Jump to content

Kombinera Lchf med 5:2 eller 16:8

Jensen
 Share

Recommended Posts

Är det någon här som har erfarenhet av att kombinera lchf med 5:2 eller 16:1?

Viktnedgången har stannat av o jag vill ge den en rejäl skjuts framåt :P

Skaldeman föreslår att man äter försiktigt med vettiga kolisar o bryter ketosen. då går man först upp i vikt o sen bryts platån o man går ner igen. Är inte jättesugen på detta, men behöver tips o råd! :wacko:

Är det någon här som har erfarenhet av att kombinera lchf med 5:2 eller 16:1?

Viktnedgången har stannat av o jag vill ge den en rejäl skjuts framåt :P

Skaldeman föreslår att man äter försiktigt med vettiga kolisar o bryter ketosen. då går man först upp i vikt o sen bryts platån o man går ner igen. Är inte jättesugen på detta, men behöver tips o råd! :wacko:

För mig blev det automatiskt så att jag började skippa frukosten. Det blev för tätt mellan frukost och lunch för att jag skulle bli hungrig. 

Oj, nu känner jag mig ganska korkad här ;)

16:8 har jag förstått som att man fastar i 16 timmar inkl nattsöm o sedan äter i 8 timmar (inte 8 timmar i sträck alltså).

Det har jag inte gjort hitils, fast jag kört lchf i fyra månader.

O vad är 22:2..?

Jag äter väldigt oregelbundet, när jag är hungrig vilket kan bli när som.

Är alltså ute efter att bryta en platå i viktnergången o undrar hur andra gjort, om 5:2 kan vara nåt?

Edited by Jensen

Oj, nu känner jag mig ganska korkad här ;)

16:8 har jag förstått som att man fastar i 16 timmar inkl nattsöm o sedan äter i 8 timmar (inte 8 timmar i sträck alltså).

Det har jag inte gjort hitils, fast jag kört lchf i fyra månader.

O vad är 22:2..?

Jag äter väldigt oregelbundet, när jag är hungrig vilket kan bli när som.

Är alltså ute efter att bryta en platå i viktnergången o undrar hur andra gjort, om 5:2 kan vara nåt?

Det finns flera som har brutit en lång viktplatå med olika varianter av fasta, bla 5:2. Har ingen personlig erfarenhet men jag vet att Monique Forslund har provat.

Jag har inte tappat ett gram på hyfsat strikt LCHF i 3,5 år. I somras började jag med pf för att vässa mina blodvärden och tappade 0,5 kg i veckan i 10 veckor. Nu har jag hamnat på en platå igen, men är iaf stabil på nya vikten. Kör fortfarande 5:2

• Like 3

Jag tror att ätandet för en del av oss inte bara så där funkar. Vi äter också när vi inte är hungriga. Kanske som tröst, trygghet etc. Då hjälper det föga att LCHF gör en mättare och att man hålls mätt länge. Ovanan att hela tiden äta något finns kvar. Därför tror jag periodisk fasta funkar. Man borde på LCHF enkelt hamna in i 16:8 timmarsmönstret. Men är man en trygghetsätare kanske det behövs ett aktivt fastebeslut för att lära kroppen.

• Like 1

För mej är det så här att lchf håller på att rädda mitt liv.

Jag har stora problem med sk känslomässigt ätande, har alltid haft. Har alltid suttit på kvllarna med högvis med skräpmat o godis o läsk o dumstirrat på teve för att döva känslorna. För ett halvår sen träffade jag min tjej o det har ändrat mitt liv.

Har fortfarande känslomässigt ätande som problem, men nu med lchf mat vilket gör att jag mår mycket bättre! O har gått ner i vikt massor :)

Nu står vikten still, men när jag läser igenom den här tråden är det kanske inte så konstigt.. ;)

Jag vet inte, min tjej tycker att jag ska låta vikten stå o inte börja tjafsa med 5:2.

Ska tillägga att jag inte tränar, inte direkt killen som platsar på gymmet om man säger så ;)

Ibland står man still eller går ner väldigt sakta. Tror inte att man ska laborera för mycket med 5:2 om man har kända ätstörningar, observera att jag tror..

Däremot känns det som om att 16:8 är en vettigare variant. Jag äter så själv och min särbo likaså. Det vill säga att jag äter mitt första mål vid 10 - tiden och den senaste vid 18:00. ( Jag är inte hungrig förrens vid 10)

Jag tror att din flickvän har rätt. Fortsätt med Lchf och bli bekväm med att bra mat. Ha tålamod. Lycka till!

• Like 2

Den mesta tiden jag ätit LCHF, har jag också ätit på ett sätt som liknar 16:8 eller 15:9. Jag kan inte se att jag skulle gått mer i vikt under den perioden jämfört med innan jag började äta så. Däremot handlar det i mitt fall om kontroll av mängden mat samt proteiner. Äter jag för mycket,stannar viktnedgången av och drar jag ner mängderna, tar det fart igen. Att jag har daglig periodisk fasta, är inget jag planerat att ha, utan det blev bara så. Med det upplägget jag har för mitt ätande, blir jag nämligen hungrig två gånger om dygnet om jag inte äter något. Ja... jag äter för att slippa bli hungrig.