inga-lill Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 orkeslös och darrig i kroppen, känslan i musklerna som om du varit riktigt rädd, och det just gått över. Och /eller som om du kört ett rejält gympass. Helt och hållet otrevligt. Har förstås varit till läkare och tagit prover, som jag ännu inte fått svar på, men tänkte att under tiden kan jag väl höra mig för i den här kretsen om det är någon som har känt av liknande fenomen. och , jo, läkaren frågade om jag åt bra...javisst, svarar jag, jag äter jättebra. Då var han nöjd :-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Har du hålligt på länge och hur ska vi kunna svara när vi inte har någon bakrund att gå på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 bakgrund....äter lchf, det här har eskalerat sen ungefär sex månader, orkar inte träna (gym) kontinuerligt, två-tre gånger, sedan tar orken slut. Har varit mycket småförkyld under perioden.Har ätit lchf ca två år, tidigare tränat5-6ggr veckan.Har tränat så i ca åtta år. Kvinna, 56 år. Min fundering var väl mest om nån varit med om något liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Du kanske skulle behöva något kosttillskott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Du kanske skulle behöva något kosttillskott Ja, frågan är bara vad... får avvakta provsvaren och se om de ger nån ledtråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Kan du prova med lite extra salt? Kanske magnesium tillskott? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Kan du prova med lite extra salt? Kanske magnesium tillskott? Extra salt, ja, men har inte ätit magnesium på...hmm..ett bra tag.. kan vara nåt kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Borelia?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Borelia?? aj då. är det ett speciellt blodprov för sånt? och nja..det började för ca sex månader sen...men de där krypen kan man väl inte lita på..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Jupp.. och det är jättesvårt att se.. utan man går mest på symptomen, och hur själva smittotillfället var! Dvs det börjar som om du åkt på en influensa typ! Hur som helst.. haft det två gånger.. första gången gick jag med det i 6 månader.. blev bara tröttare och tröttare! Andra gången kände jag igen symptomen. Bäst och säkrast metod är om man sett märket/fästingen.. vid smittotillfället.. allt annat är gissningar på symptom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Man kan testa för antikroppar men jag tror inte det är så tillförlitligt. Man får speciell antibiotika vid Borrelia tror jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2013 Share Posted October 16, 2013 Man får enklaste typen av antibiotika.. för spirroketer är lätta att ta kål på! Misstänker man långt gången borelia får man äta dubbelt så länge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Tack för alla svar....borelia hade jag inte en tanke på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Låter som du tränar för ofta? du är kanske helt enkelt utmattad. kroppen behöver återhämtning och reparation mellan träningstillfällena. prova att ta en dags paus mellan passen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Låter som du tränar för ofta? du är kanske helt enkelt utmattad. kroppen behöver återhämtning och reparation mellan träningstillfällena. prova att ta en dags paus mellan passen. Kan så vara....ska kanske se över det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 orkeslös och darrig i kroppen, känslan i musklerna som om du varit riktigt rädd, och det just gått över. Och /eller som om du kört ett rejält gympass.Lite osäker på vad du menar eftersom jag efter ett gympass brukar känna mig "on top of the world". Pump i musklerna etc är ju bara en bonus så jag utgår från att vi sannolikt upplever helt olika saker när vi tränat Men det kanske inte spelar någon större roll i sammanhanget efter som du upplever någon typ av obehag vilket framgår av det övriga du skriver. Helt och hållet otrevligt. Har förstås varit till läkare och tagit prover, som jag ännu inte fått svar på, men tänkte att under tiden kan jag väl höra mig för i den här kretsen om det är någon som har känt av liknande fenomen.Tyvärr, eller tack och lov, inte. Men det låter ju inte helt bra det där... och , jo, läkaren frågade om jag åt bra...javisst, svarar jag, jag äter jättebra. Då var han nöjd :-DHehe...precis som om läkare tenderar ha någon större susning om vad som är bra kost oavsett. Den dag man söker kostråd hos en läkare, då vet man i regel att man griper efter halmstrån och gett upp. Bara en spontan kommentar och inte riktad till dig. bakgrund....äter lchf, det här har eskalerat sen ungefär sex månader, orkar inte träna (gym) kontinuerligt, två-tre gånger, sedan tar orken slut. Har varit mycket småförkyld under perioden.Har ätit lchf ca två år, tidigare tränat5-6ggr veckan.Har tränat så i ca åtta år.Hur ser ditt träningsupplägg ut? 5-6 ggr/vecka kan vara alldeles för lite eller alldeles för mycket beroende på hur upplägget ser ut. Vad har du för mål med din träning? En klok man har sagt: "The body complains, never explains." Kort och gott, kroppen brukar kommunicera på varierande sätt när något inte står rätt till...men den är inte kapabel att förklara vad som är problemet utan bara att den inte kan hantera de belastningar och den stress man påför den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Lite osäker på vad du menar eftersom jag efter ett gympass brukar känna mig "on top of the world". Pump i musklerna etc är ju bara en bonus så jag utgår från att vi sannolikt upplever helt olika saker när vi tränat Men det kanske inte spelar någon större roll i sammanhanget efter som du upplever någon typ av obehag vilket framgår av det övriga du skriver. Tyvärr, eller tack och lov, inte. Men det låter ju inte helt bra det där... Hehe...precis som om läkare tenderar ha någon större susning om vad som är bra kost oavsett. Den dag man söker kostråd hos en läkare, då vet man i regel att man griper efter halmstrån och gett upp. Bara en spontan kommentar och inte riktad till dig. Hur ser ditt träningsupplägg ut? 5-6 ggr/vecka kan vara alldeles för lite eller alldeles för mycket beroende på hur upplägget ser ut. Vad har du för mål med din träning? En klok man har sagt: "The body complains, never explains." Kort och gott, kroppen brukar kommunicera på varierande sätt när något inte står rätt till...men den är inte kapabel att förklara vad som är problemet utan bara att den inte kan hantera de belastningar och den stress man påför den. Tack. Kloka ord..klart att det inte står rätt till. Det får bli en översyn av träningsupplägget, för att komma in på rätt spår igen. som det är nu har jag inte tränat som jag skulle vilja på mer än ett halvår, då stavgång 2-3 ggr /v, styrka 2-3gg/v. Målet ....ja..lite suddiga...vilket kanske inte är helt optimalt. Mest bara för att det är /var roligt!! :-) Jag har fått många göda råd och tips, så jag får beta av lite åt gången :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Tack. Kloka ord..klart att det inte står rätt till. Det får bli en översyn av träningsupplägget, för att komma in på rätt spår igen. som det är nu har jag inte tränat som jag skulle vilja på mer än ett halvår, då stavgång 2-3 ggr /v, styrka 2-3gg/v. Målet ....ja..lite suddiga...vilket kanske inte är helt optimalt. Mest bara för att det är /var roligt!! :-) Det är inte så "bara" det heller. Jag frågade mest för att 5-6 riktiga träningstillfällen (läs: seriös styrketräning) skulle kunna varit en solklar bov i dramat. Därmed inte uteslutet att din träningsmängd och -intensitet, för dig, skulle kunna vara för hög så det är ju något du åtminstone kan experimentera med för att se om det påverkar ditt mående åt rätt håll. Hoppas det löser sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts