Jump to content

Margarin D-vitamin

Sigurdur

Recommended Posts

"I margarin finns inget mindre än de viktiga A- och D-vitaminerna. A-vitaminer hjälper till att bibehålla normal syn och hy. D-vitaminerna å sin sida gör detsamma för skelett och tänder och utöver detta hjälper D-vitaminer till med att absorbera kalcium och fosfat. En skiva bröd med lite margarin på  innehåller upp till en tredjedel av ditt rekommenderade dagsintag av de fin fina vitaminerna. "

Intressant uttalande. Hur mycket D-vitamin är det egentligen i "lite margarin"? Skulle tre brödskivor med lite margarin på vardera brödet ge en full dagsdos av D-vitamin?

http://www.margarinrattochslatt.se/vad-innehaller-margarin/vitaminer

Unilever ligger bakom denna sida. För övrigt är språket riktigt dåligt, jag korrigerade några stavfel så att det skulle bli läsbart.

"I margarin finns inget mindre än de viktiga A- och D-vitaminerna. A-vitaminer hjälper till att bibehålla normal syn och hy. D-vitaminerna å sin sida gör detsamma för skelett och tänder och utöver detta hjälper D-vitaminer till med att absorbera kalcium och fosfat. En skiva bröd med lite margarin på  innehåller upp till en tredjedel av ditt rekommenderade dagsintag av de fin fina vitaminerna. "

Intressant uttalande. Hur mycket D-vitamin är det egentligen i "lite margarin"? Skulle tre brödskivor med lite margarin på vardera brödet ge en full dagsdos av D-vitamin?

http://www.margarinrattochslatt.se/vad-innehaller-margarin/vitaminer

Unilever ligger bakom denna sida. För övrigt är språket riktigt dåligt, jag korrigerade några stavfel så att det skulle bli läsbart.

Senast jag kollade låg det rekommenderade dagsbehovet av vitamin D på 300 IE. Tidigare var rekommendationen 200 IE. Har dock för mig att det stod i kostdoktorns blogg att dom nyligen höjt men det är nog inte så mycket i så fall. Dom rekommendationer jag nämnde gäller vuxna som inte är gravida. Barn och äldre har nog lite högre.

Troligen är dessutom D-vitaminet i margariner vanligen av fel sort (D2) som vi inte kan utnyttja speciellt väl

I moderna tillskott är det idag D3 (kroppseget) som gäller

I de produkter man inte framhåller att det är d3 kan man nog förutsätta att det är det billigare d2 man klämt in i "smeten" :rolleyes:

• Like 2

Troligen är dessutom D-vitaminet i margariner vanligen av fel sort (D2) som vi inte kan utnyttja speciellt väl

I de produkter man inte framhåller att det är d3 kan man nog förutsätta att det är det billigare d2 man klämt in i "smeten" :rolleyes:

Vad är det för skillnad på D2 och D3?

Molekylärt, sett till effekt, var finns de...?

D1 har jag inte hört mycket om heller? Hur många finns det?

Finns alla naturligt? Går alla att framställa syntetiskt?

Har du någonsin sett något livsmedel som är berikat med D2?

Enligt fineli har margarin 10 µg D-vitamin (på 100gram), det gör 400IE. Det blir många "smör"gåsar det för att få ihop dagsbehovet.

Ska inte varje smörgås ha 100 g margarin/smör?  :) Med två mackor håller man sig mätt länge...

På min ask med leverpastej står RDI (Rekommenderat Dagligt Intag) för järn angivit. Om jag äter hela asken (200 g) får jag 86 % av RDI (kan klickas ut på mackorna här ovan). Annan mat måste också innehålla järn, då jag troligen inte har järnbrist trots att jag inte äter leverpastej varje dag.