Jump to content

Stockholm - Bra matbutiker för grön LCHF-mat

BirtheX

Recommended Posts

Jag vill köpa ren ekologisk grön mat i Stockholm. LCHF mat som inte är Zymborkas (?j ersättningssocker e-nummer etc.. Vart går ni för att handla ekologisk kokosolja, LCHF-nudlarna, fläsksvålar etc? Malmö har ju LCHF butiken och den underbara affären Greenmarket... Vad har Stockholm???

Eko direkt ligger i gamla enskede och säljer färsk lax som är matad med krill och uppvuxen utan färgmedel och antibiotika. Dom säljer också kött från Upplandsbonden (jag tror gräsbetat kött, KRAV i alla fall). Här finns även kycklinglever från Bosarp att köpa. Har massor med ekologiska produkter (nötter, mejeri, oljor, grönsaker). Säljer fantastiskt god KRAV glass.

Coop i Orminge centrum har en KRAV/Raw food/Paleo hylla vid frukten och här kan man köpa olika nötter och frön, mandelsmör, macadamia nötter, ekologisk kokosolja, Vivanis 92% choklad och vegetabiliska oljor.

Ica Maxi i Nacka säljer Ålandssmör. Bland grönsakerna har dom en hylla som har deras KRAV grönsaker vilket gör det lätt att hitta. Här finns också stora förpackningar av ekologisk maché och babyspenat. Här finns också torkad fläsk och nötkött (bra flygresemat). Och dom har gudruns heta chorizo korvar med 0 kh.

På Kajsa Warg finns mycket. För mycket. Jag blir bara förvirrad. Men här går man och hämtar det kött man har beställt från gröna gårdar. Tydligen kan man också göra det på Kate's corner men jag har aldrig varit där.

Kate's corner har grönsakslådor (KRAV) som man kan beställa varje vecka. Jag tror dom ska börja med leverans av dom, och då tänkte jag börja beställa. Man kan välja mellan stor och liten grönsakslåda samt fruktlåda.

• Like 3

Eko direkt låter ju helt underbart! Dit måste jag bara. Ålandssmör importerar vi direkt på helgerna :) Citygross i Bromma ligger ju nära mig så dit måste jag absolut.

Tack för tips om ölkorv. Ica Maxi verkar ha ganska bra utbud på de flesta ställen. Men jag har inte hittat vare sig torkat kött eller fläsksvålar i Häggvik eller Norrtälje. Kanske inte har letat tillräckligt.

Att jag inte har upptäckt Kajsa Varg känns obegripligt. Men det ska i alla fall besökas - helt klart!

Var ligger Kates Corner?

Tack för uttömmande svar!

I denna butik är allt ekologiskt:  http://www.ekoaffaren.se/

Ekoaffären hittar ni på Tegnérgatan 3.

De har naturbeteskött, och fräscha grönsaker. Färserna är billigare än i andra butiker i stan. För den bekväme LCHF/Paleo-vännen, så kan alla inköp göras i denna butik, då de har ett så bra sortiment.

Kokosoljan köper jag dock på COOP Konsum, då jag gillar Urtekrams variant, som har bra smak och pris...

• Like 4

• 2 months later...
  • 7 months later...

ica vid medborgarplatsen har ett superbra utbud av eko och lchf produkter! 

Jag var inne på ICA Supermarket vid Medborgarplatsen idag, och blev glatt överraskad när jag fick syn på ankfett:

http://a-picture-per-day.blogspot.se/2014/09/ankfett-pa-ica-supermarket-vid.html

Sedan tidigare har jag bl.a. rekommenderat Carpaccio, Lardo och getmjölksyoghurt. Och Pancetta.

Idag tog jag mig en sväng förbi deras asiatiska hylla och spanade in Kimchi (utan citronsyra), Shiratakinudlar och Risbergs Algsallad (4 sorters alger). Köpte Kimchi och Algsallad, har aldrig varit någon pastaälskare så nudlarna fick vara.