet du att du inte är i ketos? och varför är det så himla viktigt att få det bekräftat? har mätat det kanske? är inte himla viktigt, men ett slags experiment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jensen Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Jag är också hungrig på himla konstiga tider ibland o ibland mätt i ett dygn typ. Men jag läste nånstans (Skaldeman kanske??) att det kan va så. Heja ägg o bacon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 ett par månader? nej, det blir för dyrt och jag mår inte bra av all smör, kokosolja, avocado och fet kött. tänkte bara kicka igång ketosen...jag har inte förväntat mig viktnedgång efter en vecka. ville bara veta varför man inte kommer i ketos och varför jag är hungrig? det är problemet. Inget illa menat men varför överhuvudtaget ger du dig på en ketogen kosthållning under de premisser du nämner? Till skillnad från "vanliga" dieter så tar ju ketogen kosthållning tid att anpassa sig till. Det sker alltså en biokemisk anpassning "under huven", dvs vad man brukar kalla ketoadaption. Den basala anpassningen tar ca 3-4 veckor...och vill du sedan dessutom kunna prestera bra fysiskt i relation till träning etc så kan vi tala om 3-4 månader. Av intresse, hur mycket har du råd att lägga på maten/dag? Har du någonting som begränsar dig i övrigt men på ett indirekt plan som gäller att du saknar tillgång till kyl/frys/tillagningsmöjligheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Vill bara förtydliga att jag inte tycker att LCHF nödvändigtvis behöver betyda fakir (dvs no carbs). För mig är fakir en extremkost inom LCHF. Men det kan definitivt vara kul att testa för att se hur kroppen reagerar. Man kan också äta en ketogen variant av paleo utan att nolla kolhydraterna. Uteslut frukt och ät begränsat med nötter, bär och rotfrukter så blir kosten ketogen (dvs fettdriven). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 som jag har skrivit kör jag just nu fakir, och nej, jag är inte alls skraj för fett, hur kommer du på det?Mitt förslag var alltså att du skulle sluta med fakir, utgå från din vanliga kost och öka på fettet successivt samtidigt som du minskar på de kolhydratrikaste grönsakerna. Sedan när kroppen är anpassad till vanlig LCHF kan du väl göra nåt försök med fakir. Vad menar du med kicka igång ketos, sen då? Blir det för dyrt att fortsätta med fakir? Har du räknat kr/kalori? (Det är ju kalorierna som räknas eller hur var det nu?) Snål som jag är så gjorde jag det innan jag började med LCHF, smör klarade sig mycket bra mot t.ex potatis, skulle tro att grönsakerna du äter annars är ganska dyra kalorier. Hade själv svårt att bli mätt i början, tyckte jag fick trycka i mig smör och ost (jo jag struntar i antimejeritalibanerna, så går jag heller inte ner så värst men det struntar jag också i tillsvidare, sneglar oxå på fakir men tycker det kräver mer kunskap) till förbannelse men efter några veckor kändes det helt ok och hungern minskade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts