MKJ Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 När människor berättar att dom känner sig energilösa, ur gängorna eller mår illa i flera månader när dom börjar med LCHF så avfärdas det med att det bara är övergångsbesvär och att det gäller att inte ge upp. Även om det är övergångsbesvär så finns det ju problem. Dom flesta har ett jobb att sköta plus en massa annat att stå i. Det kanske dom inte klarar av om dom är hängiga och energifattiga och till och med illamående. Huvudvärk får ju många också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 När människor berättar att dom känner sig energilösa, ur gängorna eller mår illa i flera månader när dom börjar med LCHF så avfärdas det med att det bara är övergångsbesvär och att det gäller att inte ge upp. Även om det är övergångsbesvär så finns det ju problem. Dom flesta har ett jobb att sköta plus en massa annat att stå i. Det kanske dom inte klarar av om dom är hängiga och energifattiga och till och med illamående. Huvudvärk får ju många också. Energilösa och må illa i flera månader då är det inte övergångsbesvär tror jag. Däremot kan det ta flera månader att få samma tryck i träningen, men det är en annan sak. Övergångsbesvär tror jag oftast sträcker sig till en månad och där beror det mycket på vilken kost man har hållit innan. Det första jag skulle testa om jag hade dessa besvär efter flera månader är 1) öka salt/vätska, 2) Äta en mer liberal variant av LCHF där jag endast ökar på grönsaksmängden via rotfrukter, bär och sånt (inte mejerier, spannmål, nötter). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Anders A Posted October 16, 2013 Popular Post Share Posted October 16, 2013 Jag ser många inlägg med folk som vill ge upp när det inte händer något på några få veckor eller ibland ännu kortare tid. Vi får till viss del skylla på media som bara visar LCHF som en bantningsmetod och som dessutom mest visar de som går ner väldigt mycket eller väldigt snabbt, vilket ju inte är det vanligaste. Sen tror jag att får man kraftiga övergångsbesvär så ligger det något annat i botten, någon sjukdom eller möjligen psykiska besvär. Många som börjar med LCHF har nog någon form av matstörning i botten och har nog provat många olika mer eller mindre bra metoder tidigare, vilket gör att de sannolikt har kroppar som inte alls är i balans, och när de då byter kost igen, så reagerar de. Den största utmaningen som LCHF-rörelsen har är att få folk att inse att det inte är en bantningsmetod. Det är ett långsiktigt sätt att äta som är bra för kroppen, som man kan hålla på med resten av livet (mer eller mindre strikt förstås...) och där viktminskningen kommer som en bi-effekt 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 LCHF framställs ju ofta som Det Enda Sanna. Vilket ju är tämligen världsfrånvänt om man tittar på människan i historiskt och internationellt perspektiv. De stora nycklarna till hälsa och ofta viktminskning behöver inte vara så himla krångliga, det skulle nog räcka för väldigt många att helt "enkelt" göra tre saker: sluta med spannmål, sluta med socker och sluta vara rädd för naturliga fetter. There. Done i 70-80% av fallen? Kvar står rotfrukter, frukter, bär kött, fisk, grönsaker, bönor, ägg och en massa annat gott men inget kolhydratsräknande eller mätande. Utan spannmålen och sockret är det svårt att komma upp i höga halter kolhydrater. Sen finns det de av oss, jag hör själv dit, som har misshandlat våra kroppar för länge och blivit metabolt skadade liksom på djupet. För oss behövs lite mer uppstyrning i riktning mot ännu mindre kolhydrater och väga upp det med fett. Lite olika beroende på var och hur omfattande våra skador hunnit bli. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag får en känsla av att många slutar med LCHF på grund av att de upplever det "bökigt", resten av familjen äter det inte, man hinner inte laga riktig mat då kvällarna går bort till att skjutsa och hämta på träningar. Det är bökigt med lunchen på jobbet, svårt att bli bortbjuden och man vill inte "sticka ut". Ja, det finns nog många "krångelfaktorer" som bidrar till att man slutar, och man gör det svårare än vad det är, tror jag 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Sedan så finns det också ett gäng som inte vet vad LCHF är, de som köper LCHF-bröd och LCHF-pasta och LCHF-choklad och allt vad det är. De får såklart inte några positiva effekter som av "riktig" LCHF, och så "hoppar de av" (vad de hoppar av vet jag inte....inte LCHF i alla fall) och så klagar de på att "LCHF" inte fungerar bra. Min tanke är att den här gruppen består av sådana människor som sällan söker information själva utan gärna går på vad reklamen eller SLV säger. Synd. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Sedan så finns det också ett gäng som inte vet vad LCHF är, de som köper LCHF-bröd och LCHF-pasta och LCHF-choklad och allt vad det är. De får såklart inte några positiva effekter som av "riktig" LCHF, och så "hoppar de av" (vad de hoppar av vet jag inte....inte LCHF i alla fall) och så klagar de på att "LCHF" inte fungerar bra. Min tanke är att den här gruppen består av sådana människor som sällan söker information själva utan gärna på vad reklamen eller SLV säger. Synd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Ja... många Lchf:are äter inte ens Lchf när de misslyckas. Lchf har tyvärr blivit ett bantningsrecept och många fall är det nollkoll vad det innebär. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Hå Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Något som fått mig att halka av banan några gånger är "behov av tröstätande". Medger att "behov" kan diskuteras men t.ex. när jag i våras insåg att fem rum och en hall i souterängplanet behövde rivas ut p.g.a. vattenskada blev jag lite "trött och less". Åååå så en kaka hjälpte när jag tänkte på återställandet av eländet. Nu är jag åter på banan med både LCHF och renovering av , i första etappen, rum ett. Jag tycker inte LCHF är "svårt" men ...... Vad fasen "tröstäter" man på LCHF - som inte kräver massor med jobb - det har jag redan mer än jag behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Ölkorv Dippa fläsksvålar i smetana med lite swet chillisås finns med 5 gr kolhydrater stark så det behövs inte mycket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 För att underlätta för mig själv har jag ätit lite kh när jag har varit bortbjuden eller haft gäster hemma. Inte en jättestor portion, men lite, så att det inte ska "märkas" att man inte tar. Skönt att slippa prata om sin övervikt hela tiden, som det lätt kan bli om man börjar prata om lchf. När jag har fuskat (sammanlagt 5 gånger sedan i midsomras) har det blivit pommes frites (!) och Marabou mjölkchoklad. Men nästa dag har det varit "back on track" och det har gått jättebra, otroligt nog. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag tror att en del av förklaringen ligger i att det ändå är ganska svårt att ta till sig lchf fullt ut med tanke på att det är en så pass stor del av din kost som du som nybörjare ätit "i alla tider" behöver utesluta i princip helt. Jag menar, de flesta av oss är väl mer eller mindre uppvuxna med slagord som "man kan äta allt men inte jämt", "ta en MINDRE bit kaka bara", och allt annat j*vla unnande till höger och vänster. I mången annan kosthållning förekommer ju mer "daltande", eller har jag fel? Med lchf fungerar det liksom inte med en mindre tårtbit, du ska ju inte äta någon ALLS är det meningen. Det blir väl en snuttefilt som rycks bort när man behöver inse att det inte "duger" med att äta mindre av det man är van vid, det måste tvärtom kapas helt. Sedan har någon säkert redan nämnt också att det är svårt att hålla sig till det här när det ska ätas ute, när en är bortbjuden osv. Själv är jag faktiskt besviken på att "ta-något-betala-och-jäkta-vidare-sortimentet" inte på långa vägar passar min kosthållning. Det har väl blivit lite bättre med typ nötter och babybel-ost om man har tur, men annars är det ju hylla upp och hylla ner med färdigmackor och pastasallader eller fruktsmoothies. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag åt lchf strikt första 1,5 året. Fick efter hand problem med trötthet o en diffus nedstämdhet. Blev mycket bättre sedan jag ökade upp mängden grönsaker, även de med lite kolhydrater som ex morötter o ärter. Annika Dahlqvist har nämnt att alla inte mår bra av att vara i för mycket ketos. Kanske kan vara så... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Lite mer kolhydrater skulle det va Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag åt lchf strikt första 1,5 året. Fick efter hand problem med trötthet o en diffus nedstämdhet. Blev mycket bättre sedan jag ökade upp mängden grönsaker, även de med lite kolhydrater som ex morötter o ärter. Annika Dahlqvist har nämnt att alla inte mår bra av att vara i för mycket ketos. Kanske kan vara så... Spännande. Får man fråga hur länge du har ätit LCHF? Har för mig att jag har läst detta också men det var kanske också hos Annika Dahlqvist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag åt lchf strikt första 1,5 året. Fick efter hand problem med trötthet o en diffus nedstämdhet. Blev mycket bättre sedan jag ökade upp mängden grönsaker, även de med lite kolhydrater som ex morötter o ärter. Annika Dahlqvist har nämnt att alla inte mår bra av att vara i för mycket ketos. Kanske kan vara så... Intressant. Jag har ätit lchf i två år, och sista halvåret har jag varit ytterst trött, orkeslös och håglös.....kanske ska prova ditt exempel med mera grönsaker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag åt lchf strikt första 1,5 året. Fick efter hand problem med trötthet o en diffus nedstämdhet. Blev mycket bättre sedan jag ökade upp mängden grönsaker, även de med lite kolhydrater som ex morötter o ärter. Annika Dahlqvist har nämnt att alla inte mår bra av att vara i för mycket ketos. Kanske kan vara så... Jag åt väldigt strikt första gången jag provade LCHF (2009) och testade då även fakir under en månad. Nu äter jag en variant som är mer generös vad det gäller grönsaker, rotfrukter och bär, men mer strikt vad det gäller mjölkprodukter. Mår mycket bättre denna omgång. Tuva postade ett blogginlägg för några månader sedan där dom hade undersökt tarmfloran hos olika människor och märkt att den hos vissa low-carbers ibland kunde bli fattig om man åt för lite grönsaker och i vissa fall även leda till läckande tarm, dvs de som var lite liberalare med grönsaker hade bättre tarmflora. Jag undrar om nedstämdheten och tröttheten kan vara kopplad till detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag avbryter mitt lchf-ätande när jag blir löjligt sugen på godis. Nu fortsätter jag i och för sig nästa dag med lchf och fortsätter ytterligare en vecka innan jag faller dit igen. Personligheter som känner att de misslyckats och att det inte spelar någon roll längre i det läget, slutar förstås helt, för att det inte "fungerar". Fredagar har blivit lite av en godisdag för mig och förmodligen har det till och med blivit betingat, för jag kan tänka på torsdagen - "Åh, i morgon är det fredag och då får jag äta godis". Sjukt? Ja, men så har jag också levt på godis periodvis under större delen av mitt liv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag avbryter mitt lchf-ätande när jag blir löjligt sugen på godis. Nu fortsätter jag i och för sig nästa dag med lchf och fortsätter ytterligare en vecka innan jag faller dit igen. Personligheter som känner att de misslyckats och att det inte spelar någon roll längre i det läget, slutar förstås helt, för att det inte "fungerar". Fredagar har blivit lite av en godisdag för mig och förmodligen har det till och med blivit betingat, för jag kan tänka på torsdagen - "Åh, i morgon är det fredag och då får jag äta godis". Sjukt? Ja, men så har jag också levt på godis periodvis under större delen av mitt liv... Jag försöker visualisera vad det är jag är riktigt sugen på. Ofta nån favorit sen tidigare, t ex nån form av mjölkchoklad som jag lätt kunde smälla i mej 200 g av tidigare. Men ju mer jag tänker på senaste gången jag åt den desto mindre sugen blir jag... Det var ju egentligen inte alls så gott som mitt minne från pre-LCHF gör gällande, och om jag fortfarande har sug hamnar oftare nåt salt i varukorgen. Ölkorv, salta macadamianötter eller en bit god parmesan eller rökt ost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag försöker visualisera vad det är jag är riktigt sugen på. Ofta nån favorit sen tidigare, t ex nån form av mjölkchoklad som jag lätt kunde smälla i mej 200 g av tidigare. Men ju mer jag tänker på senaste gången jag åt den desto mindre sugen blir jag... Det var ju egentligen inte alls så gott som mitt minne från pre-LCHF gör gällande, och om jag fortfarande har sug hamnar oftare nåt salt i varukorgen. Ölkorv, salta macadamianötter eller en bit god parmesan eller rökt ost. Jag önskar jag kunde lära av mina misstag också, för jag mår fysiskt illa när jag ätit allt det där sockret. Hjärtat rusar, jag svettas och blir alldeles matt. <-- Nu skrev jag det också! Läroprocess! Ska gå till ostaffären på fredag och köpa några goda ostar i stället för godis. Tack för tipset! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag önskar jag kunde lära av mina misstag också, för jag mår fysiskt illa när jag ätit allt det där sockret. Hjärtat rusar, jag svettas och blir alldeles matt. <-- Nu skrev jag det också! Läroprocess! Ska gå till ostaffären på fredag och köpa några goda ostar i stället för godis. Tack för tipset! Bestäm dig för alternativ till godis som är ok. Skulle du trilla dit så blir inte skadan så stor om du håller dig till de "godkända" godiset. Bra alternativ kan vara bär, nötter, ostchips, desert ost, fläskvålar, kokoschips, vivanis 92% choklad. Annars kan ett bra tips vara att när du känner dig godissugen ta en kaffedrink istället. Kaffedrinken gör jag på 1 ägg, 1-2 msk kokosolja, kanel och kardemumma som jag mixar. Häll sedan i 2 dl kaffe och mixa igen. Går att göra på kakao också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Bestäm dig för alternativ till godis som är ok. Skulle du trilla dit så blir inte skadan så stor om du håller dig till de "godkända" godiset. Bra alternativ kan vara bär, nötter, ostchips, desert ost, fläskvålar, kokoschips, vivanis 92% choklad. Annars kan ett bra tips vara att när du känner dig godissugen ta en kaffedrink istället. Kaffedrinken gör jag på 1 ägg, 1-2 msk kokosolja, kanel och kardemumma som jag mixar. Häll sedan i 2 dl kaffe och mixa igen. Går att göra på kakao också. Tack för tipsen på godis. Mitt största bekymmer är dock att jag aldrig "trillar dit". Jag planerar hela veckan för det där snedtrampet på fredagen. Så nu får jag planera med något annat i stället. Ost tycker jag mycket om, så på fredag blir det ostbricka i stället för choklad! *Bestämd* Edit: Språkligt fel. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Spännande. Får man fråga hur länge du har ätit LCHF? Har för mig att jag har läst detta också men det var kanske också hos Annika Dahlqvist. Jag har ätit lchf i lite mer än två år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Hur kan man planera in godisfrossa i en LCHF värld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Intressant. Jag har ätit lchf i två år, och sista halvåret har jag varit ytterst trött, orkeslös och håglös.....kanske ska prova ditt exempel med mera grönsaker... Ja testa det. Gör en ordentlig bytta med ex råa morötter, bladspenar, mangold, machè, ärter, blomkå, broccoli, paprikal o vitkål. O generöst med rapsolja på detta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Ja testa det. Gör en ordentlig bytta med ex råa morötter, bladspenar, mangold, machè, ärter, blomkå, broccoli, paprikal o vitkål. O generöst med rapsolja på detta. Mums! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jag åt väldigt strikt första gången jag provade LCHF (2009) och testade då även fakir under en månad. Nu äter jag en variant som är mer generös vad det gäller grönsaker, rotfrukter och bär, men mer strikt vad det gäller mjölkprodukter. Mår mycket bättre denna omgång. Tuva postade ett blogginlägg för några månader sedan där dom hade undersökt tarmfloran hos olika människor och märkt att den hos vissa low-carbers ibland kunde bli fattig om man åt för lite grönsaker och i vissa fall även leda till läckande tarm, dvs de som var lite liberalare med grönsaker hade bättre tarmflora. Jag undrar om nedstämdheten och tröttheten kan vara kopplad till detta? Intressant! Så kanske det kan vara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Det är ju inte så lätt att bryta något man gjort i hela sitt liv. Alltså ätit fel sorts mat, så det tar nog sin tid för många att rätta till det. Tyvärr så har ju inte alla det tålamodet och så har det varit för mig. Man vill ha snabba resultat och det är inte alla som får det av olika anledningar. Själv har jag kommit till insikt att under alla år jag ätit lchf och inte gått ner så mycket så har jag ätit alldeles för mycket och gärna sent på kvällarna. Att ljuga för sig själv och blunda för sanningen är lätt att göra, lika lätt som att trilla tillbaka i gamla hjulspår när något går åt helskotta. Men det som har varit bra under resans gång är att man mår så himla kasst av den där kolhydratrika maten att man blir tvungen att gå tillbaka till lågkolhydratkost Jag kan ibland bli så där otroligt trött och orkeslös och det har hjälpt mig mycket att sluta nästan helt med mejeriprodukter. Nu är jag pigg för det mesta. Sen vet man ju inte om man har brist på något. Har man ätit fel i många år så kanske man behöver kosttillskott såsom omega3 eller D-vitamin eller nåt annat. Jag läste om omega 3 idag och att väldigt många lider brist av det. Så jag ska själv köpa mig en burk kapslar och äta. Lycka till och hoppas du kommer över din trötthet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Ja testa det. Gör en ordentlig bytta med ex råa morötter, bladspenar, mangold, machè, ärter, blomkå, broccoli, paprikal o vitkål. O generöst med rapsolja på detta. Jag gick in på Annika Dahlqvist blog för att leta efter inlägget om lite mer kolhydrat för en del. Hittade inget inlägg men fick följande svar på en fråga om detta med lite olika behov: Jag är helt överens om att vissa kan må bättre med mer än minimalt av kolhydrater, men jag har inte någon länk om det i bakfickan. Problemet är bara i vilken form de ska ta sina kolhydrater. Av spannmål tycker jag att havre är mest tilltalande, eftersom det inte innehåller gluten. Ett havrekex någon gång per dag kan dessa kanske ta. En liten potatis. En måttlig mängd grönsaker. Men socker och vetemjöl kan jag inte rekommendera någon. http://annikadahlqvist.com/2011/05/24/lchf-kostrad-till-olika-grupper/#comment-39277 Intressant med denna bekräftelse från en person som har gedigen erfarenhet av LCHF . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 En anledning till övergångsbesvär som varar länge skulle kunna vara den höga e% från fett, som kanske kan vara svår efter många fettsnåla år. Då kan man ju testa en kh-liberal variant med rotfrukter o frukt, men se till att noga undvika allt vad spannmål, socker, baljväxter samt omega 6-oljor heter. Alltså fokusera på mat som är naturlig för vår biologiska art. Vi ska inte glömma att den höga procenten fett i strikt LCHF är mycket sällan förekommande i människans historia, och kanske inte tåls av alla. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Ölkorv Dippa fläsksvålar i smetana med lite swet chillisås finns med 5 gr kolhydrater stark så det behövs inte mycket Vad är det för märke med bara 5 gr kolhydrater/100g till sweet chili?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 För något år sedan så såg jag en video intervju med Peter Attia. Han pratade där om att han mådde väldigt dåligt när han råkade hamna i "no mans land" , alltså gränsen mellan socker och fettdrift om jag uppfattat rätt , Peter Attias videos är sevärda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Vad är det för märke med bara 5 gr kolhydrater/100g till sweet chili?? Exotic food Sweet chilli ketchup sauce. Jag köpte förut denna på Willys senast Orienthuset i gamlestan göteborg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Hur kan man planera in godisfrossa i en LCHF värld Hehe... du får det nästan att låta som en religion där jag kommer att straffas hårt i livet efter om jag inte följer vissa regler. Jag har länge ätit kolhydratrikt på just fredagarna för att jag har trivts med det, men tyvärr har det blivit mer betingat än något kroppsligt behov. Så i morgon kan vi ju se det som domedagen för mig, då det är första fredagen jag ska göra ett försök att bryta den här kolhydrattrenden. Har fått många bra tips på vad jag kan festa på istället, så det ska jag göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Hehe... du får det nästan att låta som en religion där jag kommer att straffas hårt i livet efter om jag inte följer vissa regler. Jag har länge ätit kolhydratrikt på just fredagarna för att jag har trivts med det, men tyvärr har det blivit mer betingat än något kroppsligt behov. Så i morgon kan vi ju se det som domedagen för mig, då det är första fredagen jag ska göra ett försök att bryta den här kolhydrattrenden. Har fått många bra tips på vad jag kan festa på istället, så det ska jag göra. Fick du inga negativa effekter av att äta kolhydrater en dag i veckan? Inget fett på magen eller något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Fick du inga negativa effekter av att äta kolhydrater en dag i veckan? Inget fett på magen eller något annat? Nja, nu är jag ju redan överviktig och det sitter lite överallt. Lite uppblåst känner jag mig normalt efteråt, men det är helt borta senast på söndagen. Naturligtvis bromsar det dessutom upp en eventuell viktminskning vilket gör att jag nu önskar bryta det här, ganska destruktiva, beteendet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Oj vad jag känner igen den där betingade fredagen! Jag lyckades bryta den genom att, som ni redan skrivit, planera för fest lchf-style. För min del en smaskig ostbricka och ett gott vin, och avrunda det hela med en bit mörk choklad. Dessutom bestämde jag mig för att OM jag trillade dit på något sockerskit så är det faktiskt inte hela världens undergång! Inte superstrikt lchf alltså, men det passar mig. "Fredagsbetingningen" sitter i såtillvida att jag gärna vill ha osten och vinet, men det är ingen katastrof om det inte blir nåt. PMS däremot.. Kanske varannan månad lyckas jag stå emot, men varannan mular jag i mig en 200grammare Marabou som jag egentligen mår sämre av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jensen Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 PMS däremot.. Kanske varannan månad lyckas jag stå emot, men varannan mular jag i mig en 200grammare Marabou som jag egentligen mår sämre av Måste erkänna att jag funkar som "langare" åt min tjej.. Inte så schysst, tänker ni kanske, men herrejävlar! Det är langa choklad eller riskera livhanken när hon ska ha mens . Annars är vi lchf:are båda två, jag strikt o hon "mittimellanstrikt". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Prova Vivanis 92% choklad (om ni hittar den). Den är mitt "godkända" frossargodis när jag har mens. En kaka innehåller 10 gr kh, den är ekologiskt och mycket god för att ha så hög kakaohalt. Sen vill man ofta inte smälla i sig en hel kaka, utan några bitar brukar funka, om det inte är totalkris. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Det låter ju väldigt intressant! De chokladkakor med så hög kakaohalt som jag testat har inte varit speciellt goda, ärligt talat, och då sitter man ju där med mjölkchokladen igen.. Var kan man hitta Vivani, tro..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Måste erkänna att jag funkar som "langare" åt min tjej.. Inte så schysst, tänker ni kanske, men herrejävlar! Det är langa choklad eller riskera livhanken när hon ska ha mens . Annars är vi lchf:are båda två, jag strikt o hon "mittimellanstrikt". Min man skrattade igenkännande åt det där med att riskera livet.. Jag förstår naturligtvis inte alls vad han menar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Det låter ju väldigt intressant! De chokladkakor med så hög kakaohalt som jag testat har inte varit speciellt goda, ärligt talat, och då sitter man ju där med mjölkchokladen igen.. Var kan man hitta Vivani, tro..? Prova coop, ibland har dom där. Annars hälsokost. Jag köper mina på coop i orminge (Stockholm). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Okej, ska genast kolla in coop! Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Har funderat lite på tänkbara orsaker men jag undrar om inte det sociala trycket från omgivningen får många att ge upp. De som inte förstår LCHF verkar ha en tendens att förlöjliga det och sådant är rätt jobbigt att få höra. En annan orsak skulle jag tro är att man inte läst på och lägger sig på 800 kcal svältkost utan kolhydrater från dag 1. En total missuppfattning med annat ord. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 PMS däremot.. Kanske varannan månad lyckas jag stå emot, men varannan mular jag i mig en 200grammare Marabou som jag egentligen mår sämre av Måste erkänna att jag funkar som "langare" åt min tjej.. Inte så schysst, tänker ni kanske, men herrejävlar! Det är langa choklad eller riskera livhanken när hon ska ha mens . Annars är vi lchf:are båda två, jag strikt o hon "mittimellanstrikt". Jag förstår dej.. Jag har varit helt mordbenägen både före mens och när jag blev hungrig på tallriksmodellstiden. Jag åt jättenattljusolja i perioder för att minska problemen med PMS. För mej hade det signifikant verkan. Barnen kallade det "elaka kärring piller" eftersom hon försvann och de fick tillbaka sin mamma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Jag förstår dej.. Jag har varit helt mordbenägen både före mens och när jag blev hungrig på tallriksmodellstiden. Jag åt jättenattljusolja i perioder för att minska problemen med PMS. För mej hade det signifikant verkan. Barnen kallade det "elaka kärring piller" eftersom hon försvann och de fick tillbaka sin mamma. Elaka kärringpiller, gud vad roligt! Testade det för några år sedan och tyckte inte jag fick någon effekt. Men jag åt nog p-piller då.. Det gör jag inte längre, så jag ska nog prova igen. Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts