Jump to content

Fråga om förbränning

Recommended Posts

Jag undrar om LCHF-rådet att man ska "äta sig mätt" baseras på 1) idén att man annars frestas att äta onyttigheter eller 2) att man genom att äta mindre drar ner kroppens förbränning och blir tjockare. 

Skulle man tjäna på att dra ner på allmänt kaloriintag, tex kombinera LCHF med16:8 (förutsatt att man är stark nog att stå emot frestelser) eller skulle det vara kontraproduktivt? 

Jag pratar nu uteslutande om viktnedgång, inte om hälsoeffekter och välmående. 

- W 

• Like 1

Tanken är väl främst att man skall stå i förbindelse med sin inbyggda kaloriräknare!

16:8 innebär inte kalorirestriktion per se.. ej 5:2 heller!

Man kan pröva hur lite man behöver äta för att stå sig och hur själva upplägget är som passar en bäst!

Dessutom så får man väl anse att en normal aptitreglering är något eftersträvansvärt.. men skall den fungera så blir man tvungen att äta riktig mat.. sådan som den regleringen känner igen.. och som den utvecklats för genom evolutionen!

• Like 2

Tack för svar! Men det är för mig fortfarande oklart: bör man förutom att reducera kolhydrater också eftersträva minskat kaloriintag för att gå ner mer i vikt, eller skulle ett minskat kaloriintag innebära att kroppen "går på sparlåga" och att man snarare går upp i vikt? 

Tanken är väl främst att man skall stå i förbindelse med sin inbyggda kaloriräknare!

Man kan pröva hur lite man behöver äta för att stå sig och hur själva upplägget är som passar en bäst!

Dessutom så får man väl anse att en normal aptitreglering är något eftersträvansvärt.. men skall den fungera så blir man tvungen att äta riktig mat.. sådan som den regleringen känner igen.. och som den utvecklats för genom evolutionen!

• Like 1

En av de fina sakerna med lchf e ju att de flesta frivilligt äter mindre kalorier då de blir mera mätta på denna typ av mat nera kolhydratrik mat som ex spannmål gör många mer hungriga. Man ska alltså inte behöva räkna kalorierna för att hålla normalvikt utan äta när man är hungrig.

Vad gäller kalorirestriktion -Jag har i alla fall inte lyckats med att gå hungrig nån längre period.Tror inte de flesta behöver detta, men jag har förstått att det kan vara så för några få.

• Like 1

Hela iden med LCHF.. eller iallafall för de som är överviktiga, är att det automatiskt skall uppstå ett energiunderskott.. iomed att det finns energi lagrad i fettväven!

Dvs.. iomed att man etersträvar ett normalt och lagom blodsocker så får man oxå en normal insulinnivå.

Kroniskt hög insulinnivå är vanligare än vad man tror.. och det kan ta 10-30 år innan man märker konsekvenserna.

Normal låg insulinnivå gör att lipolysen i fettväven inte hindras.. dvs man kan leva på den energin mellan måltiderna.. prexis som det var tänkt från början.. då är det inte helt ovanligt att aptiten minskar något och man äter mindre och mer sällan.. på så sätt uppstår ett energiunderskott automatiskt!

Och som regel uppstår det energiunderskottet i den bästa av världar helt utan hunger och sug!

Grejen är att merparten av din måltid lagras.. med förhöjd insulinnivå förblir stora delar lagrad!

• Like 1

Har en liten fundering kring det här med frivilligt/oplanerat energiunderskott med LCHF. Om man vill komma ner i vikt kan vi ju anta att energiunderskottet kan vara en bra grej - men när man är "klar" då? Kan man gå runt och ha ett energiunderskott i princip jämt?
Jag menar, om man verkligen känner att man blir mätt och är nöjd vid säg 15-1600 kcal, det tjänar väl inget till att tvinga i sig ännu mer för att komma upp i 2000/2500 (som det brukar sägas att kvinnor respektive män behöver för att bibehålla vikten) kcal??

...Såvida det inte kan vara farligt att ligga på energiunderskott jämt och ständigt då. Någon som vet? Sorry om jag kapat tråden lite, men blev fundersam när jag läste svaren :)

Mina råd är

Släng alla konventionella råd om kost - Tex att frukosten är det viktigaste målet på dagen, ät regelbundet m.m. Experimentera dig sen fram till den diet och måltider som du känner fungerar bäst för det du vill uppnå.

Ät när du känner dig hungrig, ät inte när du inte känner dig hungrig. Hur många äter tex frukost bara av gammal vana? Själv har jag gjort det i 40 år, och först nu insett att jag faktiskt oftast inte är hungrig på morgonen. På vardagar blir det bara vatten och en kopp kaffe med grädde och jag känner att jag mår bättre av att göra så. Experimentera, känn efter och lita på koppens signaler. Med undantaget att om du äter för lite naturligt fett samt mat som jackar upp ditt blodsocker för mycket så fungerar inte kroppens signaler. Men det vet du säkert redan.

• Like 3

Jag undrar om LCHF-rådet att man ska "äta sig mätt" baseras på 1) idén att man annars frestas att äta onyttigheter eller 2) att man genom att äta mindre drar ner kroppens förbränning och blir tjockare. 

Skulle man tjäna på att dra ner på allmänt kaloriintag, tex kombinera LCHF med16:8 (förutsatt att man är stark nog att stå emot frestelser) eller skulle det vara kontraproduktivt? 

Jag pratar nu uteslutande om viktnedgång, inte om hälsoeffekter och välmående. 

- W

Hur länge har du ätit LCHF? Hur metabolt störd är du av tidigare kostäventyr?

Innan du börjar laborera för mycket tror jag att du ska ge din kropp chansen att stabilisera sej på LCHF kost.

När den känner sej trygg med det så funkar pf som kick ihop med LCHF.

Jag har kört 5:2 sedan i somras och minskat 6% av min vikt på 10 veckor.

Men nu står jag still igen eftersom min kropp behöver anpassa sej till nya plattformen inna vi kan göra nytt avstamp

Hur länge har du ätit LCHF? Hur metabolt störd är du av tidigare kostäventyr?

Innan du börjar laborera för mycket tror jag att du ska ge din kropp chansen att stabilisera sej på LCHF kost.

När den känner sej trygg med det så funkar pf som kick ihop med LCHF.

Jag har kört 5:2 sedan i somras och minskat 6% av min vikt på 10 veckor.

Men nu står jag still igen eftersom min kropp behöver anpassa sej till nya plattformen inna vi kan göra nytt avstamp

Sen i maj. Har gått ner 6-7 kilo i vikt och är ganska nöjd men några kilon till vore bra eftersom jag fortfarande är lite över strecket för överviktig. Verkar dock inte som det förändras så mycket mer. Äter ganska mycket hasselnötter, fetyoghurt samt dricker vin då och då, kanske det är dessa vanor som stjälper lite grann. 

Många intressanta svar men tycker inte jag fått nåt tydligt svar på själva grundfrågan - dvs, skulle ett minskat kaloriintag vara positivt för viktnedgången, eller skulle kroppens förbränning påverkas negativt så man blir tjockare? Eller är det omöjligt att ge ett generellt svar på det?  

Hej igen. Jag ska försöka svara.

Ett kort svar är ja kalorirestriktion ger viktnedgång, men för att utveckla så är det viktigt att inte tappa fel sorts vikt. Att förlora muskelmassa vid kalorirestriktion är vanligt och kan leda till jojobantning där man i varje varv ökar kroppens fettprocent vilket ju är motsatsen till vad man vill uppnå.

Det gäller alltså att få kroppen att tappa rätt sorts vikt dvs fettet och för att göra det behöver man "lära" kroppen att förbränna fettväven då kalorierna är begänsade istället för att bryta ner muskler och signalera stark hunger.

Enligt min egen erfarenhet görs det enklast genom äta LCHF, hoppa över frukost och styrketräna (helst innan lunch)

Många intressanta svar men tycker inte jag fått nåt tydligt svar på själva grundfrågan - dvs, skulle ett minskat kaloriintag vara positivt för viktnedgången, eller skulle kroppens förbränning påverkas negativt så man blir tjockare? Eller är det omöjligt att ge ett generellt svar på det?  

Svar ja.. på frågan om att kalorirestriktion gynnar viktnedgång.. det är självklart!

Man får gå rätt länge med ett verkligt energiunderskott innan kroppen reagerar med att sänka sin BMR!

Tror man brukar säga att man får gå flera månader.. ju mindre energiunderskott, dessto längre tid!

Fasta tex.. som per definition är kortvarig eller intermitent anses ha en del hälsofördelar.. dels biokemiskt.. dels att det uppreglerar mekanismer som gör att man lättare lever av lagrat fett!

Sen så.. till frågan om huruvida man fortsätter att gå med energiunderskott sedan man kommit ner till sin normalvikt.. inte om man har en fungerande aptitreglering.. för då ökar hungern.. och man äter lika naturligt mer.. så att man behåller något som skall vara ens normalvikt!

• Like 1

Toppen, precis vad jag ville veta. Då faller ju dock LCHF- idén att man ska äta så mycket man vill, eftersom man med största sannolikhet, även med "LCHF-reglerad"- aptit, VILL äta mer än man verkligen BEHÖVER. 

Svar ja.. på frågan om att kalorirestriktion gynnar viktnedgång.. det är självklart!

Man får gå rätt länge med ett verkligt energiunderskott innan kroppen reagerar med att sänka sin BMR!

Tror man brukar säga att man får gå flera månader.. ju mindre energiunderskott, dessto längre tid!

Fasta tex.. som per definition är kortvarig eller intermitent anses ha en del hälsofördelar.. dels biokemiskt.. dels att det uppreglerar mekanismer som gör att man lättare lever av lagrat fett!

Sen så.. till frågan om huruvida man fortsätter att gå med energiunderskott sedan man kommit ner till sin normalvikt.. inte om man har en fungerande aptitreglering.. för då ökar hungern.. och man äter lika naturligt mer.. så att man behåller något som skall vara ens normalvikt!

Toppen, precis vad jag ville veta. Då faller ju dock LCHF- idén att man ska äta så mycket man vill, eftersom man med största sannolikhet, även med "LCHF-reglerad"- aptit, VILL äta mer än man verkligen BEHÖVER. 

Det där handlar nog mer om annat än den fysiska aptitregleringen.. för viljan är en flöjel som fladdrar för vinden!

Tanken med LCHF och viljan är att man får kontakt med sin aptitreglering och därmed vill man inte äta mer än vad man behöver.. dvs det styrs mest av behovet!

Altså.. vem som helst kan gå ner i vikt bara man lägger manken till och i värsta fall får man gå hungrig.. det är knappast det som är själva problemet!

Problemet är att få till en fungerande metabolism som i sin tur styr aptiten så att man normaliserar sin vikt helt automatiskt.. och som gör att man sen kan bibehålla den, samt må bra!

Du kan äta prexis så mycket du vill.. så länge viljan överstämmer med ditt behov, tanken är altså att viljan att äta påverkas av vad du äter!

• Like 4

Nja, väldigt många äter faktiskt naturligt mindre och går ner i vikt med LCHF. Den mest accepterade teorin om varför, är att LCHF-kost håller kroppen glukos- och insulinnivåer på en låg och stabil nivå. Inslulin är ett hormon som "låser" kroppens egna fetceller och gör att de inte kan släppa ifrån sig sitt fett och därmed ge energi till kroppens ämnesomsättning. Så när insulinet är lågt kan kroppen förbränna kroppsfett istället för att signalera hunger.

Sen kan man gå ner på annan kost än LCHF, men problemet är att många blir väldigt hungriga samt att kroppen tenderar att dra ner sin ämnesomsättning, vilket kan ge depression och nedstämdhet. 

Sen har vi ju det här med jojobantning då man förlorar muskelmassa som ersätts med fettväv när man slutar banta.

Motmedlet mot förlorad muskelmassa är att styrketräna. Man bör träna 1-2 ggr/vecka och tungt (man orkar göra 10-20 repetitioner). Stora muskelgrupper ben och bål . Tex marklyft eller benpress. Effekten är att kroppen då skickar ut anabolt (uppbyggande) hormon som talar om att musklerna behövs så var snäll att bryt inte ner dom. Detta påverkar alla muskler, inte bara dom man tränar.

Kaloriräkning för viktnedgång anser jag tämligen meningslös. Visst kan man gå ner men det leder ofta till problemen nämnda ovan. Vikten styrs främst av hormoner och det gäller att förändra dessa med en kombination av LCHF-kost, periodisk fasta och lite träning.

• Like 2