Aleks Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Igår fick jag veta att det finns en app som heter "kolhydratskollen" för barn med diabetes typ 1. Den är gratis och jag laddade ner den för att se vad det handlar om. Man kan spara sina värden på blodsocker och skapa påminnelser om när man ska ta sitt insulin osv, vilket är ju bra. Sen fanns där hur man räknar ut insulinbehovet beroende på mängdne kolhydrater man äter. Man kunde "klicka" på tre alternativ längst ner "godis & Fika", "favoriter" och "känningar". Störst på sidan är den aktuella måltiden beroende på när på dagen man öppnar appen. Nu när jag öppnade den stod det mellanmål över hela skärmen, igår kväll stod det kvällsmat. Jag tycker att det är bra att det finns en förenkling för barn med diabetes för att lättare räkna ut insulinbehovet. Men jag reagerade på den lilla runningen där det står "godis och fika". VARFÖR så tydligt uppmuntra till intag av sött?? I guiden jag läste stod det INGET om att det vore klokt att dra ner på mängden kolhydrater!! Är vi så beroende av att trycka i oss sötsaker att det ska vara fritt fram för alla oavsett hälsotillstånd? Det känns som om man leker med elden om man menar på att minska kolhydraterna är ett bra alternativ. Jag skulle vilja påstå att tankebanor som "man måste unna sig" har gått för långt! Ska man unna sig ska man unna sig ett friskt liv! INte stilla ett tillfälligt begär efter sött!. Ni får tycka att jag har fel, men som nykter "sockerholist" ser jag hur allt fler är beroende utav socker utan att veta om det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realisten Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Igår fick jag veta att det finns en app som heter "kolhydratskollen" för barn med diabetes typ 1. Den är gratis och jag laddade ner den för att se vad det handlar om. Man kan spara sina värden på blodsocker och skapa påminnelser om när man ska ta sitt insulin osv, vilket är ju bra. Sen fanns där hur man räknar ut insulinbehovet beroende på mängdne kolhydrater man äter. Man kunde "klicka" på tre alternativ längst ner "godis & Fika", "favoriter" och "känningar". Störst på sidan är den aktuella måltiden beroende på när på dagen man öppnar appen. Nu när jag öppnade den stod det mellanmål över hela skärmen, igår kväll stod det kvällsmat. Jag tycker att det är bra att det finns en förenkling för barn med diabetes för att lättare räkna ut insulinbehovet. Men jag reagerade på den lilla runningen där det står "godis och fika". VARFÖR så tydligt uppmuntra till intag av sött?? I guiden jag läste stod det INGET om att det vore klokt att dra ner på mängden kolhydrater!! Är vi så beroende av att trycka i oss sötsaker att det ska vara fritt fram för alla oavsett hälsotillstånd? Det känns som om man leker med elden om man menar på att minska kolhydraterna är ett bra alternativ. Jag skulle vilja påstå att tankebanor som "man måste unna sig" har gått för långt! Ska man unna sig ska man unna sig ett friskt liv! INte stilla ett tillfälligt begär efter sött!. Ni får tycka att jag har fel, men som nykter "sockerholist" ser jag hur allt fler är beroende utav socker utan att veta om det! Kan bara hålla med. Har själv typ 1. Hade för ett tag sedan en livlig diskussion med en släkting som är diabetes läkare och hon tyckte att det var helt okej med en så kallad "Pizza knapp" på insulinpumpar för barn (knappen ger extra insulin och under en längre tid - om jag förstår det rätt). Helt åt skogen och hemskt sorgligt för dessa barn som kunde må så oerhört mycket bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Kan bara hålla med. Har själv typ 1. Hade för ett tag sedan en livlig diskussion med en släkting som är diabetes läkare och hon tyckte att det var helt okej med en så kallad "Pizza knapp" på insulinpumpar för barn (knappen ger extra insulin och under en längre tid - om jag förstår det rätt). Helt åt skogen och hemskt sorgligt för dessa barn som kunde må så oerhört mycket bättre. Pizza knapp? Det låter tragiskt! Jag vet hur jag mår när jag slarvar eller får återfall... det känns som att min kropp håller på med en inre kamp mot en demon! Äter jag som jag ska så är jag lugn på alla plan och funkar klockrent! Vi lever i ett sjukt samhälle där tillverkarna av mat gärna har kvar oss i sina klor för annars kommer de att sluta sälja sitt skräp och gå i konkurs! Eller inte omsätta och tjäna lika mycket! Jg läste nyligen i ett chattforum att människan är skapt för att belöna sig sjävl med mat!! Jag håller INTE med om det! Vi har byggt upp ett samhälle där vi valt att belöna oss själva med sött! Och det är en STOR skillnad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Nu resonerar ni lite väl trångsynt! Det är bra om diabetiker kan få hjälp att kontrollera sitt blodsocker OAVSETT kosthållning. För övrigt har väl de mest LCHF-trogna minst användning av en sådan app, men vid avsteg kanske den ändå kan hjälpa till. När ska LCHF:are sluta se konspirationer i allt och alla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts