Jump to content

Träning och jag har ingen ork? :(

Melliz

Recommended Posts

Hej! Är nu tredje dagen och tror min energi börjar ta slut. Var nyss på gymmet och orkade inte mkt.. Känner mig ork lös.. Äter mkt fett ja! Innan jag började med lchf åt jag inget vitt ris, pasta, vitt bröd eller potatis men åt quinea, bönor och frukt mest .. Och mkt fett alltså naturliga produkter. Är väldigt intresserad av både kost och träning. Och har inget behov av och gå ned i vikt men då jag hört att lchf kan hjälpa till med och stabilisera hormonerna vilket jag behöver då jag kan få PMS och sÅ.. Dock just nu känns det som om jag är ännu mer irriterad.. ? Hm vet inte om jag ska övergå till min vanlig kost eller mer palio? Fast med mjölk produkter.. Alltså tex rotfrukter och frukt i samband med träning... Och sen använda feta naturliga produkter givetvis!!! Tacksam för svar!!!!

Hej! Är nu tredje dagen och tror min energi börjar ta slut. Var nyss på gymmet och orkade inte mkt.. Känner mig ork lös.. Äter mkt fett ja! Innan jag började med lchf åt jag inget vitt ris, pasta, vitt bröd eller potatis men åt quinea, bönor och frukt mest .. Och mkt fett alltså naturliga produkter. Är väldigt intresserad av både kost och träning. Och har inget behov av och gå ned i vikt men då jag hört att lchf kan hjälpa till med och stabilisera hormonerna vilket jag behöver då jag kan få PMS och sÅ.. Dock just nu känns det som om jag är ännu mer irriterad.. ? Hm vet inte om jag ska övergå till min vanlig kost eller mer palio? Fast med mjölk produkter.. Alltså tex rotfrukter och frukt i samband med träning... Och sen använda feta naturliga produkter givetvis!!! Tacksam för svar!!!!

Om du är inne på tredje dagen vilket det låter som så är det du upplever nu omställningbesvär. Omställningesvär innebär att det tar ett tag innan kroppen har ställt om sig till fettdrift, din kropp håller helt enkelt på att anpassa sig och då kan man ofta få besvär som: depression, trötthet, ont i huvudet, lite illamående etc. 

Så att du känner dig trött på gymmet beror förmodligen på omställningsbesvär. Sen att börja träna på LCHF kost är en helt annan grej, för då tar det ofta ett tag för kroppen att vänja sig innan man presterar till fullo! fortsätt med det du gör så kommer dina besvär avta och du kommer må bättre!.

Jag själv kan träna hårt på extremt lågkolhydratkost medans andra behöver mer kolhydrater, Jonas Bergqvist har bland annat skrivit en bok om detta som heter ''LCHF och Träning'', men det du upplever nu Melliz, är fullt vanligt! och det kommer gå över!!

bara att kämpa på! :)  Lycka till!

• Like 1

Om det nu är tredje dagen på LCHF så behöver du ha lite tålamod. Det som händer är att kroppen töms på muskelglykogen, samtidigt som den inte riktigt hunnit komma igång med ketonbildningen (dvs fettförbränning). Detta gör att man upplever "bensinstopp". Hur lång tid omställningen tar varierar från person till person, men det borde ta i alla fall 4 veckor. Efter omställningen är gjord finns det goda möjligheter för att träningen ska kunna gå bättre än den gjorde innan du lade om kosten till LCHF.

Hm okej tack för svar! Läste inne på kostdoktorn på den länken han skicka där uppe och då står det friska och smala personer behöver inte köra lchf . Hm blir så förvirrad... Är som sagt väldigt intresserad av kost och träning. Tränar på rätt hög nivå och håller alltid på med hälso grejjer. Men använt mig mest av havrekli, Quinoea, rotfrukter och linser i kolhydrat väg sen alltid feta naturliga produkter och mådde ju bra men var även typ 1 banan om dagen men ja som sagt har mkt humör svängningar därför tänkte jag att detta kanske funkar.. Men vet inte :( kanske går över till min vanliga eller iallafall kör med rotfrukter. Vetemjöl och sånt äter jag aldrig. Och är vältränad samt inga problem med vikten .. Men hm.. Hehe..

Grejen är den att mina dans träningar kör igång om em vecka och dom är inte och leka med... Tror inte jag kommer klara ab det utan tex lite kollisar... Då menar jag typ Quinoea och rotfrukter någon banan som jag körde med innan... :/

Tycker att det låter som att du måste låta omställningen ta lite tid. Det fungerar oftast inte att köra lika hårt efter tre dagar utan kolhydrater som innan. Efter några veckor så kommer det att kännas som vanligt och det är bara att köra på.

I vissa former av träning så kan man behöva lite extra kolhydrater om det handlar om prestation. Men jag har aldrig upplevt att det behövs själv när jag kör styrketräning eller lågintensiv träning. 

Melliz: istället för att göra 4 inlägg på raken under kort tid kan det vara bra att redigera/editera dina posts istället. Lägg till det du vill i gamla posten.

Tror även friska, sportiga personer kan vinna på LCHF. Men det tar upp till 3 månader innan man får fördelarna om man tränar hårt. Kolla in Peter Attia, Jonas Berqvist, Jonas Coltin, Björn Ferry mm om träning på Youtube.

Alternativt kan man försöka ställa om lite långsammare, dvs. plockar bort kolhydraterna mer och mer istället för att sluta på en gång, det har jag gjort. Fortsatte i princip träna som vanligt och hade knappt omställningsbesvär.

Tänk på att läsa på ordentligt! Lycka till.

Eller så äter du inte LCHF alls. Efter vad du beskriver behöver du egentligen inte det. Du är vältränad, mår bra, har hälsan och tycker det mesta fungerar på topp med lite kolhydrater i form av rotgrönsaker och liknande... varför skulle du gå igenom en massa omställningsbesvär för att lägga om din kost till LCHF? Jag finner egentligen ingen anledning... annat än kanske av nyfikenhet. Men du gör ju såklart precis som du själv vill.

Till Magnus 77... Nej förstår vad du menar men som sagt.. Mina hormoner är inget vidare... Har humör svängningar , PMS.. Därför trodde jag att jag kanake kunde få mina hormoner stabilare.. Annars funkade de andra bra.. Får nog göra så att jag lägger in mer kolhydrater och sen gå ner lite åt gången...

Till Magnus 77... Nej förstår vad du menar men som sagt.. Mina hormoner är inget vidare... Har humör svängningar , PMS.. Därför trodde jag att jag kanake kunde få mina hormoner stabilare.. Annars funkade de andra bra.. Får nog göra så att jag lägger in mer kolhydrater och sen gå ner lite åt gången...

Ahaa! Det missade jag visst. Ur det perspektivet kan det ju kanske fylla en funktion. Då har jag egentligen bara ett råd. Dyk med huvudet före och håll ut tills övergångsbesvären gått över. Den metoden kanske inte passar alla, men den passade i alla fall för mig. Jag klarar inte rent mentalt att minska lite i taget. Det blir i slutändan ingen minskning alls om jag gör så.